Gå til innhold

Fornuftig størrelse på minnekort til dSLR


Anbefalte innlegg

Fornuft og trygghet, hvor stort minnekort trenger jeg egentlig til Speilrefleks.?

Å kjøpe et 16Gb ser jeg som lite trygghet...

Det må vel være tryggere å kjøpe 2-3 mindre kort.? (tryggere = datatap)

 

Så akkurat nå tenker jeg at kanskje jeg skal kjøpe 2stk 4Gb kort.???

For og mot.?

 

Jeg klarer ikke bestemme meg for hva som er det ultimate valget av minnekort til kamera...

Jeg er av typen som tømmer kort så fort jeg kommer meg hjem...

Men etter 3dagers fjelltur så kan kort være fulle og kanskje også defekte.?

 

Akkurat nå bruker jeg et 3år og 3mnd gammelt MMC kort, noe jeg ikke akkurat er komfortabel med...

 

Edit:

Kamera bruker SD / SDHC

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler et...

Jeg har fått tre minnekort ubrukelig etter stadig bytte, det er dog xD. Jeg har ikke hatt samme problem med CF, men så har jeg også sluttet å bytte etter at jeg har kjøpte meg større CF-kort...

Endret av GAL83
Lenke til kommentar

Det kommer også an på oppløsning på kamera og hvilket format du velger, d.v.s. hvor store filene blir.

 

Jeg tar utelukkende RAW og på 4 GB får jeg plass til ca 240 bilder. 2 slike kort holder i massevis for meg. På mitt tidligere kamera fikk jeg plass til ca 180 bilder i RAW på 1 GB kort, så da brukte jeg 3 stk.

 

Uansett liker jeg å bruke flere kort enn 1 stort.

 

Skal du på tur uten å ha mulighet til å lagre bildene underveis, synes jeg det er mye bedre å bruke flere små enn ett stort. Rimelig surt hvis alle bildene er borte når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler et...

Jeg har fått tre minnekort ubrukelig etter stadig bytte, det er dog xD. Jeg har ikke hatt samme problem med CF, men så har jeg også sluttet å bytte etter at jeg har kjøpte meg større CF-kort...

Jeg overfører bilder med kortleser, så kort går ut og inn av utstyr jeg har hele tiden, uten at noen har blitt defekte, til og med twinmos kort... :p

(man trenger ikke quote første innlegg når man er den første som svarer.)

 

Jeg tar utelukkende RAW og på 4 GB får jeg plass til ca 240 bilder. 2 slike kort holder i massevis for meg. På mitt tidligere kamera fikk jeg plass til ca 180 bilder i RAW på 1 GB kort, så da brukte jeg 3 stk.

 

Skal du på tur uten å ha mulighet til å lagre bildene underveis, synes jeg det er mye bedre å bruke flere små enn ett stort. Rimelig surt hvis alle bildene er borte når du kommer hjem.

Samme tankegang her ja, Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal skyte bilder, pdd står det på jpg (pga har kun 1stk 512Mb kort ledig pdd).

Blir vel sikkert så jeg skyter RAW eller RAW+ fremover...

 

Så 2 x 4Gb kort er kanskje ikke en dum start... 240 (480) bilder høres nesten lite ut.. :p

Lenke til kommentar

Det er mange meninger om dette så dette er bare min mening: Jo større jo bedre. Men, man må ikke glemme å synkronisere bildene ofte av den grunn.

 

Har man derimot dårlige muligheter til å synkronisere med PC, f.eks på fjelltur i en uke så bør man skaffe seg en backup-boks for å synkronisere bilder under veis. Størst mulig minnekort er fortsatt bare en fordel. Det betyr at du kan ha alle bildene lagret to plasser.

 

Andre fordeler med store minnekort er at du slipper å bytte stadig vekk. Ulempen er at hvis noe går galt så kan du i verste fall miste du alle bildene på en gang. Men det er ikke noe problem med gode backup-rutiner (den boksen eller PC).

Lenke til kommentar

hva som er best er nok en smakssak.

Jeg føler meg tryggest med flere minnekort. str jeg foretrekker; avveining mellom praktisk (jo større jo bedre) og risiko (jo mindre jo bedre) er for meg 1-4 GB.

 

Føler jeg får tilfredsstillende mange bilder på et minnekort samtidig som jeg fordeler risikoen.

Endret av deep750
Lenke til kommentar

Mange gode forslag og begrunnelser her ja..!

 

Sitter nå å tenker på å doble... 2 x 8Gb...

Dobbelt så dyrt også, men...

 

For man kan jo såklart bytte kort i løpet av en tur, selv om det første ikke er fullt.. (blir kanskje ikke gjort da men)

 

Føles mer "fremtidsrettet" også...

Lenke til kommentar

Å ha flere kort minsker ikke sjansen for å miste bilder, det vil i noen tilfeller minske sjansen for å miste alle bildene samtidig. Hvis man har mer enn et kort så må man sørge for å ha bilder på alle kortene. Hvis man har 4 kort men har bare bilder på et av dem så minsker man ikke sjansen til å miste alle bildene.

 

Kortet trives best i kameraet og det er der det er minst sjanse for at det blir ødelagt eller mistet. For de fleste så vil et stort kort gi færrest tapte bilder og færrest problemer.

 

Hvis man skal ta bilder som er av stor verdi og som ikke kan erstattes så kjøper man flere kort og veksler mellom dem kontinuerlig, man bringer da vanligvis også med reservekamera.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det, vil utvalget av 16GB SDHC-kort være hovedargumentet for å velge f.eks. 2x8GB... Jeg ville ikke kjøpt noe dårligere enn Sandisk Extreme III, som bare finnes i 16GB-utgave i CF-variant.

 

Personlig ville jeg gått for to kort, først og fremst fordi jeg anser risikoen for å miste bilder som større på andre måter enn rent elektronisk datatap i kortet, og da vil det for meg være fordelaktig med flere kort...

Lenke til kommentar

Jeg kjøper stort sett det som gir flest bytes per krone. Når jeg kjøpte mine SD-kort (jeg har for tiden 3x2Gb, men i Skottland klarte jeg å fylle opp alle tre, så jeg vurderer å kjøpe mer) var 2 Gb den optimale størrelsen på den fronten. Nå har kanskje 4 Gb kort blitt såpass rimelige at de har tatt over tronen.

 

Sannsynligheten for å miste et gitt bilde er uansett omtrent den samme, og statistikk-runking over hva som er optimalt av flere små eller ett stort kort er relativt meningsløst. Det viktigste er å kjøpe gode kort.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med 2 x 2Gb , Scandisk Extreme lll... :D

 

Ikke helt slik jeg tengte det, men det fungerer nok ypperlig sålenge jeg ikke går tom for plass... Tømmer de jo hver kveld uansett, sålenge det ikke er snakk om fleredagers tur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...