Gå til innhold

Skal du boikotte Shell og Statoil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Ein "aksjon" blant eit par tusen betyr uansett ikkje ein dritt. Dei 95% går sikkert lei etter ei halv veke.

 

Dessutan får eg rabatt på Statoil.

 

Kvart år går folk opp i løn, likevel sytes og klages det over at bensinprisen og matvareprisane går opp. Og media fyrer oppunder heile greia. Intervjua ei dame i ein butikk:

 

- Vil du merke det om melkeprisen går opp med 2 kroner literen?

- Ja, jeg vil nok passe mer på når jeg er ute og handler.

 

Haha, forbaska idioti. Me vasser over av penger her i landet (ikkje alle som har god nok løn riktignok, diverre), men her skal det sytes over kvar einaste krone som går ut. Og ikkje er det dei med dårleg løn som klager, neida, det er dei med BMW, Audi og 400 000+ i inntekt. Heia Norge!

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hva kan vi som forbrukere evt. gjøre for å påvirke bensinprisen? IKke alle som gidder å vente til regjeringsskifte for å få satt ned avgiftene.

 

Ett regjeringsskifte vil ikke sette ned avgiftene. Utover det er det veldig lite du kan gjøre, du kan jo boikotte Kina og India siden de stikker av med så mye, eller pumpe opp litt på egenhånd.

Lenke til kommentar

Kilde: http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2441637.ece

 

Hvis vi tar utgangspunkt i en pris på 13 kroner per liter, sitter Shell og de som driver stasjonen igjen med under 1 krone. Bensinavgiften er på 5 kroner og 10 øre, og 2 kroner og 60 øre er mva. Det utgjør 7,70 kroner, og det er 59 prosent av prisen. Staten tar altså nesten 60 prosent, resten går til innkjøp og transport, forklarer Svein Ildgruven, kommunikasjonssjef i Shell.

 

Staten tar jo 60 prosent så det er vell snarere et spørsmål om å boikotte dem.

Lenke til kommentar

Økte drivstoffavgifter fører også til økte priser i kollektiv- og transportbransjen.

 

OT: En boikott-aksjon vil ikke føre noe særlig med seg. Flesteparten kommer nok til å gi beng uansett, og om det hadde blitt en boikott - hva godt ville det ført med seg? Det er ikke salg av drivstoff en bensinstasjon tjener penger på. Det er en grunn til at omtrent hver eneste Shell, Esso, Statoil eller Hydro du kommer inn på er et lite mini-supermarked.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Boikott av statoil/shell --> økt etterspørsel hos de andre leverandørene --> mindre tilgang hos de andre leverandørene --> de andre leverandørene øker prisene midlertidig til de før mer bensin/diesel, så de kan tjene mer penger --> folk begynner å kjøpe bensin/diesel hos statoil/shell igjen, fordi det er billigere.

 

Forutsatt at de som selger bensinen ønsker størst mulig profitt, noe de aller fleste selskaper ønsker. Å boikotte statoil og shell er som å drikke av havet, det vil ikke endre endre vannstanden/prisnivået nesten noe.

Lenke til kommentar

Nei, jeg kommer ikke til å støtte boikotten. Folk vil innse at oljeprisen bare går èn vei. Det overrasker meg ikke om diverse analytikere har rett i at oljeprisen kommer til å runde $200/fat om ikke lenge.

 

Dessuten eier Statoil(-hydro) iallefall deler av, om ikke hele Hydro texaco-kjeden og jeg vet at Shell eier Smart (pumper uten kolonial). Min teori om hvorfor salget øker etter boikotten startet er at folk fyller selv om de ikke trenger det, bare i protest mot Shell og Statoil. Derfor bruker de stasjoner som Smart og Hydro texaco som i bunn og grunn eies av Shell og Statoilhydro; dette gitt at Shell og hydros salgsstatistikker inkluderer disse stasjonene.

 

I redsel for å framstå som en som legger lit i argumentene som benyttes vil jeg være ekstra påpasselig med å kjøpe diesel på nettop Shell eller Statoils stasjoner. Det vil også bli interessant å se "hvilke typer" som gjør det samme som meg, ikke at jeg har fordommer eller føler for å generalisere, det trenger heller ikke å si meg noen verdens ting. Noen tankerekker vil jeg uansett gjøre meg.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Kan godt boikotte Statoil, det er null stress, men Shell blir litt vanskeligere siden de er den eneste bensinstasjonen / døgnåpne stedet hvor jeg kan få god mat når enn jeg vil om det er aldri så mye helligdag.

 

Stakkars deg. Tenk om du ikke skulle få mat en dag.......Fæle greier. Sliterne i varehandlen må selvasgt jobbe døgnet rundt så du skal få spise pølsa di.

 

......he,he...... Nei, det var kanskje ikke sånn ment...

 

 

 

Men boikotten blir en fadese.

Lenke til kommentar
Er bare å boikotte de rød grønne ved neste valg...

 

Nå er du inne på noe langt mer effektivt.

 

Hvilke partier vil gå inn for senkning da? De borgerlige gjorde ingenting for å senke avgiftene og Sandberg har gått ut og sagt at FrP vil vri avgiftene på bil over på forbruk, altså bensin. Så bensinen vil nok bli enda dyrere med FrP bak roret.

Lenke til kommentar
Hvilke partier vil gå inn for senkning da? De borgerlige gjorde ingenting for å senke avgiftene og Sandberg har gått ut og sagt at FrP vil vri avgiftene på bil over på forbruk, altså bensin. Så bensinen vil nok bli enda dyrere med FrP bak roret.

 

Ingen partier ønsker å redusere avgiftene siden det er samfunnsøkonomisk lite hensiktsmessig. Ellers er vel FrP for å redusere andre bilrelaterte avgifter, som t.eks. engangsavgiften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...