Gå til innhold

Garanti-tid på Dell-lader?


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

Laptop-laderen min tok kvelden her for 10 dager siden, og jeg sendte en mail til kundeservice hvor jeg lurte på hvordan jeg lå an med tanke på garanti osv. I mellomtiden kjøpte jeg meg en billig lader på ebay, som ser ut til å fungere helt greit. Idag (10 dager etterpå) mottok jeg et svar fra Dell kundeservice på èn linje, hvor det stod at min garanti-tid var ute, og de henviste til salgsavdelingen om jeg ville ha en ny.

 

Laptopen er kjøpt for 1 år og 9 måneder siden. Noen som vet hvor lang garanti-tid jeg har? Er det virkelig meningen at man må kjøpe ny lader oftere enn annenhvert år? Koster 700 kroner hos Dell lissom. Ikke veldig imponerende service fra Dell sin side ihvertfall.

 

Takknemlig for all hjelp.

 

mvh Hans

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva sviktet på laderen? Var det selve kontakten eller sviktet den helt uten videre?

 

Normalt bruker det å være maks 1 års garanti på ladere og batteri.

 

Dioden lyser ikke lenger, og den lager korte pipelyder med en gang jeg setter støpselet i veggen. Den vil hverken lade eller kjøre rett på vekselspenning. Den har virket helt strålende frem til for 10 dager siden. 1 års garanti? Var det jeg regnet med.. Men hvordan er det med reklamasjon og sånt da? Jeg har ikke veldig god greie på sånne ting, men vet at det er mange på forumet her som har peiling på kjøpsloven =)

 

mvh Hans

Lenke til kommentar

Du har minimum 2 års reklamasjonsrett. Maks 5 om produktet er ment å vare vesentlig mer enn 2 år (og det vil jeg si en laptop lader er).

 

Men. Dell kundesuppport har ikke feil i å avvise deg på garantiforspørsel. Er sleipt å ikke nevne "garanti er gått ut, men du har fremdeles reklamasjonsrett"), men det er så absolutt en industristandard å ikke nevne reklamasjonsrett før kunden bringer det på banen.

 

Ta kontakt med kundeservice og henvis til reklamasjonsretten istedet du.

Lenke til kommentar

Garantitiden spiller egentlig ingen rolle her. På en batterilader har man 5 år reklamasjonsrett. Når du snakker med kundeservice så skal du ikke nevne garanti i det hele tatt men si at du vil benytte deg av reklamasjonsretten din og spørre hvordan du går fram for å levere produktet til de.

Og i kjøp og salg mellom privat og næring er det forbrukerkjøpsloven ikke kjøpsloven som gjelder.

 

Kan anbefale deg å lese litt på lovdata og forbrukerrådets sider. Jeg har spart endel tusen på å lese igjennom de.

 

Edit: for seint igjen, men la merke til at vi tre som har svart her joina hardware.no med 4 dagers mellomrom. og jeg var først ;-)

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

regner med laptopen ble kjøpt med dells standard 1 års henteservice.

 

Av erfaring er dell litt spesiell her,standardfrasen er at garanti er utgått etter 1 år.

 

Du må spesifisere konkret at du vil bruke reklamasjonsretten. Dell lader skal ha minst 2 års reklamasjon.

 

Av erfaring må du spesifisere reklamasjonsrett, etter det har en opplevd at delen ble levert på døren etter kort tid.

Lenke til kommentar

Da ringte jeg Dell kundeservice kl 13 igår, da fikk jeg kun svar fra en som ikke var fra teknisk support, som sa alle teknikerne var opptatt, men hvis jeg la igjen navn og nummer skulle de ringe meg opp igjen i løpet av dagen. Det skjedde ikke.

 

De ringte meg heller ikke i dag, så jeg bestemte meg for å prøve Dells herlige kundeservice igjen. Denne gangen kom jeg frem nesten med en gang, og fikk tilogmed snakke med en tekniker. Han prøvde seg med å si at dette ikke gikk, da garantitiden var ute. Men så sa jeg bare at jeg gjerne ville bruke reklamasjonsretten min mumlet han bare noe i skjegget sitt, og alt var plutselig i orden.. Merkelig det der..

 

Da lurte han på hvilken adresse han skulle sende den til, så sier jeg at jeg har flyttet til Danmark etter at jeg kjøpte pcen, og om de ikke bare kan sende den direkte hit isteden, da jeg ikke skal til Norge før Juli. Dette var tydeligvis helt umulig, da jeg ikke hadde Dells internasjonale forsikring ellerno. Så 16 dager etter at jeg først ga beskjed til Dell om at laderen min er ødelagt, vil de sende laderen til mine foreldre, som da må videresende den til Danmark.

 

Jeg vil gjerne takke Dell for å gjøre det så vanskelig som mulig å få tak i dem, og at de gjør sitt beste for å ikke hjelpe deg når du først når frem. Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri skal kjøpe fra Dell igjen.

 

mvh Hans

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke klage på godene vi har, men vi har de sabla godt som forbrukere her i landet iallefall ;) Såpass at jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg i det heletatt vurderte å starte salg av noe her i landet.

 

Forøvrig syns jeg du tar litt hardt i når du klager 16 dager. Man må vente litt mer behandlingstid på mail. Har du hastverk, ring og få snakke med noen direkte. Det er i 99% av tilfellene alltid raskere å få avklart ting da... dessuten venter du 5 dager mellom første post her (med påfølgende tips om hva du skal gjøre samme da) og neste aksjon... Ja, det er kritikkverdig av Dell å ikke ordne opp med en gang, men å klage på lang behandlingstid for noe du selv har delaktig skyld i er litt feil.

 

Hadde du ringt første dagen den gikk fyken og påberopt deg reklamasjonsretten da, så hadde du antagelig hatt laderen for lenge siden...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke klage på godene vi har, men vi har de sabla godt som forbrukere her i landet iallefall

 

Enig i at vi har det bedre her i Norge enn mange andre steder, men på en annen side synes jeg ikke det er urimelig å forvente at en laptop lader skal holde i 2 år, særlig når de krever 700 for en ny.

 

Forøvrig syns jeg du tar litt hardt i når du klager 16 dager. Man må vente litt mer behandlingstid på mail.

 

Vel, nå står det jo på nettsidene at mail vanligvis blir besvart innen èn arbeidsdag, så allverdens av tid burde det jo ikke tatt.

 

dessuten venter du 5 dager mellom første post her (med påfølgende tips om hva du skal gjøre samme da) og neste aksjon

 

Det er rett og slett fordi jeg var midt i prosjektlevering, og ikke hadde tid til å sitte i telefonkøen til Dell. Hadde som sagt allerede skaffet meg en billig universal-lader fra ebay, så noe kjempe-hastverk var det jo ikke.

 

Hadde du ringt første dagen den gikk fyken og påberopt deg reklamasjonsretten da, så hadde du antagelig hatt laderen for lenge siden...

 

Noe jeg også gjorde, eneste forskjellen var at jeg sendte mail istedenfor å ringe, pluss at jeg gjorde den tabben i å bruke ordet "garanti" istedenfor reklamasjonsrett. Jeg bare synes det er litt for gæærnt at de prøver å vri seg unna å gi meg ting jeg har krav på, og gjør hele prosessen vanskeligere enn den burde ha vært. Av den grunn velger jeg å ta min business et annet sted neste gang jeg skal shoppe litt.

Lenke til kommentar

Jeg har lært såpass av gjentatte erfaringer at mail blir nedprioritet fremfor telefon, at alle prøver å vri seg unna med å avvise på garanti hvis ikke kunden nevner reklamasjonsretten at jeg ikke forventer noe mer samme hvilket selskap det er, derfor har jeg visse rutiner når det gjelder reklamasjonssaker. :)

Lenke til kommentar

Sansynlig det letteste hadde vært om du hadde ringt teknisk support direkte på 67 11 68 82

 

Den gangen Dell teknisk support lå i Oslo, så pleide vi å kunne sende ting til utlandet, var ikkeno vi gjorde fast, men det gikk fint ann

 

Og vi hadde faktisk 2-3 egne agenter som kun svarte på mail, hvordan det gjøres nå veit jeg ikke

 

Andreas

ex Dell teknikker

Endret av Andy_81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...