Gå til innhold

Modernisering av Oslo S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde ikke Oslo S som skyskraper blitt ekstremt upraktisk? En togstasjon i høyden?

Satser man også på nye tog som kan gå loddrett oppover uten at pasasjerene merker noe, får de jo en utrolig utsikt over Oslo når de ankommer :p

Nei stasjonen hadde måtte bli nederst, mens kontorer og slikt måtte ha vert ovvenfor.

 

Så Oslo S som skyskraper er vel ikke akkurat det mest ideelle.

Lenke til kommentar

Blitztomta selvfølgelig. Jasså, tomten er så stor?

 

For meg kan de bygge så mange skyskrapere de vil der de uansett bare skal bygge stygge drabantbyer i indre Oslo som i Groruddalen og nydalen. Men i sentrum blir de bare skjemmende

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Jeg håper arkitektene/ingeniørene klarer å lage noen flotte, praktiske og smarte løsninger istedenfor å kun tenke på det estetiske.

 

Det er da helt klart det estetiske som er viktigst, man skal jo tross alt kunne oppholde seg der også. Det er jo uansett begrenset hvor mange nye "smarte" og "tekniske" løsninger man kan finne når det gjelder å bygge en togstasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er selvsagt en smaksak. Jeg liker høye byggninger og storbypreg.

Det er kanskje litt avsporing ja, men jeg er helt enig! Jeg ser også frem til å få flere høye bygninger i Oslo, og de høye boligprisene er et veldig godt argument. I tillegg er høye bygninger mer energieffektive, og kan føre til mindre biltrafikk i byen. Jeg håper virkelig at prosjektet til Arthur Buchardt blir noe av (se http://www.dagbladet.no/dinside/2008/02/12/526706.html), og jeg må si at jeg blir temmelig irritert hvis prosjektet nedlegges fordi kommunen ikke godkjenner bygget.

 

Jeg er egentlig ganske overrasket over at mange nordmenn blir så negative når noen foreslår slike prosjekter, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Ingen har heller bedre argumenter enn at det blir "skjemmende" eller "stygt." Det er mange bygninger i Oslo jeg også synes er stygge, uavhengig av høyde, men jeg har ingen problemer med å tolerere de likevel. Det handler vel om at mange nordmenn ikke er spesielt ambisiøse, og liker heller ikke at andre er det.

 

Jeg tror nok at høye bygninger kommer til Oslo i nær fremtid uansett, så hvis du ikke liker det er det på tide å finne seg et nytt sted å bo. Det er dog ikke noe problem, Norge har en masse byer der det bare er små bygninger.

Endret av perchrc
Lenke til kommentar
Nå skal ikke dette avspore og bli en debatt om Norge burde bygge skyskrapere eller ikke, men jeg synes det og når man skal bygge ny Oslo S ville jeg absolutt foretrukket at det kom litt opp i høyden.

 

Det kan vi jo gjøre i denne tråden. Forøvrig synes jeg det er på tide at Oslo begynner å prioritere skjønnhet i sin byutvikling fremfor postmodernistiske stålbur som fremkaller angst hos alle som ser på dem, da er ikke fallossymboler i skyskraperdrakt veien å gå.

Lenke til kommentar
Skal vi først bygge noe nytt eller modernisere noe vi alt har så er det på tide å bygge skyskrapere! :thumbup:

Selvom Oslo ikke er en storby av de største eller med den største befolkning er det på tide at hovedstaten vår får preg av å være en skikkelig by!

Å bygge skyskrapere i Oslo er ren og skjær idioti. Oslo ligger på en meget skrøpelig leirgrunn. Å bygge skyskrapere vil (om det i det hele tatt er mulig) bli en meget dyr affære. Bare å bygge T-banen/Togbanen i tunnel under Oslo tok usedvanlig lang tid fordi man hadde så mye problemer med den dårlige grunnen.

Lenke til kommentar
Det jeg mente fra starten var: Bygg den nye Oslos Sbyggningen som en skyskraper/ opp i høyden. Det er alt for lite av slike byggninger her i landet.

Togstasjon som en skyskraper? Hallo? Noe mer upraktisk tror jeg vi må lete lenge etter. Folk skal inn på stasjonen, så til togene, kanskje stoppe på en butikk på veien, man har ikke noe å gjøre i en skyskraper.

Lenke til kommentar
Togstasjon som en skyskraper? Hallo? Noe mer upraktisk tror jeg vi må lete lenge etter. Folk skal inn på stasjonen, så til togene, kanskje stoppe på en butikk på veien, man har ikke noe å gjøre i en skyskraper.

Ingen har sagt at passasjererne skal innom eventuelle høybygg. Det er et stort behov for kontorer/administrasjon i området, og man kan tjene mye på å leie ut kontorarealer.

Lenke til kommentar
Ingen har sagt at passasjererne skal innom eventuelle høybygg. Det er et stort behov for kontorer/administrasjon i området, og man kan tjene mye på å leie ut kontorarealer.

Hvor skal passasjerene gå da?

Jeg har glemt hva det heter på norsk, men mange høybygg er jo bygd oppå en "basebygning" som har mye større areal enn selve høybygget. I denne sammenhengen blir denne "basebygningen" selve stasjonen Oslo S.

 

Og det er jo grovt sett også slik bygningsmassen som blant annet er dagens Oslo S er bygd opp, en "basebygning" som tar opp stort areal, og flere høyere bygninger, blant annet den høye bygningen som går tvers over sporene (usikker på hva som er der i dag), kontorbygget bak Byporten, og Postgirobygget.

 

EDIT: "Sokkelbygg" tror jeg det het :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva med å legge motorveien mellom OsloS og Operabygget under bakken og plant masse trær/grønt samt med alle andre ekspansjonsmuligheter.

 

Praktisk? :)

Det er litt for sent å ombestemme seg, i og med at de snart er ferdig med å senke ned tunnelmodulene til den nye E18-tunnellen ute i Bjørvika. For øvrig skal det bli en pen allé og mye tre/grønt så du vil nok få det ca. som du vil ha det :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva med å legge motorveien mellom OsloS og Operabygget under bakken og plant masse trær/grønt samt med alle andre ekspansjonsmuligheter.

 

Praktisk? :)

Det er litt for sent å ombestemme seg, i og med at de snart er ferdig med å senke ned tunnelmodulene til den nye E18-tunnellen ute i Bjørvika. For øvrig skal det bli en pen allé og mye tre/grønt så du vil nok få det ca. som du vil ha det :p

HAH!

 

Jeg er på bølgelengde med en eller annen, jeg hviste ikke om dette jeg.

Lenke til kommentar
Finnes alternativer som heller burde bli prioritert...

Som for eksempel? Ikke at jeg er tvert uenig (har ikke sterke meninger i denne saken), jeg vil bare at du utdyper hvordan du heller vil ha det :)

Tror egentlig ikke dette prosjektet handler om modernisering, snarere fremming av hovedstaden. Oslo S er tatt i betraktning av utseendet, fullt funksjonabelt og ikke så stygt som folk skal ha det til.

 

Det er nok mange andre kommuner som heller har bruk for pengene, ser stadig artikler om skoler som holder på å forfalle for eksempel...

 

Edit:

Skrivefeil

Endret av zennox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...