Gå til innhold

XO får dualboot


Anbefalte innlegg

nå var det strek manene jeg mente.

de er så anneledes fra alt annet.

 

de blir lært opp til hva de betyr og hvordan de skal brukes . det har jeg ikke noe problem å forstå.

 

det som er værre er nå de kommer over noe som bruker andre ikoner for de samme funksjonen. greit nok at de kan lære det også , men det kan være lit tungvind å skille mellom dem.

 

på samme måte som når vi brukte Wordperfet og andre programmer før de grafiske os-ene og skulle huske en masse funskjonstaster og hurtigtaster som var forskjelige fra progrtam til program.

 

det er tross alt en grunn til at så mage kopierer ilone til windows

 

jeg synes i hverfal at det er noe tungvindt å måtte lære seg nye ikoner hele tiden.

 

så er jeg også sikker på at ikone brukt på mobiltelfoner og pda-er er kopert fra windows og andre grafiske os-er.

 

så til lit praktisk linux bruk:

når jeg buker tvdekodren som bruker linux som oprativsystem så har ikone ogsa en viss lkhet med dem som brukes i windows

det enest jeg ikke skjøner helt er at de har brukt et hjerte symbol til å indikere listen med filmer jeg har leid over kabelen.

her finnes det mange bedre alternativer

dog regner jeg ikke med at det er vanlig ikon fra linux , men at det er levarandøren min som har valgt det

 

 

edit:

hvis jeg husker ret så skulle vistnok disse strekmenene ha noe med sosiale netverk å gjøre.

men det brukes som ofte ikoner som er radikalt aneledes.

 

som sagt så stiller jeg et lite spørsmål med at de først skal lære seg noen spesiele ikoner og så lære de som betyr dett samme men som resten av verden bruker.

værre er det ikke.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde det enda vært favoritter men det er bare en liste over leiefirmaer jeg har tilgjengelig .

Som er fra anytime. og leien er for et døgn

 

dette er listen over de filmene jeg fortsatt har til leie.

forøvrig så bruker IE en stjerne som ikon for favoritter

 

hjerte-symbolet har noe med glede å gjøre

jeg ville ha valt et ikon som symboliserer video eller film kombinert med at det er en liste eller arkiv

 

kernel eller ikke , det leveres nå med et "skall" som bruker ikoner.

Som kalle distribusjoner eller noe sånt

Lenke til kommentar

Jeg beklager å måtte si det, men det virker ganske håpløst å diskutere OLPC og Linux med deg. Å kritisere GUI'et til "Linux" (som i streng forstand bare er en kjerne uten GUI og ikoner) fordi produsenten av tv-dekoderen din har laget noen ikoner du er misfornøyd med, er like håpløst idiotisk som å kritisere Microsoft fordi man ikke liker designet på monstrene i Crysis.

 

 

Selv denne karen hadde nok hatt store problemer med å forstå hva du prøver å oppnå med de utallige postene dine:

 

 

post-6040-1211223784_thumb.jpg

 

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Du er altså skeptisk til at et strekmann-ikon brukes for å representere ... øhm. ... mennesker? :dontgetit: Jeg må si jeg ikke forstår logikken din i det hele tatt.

 

Og hvordan i huleste har en ellers sunn diskusjon om OLPC og deres avgjørelse om å dualboote Windows XP med Linux/Sugar utartet seg til en rant om et par ikoner brukt i et par ulike linux-applikasjoner?

Lenke til kommentar

rene strekmenn-ikoner kan mistolkes slik de er fremstilt fordi det kan bety alt mulig ting som har med mennesker å gjøre .

et ikon som er ut som ett ark med et innbrettet hjørne har ikke så mange muligheter til å misforståes.

 

man kan si at det er en slags rapport over filområde på disken.

 

en enkelt strekmenn betyr vanligvis at det er en enslig person som er alene , men det viser ikke hva den personen gjør for noe

 

at det har skrumpet inn til en diskusjon om bare ikonbruk er nok fordi det ikke er noen som har noe annet å diskutere.

 

hvor der det blitt av de andre mengingene ?

Lenke til kommentar
et ikon som er ut som ett ark med et innbrettet hjørne har ikke så mange muligheter til å misforståes.

Tenker du på symbolet som indikerer seng på arkitekttegninger? :p

 

Uansett: Jeg lar meg underholde av ikondebatten. Hvis forskjellige ikoner er det store argumentet her i tråden for Windows på XO så må jeg si at Linux har kommet svært langt.

 

Omtrent som å argumentere for at Subarulogoen på frontgrillen og nøkkelhanken er stygg, ergo Subaru er dårlige biler.

 

* humre humre *

Lenke til kommentar

Hihi, tenkte akkurat det samme Simen1 :D

 

La oss håpe resten av verden får opp øynene og ser at det finnes andre operativsystmer, og ikke minst åpene standarer da.

 

Har hatt et femtimers fag med IT dette skoleåret, hvor det viser seg at nesten hele kurset er bygd rundt Access, noe som gjorde ting litt ekstra slitsomt for meg. Prøvde først med CrossOver, men det funka vist bare på de andre programmene i office pakken (som finnes native til mac forøvrig). Endte opp med å bruke Parallels, som funka helt fint, helt til vi begynte å bruke Dreamweaver + Photoshop og Access samtidig. Det var litt slitsomt. Er glad jeg skifta ut MBen mot en MBP egentlig. (edit:) Hadde helt klart vært fint med noe som hadde funka på flere plattformer, spesiellt i skoleundervisninga. Ikke mange som har råd til Adobe-pakken privat heller. (Nå fikk vi riktignok installert programvaren gratis på skola da)

 

Edit: siste avsnittet mitt ble vel litt for off-topic, kanskje(?)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
rene strekmenn-ikoner kan mistolkes slik de er fremstilt fordi det kan bety alt mulig ting som har med mennesker å gjøre .

 

Hva med det rene strekmann-ikonet som du finner på de fleste toaletter i offentlige bygg? u_toileticon.gif

 

Dette ikonet er til og med standardisert i ISO 7001, og inkluderer mange flere ikoner basert rundt strekmenn: image024.jpg

 

Skjønner ikke helt hva som er problemet, det finnes garantert andre ting ved XO og linux som er langt mer problematisk, og kanskje kan være verdt å kalles et reelt problem.

Lenke til kommentar

var det x-(null) eller X0( bokstaven o) det heter.

jeg har oppfattet det som x-(null)

 

 

nå oppfatter jeg personlig da disse mann/kvinne symbolet som lit mere en bare en strekfigur.

 

skulle jeg kommer over disse symbolene på en nettside som en knapp som skal trykkes på eller i et eller annet program så kommer jeg til å undres på hva de betyr.

 

hvis man setter det litt på spissen har jeg et program som bruker et av disse symbolene til en funksjon så kan det oppfattes som om noe som skal plasseres i garderoben eller i dass som er søppelbøtta ( slette)

 

det bare 2 plasser de symbolene er brukt og det er på toaletter eller garderober ( ihvertfall i mesteparten av verden)

 

 

hoved poenget at mesteparten av verden brukes noen av symbolene med andre betydninger en de gjør f.eks i Afrika.

det kan bli noen konflikter av det.

det er noe som det må finnes en måte løse på.

 

jeg så tidligere i en annen post om det samme prosjektet noen flere bilder av brukergrensesnitet.

 

er det noen som egentlig vet hva de forskjelige utgavene(utsende ) av strekmennene betyr utover at det her med sosiale nettverk å gjøre.

 

eller er det slik at de er byttet ut med noen andre symboler siden dere blir så sure av at jeg er kritisk til enkelte av symbolene

Lenke til kommentar

Det er mange aspekter ved Sugar og XO det er mulig å kritisere, blant annet at det er utført for lite brukbarhetstesting for sent[1], at organisasjonen(OLPC) er svært tynt bemannet på kritiske områder og du kan sikkert kritisere noe av filosofien bak. Men jeg forstår ikke at det er mulig å kritisere enkelte av symbolene som er brukt på bakgrunn av at de er annerledes enn symboler brukt i andre operativsystemer og på internett.

 

[1] http://www.businessweek.com/innovate/conte...0301_063165.htm

 

Annen interessant lesning:

 

OLPC Human Interface Guidelines

OLPC is genius (Mike Hearn)

Lenke til kommentar
er det noen som egentlig vet hva de forskjelige utgavene(utsende ) av strekmennene betyr utover at det her med sosiale nettverk å gjøre.

 

eller er det slik at de er byttet ut med noen andre symboler siden dere blir så sure av at jeg er kritisk til enkelte av symbolene

 

Har intet med sosiale nettverk å gjøre i den forstand vi tenker. Det er en visualisering av "nettverket" maskinen er koblet opp i, og egenskaper ved nodene (kjent/ukjent etc).

 

Husk at XO bruker en del teknologi som ikke finnes direkte på andre plattformer, f.eks at maskiner kan både være klienter og basestasjoner.

 

Ellers så støtter jeg Thoml, jeg har også pekt på noen andre i en tidligere post. Mike Hearn sin "artikkel" var fornøyelig lesning.

Lenke til kommentar

ikke så veldig bra svar egentlig. det jeg er på jakt etter er hva symbolene betyr .hvilken funksjon de har.

sosiale nettverk eller kommunikasjon mellom menneske poenget blir i grunne det samme .

 

stemmer det ikke at pcen fortsatt ligger rund $200 i pris enda når målet var $100.

 

når et symbol kan bety flere ting eller en funksjon bruker flere symboler da kan en hver bli forvirret . det er det jeg er skeptisk til.

Lenke til kommentar
ikke så veldig bra svar egentlig. det jeg er på jakt etter er hva symbolene betyr .hvilken funksjon de har.

sosiale nettverk eller kommunikasjon mellom menneske poenget blir i grunne det samme .

 

stemmer det ikke at pcen fortsatt ligger rund $200 i pris enda når målet var $100.

 

når et symbol kan bety flere ting eller en funksjon bruker flere symboler da kan en hver bli forvirret . det er det jeg er skeptisk til.

Et symbol kan ha mange forskjellige betydninger avhengig av hvilken sammenheng det er satt i.

 

Denne videoen er en grei gjennomgang av Sugar, det er mulig det er gjort noen forandringer siden denne ble laget, men prinsippet skal være det samme:

 

http://uk.youtube.com/watch?v=NHRedFtOQ9w

 

Og om du faktisk er interessert og ikke bare i kveruleringsmodus( ;) ), så kan du laste ned en Live CD og teste ut Sugar selv:

http://wiki.laptop.org/go/LiveCd

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

det er når man ikke kan skille mellom samenhengene det kan oppstå problemer.

 

man bør ihvertfall ha det i bakhodet.

 

jeg sier ikke at det må oppstå , men at det virker som om det ikke ar tatt hensyn til det i det hele tatt.

 

hvis noen kan finne dokumentasjon på det så kom frem med det.

Lenke til kommentar
det er når man ikke kan skille mellom samenhengene det kan oppstå problemer.

 

man bør ihvertfall ha det i bakhodet.

 

jeg sier ikke at det må oppstå , men at det virker som om det ikke ar tatt hensyn til det i det hele tatt.

 

hvis noen kan finne dokumentasjon på det så kom frem med det.

Jeg skjønner ikke helt hva det er du har problemer med. Er det selve XO-ene? Altså disse:

Xo_s.png

 

I så fall så skjønner jeg virkelig ikke hva som er problemet! For det første så er strekmannen et ganske vanlig symbol som brukes i utallige sammenhenger. For det andre så er disse symbolene selve grunnstenen i brukergrensesnittet, de er det første ungene får kjennskap til når de starter laptopen sin for første gang. XO-ene representerer dem, se på de som avatarer. Ungene fyller de med farge og disse fargene går igjen i brukergrensesnittet. For å sitere HIG-en til OLPC:

 

The icons which represent People have special status on the laptops. Referred to generally as the XOs, they represent the children and their laptops on the mesh Neighborhood, and furthermore represent the OLPC project and its goals to place a laptop in the hands of every child. Each child will select a stroke and fill color for their XO, and their chosen colors will then apply to the icons of any Activities or Objects they create.

 

Hele HIG-en kan leses her.

Lenke til kommentar

slik jeg forstår det så kan brukerne lage sine egne profiler slik at en rød figur representerer en person mens en annen representeres med en blå figur.

jeg følger meg ikke helt 100% stødig i engels lenger så hvis jeg har misforstått noe fra teksten så får der ha meg unnskyldt

 

og det kommer opp i en salgs liste på en av maskene når eieren ønsker kontakt med en av vennen sine

 

i så fal skal det ikke så mange til før flere av figuren blir lik hverandre.

da er det bedre med flere figurer å velge mellom en bare ene enkelt strekmann.

 

hvis en person har f.eks 20 venner er det da nokk farger å velge til alle disse mann-figurene ?

 

tenk bare på om 2 stk her på hardvare bruker det samme navnet.

Lenke til kommentar
i så fal skal det ikke så mange til før flere av figuren blir lik hverandre.

da er det bedre med flere figurer å velge mellom en bare ene enkelt strekmann.

 

hvis en person har f.eks 20 venner er det da nokk farger å velge til alle disse mann-figurene ?

 

La oss si at du går ut ifra "vanlige" farger, altså farger som er relativt lette å skille fra hverandre. Fargene en kan ha er da:

 

Mørk grønn, Lys grønn, Mørk blå, Lys blå, Gul, Rød, Orange, Lilla, Rosa, Grå, Svart, Hvit (ja, de siste tre er ikke farger, men kan vel brukes likevel?)

 

Da har en tolv farger, og en ender da opp med 12 x 12 = 144 ulike kombinasjoner av farger (en fyllfarge og en linjefarge). Kan ikke se hvordan dette er et reellt problem? Det virker mer som om du er ute etter noe å kverulere om..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...