Gå til innhold

Intel durer videre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal Intel fase ut Q9450 so tilig?. Det koster en god del å sette opp produksjonsanlegg for en CPU, og alt tyder på at Q9450 har ikke blitt produsert nok for å dekke sine kostnder, og etter alt å bedømme går med tap.

Q9450, Q9550, Q9650, QX9650, Q9400, Q9300, og QX9775 er alle laget på samme "samlebånd" på akkurat samme måte. Det koster ikke intel noe ekstra å lage en ny modell. (Å notere en ny pris i prislistene, skrive opp spesifikasjonen på nettsidene, stille om maskinene til å skrive et nytt produktnummer og en annen etikett på eskene koster praktisk talt null i den store sammenhengen)

 

Forsåvidt er også E8x00-serien, T9x00-serien, T8x00-serien og E7x00-serien laget på samme "samlebånd" fra nøyaktig det samme råstoffet på nøyaktig samme måte. På grunn av variasjoner i produksjonen så testes hver brikke etterpå og får hvert sitt navn ut i fra hvordan de presterer.

 

At Q9450 fases ut så tidlig tyder på at så godt som alle prosessorene som kommer ut fra samlebåndet kvalifiserer for å bli minst en Q9550. Det koster ikke intel noe ekstra å la modellene ryke 167 MHz oppover uten å endre prisen. Så hvorfor gidder de det da? Det er nok på grunn av konkurransen mot AMD. De øyner sjansen til å gi AMD et spark når de ligger nede. Det koster tross alt ikke intel noe ekstra.

 

Jeg har en mistanke at kommende GPU kommer til å kreve en god del fra CPUen og "Q6600 eller QX9775 gir samme ytelse" kommer ikke til å gjelde for kommende GPU.

Kommende GPUer hever vel lista på grafikkytelse med rundt 50%. Det betyr ikke at det trengs mer CPU-kraft. Hele hensikten med GPU er at den skal avlaste CPUen.

 

Får man i dag 100 FPS i 1024x768 og 50 FPS i 1600x1200 med et gitt oppsett i et gitt spill så er det GPU-begrenset. Hvis man kjøper raskere skjermkort uten å oppgradere CPU så vil man f.eks få 100 FPS i 1600x1200 og fortsatt 100 FPS i 1024x768. Da vil spillet være CPU-begrenset i begge tilfeller. Men det betyr jo ikke at det er dårlig ytelse. 100 FPS er svært bra. Kjøper man en mye raskere CPU så får man kanskje 150 FPS i 1024x768 og 100 FPS 1600x1200.

 

Spørsmålet er dermed hva du skal med høyere ytelse i de laveste oppløsningene? Er det ikke godt nok i dag?

Lenke til kommentar

Jeg hadde den mistanken fordi ved lansering av 9x-seren hadde Nvidia for første gang annonsert CPU-krav, men det du sier høres fornufrig ut også.

 

Jeg viste ikke at Q9450, Q9550, Q9650, QX9650, Q9400, Q9300, og QX9775 hele gjengen blir produsert på samm samlebånd. Da håper jeg at flere enn AMD vil trenge spark snart, slik at vi kan få QX9775 for par høvdinger snart.

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne artikkelen:

http://www.hardware.no/artikler/hvordan_la...rosessorer/4988

 

Den gir ganske god innsikt i hvordan dette markedet fungerer, selv om guiden er gammel og med bilder fra AMD. Som ting forandrer seg på 4 år!

 

Essensielt betyr dette at min 9450 er laget av nøyaktig samme materiale, som en 10.000-kroners QX. Kanskje det var flere QX'er på samme wafer! Det at min lille prosessorbit er blitt gitt en 8x multi og forhåndssatt til 2.66 GhZ er bare måten den selges på, den består fremdeles av samme materiale og kjører derfor like komfortabelt på 3.6 GhZ som hvilken som helst annen 45nm-cpu.

Endret av de_baser
Lenke til kommentar

Til sommeren står det. Er det mulig å få en mer konkret tid/dato? Ingen som har hørt noe mer. Skal kjøpe meg ny stasjonær som skal brukest i sommer, og da vil jeg helst ikke bruke hele sommeren på vente på deler, i dette tilfellet prosessor.

 

Så hvis prosessorene blir lagt ut for salg før ferien hadde vært greit å vite. :innocent:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Q9450 i praksis en QX9770 som er skalert ned. Den har samme spesifikasjoner, samme cacheminne og kan kjøres på samme frekvenser som QX9770. Grunnen til at Q9450 kuttes er at den er havnet for lavt i pris i forhold til hvor "grom" den virkelig er. Den må jo nødvendigvis prises under Q9550, som må prises under Q9650, som igjen må prises under QX9650 og den igjen må under QX9770. Dette er for stort spenn, og gjør at Intel håver inn for lite penger. De vil heller ha Q9550 som den billigste av den største produksjonslinjen deres. Dette er kynisk prisstyring av Intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...