Gå til innhold

XO får dualboot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

man må selv få velge om man skal bruke linux eller Windows så lenge det er gratis.

 

så må jo disse fattige barna en gang i tiden også tjene penger.

da har de rett til å velge operativsystem på pcen sin.

 

man kan da ikke nekte dem Windows når de får det gratis.

det sier jo seg selv at har man ikke råd til ny windwos så har man ikke råd , men det er da greit å ha lært seg det når hele værden bruker det .

 

poenger er nok å lære dem at det finnes fler os-er en bare linux .

Lenke til kommentar
poenger er nok å lære dem at det finnes fler os-er en bare linux .

 

Som at de fleste i den vestlige verden bør lære at Windows ikke er det eneste alternativet, og egentlig er noe vi betaler i snitt 20 - 40 % for mye for.

 

Uansett hva de begynner med vil de etterhvert finne ut at flere OS-er finnes og ta de i bruk. Ellers har du egentlig aldri helt forstått at OS-er egentlig er irrelevant, annet enn å danne grunnlaget for hvilken applikasjoner som velges. Og for MS er det fundamentalt å ha flest mulig på plattform for sine applikasjoner, noe det faktisk også er for IBM, Sun, Novell med flere.

 

OS-et er også irrelevant så lenge man tydelig er på vei mot standardiserte filformater for det meste, og kommunikasjonen foregår i stor grad via nettbaserte tjenester. Akkurat som at jeg kan fungere akkurat likt i mitt daglige virke uansett om jeg er logget inn i Windows, Vista, Ubuntu, Fedora eller OSX. Det er tilgang til verktøy man trenger, ikke OS-er. I og med at det meste jeg gjør er nettbasert spiller det ingen rolle, og det kan godt hende at jeg selv om jeg er logget inn i Windows primært arbeider i NX-klient på en Fedora maskin.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

poenget mit er at hvis de får linux på maskine så vet de at limux finnes , og sannsynligvis ikke noe om de andre oprativsystemen .

 

det kunne godt ha tatt med både os x og andre , med det er begrenset hva det er plass til .

 

å ta med Windows er både bra og dårlig fordi da lærer de om Microsoft og hvordan de er.

 

uansett så kan man ikke tvinge noen vekk fra Windows selv om det gjelder for fatige barn.

nå vil de lære at det finnes både gratis og betal os.

 

skulle Microsoft finne på å selge Windows til Afrika så blir det en helt annen pris en det man har her i Europa

 

 

 

nå er det også slik at et program er avhengig av et operativsystem for å fungere og det er flere måter å gjøre det på

 

nå er det vel at Windows legges med en måte å finne ut om det fungere eller ikke og om de liker det eller ikke

 

hvis man lærer flere oser fra begynnelsen ( samtidig ) så har man lettere til å ta i bruke feler av dem .

lærer man bare et så blir det vanligvis med det ene

 

linux er unix lik og windwos er både osx og en del andre lik

 

da lære man å beherske mange systemer

Lenke til kommentar
linux er unix lik og windwos er både osx og en del andre lik

 

OSX er basert på BSD, som igjen er basert på unix, når det gjelder user interface så er linux/wintendo og OSX svært like, og når det gjelder system ligner OSX og linux rimelig mye.

 

Og windows er helt greit for meg, hvis folk har lyst til å bruke det så er det opp til dem, det er ikke det som er problemet. Det er windows closed format oppdaterings pushing strategien. Hver gang de gir ut ett nytt produkt pusher de endringer i format som ikke trengs, kun for å sørge for at alle som vil dele filer/data med dem også må oppdatere. Dette er rimelig i stil med drug pusher strategien "første bite'n med heroin er gratis" noen posts over her, når du først er "inne" i M$ så er det ikke så lett/billig og komme seg ut igjen.

 

Eksempelvis, instaler nyeste office og test gratis i 30 dager, den kommer med outlook, som auto oppdaterer all mail'en din til ett format som ikke kan leses av den gamle (ja dette har skjedd, og folk ble lettere forbannet).

Lenke til kommentar

Hvis en gir dem laptoper med proprietære operativsystem forhåndsinstallert tar vi fra dem kontrollen over sin egen maskin, samt hjelper MS å opprettholde nesten-monopolet sitt. Hadde vært like mye mot det hvis MS faktisk hadde dekket maskinvarekostnadene.

Lenke til kommentar
Hvis en gir dem laptoper med proprietære operativsystem forhåndsinstallert tar vi fra dem kontrollen over sin egen maskin, samt hjelper MS å opprettholde nesten-monopolet sitt. Hadde vært like mye mot det hvis MS faktisk hadde dekket maskinvarekostnadene.

 

Det overasker meg at de ikke gjør det... de har vært kjent for å gjøre sånt før. Flere deals hvor store institusjoner vurderer forskjellige operativsystemer og får SVÆRT gode M$ deals ut av det. Munich f.eks valgte linux selv om det ble dyrere for dem på kort sikt (pga svært seriøse support avtaler osv, trening av folk etc), grunnene deres var "reliability, stability and price", og å holde seg unna lukkede formater. De fant ut at pris over lengre tid ville koste dem dyrt hos M$.

Lenke til kommentar

de vil vel lære dem at det også finnes noe som heter Windows ( på godt og vondt ).

hvilke andre alternativer har de da , når det ikke ser ut som om det er andre som vil være med på laget med sitt eget alternativ.

 

linux pluss et annet os.

 

Apple virker lit for sære til å lage en os x versjon til disse maskene

 

 

designet er en ting noe annet er det praktiske.

 

hvis man ikke kan linux ut og inn så sies det at det er vanskeligere å endre på drivere ( oppdatering) en det er for Windows da alt skal skje mere eller mindre automatisk forutsatt at man velger riktig på noen valg ( gaske likt linux men likevel forskjellig)

 

jeg sitter med intruket at for å instalere og konfiguere linux så må man kunne mere en ved konfigurering av windows.

 

det er rett at de også lære windwos å kjenne ,

 

tar de da både det posivive og det negative ved begge systemen .

selv om man kan gjøre stort sett det samme med begge systemen og programmene som hører til så er de forskjelige.

 

nå er vel også poenget med disse maskine noe mere en at det er en boks med noen knapper man kan trykke på og en skjerm man vis bilder eller tekst på. da er det greit å prøve det på flere måter

det er nok derfor at det er tat med 2 stk os-er.

Lenke til kommentar
hvis man ikke kan linux ut og inn så sies det at det er vanskeligere å endre på drivere ( oppdatering) en det er for Windows da alt skal skje mere eller mindre automatisk forutsatt at man velger riktig på noen valg ( gaske likt linux men likevel forskjellig)

 

jeg sitter med intruket at for å instalere og konfiguere linux så må man kunne mere en ved konfigurering av windows.

 

Linux-distribusjonen som skal/skulle legges inn på OLPC skulle uansett benytte seg av et nytt og radikalt annerledes GUI kalt Sugar. Ren systemadministrasjon som drivere osv skal ikke gjøres, da dette er en OEM-maskin, men et av hovedmomentene ved Sugar er at det meste av kildekoden er fritt tilgjengelig og 100% åpen. Sugar er skrevet i Python, som er tolket programmeringsspråk, som igjen gjør det mulig å vise og endre kildekoden på et kjørende system. I utgangspunktet skulle OLPC ha en "View/edit source"-knapp på tastaturet for å raskt kunne endre kildekoden til det kjørende programmet.

 

OLPC var opprinnelig en maskin for å stimulere kreativitet, kommunikasjon og fremme e-læring og IT-bruk i U-land, og Sugar er optimal for den jobben. En vanilla XP-desktop med nærmest kun Paint og Wordpad ser jeg ikke kommer til å hjelpe en tøddel til å oppfylle disse målene, den kommer bare til å gjøre maskinen dyrere, og binde samtlige maskiner til en lisensavtale med Microsoft.

 

Det går forøvrig litt rykter om at Sugar-interfacet heller skal portes til Windows, og at den ikke vil bli dualboot, men kun boote Windows.

Lenke til kommentar

Dette er seriøst noe av det tristere jeg har lest på en stund. Jeg tror mye av dette prosjektet lever på den frie tankegangen og med Windows har IMO dette prosjektet ingenting for seg. Poenget var vel at maskinen skulle være et verktøy for læring med hver eneste knapp og feature optimal for nettopp det.

 

Most importantly, the OS that OLPC ships should be one that embodies the culture of learning that OLPC adheres to. The culture of open inquiry, diverse cooperative work, of freely doing and debugging — this is important. OLPC has a responsibility to spread the culture of freedom and ideas that support its educational mission; that cannot be done by only offering a proprietary operating system for the laptops.

 

En annen ting som kan nevnes når Windows sidestilles med Linux; Windows er ikke et OS, det er en platform. En platform med underlegen programvare, lukkede standarder og et tvilsomt syn på sikkerhet av et kapitalistisk drevet firma som nesten annenhvert år blir bøtlagt i mangemillionklassen for sin forretningsmetoder.

Lenke til kommentar
hvis man ikke kan linux ut og inn så sies det at det er vanskeligere å endre på drivere ( oppdatering) en det er for Windows da alt skal skje mere eller mindre automatisk forutsatt at man velger riktig på noen valg ( gaske likt linux men likevel forskjellig)

 

Forskjellen er at på windows trenger du instalere drivere, 99% av gangene trenger du ikke det på linux i det hele tatt. Og å oppdatere drivere går automatisk via system oppdateringer (noe det ikke vil gjøre på windows, pga at du trenger egne driver for mesteparten av hardware, hvis du vil ting skal funke som det skal), så det er uten tvil lettere på linux også.

 

jeg sitter med intruket at for å instalere og konfiguere linux så må man kunne mere en ved konfigurering av windows.

 

Å instalere linux i dag er uten tvil lettere en å instalere windows. Slutt å skravle om linux når du åpenbart ikke kan noe om det.

 

det er rett at de også lære windwos å kjenne ,

tar de da både det posivive og det negative ved begge systemen .

selv om man kan gjøre stort sett det samme med begge systemen og programmene som hører til så er de forskjelige.

 

nå er vel også poenget med disse maskine noe mere en at det er en boks med noen knapper man kan trykke på og en skjerm man vis bilder eller tekst på. da er det greit å prøve det på flere måter

det er nok derfor at det er tat med 2 stk os-er.

Målet med prosjektet var ikke å lære folk om operativsystemer, det var om opplæring. Hvordan vil det på noen måte hjelpe barn i utviklingsland i barneskolen og kunne dual boote?

 

Slutt å ta linux informasjon fra folk random folk som skravler på internet, og prøv det selv, det er LANGT fra så vanskelig som du skal ha det til :p

Lenke til kommentar

hvis linux ikke trenger drivere så må man jo stadig endre på det når noe blir endret eller ny hardware legges til elle fjernes.

i windwos er det nok å bytte ut driveren

 

 

jeg sitter med en tv dekoder som bruker linux og omtrent en gang i måneden må den omstartes.

det trenger jeg ikke med pcen min.

 

noen som sa at linux var enklere en windwos å bruke ?

 

 

hvis poenget med disse maskiner å lære data generelt så skal de også lære litt om de forskjelige systemene og programmene og da må alle platformene tas med i vurderingen ( også Windows)

 

egentlig så er det ingen som vet hva Microsoft ønsker ( bare de selv) med å legge Windows inn på disse meskingene. det er bar vi som tror at de ønsker å ta penger fra dem .

 

 

problemet er at prosjektet koster penger og hvor skal de hente det fra ?

Lenke til kommentar
hvis linux ikke trenger drivere så må man jo stadig endre på det når noe blir endret eller ny hardware legges til elle fjernes.

i windwos er det nok å bytte ut driveren

Jeg fant ikke noe nyere, men her ser du at kerneloppdateringer er ikke nødvendigvis en skjelden hendelse og ikke-kernel drivere er heller ikke et problem å legge til i en distro. Med "trenger ikke drivere" menes nok heller at "du trenger ikke manuelt legge inn drivere manuelt for hver eneste silly enhet på maskinen din" fordi dette går automatisk.

http://ftp.cdut.edu.cn/pub2/linux/kernel/history/Master.html

 

jeg sitter med en tv dekoder som bruker linux og omtrent en gang i måneden må den omstartes.

det trenger jeg ikke med pcen min.

Og av dette trekker du hvilke konklusjoner? Vær så snill å utdyp, har du sagt A får du si B.

 

noen som sa at linux var enklere en windwos å bruke ?

Jeg har en teori om at det stemmer ja. Og med Sugar er jeg ganske sikker på at det stemmer.

 

hvis poenget med disse maskiner å lære data generelt..

Men hva om poenget er å lære disse menneskene hva 2+2 er? At jorden er rund og at det er noe under 200 medlemsland i FN, hva en gaupe er, hvordan betong lages, at every action has an equal and oppisite reaction og hva planøkonomi er?

 

Det er lite og ingen poeng å lære barn i afrika å lage grafer i et regneark, hvordan du bruker et antivirusprogram til å scanne disken eller hvordan du setter høyrejustert margin i en teksteditor. Maskinen er et verktøy for kunnskapstilegnelse om alt og alle, ikke for å gi kunnskaper om verktøyet. Og den orginale OLPC-planen var bygget på at maskinen ikke bare skulle kunne gi dette på en intuitiv måte uten at brukeren måtte lære seg et ulogisk og gammelt paradigme "fordi han trenger dette når han vokser opp og skal jobbe på et kontor" men også i seg selv være bygget av et fundament av kreativitet og informasjonsdeling. Ubuntu.

Lenke til kommentar

da trenger de ( kanskje) Windows ( internnett eksplorere) fordi noen av nedsidene verden over er sære.

 

alternativet er jof.eks firefox med IE-tab men er det helt til å stole på

men det blir bare hvis de skal surfe på internettet og slik at de får kontakter verden over men det er vel bare meningen at systemet skal brukes lokalt.

 

slik jeg har forstått det så var de noen som mente at systemet ikke skule vær proprietær med et er jo nettopp det det er hvis de ikke kan surfe på internt over hele verden

 

der er det Windows system (grensesnittet ) som er mest brukt

 

alt anne blir jo ganske likt det vi gør her i eurpoa når vi sender sms og bilder til hverandre via mobiltelefonen

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Internet Explorer er faktisk det siste de trenger. Et mer utviklingsbegrensende produkt skal du nok se lenge etter i dette årtusenets IT-historie. At det finnes og for de meste for lenge siden har fantes dårlige programmerere er IMO en av de dårligste grunnene til å ofre så mye for. Å prakke vår legacy på blanke brukere har lite konstruktivt for seg.

 

IE-tab er fortsatt IE, det er bare at Firefox drar inn et embed browservindu fra Windows.

 

Så vidt jeg har fått med meg skal disse maskinene støtte alt av åpne kommunikasjonsprotokoller. TCP/IP er en av disse så det bør ikke været et problem å surfe både internett og å ikke surfe internett. Mangel på Internet Explorer er IMO det motsatte, mange flere muligheter åpner seg om alternative klienter brukes.

 

At et system er mest brukt har ingen relevanse for en bruker uten erfaring med noe grensesnitt, og å påstå at det grensesnittet er logisk vil jeg si er en bløff. Har du sett inn i Sugar?

Lenke til kommentar
hvis linux ikke trenger drivere så må man jo stadig endre på det når noe blir endret eller ny hardware legges til elle fjernes.

i windwos er det nok å bytte ut driveren

 

Det er igjen tydelig at du ikke aner hva du snakker om...

 

 

jeg sitter med en tv dekoder som bruker linux og omtrent en gang i måneden må den omstartes.

det trenger jeg ikke med pcen min.

 

Når du ser på seriøse server systemer ligger ikke windows på lista over ting å vurdere engang, så å bruke det som ett argument på windows stabilitet over linux er rimelig latterlig..

 

noen som sa at linux var enklere en windwos å bruke ?

 

Når du ikke kan ett system, ja, det vil jeg absolutt tro. Med folk som har brukt windows i mange år, og trenger masse egne drivere/software, ja da blir windows lettere.

 

poenget med disse maskiner å lære data generelt

Nei.. absolutt ikke på noen måte, poenget med disse maskinene er undervisning, ikke data undervisning. Det er som ett hjelpemiddel til grunnutdannelse etc, det er ikke data opplæring vi snakker om i det hele tatt.

 

egentlig så er det ingen som vet hva Microsoft ønsker ( bare de selv) med å legge Windows inn på disse meskingene. det er bar vi som tror at de ønsker å ta penger fra dem .

 

Jo, det er uten tvil å holde på monopol og å spre markedet sitt så mye som mulig... jeg skjønner ikke at du tenker noe annet eller tror det er tvil om det.

 

 

problemet er at prosjektet koster penger og hvor skal de hente det fra ?

Vel ikke fra microsoft, det koster dem penger, de tjener ikke på det.

 

da trenger de ( kanskje) Windows ( internnett eksplorere) fordi noen av nedsidene verden over er sære.

 

Du er klar over hvorfor? En av hovedgrunnene til at websider verden over er "sære" er at microsoft ikke på noen måte holder seg til standard'er. Gå rundt på en 10-15 store sider og "view source", se hvor mange custom ting for IE5/IE6/IE7 og IE8 du finner, og til og med forskjellige subreleaser. De la opp en "sikkerhetsoppgradering" for noen år siden som endret font'en opera browseren brukte til en skikkelig stygg en f.eks. Se http://www.opera.com/pressreleases/en/2003/02/14/ .

 

alternativet er jof.eks firefox med IE-tab men er det helt til å stole på

men det blir bare hvis de skal surfe på internettet og slik at de får kontakter verden over men det er vel bare meningen at systemet skal brukes lokalt.

 

slik jeg har forstått det så var de non som mente at systemet ikke skule vær proprietær med et er jo nettopp det det er hvis de ikke kan surfe på internt over hele verden

 

HÆ? Du burde slutte å poste, dette er latterlig. Det er tydelig at du ikke skjønner meningen av ordet.

 

 

//edit, må slutte å følge med på det han her skriver, tydelig en liten tass som ikke aner hva han prater om, men jeg føler liksom for å mate ham informasjon på skje fordet :p

Lenke til kommentar

jeg er siker på at jeg er langt eldre en mange av dere her.

 

ie trengs fordi at Microsoft har gjort noen sider på nettet så sære at de bare fungerer med den nettleseren. ikke mist fordi noen ikke følger den felles standarden de skal

 

QUOTE(elg-elg123 @ 17/05-2008 : 23:52) *

da trenger de ( kanskje) Windows ( internnett eksplorere) fordi noen av nedsidene verden over er sære.

 

Du er klar over hvorfor? En av hovedgrunnene til at websider verden over er "sære" er at microsoft ikke på noen måte holder seg til standard'er. Gå rundt på en 10-15 store sider og "view source", se hvor mange custom ting for IE5/IE6/IE7 og IE8 du finner, og til og med forskjellige subreleaser. De la opp en "sikkerhetsoppgradering" for noen år siden som endret font'en opera browseren brukte til en skikkelig stygg en f.eks. Se http://www.opera.com/pressreleases/en/2003/02/14/ .

 

det er jo nettopp derfor man er så avhengig av internnett explorer

 

 

 

QUOTE(elg-elg123 @ 17/05-2008 : 23:03) *

egentlig så er det ingen som vet hva Microsoft ønsker ( bare de selv) med å legge Windows inn på disse meskingene. det er bar vi som tror at de ønsker å ta penger fra dem .

 

Jo, det er uten tvil å holde på monopol og å spre markedet sitt så mye som mulig... jeg skjønner ikke at du tenker noe annet eller tror det er tvil om det.

 

likevel så kan du ikke være helt sikker

 

hvis et bar likevel ( og aldri ) kommer til å tjene så mye at de har råd til kjøpe Windows da er jo vitsen med tankene din helt borte

 

en av grunne til Microsots fremgang er jo at så mange bruker systemet deres og da kan de ikke bar skvises bort ( riktig nok har de fått en del hjelp )

 

nå brukes data til omtrent alt:

tegning, regnskap , databaser og kunnskap

også til generell kunnskap så hvis det ikke er noe av det som ska læres så er prosjektet dødt før det er komme skikkelig i gang

 

QUOTE(elg-elg123 @ 17/05-2008 : 23:03) *

jeg sitter med en tv dekoder som bruker linux og omtrent en gang i måneden må den omstartes.

det trenger jeg ikke med pcen min.

 

Når du ser på seriøse server systemer ligger ikke windows på lista over ting å vurdere engang, så å bruke det som ett argument på windows stabilitet over linux er rimelig latterlig..

 

kom ikke å fortell meg at linux ikke er feilfri det heller

 

 

i Windows er det stort sett en forklaring på hva de forskjelige innseilingene eller valgene gjør men det lit være å forstå det i linux

 

problemet er ofte at det er letere å få hjelp hos noen som kan windwos men det dessvære mangler med linux.

 

det virker som om supporten for Windows ( selv om det koster penger) er mere utbredd en det er for linux. i grunnen så er det lit trist også.

jeg skulle ønske at det var letere å få hjelp til linux

 

selvfølgelig må prosjektet inkludere support.

det regner jeg med at den blir bra

 

nå håper jeg på at linux supporten det blir like bra for resten av verden snart

 

 

uansett hvordan vrir og vender på det så blir det nok gode på dette systemet .

da spørs det hvordan de takler overgangen til andre systemer.

da er det er stor fordel å ha lært litt om det også

 

nå lurer jeg lit på hvordan de kan fortså symbolene som brukes i mesteparten av hverden når de surfer på nett ,når de vistnok bare fortår egne symboler.

kom ike å fortel meg at nettsider er fri for symboler

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...