Gå til innhold

Intel durer videre


Anbefalte innlegg

Tilsynelatene er det galskap å fase ut Q9450 så tilig, men jeg tror dette antyder at vi kan forvente en alvorlig krig og opptrapping av konkuranse i næremste fremtiden.

 

Jeg tror ikke dette har mye med ADM-konkuransen å gjøre. Dette har heller mer med Nividia å gjøre, og Intel har bestemt seg for vise liit muskler for å overbvise Nvidia hvem er sjefen, tror jeg. Forrige gang jeg sa Q9450 har ingen femtid, ble jeg stemplet litt av hvert, og håper at dette ikke blir stemplet også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke dette har mye med ADM-konkuransen å gjøre. Dette har heller mer med Nividia å gjøre, og Intel har bestemt seg for vise liit muskler for å overbvise Nvidia hvem er sjefen, tror jeg. Forrige gang jeg sa Q9450 har ingen femtid, ble jeg stemplet litt av hvert, og håper at dette ikke blir stemplet også.

Jaha? Hvordan skal de få til dette med CPU'er? nVIDIA selger ikke CPU'er...

Lenke til kommentar
Okei, da har jeg 8 kjernes prosessor, har 2 Phenom som jeg har lagt oppå hverandre på skrivebordet.

Nei, du har to stk. 4 kjernersprosessorer.

 

Se på bildet Simen1 la ut en gang til... 1 prosessorer med 2+2 kjerner, altså en prosessor med 4 kjerner, ergo en 4 kjerners prosessorer.

 

La oss ikke begynne denne diskusjonen om "ekte" 4 kjernersprosessorer igjen...

Lenke til kommentar
Da har du to (firekjerne)prosessorer lagt oppå hverandre.

 

Men åpne begge, lodd ut den ene brikken, plasser den under lokket til den andre og sett på lokket igjen så har du en åttekjerneprosessor.

 

(Om den vil virke er en helt annen sak :p )

Ja, greit hvis det er det som blir regnet som en flerkjernesprosessor. Da skal jeg lage den første 16 kjernesprosessorn i verden :D

Lenke til kommentar
Ja, greit hvis det er det som blir regnet som en flerkjernesprosessor. Da skal jeg lage den første 16 kjernesprosessorn i verden :D

Ja, det ligger i ordet. Fire-kjerne-prosessor. Det er ikke mer avansert enn å telle antall kjerner som finnes inni prosessoren (mellom prosessorlokket og sokkelen).

Lenke til kommentar

Det er firekjerne punktum. Sist gang jeg hørte argumenter av denne typen var da intel og amd lanserte sine første dobbelkjerneprosessorer, og noen fanboys ville overbevise andre om at A var bedre enn B pga arkitekturen. For min del så kan de lage dem hvordan pokker de vil, jeg kjøper den som gir best valuta for pengene, uansett om en fanboy mener at den er laget på en dårlig måte.

Lenke til kommentar
Lavere effekt på firekjerner er alltid bra. Skulle gjerne hatt et par alternatier som var greiere nede i 40-60 watts området også.

 

AtW

 

 

tror nok dagens 45nm Quad ligger der allerede, jeg synest de får for mye volt og blir unaturlig varme. og derfor høy TDP. det kommer en Q9100 som etter mine løse beregniger er stabil under 0,9V vet ikke hvor lav TDP den har da, men neppe rare greiene.

 

gjorde noen udervoltings eksperimenter HER

Lenke til kommentar
Kan denne "galskapen" for å fase ut Q9450 ha noe med CPU kravet for kommende GPU (G200 og R777) å gjøre?

Spill er stort sett GPU-begrenset for tiden så det spiller egentlig liten rolle om man har en Q6600 eller QX9775.

 

Det har nok mye mer å gjøre med at intel kan øke frekvensen og da gjør de det.

 

Se 10 år tilbake i tid. Prosessorer kostet omtrent det samme som i dag. Når man klarer å forbedre prosessorene så er det naturlig å innføre en ny modell, la resten rykke ned på prislista og la sistemann ramle ut av prislista. Hvis de ikke hadde latt den nederste ramle ut av lista ville det bare spist opp marginene til de over. Det koster teknisk sett det samme å produsere en E8500 som en E8200 men de må selges til ulike priser fordi markedet vil det. Tenk hva markedsprisen på en Pentium II 400 MHz hadde vært i dag og hva det hadde kostet å produsere den. Kanskje 10 kroner markedsverdi og 500 kr i produksjonskostnad. Altså et rent tapsprosjekt. Derfor fases de billigste prosessorene i en serie ut i stedet for å videreføres.

 

Når intel velger å fase ut Q9450 så tidlig så er det nok fordi den koster for mye å produsere i forhold til den prisen de ville fått for den. Den ville også redusert inntjeningen på modellene over. Strategien for pris, innfasing og utfasing er nok nøye beregnet av økonomer slik at intel skal tjene mest mulig. Dette er helt vanlig og gjøres ikke bare hos intel.

Lenke til kommentar
Kan denne "galskapen" for å fase ut Q9450 ha noe med CPU kravet for kommende GPU (G200 og R777) å gjøre?

Spill er stort sett GPU-begrenset for tiden så det spiller egentlig liten rolle om man har en Q6600 eller QX9775.

 

Det har nok mye mer å gjøre med at intel kan øke frekvensen og da gjør de det.

 

Se 10 år tilbake i tid. Prosessorer kostet omtrent det samme som i dag. Når man klarer å forbedre prosessorene så er det naturlig å innføre en ny modell, la resten rykke ned på prislista og la sistemann ramle ut av prislista. Hvis de ikke hadde latt den nederste ramle ut av lista ville det bare spist opp marginene til de over. Det koster teknisk sett det samme å produsere en E8500 som en E8200 men de må selges til ulike priser fordi markedet vil det. Tenk hva markedsprisen på en Pentium II 400 MHz hadde vært i dag og hva det hadde kostet å produsere den. Kanskje 10 kroner markedsverdi og 500 kr i produksjonskostnad. Altså et rent tapsprosjekt. Derfor fases de billigste prosessorene i en serie ut i stedet for å videreføres.

 

Når intel velger å fase ut Q9450 så tidlig så er det nok fordi den koster for mye å produsere i forhold til den prisen de ville fått for den. Den ville også redusert inntjeningen på modellene over. Strategien for pris, innfasing og utfasing er nok nøye beregnet av økonomer slik at intel skal tjene mest mulig. Dette er helt vanlig og gjøres ikke bare hos intel.

 

Du har nok rett, inntjenening har mye å si for evelousjonen, og du har også rett at det koster nesten det samme å produsere nyere CPU. Men her er det noe jeg ikke kjønner.

 

Hvorfor skal Intel fase ut Q9450 so tilig?. Det koster en god del å sette opp produksjonsanlegg for en CPU, og alt tyder på at Q9450 har ikke blitt produsert nok for å dekke sine kostnder, og etter alt å bedømme går med tap.

 

Enda merkligere er at Intel kommer til å selge erstatern for det samme pris. Slik jeg ser på det, dette motsier intjeningsterorien og det virker at denne gangen Intel har andre grunner.

 

Jeg har en mistanke at kommende GPU kommer til å kreve en god del fra CPUen og "Q6600 eller QX9775 gir samme ytelse" kommer ikke til å gjelde for kommende GPU.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...