Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mor kaster tobakksvarer


Shtian

Anbefalte innlegg

Vil forresten bare si at jeg ikke er ute etter å skape noen form for krangel her, jeg er bare ute etter å vite hva min mor har lov til og ikke. Noen som kan motbevise at mine påstander om tobakksloven er gale, så skal jeg holde kjeft :)

 

Du bor hjemme hos din mor, du er ikke myndig. Hun bestemmer nok mer over deg enn det du liker.

 

Jeg mener da de andre tilfeller med snus som er kjøpt på lovlig hvis i Norge. Dette hadde ingenting med saken å gjøre angående snusen kjøpt i Sverige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men poenget mitt var og er at du ikke har anledning til å lovlig tilegne deg tobakk, ref linkene til lovdata lenger opp der det blir fastslått at du ikke har lov til å kjøpe, og at ingen som har kjøpt har lov til å gi det til deg.

 

såvidt jeg kan se, finnes det ikke et forbud mot å bruke det, nei, men da hopper du over et ledd. Nemlig at du har ervervet det, og det er her problemet ligger, ikke i at du bruker det.

Lenke til kommentar
men poenget mitt var og er at du ikke har anledning til å lovlig tilegne deg tobakk, ref linkene til lovdata lenger opp der det blir fastslått at du ikke har lov til å kjøpe, og at ingen som har kjøpt har lov til å gi det til deg.

 

Kopier det utdraget fra tobakkloven hvor det står at det ikke er lovlig å kjøpe tobakk.

Lenke til kommentar

som bruker Musty før har postet i denne tråd, så fremgår det av Tobakkslovens paragraf 5

 

Lov om vern mot tobakksskader :

 

§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

 

Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.

 

Salg av tobakksvarer fra automat er forbudt.

 

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir.

 

 

Link til lovdata

Lenke til kommentar

Støtter moren din. Hadde gjort akkurat det samme om jeg var i hennes situasjon. Hadde sikkert gitt deg husarrest også, så vær glad hun ikke gjorde noe annet ennet enn å kaste snusen. Når alt kommer til alt bør du vel egentlig være glad for at hun kastet den, men siden du er 16 år går jeg utfra at du ikke skjønner det selv.

Lenke til kommentar
Støtter moren din. Hadde gjort akkurat det samme om jeg var i hennes situasjon. Hadde sikkert gitt deg husarrest også, så vær glad hun ikke gjorde noe annet ennet enn å kaste snusen. Når alt kommer til alt bør du vel egentlig være glad for at hun kastet den, men siden du er 16 år går jeg utfra at du ikke skjønner det selv.

 

Gratulerer med dagen mest meningsløse innlegg. For det første så er det du gjør bare å rakke ned på yngre mennesker fordi du tror du er så fordømt mye bedre enn dem og tror du er overlegen alle som ikke ligger på ditt alderstrinn. For det andre svarte det ikke til innlegget mitt i det heletatt og var fullstendig banalt og meningsløst. For det tredje så er jeg fullt klar over at snus er usunt, men det er mitt valg og det er uansett snakk om prinsipper her, ikke snusen.

Lenke til kommentar
Det var egentlig fånyttes gjort av din mor, for du kommer nok uansett ikke til å slutte. :(

 

Det kan godt hende jeg gjør etterhvert, men dette er som sagt noe jeg velger selv og jeg har rett til å gjøre.

Jeg skjønner at hun ikke liker det og det er gjort med gode hensikter, men det jeg prøver å få fram er hvor grensen går mellom mors rettigheter og tyveri. Hun kunne likeså godt ha gått i klesskapet mitt og kastet det hun ønsket der når hun gjør sånn.

 

Alt folk gjør her er å snakke om hvor ulovlig og jævlig snus er, men det hadde ingenting med saken å gjøre i førsteomgang. Jeg spør; er det greit at min mor roter igjennom sakene mine og kaster ting som jeg har kjøpt for egne oppsparte penger?

Lenke til kommentar
Støtter moren din. Hadde gjort akkurat det samme om jeg var i hennes situasjon. Hadde sikkert gitt deg husarrest også, så vær glad hun ikke gjorde noe annet ennet enn å kaste snusen. Når alt kommer til alt bør du vel egentlig være glad for at hun kastet den, men siden du er 16 år går jeg utfra at du ikke skjønner det selv.

 

Gratulerer med dagen mest meningsløse innlegg. For det første så er det du gjør bare å rakke ned på yngre mennesker fordi du tror du er så fordømt mye bedre enn dem og tror du er overlegen alle som ikke ligger på ditt alderstrinn. For det andre svarte det ikke til innlegget mitt i det heletatt og var fullstendig banalt og meningsløst. For det tredje så er jeg fullt klar over at snus er usunt, men det er mitt valg og det er uansett snakk om prinsipper her, ikke snusen.

 

Faktisk.... Regner med du har funnet ut at jeg tror jeg er så fordømt mye bedre enn yngre mennesker og at jeg tror jeg er overlegen alle som er yngre enn meg pga. det siste jeg sa. Synes du kanskje tar dette litt langt? Ja, jeg skrev at du trolig ikke skjønte det selv, fordi jeg tror det er en ganske stor sjanse for at du ikke gjør det. Når man er 16 år er man gjerne vant til at moren sin rakker ned på ganske mye av det man gjør. Jeg vet i hvertfall at foreldrene mine nektet meg ting jeg ville gjøre. Jeg syntes selv det var irriterende og urettferdig. I den alderen der er det vanlig å få et litt anspent forhold til foreldrene sine nettopp pga. dette. Du mener du er voksen nok til å bestemme det meste selv mens foreldrene dine mener noe annet. Slik er det bare. Jeg husker som sagt selv at jeg hadde det slik. Som tenåring er det lett å glemme i alt dette at de faktisk gjør det fordi de tror det er til ditt eget beste. De gjør det i beste hensikt. Det har absolutt ingenting med at jeg tror at jeg er bedre enn alle som er yngre enn meg å gjøre. Jeg synes egentlig det blir litt vel drygt å dra det jeg skrev helt dit også...

 

Svarte jeg ikke på innlegget ditt "i det heletatt"? Skal vi se... I førstepost skrev du: "Jeg er hovedsakelig ute etter et fasitsvar på spørsmålet mitt, men også litt meninger om dette." Var ikke mitt innlegg en mening rundt dette? Det var i hvertfall ment som en mening rundt dette. Etter å ha lest innlegget mitt på nytt mener jeg fortsatt at det faktisk var en mening rundt det at moren din tok snusen din å gjøre. Banalt og meningsløst? Hva gjør det til banalt og meningsløst? At det jeg skrev ikke falt helt i smak hos deg fordi du er uenig med meg?

 

Ja, moren din kan kaste snusen din. Det er ikke noe du kan gjøre med det!

Lenke til kommentar
Det kan godt hende jeg gjør etterhvert, men dette er som sagt noe jeg velger selv og jeg har rett til å gjøre.

Jeg skjønner at hun ikke liker det og det er gjort med gode hensikter, men det jeg prøver å få fram er hvor grensen går mellom mors rettigheter og tyveri. Hun kunne likeså godt ha gått i klesskapet mitt og kastet det hun ønsket der når hun gjør sånn.

 

Alt folk gjør her er å snakke om hvor ulovlig og jævlig snus er, men det hadde ingenting med saken å gjøre i førsteomgang. Jeg spør; er det greit at min mor roter igjennom sakene mine og kaster ting som jeg har kjøpt for egne oppsparte penger?

Det er hennes hus, og hun har rett til å fjerne ting fra sin eiendom som hun mener ikke hører til der. Akkurat som hvis naboen parkerer gressklipperen utenfor døren deres, bare fordi han trenger en plass å ha den.

 

Når du så åpenbart setter boksene på rommet, er det naturlig at hun fjerner snusboksene hvis de støter henne. Du kunne prøvd å skjule dem litt, siden du vet at hun misliker snus.

Lenke til kommentar

Det er tillatt å bruke tobakk når man er under 18. Det er ganske mange andre ting som også er lov når man er under 18, som å spille data hele døgnet, ikke gjøre lekser, eller bare spise potetgull og sjokolade. Selv om dette er lovlig, har din mor all rett til å ikke la deg gjøre det.

 

Umyndige over 15 år har lov til å disponere sin inntekt relativt fritt. Men når det ikke er lov å bli solgt snus når man er under 18, hjelper det ikke stort.

Lenke til kommentar

Klok mor. Selv om det ikke er påvist at snus kan gi metastase i munn vil fortsatt den vasokonstriktoriske effekten av nikotin ha en skadelig effekt. Hadde et av mine framtidige barn begynt med røyk/snus hadde jeg gått veldig langt for å få det til å slutte.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du snur og vender på det, så bor du under hennes tak og hu kan på en måte gjøre "som hun vil" med dine "ulovlige" varer (som f.eks. alkohol og tobakksvarer).

Nei, det står ingen steder i loven at du ikke har lov til å kjøpe eller nyte tobakksvarer, men du har heller aldri kjøpt en tobakksvare lovlig i Norge da det strider imot loven å selge eller overlate det til mindreårige.

 

Du kan bli så forbanna på morra di du vil, men det vil sannsynligvis ikke ha noen annen effekt enn at hu blir forbanna tilbake(dersom hu er noe lik min mor), og det er vel ikke så jævlig koselig?

 

Du kommer ikke til å finne noe fasitsvar på hva som er rett å gjøre i denna situasjonen, dersom alle voksenpersoner oppfører seg ulikt og har forskjellige meninger. Gjerne også etter hvilken vare det er snakk om.

 

Sånn de fleste kan tolke loven, hadde hu fullt og helt lov til å kaste snusen din, men nå virker det strengt tatt som om du leiter etter folk som holder med din side av saken og ikke et fasitsvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...