Gå til innhold

Historiske krigsledere, skoleoppgave


Helpel

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave om kriger opp igjennom historien, en interresant oppgave, men jeg stusser litt på en ting. Jeg skal velg ut noen store krigsledere (ikke nødvendigvis presidenter, diktatorer osv). Jeg har sagt Genghis Khan, Hitler, Mussolini, Roosevelt, Churchill, Stalin, men det er litt lite variert. Har noen noen andre bra alternativer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Julius Cæsar og slaget ved Alesia er absolutt verdt å nemne. Elles kan personar som Saladin, Aleksander den store og Perikles vere relevante. I moderne tid vil eg saman med Rommel trekke fram Moshe Dayan, som var svært delaktig i Israels mange forsvarskrigar mot aggressive arabarstatar (kanskje spesielt Seksdagerskrigen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Om du er ute etter å fordype deg i noe, så vil jeg anbefale Harald Hardråde. Tro det eller ei, men denne mannen var en av de beste krigsherrene i norsk historie.

Lenke til kommentar
Erwin Rommel, mannen som tok over halve Europa under Hitler(han prøvde forøvrig å drepe Rommel senere).

 

Hvorfor ikke da heller ta general George S Patton Jr, som jaget Rommel ut av Afrika, ryddet opp på Sicilia og meiet seg vei gjennom halve Europa før han måtte rydde opp etter Market Garden?

Lenke til kommentar

ja stalin var briljant,

 

du har en hau med tyskere rett utenfor hovedstaden din og dreper folket ditt i millioner,

så velger du denne tiden for å utslette alle dine ekte og imaginere motstandere og dreper selv millioner av dit egent folk når du trenger dem mest.

 

ja briljant trekk.

Lenke til kommentar
ja stalin var briljant,

 

du har en hau med tyskere rett utenfor hovedstaden din og dreper folket ditt i millioner,

så velger du denne tiden for å utslette alle dine ekte og imaginere motstandere og dreper selv millioner av dit egent folk når du trenger dem mest.

 

ja briljant trekk.

 

Kommunister ser vanligivs befolkningen sin som kveg for staten.

Lenke til kommentar
ja stalin var briljant,

 

du har en hau med tyskere rett utenfor hovedstaden din og dreper folket ditt i millioner,

så velger du denne tiden for å utslette alle dine ekte og imaginere motstandere og dreper selv millioner av dit egent folk når du trenger dem mest.

 

ja briljant trekk.

 

Kommunister ser vanligivs befolkningen sin som kveg for staten.

 

men om man har litt i huet så slakter man vel ikke ned kuene sine uten god grunn heller?

Lenke til kommentar
Tar du Rommel kan du likegreit ta Heinz Guderian som viste seg som en bedre general enn Rommel, Rommel slet når styrkene ble store. Guderian og Rommel var begge startere av blitzkrig i praksis.

Nuvel, russerne kom frem til 'deep combat' lenge før blitzkrieg var påtenkt.

 

Hmm, hvorfor ikke ta vår egen Otto Ruge?

Meget god tankegang, faktisk.

 

Patton sier seg selv. En strateg av dimensjoner. Rommel og Guderian det samme. Monty må vel også med. Zhukov må med, like fullt må vi nevne von Falkenhorst (Weserübung var ganske genial) og Hindenburg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Richard Winters.

 

Wiki

 

Han var kanskje ingen general eller president, men like fullt en genial leder.

 

EDIT: leif

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...