Gå til innhold

Hvordan lage software til den første datamaskinen uten og ha en datamaskin og lage software på ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg og en kompiss satt og snakka litt og det kom opp et veldig bra spørsmål underveis :) Spørsmålet er da, når den første datamaskinen ble bygd, hvordan greide da folk og lage software til den uten og ha en datamaskin å kunne kode på?? Altså de hadde ikke en datamaskin de kunne lage software på... Vet at det ikke var så mye software på den første datamaskinen, men tenker på den første datamaskinen med software :)

Mvh

Colaflasken :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hullkort, men software er nok litt drøyt. Dette var kalkulatorer og ikke med funksjoner som i dag er vanlig på kalkulatorer.

Colossus tror jeg var den datamaskinen man regner som den første programmerbare. Såvidt jeg husker fra den tiden (jeg brydde meg om slikt) brukte denne elektromagnetiske taper for lagring av data. Mulig jeg husker feil da... :p

I moderne tid har man kompilert programmer fra assember kode til maskinkode for hånd (tabeller), og så punchet dette inn som hex koder. For de som gikk VK1 Elektronikk og brukte Emma II er dette et kjent fenomen.

Endret av rozon
Skrevet
Hullkort, men software er nok litt drøyt. Dette var kalkulatorer og ikke med funksjoner som i dag er vanlig på kalkulatorer.

Ok, men de må jo ha gått over fra kjedelige kalkulatorer til software en gang, hvordan går det an ? :)

Skrevet

Når man kan kode og kompilere på en datamaskin, er det fordi programmer gjør mye av arbeidet med å omgjøre programmeringskode (if-setninger) til datamaskinkode (10100). Før måtte datamaskinkoden legges inn manuelt, via brytere såvidt jeg husker.

Søk litt på assembly, et programmeringsspråk som er temmelig nær binærkode.

Skrevet

Det var fullt mulig å skrive et program uten å ha en datamaskin å skrive på. Har gjort det selv for flere 8-bit CPUer.

Man skriver assemblykode på papir, og så 'oversetter' man dette til tallkoder. Slitsomt, men overkommelig.

Så la man tallkodene inn i minnet, f.eks med hullkort / hulltape, eller EPROM.

Gjest medlem-82119
Skrevet

Er vel litt av det samme, men har alltid lurt på hvordan en "tom" pc rett fra produsent "skjønner" hvordan den skal lese de første dataene, dvs os plata.

Her må det vel ligge noe i maskinen fra før?

dvd brenneren kan jo selvsagt lese dataene, men de må jo tolkes av noe?

Skrevet

Det ligger et program på hovedkortet som heter BIOS. Programmet ligger i en type minne som kalles ROM, det betyr at det beholder data også når strømmen er slått av.

BIOS vet hvordan den skal lese data fra CD, floppy, harddisk, etc.

Uten BIOS er man dog ganske hjelpesløs.

Gjest medlem-82119
Skrevet

Vet hva bios er.

Men allikevel, sliter med å koble det som ligger i bios med f.eks det som skjer når man putter inn f.eks vista os for første gang i en helt tom maskin.

Skrevet

Når en skrur på maskinen, så tester først PC-en at alt er i orden, og at alle enheter svarer.

Deretter lastes BIOS-koden inn i nederste delen av RAM, og utføres av prosessoren.

Så dette er et vanlig program som kjører på PC-en på vanlig måte. Denne starter da operativsystemet som ligger enten på disk, CD, diskett eller USB.

Dette gjøres ved å laste de første 512 byte på mediet, som inneholder boot programmet, som deretter starter boot prosessen, som igjen starter operativsystemet.

Dersom du programmerer dette kalles dette et bootstrap problem, fordi en må tilsynelatende laste operativsystemet for å laste operativsystemet (du får lastet operativsystemet uten å laste en filsystemdriver, du får ikke lastet en filsystemdriver uten å laste operativsystemet)

Derav ordet boostrap, som kommer fra Baron von Münchausen som løftet seg selv opp av en myr ved å dra seg opp etter bukseselene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...