Gå til innhold

Mass Effect (PC), Diverse spm og svar

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke piratkopi - lurer på hvordan galaxy map fungerere....får bare til å zoome meg fram og tilbake på de ulike planeter, men hvordan får jeg faktisk til å både dra dit og faktisk komme til planeten og bevege meg der...?

nei, når du får opp kartet, har du lovlig versjon :) bare zoom enda lengere inn på planetense. bare noen du kan lande på. sjekk alle planetene i samme solsytem. som oftest en du kan lande på.

Endret av alleibruk
Videoannonse
Annonse
Lurer på å kjøpe det her spillet....spilt så mye spill at en er litt skeptisk selv om det får bra. Kan noen som med hånden på hjerte har spilt MASSE spill si at dette er så bra at en ikke kan gå glipp av det?

Den var vanskelig. Jeg tror jeg må si "Ja", av den grunn at den er såpass populær at du ikke faller utenfor og kan ikke delta i diverse samtaler/diskusjoner blant venner og kjente som har spilt den... ;)

MEN som en PC gamer føler jeg at spillet ikke holder opp til hypen. Mulig at denne har fått slikt bra omtale er fordi konsol folk er ikke vant til kvalitets spill?

Selv meiner jeg at The Witcher knuser Mass Effect til pulver.

Takk for svar! Jeg tror jeg aventer litt å ser...The Witcher kommer kanskje til X360/PS3 foresten.

Jeg så det sto i gamer.no sin anmeldelse at man kunne regne med å få 20-30 timer morro med spillet. Ivirig som jeg var satt jeg hele gårsdagen og spilte, men ble ferdig =(. Da skal det dog sies at jeg gikk nokså rett på de store oppdragene. Det var som om den historien bare sugde seg til meg. Så utrolig fengslende morro og spennende :D. Absolutt det beste jeg har spilt på lenge. Det var så til de grader gjennomført at jeg bare må si meg målløs ^^. Hvor lang tid brukte dere på å gjennomføre hovedoppdragene?

Lurer på å kjøpe det her spillet....spilt så mye spill at en er litt skeptisk selv om det får bra. Kan noen som med hånden på hjerte har spilt MASSE spill si at dette er så bra at en ikke kan gå glipp av det?

Vel, etter ca 14 timer er jeg fortsatt hekta i hvert fall. Mange likheter med KOTOR, som er et av mine favorittspill. Historien er bra så langt, grafikken er fin og dialogene er som regel utført av bra skuespillere. Jeg er veldig fornøyd så langt. Får bra variasjon gjennom sideoppdragene med utforsking og "bilkjøring". Liker også kampsystemet bedre enn det litt passive kampsystemet i feks. KOTOR.

Eneste jeg har å utsette på spillet så langt er at sideoppdragene kan bli litt vel ensformige. Spesielt de som avsluttes i en bygning siden omtrent alle bygningene er prikk like invendig, og fiender er plassert på mer eller mindre samme sted/rom hver gang. Det gjør at det blir rutine og en mister litt av spenningen.

Men likte du KOTOR kommer du til å like Mass Effect også ;)

Jaja.. Er inne i spillet i 5 min før jeg får error msg;

General Protection fault!

History: Adress = 0x10924fa6 (filename not found)

Dette har skjedd 4-5 ganger nå, og har aldri kommet lenger enn introen der de sier at Shepard så hele uniten sin bli drept på et eller annet sted. Jeg har heller aldri fått denne error msgen på samme sted flere ganger, den kommer helt random.

Noen andre som har opplevd noe lignende? Er en del folk på BioWare-forumet som får samme problem, men virker ikke som om det finnes noen løsning.

Endret av Shifty
Jaja.. Er inne i spillet i 5 min før jeg får error msg;

General Protection fault!

History: Adress = 0x10924fa6 (filename not found)

Dette har skjedd 4-5 ganger nå, og har aldri kommet lenger enn introen der de sier at Shepard så hele uniten sin bli drept på et eller annet sted. Jeg har heller aldri fått denne error msgen på samme sted flere ganger, den kommer helt random.

Noen andre som har opplevd noe lignende? Er en del folk på BioWare-forumet som får samme problem, men virker ikke som om det finnes noen løsning.

Hatt samme problem med spillet på Windows Xp, det er vel bare å vente til dem slipper en patch som fikser problemet ;)

Endret av master_al
Hvor fritt er spillet? :p kan jeg få et eksempel

Det spørs hva du mener med "fritt", men jeg kan prøve å gi noen eksempler. Jeg rakk nesten gått gjennom xbox-versjonen før den kræsja, men har selvsagt kjøpt det på PC også. Har ikke fått spilt så mye der ennå, men det er nok ikke store forskjellen bortsett fra bedre grafikk, styring, inventorysystem og så videre. Nuvel.

* Selve historen er ganske lineær, men har sine sidesprang og uventede overraskelser.

* Den første biten av spillet foregår på en stor romstasjon der du kan gå fritt rundt og gjøre hva du vil. Selvsagt er det en rekke side-oppdrag å gjøre her, og som i resten av spillet er mange av dem minst like interessante som hoved-oppdraget.

* Et lite stykke inne i spillet får du kommandoen på et romskip (det burde ikke være en spoiler da det sier seg selv at du trenger en metode for å utforske universet) :) og kan fly som du vil rundt i universet - til en viss grad. Du kan bruke et kart over det kjente universet og besøke planetene som du vil, i hvilken rekkefølge du vil og om du vil. På xbox-versjonen har du en liten "overskrift" på planetene du har oppdrag i, så det er ikke noe problem å vite hvor du kan gå og hva du skal gjøre der. Mener du kan dra ned til andre planeter også, men skal ikke si det sikkert.

* Nede på selve planeten blir du (som regel) satt ned til fots eller i en bil og har et 100% åpent kart du kan utforske. Kartet viser enkelte steder av interesse (kan være alt fra en fiendebase til en interessant stein), og du utforsker alt som du vil. Enkelte "mini-bosser" er nok best å ta om du kjører i bilen, men ellers kan du kjøre eller gå til fots som du vil. For eksempel brukte jeg å kjøre bilen et stykke, før jeg gikk ut og listet meg mot fiender med en sniperrifle for å ta dem fra avstand. Deretter gikk jeg tilbake til bilen og kjørte videre. Dette gjorde at jeg enkelt kunne dra lange avstander raskt, men får snike meg frem når jeg tror det er fiender i nærheten. Dette var spesielt kjekt om jeg hadde kjørt meg bort og ikke ante helt hvor jeg skulle, eller ville inspisere noe på et annet sted av kartet. :)

* Det tok veldig kort tid å få tilgang til stort sett alle folkene jeg kunne ha med, så jeg slapp å dra på samme folk i store deler av spillet som i KotOR og Baldur's Gate. Folkene har for øvrig en solid historie hver, så det er lett å bli kjent med dem og vite hvem du vil ha med deg. Faktisk fant jeg det mye enklere å vite hvem jeg ville ha med meg basert på hvem de er i stedet for hva de kan, som i de aller fleste andre spill. Soldat? Hacker? Samme f'en, jeg vil ha han der med meg! ;)

Jeg har som sagt kun spilt det på xbox, så jeg har et enkelt spørsmål om PC-versjonen om dere har tid. Har ikke hatt tid til å spille den selv ennå da jeg holder på med Lego Indy.

På xbox-versjonen kom folkene dine løpende til unnsetning når du var under angrep. Det høres jo bra ut, men ble utrolig irriterende når "under angrep" mente jeg bruke sniperriflen. :) Hvordan er det på PC? Er det mulig å få dem til å holde seg der de får beskjed om, eller er de like "hjelpsomme"?

For øvrig har jeg holdt på med data og dataspill siden ZX Spectrum tidlig på 80-tallet, og Mass Effect er et av de beste spillene jeg har spilt noensinne. Det sier vel sitt, spesielt om jeg sier jeg var skuffet over NWN1 (elsket editoren, men gadd aldri spille noe særlig), KotOR og Jade Empire. ;)

For øvrig har jeg holdt på med data og dataspill siden ZX Spectrum tidlig på 80-tallet, og Mass Effect er et av de beste spillene jeg har spilt noensinne. Det sier vel sitt, spesielt om jeg sier jeg var skuffet over NWN1 (elsket editoren, men gadd aldri spille noe særlig), KotOR og Jade Empire. ;)

Vel, jeg har spilt siden jeg var 6 år, og er 32 nå, og kan ikke si at Mass Effect er noe å hoppe hurra for. Det viser bare at det har ingenting med hvor lang "erfaring" med spilling du har, det hele kommer ned til personlig smak.

Selv elsket jeg NWN1, og hater NWN2. Betyr det at du vet bedre enn meg? Nei, du har annerledes smak.

Jeg har blitt kritisert av venner at jeg er for kravstor til spill, og dette vet jeg. Jeg lengter etter dybde og fri vilje å velge hva slutt resultatet vil bli. Det skal jo være "mine" beslutninger, ikke et forhånds bestemt rute. Svært få spill gir denne opplevelsen. Særlig i nyere tid (år 2000+), mulig derfor jeg alltid vender tilbake til de gamle 2d rpg spillene.

Mass Effect er fengende, og har meget bra utført "voice acting"...mulig DET beste for spill over år 2000. Fengende verden, og det føles ut som en ekte Sci-Fi film verden du spiller i. Men for meg mangler den personlighet.

Du kan ikke gjøre folk sint på deg, svarer du frekt er det ikke verre å snakke til dem igjen og velge andre svar. Bare noen få ganger er dine valg "bestemte", som i de viktige dialog/film delene, men selv her er svarene dine like uansett hva du svarer. Jeg savet spillet før og loaded opp igjen for å teste en annet retning. Svarene og resultatet ble det samme uansett hva jeg trykket på.

Du har invitory, og du kan oppgradere våpen. Det er vel egentlig den enaste "friheten" og 100% består av de viktigste valgene du tar i spillet.

Alle reviews gav inntrykk av at Mass Effect var full at strategi og utfordrende kamp. Dette er så feil som det kan bli. Spillet er tåpelig lett, og du kan bare gi blaffen i lag kameratene dine. De dør aldri, de faller om og reiser seg igjen...wow så engasjerende det var! Jeg mistet total "følelser" for de siden jeg trenger ikke å være redd for de. I motsetning til 2d RPG spill, dør de så er de DØD. Noe som gjorde at du innlever deg mer i kamp situasjoner.

Historien deres og bakgrunnene ble noe urelevant siden de har ingen betydning for meg, jeg brydde meg ikke om de lenger. De var ikke mer en hjernedøde partnere som daffet bak meg.

I Mass Effect kan bare leke Rambo. Blir du skadet, venter du litt til helsen genererer seg tilbake....også ha du uendelig med skudd....

Det er tydelig (I min meining) at Mass Effect er et tegn på at spill verden for RPG holder på å dumme seg ned for den "konsoll generasjonen", og at utviklerne består av denne generasjonen også. Resultatet er enkle linære RPG spill, som er "uten risiko" og dybde.

Friheten på planetene er SVÆRT begrenset, du kan ikke utforske selve planeten. Du blir plassert i en liten "rute" begrenset område der du kan kjøre hvor du vil. Nesten som å bli kastet i en svømmebasseng og bli fortalt du kan svømme hvor du enn vil...innenfor bassengen så klart....

Du kan bli "liksom ond", men kan likevel ikke drepe hvem du vil eller gå "amok" i rom stasjonen. Neida, enaste "ond" du blir er bare "jeg snakker tøft".

Betyr dette at jeg fraråder Mass Effect? Vel nei. Verdenen er såpass utviklet at den gir deg en god opplevelse. Er dette noe BRA spill? Absolutt ikke. Den faller under kategorien som jeg ville gitt en action film. En god Søndags film med lett moro underholding, men ikke noe mer. Ikke forvent dybde eller avansert spill opplevelse.

Slikt "arcade" spill opplevelser liker ikke jeg, noe og som er grunnen til at jeg ikke liker konsoll spill noe særlig untatt på Nintendo DS. Mass Effect oser av "konsoll spill" kvalitet. Og derfor gir jeg spillet 6/10

Endret av AvidGamer

Jaha... Noen er tydeligvis morragretten i dag. :p For øvrig elsket jeg editoren til NWN1 og holdt på med den i fire år, og har til og med levert en og annen tutorial til NWN Lexicon. ;)

NWN2 spilte jeg i noen få timer og gav opp editoren ganske raskt da den var sørlig manglende. Kun to drager som ikke engang kan forandre farge? Det sa jo litt. Det ble bedre med MotB, men likevel er det ikke i nærheten av det NWN1 var, selv før NWN fikk CEP. Så nei, jeg vet ikke bedre enn deg. Når det gjelder NWN vet vi visst det samme. :)

Og er det så rart Mass Effect "oser av konsoll spill kvalitet" når det opprinnelig var eksklusivt til Xbox360? ;)

Endret av thecrow77
Jaha... Noen er tydeligvis morragretten i dag. :p For øvrig elsket jeg editoren til NWN1 og holdt på med den i fire år, og har til og med levert en og annen tutorial til NWN Lexicon. ;)

NWN2 spilte jeg i noen få timer og gav opp editoren ganske raskt da den var sørlig manglende. Kun to drager som ikke engang kan forandre farge? Det sa jo litt. Det ble bedre med MotB, men likevel er det ikke i nærheten av det NWN1 var, selv før NWN fikk CEP. Så nei, jeg vet ikke bedre enn deg. Når det gjelder NWN vet vi visst det samme. :)

Og er det så rart Mass Effect "oser av konsoll spill kvalitet" når det opprinnelig var eksklusivt til Xbox360? ;)

Hvor fikk du fra at jeg er gretten? Svarte bare jeg, spørs på hvilken måte du velger å lese det på. Jeg kan lese det du skreiv nettopp som forbanna, humoristisk, nøytral eller krangledne måte om jeg vil.

Jeg er en direkte person av natur og skriver det jeg meiner, noen kan oppfatte det som "gretten", men jeg er langt ifra det. Jeg ser ingen vits å forandre meg og skrive som om jeg går på glass.

Tro meg, er jeg gretten eller sur så kommer det frem masse CAPS og utropstegn. ;)

Men om du oppfattet min respons til ditt "jeg har spilt så lenge" som gretten eller sur så var det ikke meiningen. Jeg bare synes at spill er en personlig smakssak. Akkurrat som film og kunst. Enaste vi kan gjøre er å dele formeininger og synspunkter, ikke "jeg har spilt lenge og kan dette" type ting. Derfor jeg slengte tilbake hvor lenge jeg har spilt. Det er helt meiningsløs.

For det var sånn jeg tolket du ville frem med den kommentaren. At du vet bedre. Men om det var ikke pointet, så ser du hvor lett det er å lese/oppfatte ting feil.

Er klar over at Mass Effect er konsoll spill. Men jeg forventet noe bedre fra BioWare enn et vanlig FPS spill der du kan snakke med NPCer. Og særlig siden spillet har fått så ufattelig bra respons av media.

Men dette viser bare til meg at rpg/spill har blitt dummet ned og at de av oss som har vokst opp på mer avanserte og mer "miro managment" er en dødende rase. Alle spill utviklere forsøker å lage spill enklest mulig fordi er et spill avansert og har masse å holde styr på få den det som et negativ poeng trekk....

Endret av AvidGamer

Interessant dialog her - langt på vei enig med AvidGamer her må jeg si - synes ikke Mass effect gir noen skikkelig RPG-opplevelse, og jeg synes det hele virker litt "kjølig" og upersonlig. Da likte jeg nok Oblivion mye, mye bedre og også Two worlds - og til og med Gothic 3 til tross for bugs....The Witcher var jo også utrolig bra, selv om jeg ble lei av det på slutten (les: ikke 100% ferdig, bare 99%). Selv er jeg nok ganske kravstor, og kanskje også litt spilltrett....men synes det er merkelig hvordan enkelte spill (eks. Mass Effect og Crysis) blir skrytt så vanvittig av av hele pressen (kjøpt opp eller?). Assassin's Creed, med sin flotte grafikk ble jo også en gedigen skuffelse - en flott verden, men nesten ingenting å gjøre....Call of Duty 4 er vel det spillet som har imponert meg + the witcher (så mye at jeg bestilte bøker). Stalker var også utrolig bra - og gleder meg veldig til Clear Sky (mye bedre enn Crysis!!)....ok :)

Endret av Swayne
men synes det er merkelig hvordan enkelte spill (eks. Mass Effect og Crysis) blir skrytt så vanvittig av av hele pressen (kjøpt opp eller?). Assassin's Creed, med sin flotte grafikk ble jo også en gedigen skuffelse - en flott verden, men nesten ingenting å gjøre....Call of Duty 4 er vel det spillet som har imponert meg + the witcher (så mye at jeg bestilte bøker). Stalker var også utrolig bra - og gleder meg veldig til Clear Sky (mye bedre enn Crysis!!)....ok :)

Ehm, det har kanskje ikke slått deg at spillene som blir skrytt av faktisk er bra? Seffølgelig kan jo du undre på hvorfor, vi alle ser jo på forskjellige ting i spill, men det er nok ikke spillannmelderne det er noe rart med, men heller din spillsmak. Selv skjønner jeg ikke alle ser i CoD 4, for min del er det kun "been there, done that", engasjerte meg såvidt til å spille gjennom noen brett før jeg ikke gadd mer. Alikevel synes jeg ikke det er noe galt med min spillsmak heller, men det er vel kanskje noen spill som gjør unntak på smaken.

Endret av MrLG

Hehe, mange forskjellige synspunkter her :whistle: Men personlig kan jeg anbefale Mass Effect, har spilt det i 10t nå, og er helt bestatt!!! Synes også det er bedre enn BioSchock ;)

Enig i at de som er død, burde være død, men dette gjør spillet alt for vanskelig, og muligens utgjør det en kjedelig faktor. Men for all del, det er ikke et perfekt spill, men karakteren 9/10 synes jeg det fortjener

Cut'n'Paste meg selv fra annen tråd:

Hm... lurer på om jeg begynner å bli litt lei av spillet? Har spillt i 15-16 timer, men savner et eller annet. Sjarm, personlighet, "varme"? Fikk et bra førsteinntrykk og har kosa meg lenge, men fikk plutselig følelsen av at jeg kanskje ikke gidder runde spillet. Kanskje som tidsfordriv i så tilfelle. Men det kan jo hende spillet tar seg opp senere?

men synes det er merkelig hvordan enkelte spill (eks. Mass Effect og Crysis) blir skrytt så vanvittig av av hele pressen (kjøpt opp eller?). Assassin's Creed, med sin flotte grafikk ble jo også en gedigen skuffelse - en flott verden, men nesten ingenting å gjøre....Call of Duty 4 er vel det spillet som har imponert meg + the witcher (så mye at jeg bestilte bøker). Stalker var også utrolig bra - og gleder meg veldig til Clear Sky (mye bedre enn Crysis!!)....ok :)

Ehm, det har kanskje ikke slått deg at spillene som blir skrytt av faktisk er bra? Seffølgelig kan jo du undre på hvorfor, vi alle ser jo på forskjellige ting i spill, men det er nok ikke spillannmelderne det er noe rart med, men heller din spillsmak. Selv skjønner jeg ikke alle ser i CoD 4, for min del er det kun "been there, done that", engasjerte meg såvidt til å spille gjennom noen brett før jeg ikke gadd mer. Alikevel synes jeg ikke det er noe galt med min spillsmak heller, men det er vel kanskje noen spill som gjør unntak på smaken.

Joda spillene er sikkert bra de - jeg er sikkert litt spilltrett - men de skikkelige gode RPG synes jeg det er langt imellom dessverre -men de tar jo lang tid å utvikle da....

Men aliensdelen i Crysis var iallefall utrolig kjedelig.....

Endret av Swayne
Latterlig at de som betaler for spillet må slite med lange ventetider og startup feil, mens piratene har crack som gjør at de slipper feilene.. :thumbdown:

Når skal spillprodusenter lære at aggressive antipiratmidler ikke virker? Men spillet er glimrende.

Nå har det vel heller ikke kommet noe crack som gjør at piratene kan spille gjennom hele spillet?

Har så klart kjøpt spillet og har ikke støtt på problemer ennå, med unntak av en error etter ca 20 timer spilt, ikke sammenhengende såklart. Eneste som er irriterende er at det tar vanvittig lang tid å starte spillet.

Men er enig i at kopibeskyttelsen på dette spillet er tåpelig. Greit nok, den har gjort jobben så langt og jeg vet om mange som hadde tenkt å laste ned spillet som nå har kjøpt det istedenfor. Men når det gir lovlydige problemer, da er det rett og slett ikke verdt det etter min mening. Når jeg kjøper et spill forventer jeg at jeg kan installere det hvor, når og så mange ganger jeg vil. Det tar jeg faktisk som en selvfølge for et spill jeg har kjøpt. Derfor hadde jeg egentlig tenkt å boikotte Mass Effect til PC, men svake meg klarte ikke dy meg :D

Selve spillopplevelsen derimot er jeg strålende fornøyd med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...