Gå til innhold

4GB minne vs 3GB minne hva lønner seg?


Wishb0ne

Anbefalte innlegg

Hva er smartest og kjøpe om en skal kjøre 32bits OS?

2x2GB eller

1X2GB og 1x1GB.

 

Er vel noe med at man må ha like størrelse på minnebrikkene for dualchannel? Så vil man da få bedre ytelse av 2x2GB selv om man ikke får brukt mer enn 3GB?

Og i om så er tilfelle er det stor forskjell? (Core 2 Duo CPU)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du uansett får kastet minnet etter deg for tiden ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe 4gig (2x2gig). Du vil som sagt ikke få brukt alt, men om du da i fremtiden skal oppgradere til 64bits har du ekstra å gå på. Kjøpte selv 4gig på 32bits os, og jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpt bare 3gig egentlig, prisforskjellen er jo nada.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

4x1GB - ganske enkelt fordi du da er garantert dual-channel, samtidig som 1GB mer minne kommer godt med når du senere oppgraderer til ett 64bits OS. Dual-channel utgjør litt i ren bådnbredde, men dette varierer jo selvsagt fra programm til programm. Du får jo faktisk brukt alle 4GB om du ikke insisterer på å holde deg til 32bits xp :p

Lenke til kommentar

4x1GB er ikke et av alternativene? Hvorfor ikke 2X2GB i stedet? Det er ikke noe alternativ til å kjøre 32bits xp? Etter hva jeg har hørt så er det problemer med 64bits xp, og vista sluker fort den ekstra gigen anyways og der heller funker ikke 64bitsen som den skal med alt av programmer. Men la ikke dette bli en os diskusjon plz :)

Lenke til kommentar

Sorry, leste feil, 2x2GB er fin fordeling det :) Og uten at du er veldig heldig med chipset OG bios så vil det være den kombinasjonen som gir dual-channel.

 

OS er VELDIG relevant når det kommer til minnemengde, og uansett hvilke meninger man har om dette så må man før eller senere over til ett 64bits OS. Selv kjører jeg Vista x64(og 64bits gentoo) og har ingen problemer, og ingenting som ikke fungerer som det skal, men hva som er best for deg vet jeg lite om. Husk at Vista har forandret seg mye siden lanseringen, og det at hvor godt Vista fungerer er fryktelig individuellt.

Lenke til kommentar
Hva er smartest og kjøpe om en skal kjøre 32bits OS?

2x2GB eller

1X2GB og 1x1GB.

 

Glem 3GB/4GB, og gå for 2x1 GB vil jeg si(det gir minst mulig problemer). Er fortsatt endel issues( bios settings, kompatibilitet spm. osv) med over alt over 2GB (nok å se i dette forumet og lese diverse tråder/innlegg)

 

Dessuten kan det tyde på at det er lite å hente ved å gå over 2GB; :hmm:

 

> Benchmarking Vista Memory Sizes (> next page 3 og 4)

 

 

kommer godt med når du senere oppgraderer til ett 64bits OS.

 

Spørs når dette "senere" blir da :) Hvis det f.eks. ikke blir aktuellt før i forbindelse med 64-bit Windows 7 om et par år, så er vi vel kommet for fullt over på DDR3 (DDR4?) og da er det slike rambrikker man ønsker seg/vil ha i PC-en

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for 4gig nå uansett, 2gig kan i enkelte tilfeller bli akkurat litt for lite. DISSE geil brikkene koster jo ingenting. Med 2x2gig får du også utnyttet dual channel, noe du ikke vil få med 3x1gig brikker. Dermed taper du en del båndbredde og ytelse selvfølgelig. Men for all del 4x1gig funker det også, det er det jeg har i PC-en selv, ingen problemer overhodet. Ulempen er at det blir mindre muligheter for utvidelse, og du må gjerne bytte alt av minnet ved større behov.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Etter SP1 til vista kom har vista 32-bit støtte opp til 4 gb minne no og ikkje 3,2 gb minne sann so før

Feil 32bit vil selvføgelig aldri få flere minneadresser.

At vista sp1 jukser og viser 4gb betyr ikke at du får 4gb.

Det er akkurat som før.

 

32bit har alltid hatt støtte for 4gb,men en må trekke fra enheter som tar av minneadresser som eksp: skjermkort.

 

Dette har vært tatt opp 100vis av ganger.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

iht prisguiden koster det 426kr for 3GB (2+1GB) ram, og 585 for 4GB (2x2GB). Det er ikke store forskjellen.

Ville definitivt gått for 4gb når prisen er så liten. Ikke ofte man hører om problemer hvis man har relativt nytt utstyr.

Og kompabilitetsproblemer med 64bit Vista? Har hatt det siden systemet kom ut, og kan ikke si jeg har funnet et eneste program som ikke liker vista (med unntak av tidlig utgave av Nero 6)

Lenke til kommentar

Mye forskjellig som har kommet inn nå til og med forslag om 2x1GB som jeg egentlig ikke hadde tenkt over :)

 

Det står da altså mellom (2x1GB), (2x1GB) + (1x1GB) eller (2x2GB)

3x1GB eller 4x1GB er ikke alternativ da det er snakk om en 2 slotters bærbar.

 

I følge linken mekanicus posta:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...2163&page=2

 

Så gjør 2GB det til og med hakket vassere enn 4GB totalt sett, men det ser ut 4GB har en liten fordel i spill, og noe sier meg at ageofconan ikke akkurat er minnevennlig :) Det som ikke var med i testen var 3GB noe som kansje kunne vært interresant.

 

Dere kommer også med priser etc, siden jeg bestiller på dell så er det faktisk en litt forskjell på prisene(+250kroner for 3gig og +500 for 4gig). Men jeg vil gå for det som er best så lenge det er snakk om over 5% ytelse.

 

Og pliis ikke la tråden gå over til spørsmål om hvor mye minne man kan adressere i 32bits eller hvilke settings man skal ha på minnebrikkene for å få de til å fungere.

Lenke til kommentar

Jupp det jeg egentlig frykta var at siden man ikke kan adressere alt av 4GB så ville ytelsen med dual channel eller noe bli borte noe den ikke gjør i nevneverdig grad :p

Men etter å ha lest masse tester så har jeg kommet frem til dette.

 

3GB singlechannel er mye treigere enn 2GB dualchannel, så 3GB kjøper man bare om man absolutt trenger den ekstra GB'n med ram og ikke har råd til det lille ekstra utlegget med å skaffe 4GB dual.

 

2GB ram dual er minimalt raskere enn 4GB dual når man bruker under 2GB noe ikke alle gjør.

 

4GB blir derfor valget mitt. Regner med at rammen blir slukt av aoc :) Og eventuelt vista.

Lenke til kommentar
Helt klart et bra valg, spill og program vil uansett fremover kun bruke mer og mer minne. Du får egentlig aldri nok, var ikke lenge siden 2gig var mye heller.

 

Neida trenger alltid mer ram med tiden, men det gjør man også med skjermkort, cpu etc ;) så tviler på at 4gb blir den første flaskehalsen i en bærbar atm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...