Gå til innhold

Indianerstamme aldri vært i kontakt med mennesker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel noe lignende som har blitt vist før, indianere som bodde ved en strand og skjøt piler mot flyet som fløy over.

 

Spørsmålet er, burde de leve i uvitenhet eller bli introdusert til det moderne samfunnet? Jeg så noen andre som sa at en annen stamme hadde blitt introdusert til samfunnet etter en god stund og de lurte på hvorfor de hadde blitt latt være så lenge, når de kunne få så gode muligheter som det moderne samfunnet har å tilby. Men vet ikke hvor det var eller om det er noe dekning for det, hørt også det motsatte.

 

Man ødelegger tross alt kulturer.

Lenke til kommentar

Vanskelig dette. Hvor mye skal man innvadere en annen sin kultur? På en annen side: Ting vil bli mye enklere, medisiner vil bli mer tilgjengelig, leveladeren kan stige og antall fødsler blant barn synke.

 

Med mindre de blir satt til å hugge skog hele dagen da. Slike forhold er vel et utpopi liggende milevis fra deres hender med tanke på hvor i verden de kommer fra.

Lenke til kommentar

Nja, erfaringsmessig går det ikke så godt med slike stammer dersom de ikke bevarer sin egen kultur i møtet med alt det nye. De adopterer gjerne de dårlige sidene ved den moderne kulturen (alkohol med mere) før de klarer å tilpasse seg kulturens krav. Og man kan argumentere for at ikke alt i "vår" kultur er verd å tilpasse seg. De stammene som er blitt tvangsreformerte (f. eks. store deler av Australias aboriginere) har jevnt over klart seg dårligere enn de stammene som har fått møte den nye tid i sitt eget tempo. Det er viktig at den uungåelige overgangen mellom kulturer skjer gradvis og med respekt for tradisjonene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg må si at rent følelsesmessig liker jeg svært godt tanken på at det fremdeles finnes menneskegrupper som aldri har opplevd resten av verden. Kanskje har de likevel på et eller annet plan en rett til å vite at vi eksisterer. Men det skal IKKE påvirkes av tømmerhugstinteresser, og det skal gjøres på en svært skånsom og forsiktig måte. Jeg håper inderlig at ikke næringsinteresser framskynder flere slike prosesser...

Lenke til kommentar

jeg are har lit vanseker for å fårstå hvordan de kan ha ungått å komme over resten av verden..

 

edit: de skulle fått hele området runt der.. de har jo odd der alene i alle år.. skulle "vi" kaste de ut så snart vi merker at de er der..?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
jeg are har lit vanseker for å fårstå hvordan de kan ha ungått å komme over resten av verden..

 

0_o

 

Resten av verden er ikke helt som Norge eller andre tradisjonelle OECD-land.

 

Vil det gagne noen parter å introdusere dem til det moderne samfunnet?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Vel, de har hverken fly eller tog eller biler, så det er begrenset hvor langt de kan komme seg av gårde.

 

Spørsmålet er hvorfor resten av verden ikke har kommet over dem. Svaret er at regnskogene er enorme, 5,5 millioner kvadratkilometer og har lite av verdi for resten av verden. Bortsett fra trevirke, selvsagt, men det tar man av naturlige grunner fra ytterkantene, ikke fra midten. Så "den hvite mann" har liten grunn til å ferdes i regnskogens indre områder.

 

Det betyr ikke at de ikke kjenner verden rundt seg, det er bare at denne verdenen for dem ikke strekker seg utenfor Amazonas. De har kontakt med andre stammer, som igjen har kontakt med andre stammer, som igjen kanskje har kontakt med "sivilisasjonen". Men bortsett fra i form av sagn og historier tar de ikke sivilisasjonen med seg inn i regnskogen, fordi den ikke har noe av nytte for dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvorfor resten av verden ikke har kommet over dem. Svaret er at regnskogene er enorme, 5,5 millioner kvadratkilometer og har lite av verdi for resten av verden. Bortsett fra trevirke, selvsagt, men det tar man av naturlige grunner fra ytterkantene, ikke fra midten. Så "den hvite mann" har liten grunn til å ferdes i regnskogens indre områder.

De har også oppdaget urter som kan brukes til medisiner der, har de ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...