Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter vs. Moped


Anbefalte innlegg

I dette tilfellet Derbi DRD Racing vs. Yamaha Aerox. (Eller girmoped/scooter generelt).

______________________________________________________________________

 

Kan dere komme med argumenter for/mot å velge scooter eller girmoped? Skal kjøpe et kjøretøy i nermeste framtid, så vil gjerne ha mange innfallsvinkler og gode argumenter/svar.

 

Baloni :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe meg scooter nå, av to grunner. Det er enklere å kjøre når du slipper å gire, og scooterene jeg har sett på er mye søtere enn de fleste mopeder.

 

JA, teit og overfladisk grunn. Men jeg er jente, og vil gjerne ha et søtt kjøretøy :p

 

Scooter er enkelt og lettvint, moped er vanskeligere, men kanskje bedre hvis du har peiling?

Lenke til kommentar

Moped er artig og går bedre! Giring gjør en automatisk. Scooter er nok søtere, men en moped er tøffere (utrolig digg å se jenter på mopeder :D).

 

Scootere - Bra komfort, sitter beskyttet mot vær og generelt lite vedlikehold. Men så er det kjedlig å kjøre og en føler seg ikke helt trygg på de(spør du meg).

 

Moped - Grei komfort, utrolig artig å kjøre, går bedre. Litt mer vedlikehold, men men.

Lenke til kommentar

TULL! Scootere har generelt sterkere motor enn girmoped.

 

Begge deler er mopeder forresten.. så lenge det er 50cc vi snakker om..

 

Jeg valgte scooter av disse grunnene, og angrer ikke et sekund:

 

Scooter:

 

Du slipper å dra med deg hjelmen over alt siden du har hjelmboks.

 

Mindre vedlikehold

 

Automatgir (hva skal man med manuelt gir når det går så sakte som 45-50 km/t?)

 

Scootere flest har sterkere motor enn girmoped, bare et lite minus at automatgiren stjeler litt krefter

 

Sikrere å tryne med i de fleste tilfeller

 

 

- Mindre hjul

 

- Enkelte av dem er vanskelige å komme til motoren

 

 

 

Slik ser jeg på det.

 

Girmopeden (sikkert cross du tenker på da) :

 

Bruker LITT mindre bensin siden de er manuellgiret

 

Enklere å komme til når du skal mekke

 

Lettere å trimme

 

 

- Kjedet må strammes og smøres regelmessig/mer vedlikehold

 

- Du må dra med deg hjelmen

 

 

Her er noen få punkt jeg kom på i farten, dette er mine meninger :)

Lenke til kommentar

Slipper ikke dra med deg hjelmen. Jeg bare henger den på der jeg har føttene. Er få her i ålesund som er så idiot at de stjeler den eneste sikkerheten en motorsykkelist har.

 

Spørs veldig på hva du skal bruke den til! Skal du ha transport middel, kjøp en homsekrakk, skal du ha det litt morro samtidig/har intresse, kjøp girmoped.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hvor latterlig er det ikke å måtte gire tre ganger ut av lyskrysset. Nei, 50CC blir ikke mye å skryte av uansett - og da ville jeg valgt det mest praktiske alternativet: scooter.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg har Scootere en del kraftigere motor ettersom plomberinga sitter i variatoren og ikke i selve motoren.

Det er ikke noe problem med 5-5HK om man kan begrense toppfarta på annet vis.

På mopeder finnes ikke denne muligheten for plombering så da plomberer man motoren og oppnår samme begrensning i toppfarta, dette kommer da selvsagt på bekostning av akselerasjon.

Også har man noen få scootermerker med elektronisk innsprøytning og her benyttes det turtalssperre for å begrense hastigheten.

Lenke til kommentar
Slipper ikke dra med deg hjelmen. Jeg bare henger den på der jeg har føttene. Er få her i ålesund som er så idiot at de stjeler den eneste sikkerheten en motorsykkelist har.

 

Spørs veldig på hva du skal bruke den til! Skal du ha transport middel, kjøp en homsekrakk, skal du ha det litt morro samtidig/har intresse, kjøp girmoped.

Parkerte utenfor Moa en gang, skulle en snartur inn på Expert. Var der i kanskje 10 min, hadde ikke plass i hjelmboksen siden jeg hadde ting der, så jeg la hjelmen på fotbrettet. Når jeg kom tilbake var hjelmen helt borte..

 

Var en slitt hjelm til en 400,- men uansett.

 

 

Forresten, hva mener du med "homse krakk"

 

Har ikke du heller vokset ifra de holdningene? Er jo samme som drittungene her i by'n som mener at alle gutter som kjører scooter er homo.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Bra, er bare drittlei alle fjortissene her som syter til alle gutter som kjører scooter.

 

"Homsekrakk"? :!: Syns det er bedre med litt tjukkere og behageligere setene enn de tynne setene man har på girmopedene.

 

Nok OT ;)

 

 

-----------------------------------------

 

Trådstarter: Kan du ikke prøvekjøre både girmoped og scooter så vet du hvilken du liker best?

Lenke til kommentar

Så lenghe det bare er 50cc og du ikke skal trimme den så er det like greit med scooter... og ettersom det ikke høres ut til at det er noen annen grunn enn det praktiske ved å ha noe å kjøre på.

 

Skal du derimot ha noe mer morsomt (er ikke noe gøy så lenge den går i 45 uansett da) så går man for girmoped.

Lenke til kommentar

Med mindre man bor midt i byen, hvor det ikke er muligheter for å ha det noe morsomt mens du kjører, så kjøper man moped.

Manuellgiring er jo halve gleden og kjørefølelsen.

I tillegg så har man mulighet til å kjøre seg en tur til skogkanten og leke seg litt.

 

Men for all del. Scooter er sikkert praktisk, men automatgir har jeg alltid sett svart på.

 

Eneste gangen jeg har faktisk LIKT å kjøre scooter med automatgiring, var når jeg kjørte 125ccm scooter i Thailand.

Helt tullete trafikk, og hjelm var heller ikke så viktig, heldigvis i den varmen.

Bare man hadde MED seg hjelm i kurven, så var politiet fornøyde. :)

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha sett mopeder også med variomatic ettersom disse leveres med opp til 5HK med hastighetsbegrensning i variatoren istedenfor å strøype motoren som mopeder blir.

Mange scootere som går like for oppover som nedover ettersom motoren i seg selv er sterk nok til dette.

Trist da å bli frakjørt i oppoverbakke av en utrimma scooter.

Lenke til kommentar

Min scooter (ATV, men går for det samma, lik motor og automatgir) går ikke spesielt raskt i oppoverbakke hvertfall. Eneste grunnen til at jeg vurdere å trimme den var nettopp det. HATER å lage kø oppover bakkene... Og de er det mange av der jeg bor... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...