Gå til innhold

PC-en min har blitt herpa MANGE ganger Rett til pengene tilbake?


Anbefalte innlegg

Hei for ca 2 år siden kjøpte jeg meg en ny gamer pc fra komplett.no den kosta ca 8000 Og pappa kjøpte den på firma sitt. Etter en stund røk skjermkortet. Så røk lydkortet og så røk nettverks kortet. Og nå bråker PC-en som bare faen (Det er så vidt jeg orker å sitte her å skrive dette!) Er det noen mulighet for meg til å få pengene eller en ny pc tilbake? Er det ikke sånn at man har rett til det etter 3 feilen? Spurte pappa rett etter den 3 feilen, men han sa at det bare gjalt vist de ikke klarte å reparere den 3 feilen eller no. Så har noen et tips til meg. Hva slags rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjon ved bedriftskjøp er som standard 2 år. Dog kan bedrifter avtale dårligere vilkår enn dette.

 

Ved bedriftskjøp kan dem reparere maskinen din uendelig antall ganger uten at du har krav på noe, MEN det kan hende komplett omleverer PC-en din til en ny tilsvarende hvis du har VELDIG mye problemer med den.

Lenke til kommentar

Det blir for unyansert å si at kjøper har rett til å heve ved X antall mislykkede retteforsøk; loven er ikke slik. Og det er forresten heller ikke slik at man utenfor forbrukerforhold må finne seg i at selger gang på gang mislykkes i å rette manglene ved salgsgjenstanden.

 

For øvrig: Forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp fra næringsdrivende til forbrukere, jf. § 1. Hvis kjøper er næringsdrivende, slik som her, er det soleklare utgangspunktet at loven ikke gjelder.

 

Men dette er som sagt bare et utgangspunkt. Etter § 1 regnes man nemlig som "forbruker" hvis man "ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet."

 

I dette ligger at man (bl.a.) må vurdere hva som er formålet med kjøpet. Her vet vi for lite om sakens omstendigheter til å vurdere dette noenlunde vettugt. Men kjøp av hjemmepc-er kan godt tenkes å falle innenfor lovens virkeområde.

 

(mer gidder jeg ikke denne gang...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...