Gå til innhold

Kondensator som datt ut av hovedkort


Ozzy

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bygger for tiden en pc for første gang, og følger denne guiden til hardware: http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg...en_selv/45552/4

 

Problemet; Enhet som løsnet ved berøring: Prøver å unngå så mye som mulig å ta på hovedkortet, men har greid å få en veldig liten enhet til å falle ut av sporene sine, det så ut som en kondensator av noe slag(er ikke sikker) fordi den var merket med 16v spenning. Jeg dyttet den inn i sporet igjen der hvor den var (2pins)og den sitter relativt bra, dog ikke like bra som de andre enhetene av samme type. Nå har jeg ikke undersøkt bak hovedkortet men det kan hende enheten var loddet men isåfall var det veldig dårlig loddet..

 

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørres ut som reklamasjonsak, iallefall så lenge du ikke akkurat løfte kortet etter kondensatoren. Dog det vil selvfølgelig ta litt tid å få et nytt kort.

 

Dersom du ikke er interresert i å reklamere, og er stødig med loddebolten kan du jo lodde den fast igjen, men har du først loddet på et kort vil jeg anta at veldig få webshopper vil godta en reklamasjon.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Komponenten er sylinder formet med 2 pins:

 

 

-merket på toppen med EAA27

100

16V

 

 

Så jeg bør gå ut ifra at det er en lodding som har løsnet?

Den sitter relativt greit inne i sporene sine altså.

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Det høyres jo meir ut som ein jumper som har løsna? =o

 

Antar man skulle klare å se forskjell på kondensator og jumper :hmm:

 

Har heller aldri hørt om jumpere som er merket med 16V :p

Joda, men sidan han skriv at dette er den første gongen han byggjer pc. Har ikkje høyrt om jumpere som er merka slik eg heller, men var berre ein tanke eg kom med.;) Det eg ikkje forstår er desse "spora" trådstartar nemner.. =o

Lenke til kommentar

Enheten har 2 pins.

Disse var i utgangspunktet inne i 2 "spor" eller hull om du vil på hovedkortet, muligens loddet på andre siden men det vet jeg ikke.

Ved mild berøring (i det jeg skulle sette inn lydkortet) løsnet enheten og jeg dyttet enheten tilbake på plass der hvor den var.

Nå sitter den relativt greit ( jeg har ikke brukt så mye kraft for å få den ut, men litt, og den satt), men bør jeg gå utifra at denne må loddes på nytt? Eller skal jeg late som ingenting har skjedd og fortsette med pc bygginga?

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
De ser i utgangspunktet like ut, men mangler de 2 lederne som stikker ut fra bånn av.

 

Hm ble litt usikker nå jeg, mulig noen andre kan bekrefte at disse kondensatorene bare settes inn.

 

Men for all del, bare forsett og fyr opp koret, du oppdager fort om noe ikke virker :p

Lenke til kommentar
Bare jeg ikke risikerer å få ødelagt resten av pcen så :p

Om du får øydelagt resten av PC-en grunna feil på hovudkortet, skal vel dette også gjelde reklamasjon?

Hvis du vet at det er en feil ved varen og at denne feilen utgjør en risiko for at andre komponenter kan skades men alikevell velger å bruke denne varen, er det du selv som må erstate de andre komponentene som eventuelt tar skade.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

send det tilake og spørr om å få en dyr vifte/kjølepasta eller lignende i erstatnig. jeg fikk to feil varer fra netsop, når jeg kjøpte min PC.. fikk send det tilbake og fikk en god 120mm vifte i erstatning..(etter at jeg spurte)

det er bare rimelig å få noe til litt over en hundrelapp i erstatning.. en berepose med snop?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...