Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter vs. Moped


Anbefalte innlegg

Ikke stol på hva du leser på bikez. Bikez funker som wikipedia, og hvem som helst kan endre på informasjonen.

 

trur aerox har 4,5hk elns. kan sjekke vognkortet etterpå om jeg husker.

tgv-greia er luftavkjølt. dette er et minus mht slitasje. aerox som holder en stabil arbeidstemperatur arbeiderer mye bedre i alle temperaturer og den holder derfor også lengre.

 

aerox og jogr har ikke samme motor. aerox sin er mye bedre, på alle punkter.

jeg drog en kamerat med suzuki rmx med effektanlegg opp til 50km/t. aeroxen var da uten variatorsperra, men aksen er jo samme opp til 50kmt med og uten denne "ringen"/plomba.

 

skjønner ikke at det er noe å tenke over engang. hva er galt med aerox? kom gjerne med flere spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan. har forøvrig ingenting å utsette på den.

 

edit:

den boksen over motoren på den tgv-tingen må vel være luftfilter vel? trur d.

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sakt folkens, jeg er ikke veldig scooter/moped-kyndig, så jeg vil gjerne bli litt smartere av å høre på folk som har litt vett.

 

Scootere som jeg liker litt ihvertfall (ikke i rekkefølge):

Peugeot Speedfight 2

TGB R50X

Yamaha Aerox

(+ andre dere kommer opp med?)

 

Edit: Jeg veier ca. 75 kg (om det har noe å si) og er rundt 178 høy.

 

Vil ha en scooter som trekker bra i oppoverbakker og som går bra generelt, på flata og over alt.

Endret av Baloni
Lenke til kommentar
Ikke stol på hva du leser på bikez. Bikez funker som wikipedia, og hvem som helst kan endre på informasjonen.

 

trur aerox har 4,5hk elns. kan sjekke vognkortet etterpå om jeg husker.

tgv-greia er luftavkjølt. dette er et minus mht slitasje. aerox som holder en stabil arbeidstemperatur arbeiderer mye bedre i alle temperaturer og den holder derfor også lengre.

 

aerox og jogr har ikke samme motor. aerox sin er mye bedre, på alle punkter.

jeg drog en kamerat med suzuki rmx med effektanlegg opp til 50km/t. aeroxen var da uten variatorsperra, men aksen er jo samme opp til 50kmt med og uten denne "ringen"/plomba.

 

skjønner ikke at det er noe å tenke over engang. hva er galt med aerox? kom gjerne med flere spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan. har forøvrig ingenting å utsette på den.

 

edit:

den boksen over motoren på den tgb-tingen må vel være luftfilter vel? trur d.

Var det jeg tenkte, 2.68 virker litt vel lite.

 

Men så mye mer slitasje tror jeg ikke det er på en luftavkjølt motor at det er verdt å nevne, men en vannavkjølt motor har jevnere temperatur ja :) Arbeider gjevnere gjør det vel med vannavkjølt - men jeg drar fortsatt ifra kompisen min sin Aerox...

 

Men trådstarter, tror nok at du hadde blitt godt fornøyd hvis du gikk for noen av de tre scooterne der.

 

Når det kommer til Bikez.com så stemmer ihvertfall at TGB'en har 4,9 hester, men Aerox'n var tvilsom svak ja.

 

Om jeg skulle velge igjen, hadde jeg nok valgt Speedfight/R50X Jetfighter over Aerox anyday..

 

PS: Skader ikke å prøvekjøre før du kjøper :)

 

Er 186 høy og veier 100kg, har ikke problemer med å kjøre med TGB'en min i timesvis.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Å prøvekjøre er et MUST ja ;)

 

Prøvde både Aerox og Speedfight først, så la jeg merke til TGB'en som stod for seg selv hos noen andre scootere.. prøvde den et par KM, vurderte pris, og visste med en gang at det var denne jeg ville ha :p

 

Skal vel nevne at når scootern min var helt ny, så drog den ikke før rundt 6.000 omdreininger, og var litt sløv helt i starten av innkjøringen, men nå drar den fra ca. 3.000 omdreininger..

 

Men lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar

De er meget gode scootere alle tre :thumbup:

Er vel Speedfight som sies å gå best "originalt" av scooterne såvidt jeg vet.

Her er forøvrig litt fakta om 2006 Aerox R

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/veh...ha_Aerox_R.html

 

Er de nye modellene sterkere?

 

Må nevne en ting til; Er nok lettere å selge en Peugeot eller en Yamaha moped når du er ferdig med mopeden, siden det er mer kjente merker :)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Sjekka vognkortet nå, og det viste seg at min (02 mod) har 2,7kw (3,6hk).

 

kan godt hende tgb-en går bedre i aks og bakker, men dette er så lite at det ikke er noe å bry seg om spør du meg. dessuten; hva tror du er lettest å selge? folk vil ha kjente merker, og dette er ikke uten grunn.

 

kan legge til at jeg har ca samme kroppsbygning som deg, baloni. et par cm høyere bare.

 

men som sagt før her: test ut alle, så blir det mye lettere for deg.

Lenke til kommentar

Trådstarter;

 

Skal du ha effektanlegg, osv. eller skal du kjøre med plombering?

 

Forskjell var det.. har en bratt bakke som er ca. 3km lang her, drog fortsatt godt ifra Aerox'n selv om jeg er 20kg tyngre.

 

Men nok om det, Norbits har et poeng, er nok lettere å selge velkjente merker når du er ferdig med mopeden :)

 

Men det betyr ikke at mindre kjente merker ikke kan gjøre det godt :)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en att og fram til jobben scooter og syns egentlig scooter er helt ok..

Den jeg kjøpte har fjernstart(altså du kan starte den ett stykke unna ved og trykke på en knapp),alarm,abs,lettmetallfelger også er den 4 takter så du slipper og tilføye olje..

Jeg kjøpte den helt ny på www.baotian.no og er veldig fornøyd med de..Billig og driftsikkert og bensingjerrige,selv ved litt trimming..Min gjør rundt 75.

 

 

Edit: Det er av denne typen: http://becommerce.bits.no/epages/Store.sf/...5%20umontert%22 men jeg har kjøpt den på baotian.no

Endret av H.M.Kongen
Lenke til kommentar

Husk at de fleste 4takter mopedene går som en dass, men til gjengjeld bruker de mindre bensin, og har mye mindre slitasje enn en 2takter siden de har separat smøresystem :)

 

Fjernstart er jo kjekt å ha hvis man f.eks sitter på kontoret/skolen, sikter kontrollen ut gjennom vinduet mot scooteren, starter den og la den varme seg opp til du skal til å kjøre :p

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Liker ikke Aerox, spesielt lyktene som ser.. fuckd ut.

 

Kjørte Aerox i 20 mil, så jeg har erfaring med den :)

 

Aerox'n virket bare mindre for meg, dessuten støyer den også mer enn scooter'n min.

 

Jeg liker Yamaha meget godt, men akkurat jog R og Aerox liker jeg lite.

 

* Den trekker dårligere enn scooter'n min også. (begge er plomberte)

 

* Setet på TGB'en er bedre å sitte på syns jeg.

 

* Litt dyrere enn TGB'en.

* Ikke like stor hjelmboks

 

 

Der var noen punkter. Kort sagt: Jeg liker rett og slett ikke Aerox så veldig godt.

 

Speedfight 2:

 

Den jeg så på var ca. 5 lapper dyrere enn TGB'en

 

Hovedgrunnen til at det ble TGB'en fremfor Speedfighten var prisen, samt at TGB'en skal gå bedre plombert.

 

Hadde helst sett at TGB'en hadde vannkjøling. Da hadde den vært perfekt for meg :thumbup:

 

Sorry for dårlig formulering, men nå skal jeg ut å kjøre :w00t:

 

Forresten.. sagt det før og sier det igjen; PRØVEKJØR! Hverken svar på forum eller bilder er bedre enn hvis du prøvekjører. Da får du se hva du selv liker..

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...