Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mor kaster tobakksvarer


Shtian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg spør; er det greit at min mor roter igjennom sakene mine og kaster ting som jeg har kjøpt for egne oppsparte penger?

 

Nei. Krev penger tilbake, slik jeg skal gjøre med min mor som tok en røykpakke fra meg og stilte seg opp ved søpla og ondskapsfullt knakk en etter en sigarett rett foran øynene mine.

 

Fight the power! Har du vurdert å bli blitzer så rebelsk som du er?

 

Dere er ikke myndige (vet ikke med Marlboro) og dere bor hjemme hos mor. Jeg forstår at det er skikkelig ub3rsurt at mamz knabber siggen deres, men i helsike da. Dere har ingenting dere skulle sagt.

 

Lykke til med kravet ditt Marlboro. :!:

Lenke til kommentar
men tobakksloven tilsier at personer over 16 år har lov til å kjøpe og nyte tobakk, så ingen moralprekner på hvor galt dette er takk :)

Haha, bullshit.

 

Du har lov om du er 4 år for den saks skyld. Det eneste loven forbyr er at ingen har lov å selge tobakk til deg om du er under 18 år. Da er det de som blir straffet. Du kan kjøpe og røyke/snuse/sniffe/spise/drikke tobakk så mye du bare vil, uansett alder.

Lenke til kommentar
Jeg spør; er det greit at min mor roter igjennom sakene mine og kaster ting som jeg har kjøpt for egne oppsparte penger?

 

Om hun har lov? Ja. Om det er greit? Det blir ett etisk spørsmål.

Dine foreldre har det fulle og hele ansvaret for din oppvekst til du er myndig, og kan nekte deg ting de mener du ikke har godt av innenfor normale rammer. De har altså ansvaret for at du skal få en god og trygg oppvekst, og har dermed også lov til dette. Dog må de ta hensyn til din alder, modenhet og behov før de avgjør hva som er best for deg. Jeg tror ikke du kommer langt ved å påstå at du har rett og lov til å bruke snus/røyk da du er mindreårig i ett år til.

 

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#30

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er mora di som bestemmer over deg.

Du er under 18 år, som er en god grunn til at ho kan bestemme over deg.

+ Du bor hos henne.

 

Så å si så kunne du like gjerne vært 40 år, men hvis du bodde hos mora di, altså må bo hos ho så du har et sted å være, så er det ho som bestemmer over deg så å si.

Så lenge du bor hos foreldra dine, så er det dem som bestemmer over deg.

 

Sånn er det..

 

Men når du er over 18 og har flytta ut og bor for deg selv kan du døtte i deg så mye snus du bare vil uten at noen kan kunne bry seg..

Endret av Yurhoo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men herre jesus så folk driver å påstår at tobakk er ulovlig for personer under atten år.

 

Jeg ble sjekket i tollen som 16 å ble ikke fratatt tobakk siden mengden var under grensen.

Lovgivingen i Norge har bestemt at personer under 18 år som nyter tobakk ikke skal straffes for det. Har dere noen gang sett en person stått tiltalt for å ha brukt tobakk?

 

Det ER ulovlig å selge tobakksvarer til personer under 18 år. Punktumfinale. Får du kjøpt tobakk og du er under 18 år uten å framvise falsk legitimasjon eller lignende har du ikke gjort noenting ulovlig. Har du nytt tobakk og du er under 18, har du ikke gjort noenting ulovlig. Blir du ransaket av politiet og er under 18 år, og de finner tobakk, blir du ikke fratatt tobakken. Punktumfinale.

 

Hvorvidt din mor har lov til å frata deg snusen din, er en litt annen sak. Hun er din foresatte og har da rett og plikt til å passe på deg som hun ser passende. Men i mine øyne virker det mer rettferdig å gjøre ett eller annet form for kompromiss i saker som dette ; som at hun lar deg snuse, men du mister lommepenger så du ikke kan få kjøpt det med hun sine penger, eller at du mister andre privelegier så lenge du snuser.

 

Personlig synes jeg det var litt drøyt å kaste ting du har kjøpt for egne penger, såfremt du ikke har fått disse pengene av henne..

Lenke til kommentar
Jeg ble sjekket i tollen som 16 å ble ikke fratatt tobakk siden mengden var under grensen.

Lovgivingen i Norge har bestemt at personer under 18 år som nyter tobakk ikke skal straffes for det. Har dere noen gang sett en person stått tiltalt for å ha brukt tobakk?

 

Det ER ulovlig å selge tobakksvarer til personer under 18 år. Punktumfinale. Får du kjøpt tobakk og du er under 18 år uten å framvise falsk legitimasjon eller lignende har du ikke gjort noenting ulovlig. Har du nytt tobakk og du er under 18, har du ikke gjort noenting ulovlig. Blir du ransaket av politiet og er under 18 år, og de finner tobakk, blir du ikke fratatt tobakken. Punktumfinale.

http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/p...XModuleId=12644
Du må være 18 år for å ha med deg tobakksvarer.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote

For å innføre tobakksvarer må du være over 18 år.

Du hadde griseflaks.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Jeg ble sjekket i tollen som 16 å ble ikke fratatt tobakk siden mengden var under grensen.

Lovgivingen i Norge har bestemt at personer under 18 år som nyter tobakk ikke skal straffes for det. Har dere noen gang sett en person stått tiltalt for å ha brukt tobakk?

 

Det ER ulovlig å selge tobakksvarer til personer under 18 år. Punktumfinale. Får du kjøpt tobakk og du er under 18 år uten å framvise falsk legitimasjon eller lignende har du ikke gjort noenting ulovlig. Har du nytt tobakk og du er under 18, har du ikke gjort noenting ulovlig. Blir du ransaket av politiet og er under 18 år, og de finner tobakk, blir du ikke fratatt tobakken. Punktumfinale.

http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/p...XModuleId=12644
Du må være 18 år for å ha med deg tobakksvarer.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...nguage=NO#kvote

For å innføre tobakksvarer må du være over 18 år.

Du hadde griseflaks.

 

Nåja, nå var mengden kun 3-4 (?) pakker men jeg ble fratatt og bøtelagt for diverse andre ting. Ser på linken og tok nok feil, det er nok ikke lov å innfore tobakk i norge fra andre land under fyllte 18 år. Men poenget mitt står enda; bruk og besittelse er lovlig, uansett alder.

Lenke til kommentar

Hvis en person under 18 år har kjøpt tobakksvarer i norge så har det foregått et lovbrudd. Varer som er ervervet igjennom illegale transaksjoner å regne som en illegal vare og foreldre har særskilt rett til å beslaglegge og destruere dem.

 

Når det gjelder snusen du kjøpte i sverige og tok med til norge så er det brudd på Forskrift om toll- og avgiftsfri innførsel og forenklet fortolling av reisegods. §4 hvor det står

For å kunne innføre varer etter a - d toll- og avgiftsfritt må den reisende være 18 år.

 

I alle tilfelle så er du mindreårig og dine foreldre har rett og ikke minst plikt til å ta fra deg ting de mener er skadelig for deg uavhengig av hva lovverket sier. Dette være seg tobakksvarer, våpen eller andre ting de mener du ikke er skikket til å håndtere.

Selv hadde jeg hatt en god dasj salt eller tabasco i snusen din og latt deg snuse den.

Lenke til kommentar
Kjøp er også lovlig, salg er ikke.

 

Det er lovlig i den forstand at det ikke er lovregulert/straffbart. Dette av samme grunn som det ikke er ulovlig å prostituere seg med den nye sexkjøp-loven. Man ønsker å lovregulere ett område, men når man forbyr noe blir man nødt til å bruke sanksjonsmiddler, og man ser det ikke som hensiktsmessig å straffe en søttenåring som legger opp en prell.

 

Det som må sees som lovgivers intensjon er uansett at personer under 18 ikke skal tilegne seg tobakksprodukter, og dermed at de heller ikke skal bruke disse.

 

Når det gjelder den konkrete saken, så er det bare å si som sersjanten min i forsvaret. Synd, trist, leit.

 

Liker du det ikke, flytt ut.

Lenke til kommentar
Dersom det siden det ikke er hensiktsmessig å straffe de mindreårige at det kun er salg som er ulovlig, er det ikke hensiktsmessig å straffe unger dersom de drikker alkohol. De fleste andre land har forbud mot kjøp også.

 

Hva vil du fram til? Norge har da samme regler for alkohol som for tobakk.

Lenke til kommentar

Da er det jo merkelig at personer under 18 ikke blir tatt fra tobakk av politiet da.

Viser en person under 18 seg med en åpen pils så blir all alkoholen har har med seg tatt.

Hvis politiet ser han med en røyk i munnviken gjør de ingenting.

 

Så reglene er nok ikke helt like.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Da er det jo merkelig at personer under 18 ikke blir tatt fra tobakk av politiet da.

Viser en person under 18 seg med en åpen pils så blir all alkoholen har har med seg tatt.

Hvis politiet ser han med en røyk i munnviken gjør de ingenting.

 

Så reglene er nok ikke helt like.

 

Det er da virkelig ikke det vi snakker om, men reglene om kjøp og salg. der er det helt likt. det er forbudt å selge alkohol og tobakk til personer under atten år, men det er ikke straffbart for dem å prøve seg.

Lenke til kommentar

Nå blir jo personer under 18 med øl i hånda fratatt alkoholen.

En person som er under 18 med en røyk i hånda blir ikk efratatt røyken.

 

Det var det jeg prøvde å si i min post.

 

Uansett så handler vel ikke tråden om hvorvidt politiet tar fra han snusen sin, det handler om moren som tar fra han snusen hans. Jeg vil nå si at mooren er i en posisjon hvor hun kan betsemme om sønnen kan oppbevare snus i huset eller ikke.

Lenke til kommentar
Nå blir jo personer under 18 med øl i hånda fratatt alkoholen.

En person som er under 18 med en røyk i hånda blir ikk efratatt røyken.

Det har noe med hvor personen blir observert med alkoholen. Personer over 18 som nyter en øl på et offentlig område hvor dette ikke er tillatt blir også fratatt alkoholen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...