Gå til innhold

går det ann å få "araber" lyd på vanlig gitar?


Gaardon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siterer han som spilte: "This is the 5th mode of the Harmonic minor scale"...

 

Dette var så kult at jeg lærte meg CDEFGAB harmonic minor scale på keyboardet mitt...

Litt sent, og alle sover, så jeg kan ikke teste ut på gitaren...

 

Men trust me, dette høres knallarabisk ut :thumbup:

 

Hør på litt arabisk musikk og ta ut noe riff og rythme, og du kan spille arabian ^_^

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ca 2.28min ut i YYZ så har du et "arabisk" riff, det ligger tabs på YYZ ute på nettet.

http://youtube.com/watch?v=mXCZvRNgLnI&feature=related

 

Da jeg først var på youtube så fant jeg denne, ganske fin og enkel.

 

Mener Iron Maiden sin "seventh son of a seventh son" har noen arabiske riff i seg også, er faktisk

en god del metall band som har arabiske riff i sangene sine, må bare lete litt for å finne dem.

Lenke til kommentar

Lær deg arabiske skalaer, byzantine skalaen f.eks. Jeg får veldig "arabisk"-aktige lyder utav den, og jeg er halvt araber, så jeg vet hva jeg snakker om. =p

 

Når man lærer skalaer deler man dem ofte opp slik at man tar deler av skalaen på alle seks strengene om gangen, men denne er MYE lettere å lære og etter hvert bruke om du lærer en hel streng om gangen.

 

Jeg brukte dette når jeg lærte den:

123.bmp

Den høres veldig falsk ut med en gang, men du må bare lære å bruke den.

Finnes mange slike skalaer, og tror ikke denne er av de mest brukte i skikkelig arabisk musikk, men det får gå. =p

Er jo bare å gå løs på alt du kan finne av arabic/arabian-greier i slike skalalister. =p

Lenke til kommentar

På keyboard er det jo greit, bare å spille på de svarte tangentene så høres det "arabisk" ut.

 

Men det er jo selve lyden av sitaren som er vanskelig på en el-gitar vil jeg tro? Den der spesielle twangg lyden der attack-delen høres helt annerledes ut enn selve lydkroppen, som forandrer seg konstant. Veit ikke hva som gjør sitarer spesielle sånn sett, men det høres helt forskjellig ut. Det er egentlig litt trist at all vestlig populærmusikk bygger på 12-tonesystemet (C til C) og driter i alt annet.

 

Instrumenter som er laget for å spille arabisk eller kinesisk musikk er ofte stemt fullstendig annerledes, f.eks. at de har kanskje 20 "noter" mellom C og C1 istedet for 12.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...