Gå til innhold

AoC: PVP vs. PVE server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enn ting jeg lurer på..

Er det er ikke sånn at folk kan ta gullet ditt etc hvis de dreper deg.. ?

Kan jeg aldri tenke meg nei:)

Nei, looting i PvP er takk og pris ikke lov!

Det som skjer (på release dagen i alle fall) er at man mister PvP XP når man blir drept. PvP XP går fra level 1 - 20. Man kan aldri gå ned et level.

Jeg vet ikke helt hva hva PvP XP brukes til, men jeg antar at det har med utstyr og våpen med PvP stats (med lv cap).

Skrevet (endret)

AoC PvE = WoW PvP som andre har nevnt.

I WoW har du alltid noen fra samme faksjon som kan hjelpe deg. Samtidig så er de fleste Horde og Alliance questområdene separert for å spare spillerne for alle bortsatt fra de mest dedikerte gankerne.

AoC PvP er som å queste permanent i STV da spillet var nytt. Bortsatt fra at istedet for at 50% kan angripe deg (WoW), kan ALLE gjøre det i AoC. Fiendene dine får de samme questene og alle er på de samme områdene i motsetning til WoW.

Kos deg når du får et oppdrag til å drepe en boss samtidig som at 10 andre har samme questet. Det å samle folk i grupper for å enkelt fullføre questet blir uaktuelt. Her er det bare FFA PvP og "tag and run" som gjelder. Kanskje er det noen som liker å løpe i endeløse sykluser mellom "resurrection point" og questområdet (for ikke å snakke om å bli ganket på veien), men jeg tror det kreves en helt spesiel person for å like AoC PvP.

Ta gjerne å prøv, men husk at du "slutter" ikke med PvE på lvl 80 som du kan gjøre i WoW hvis du vil. Nytter ikke å campe trygt inne i hovedbyen, flashe gear og hoppe mellom pvp instanser. F.eks må man tømme endeløse mengder med ressurser inn i guildbyer for å holde de gående. Ressurser som kun kan fås ute i ødemarken. Pluss er at du kan drepe en person som kommer fram til en ressurs før deg, men alle vil også gjøre det samme mot deg.

Det er noen som tror de er veteraner ettersom de spilte på WoW PvP servere, som har et av det mest carebear vennlige systemet noengang gitt ut på MMO.

Guildledelsen deres har sannsynligvis tenkt litt fremover, og forstått at selv om NOEN vil like AoC FFA, så vil flertallet hoppe over til PvE iløpet av kort tid. De taper medlemmer uansett, men på sikt vil de nok beholde flest ved å velge PvE.

Under betaen var det endeløse mengder med skrik å hyling etter en PvP server. Selv etter at Funcom advarte mot at AoC aldri var beregnet til å fungere med slike regler så startet de en PvP server. Folk jublet og moret seg i 2-3dager med lvl 1-10 PvP, før flesteparten gikk tilbake til PvE igjen. Serveren døde fort kan man si.

Endret av Zlash
Skrevet
Under betaen var det endeløse mengder med skrik å hyling etter en PvP server. Selv etter at Funcom advarte mot at AoC aldri var beregnet til å fungere med slike regler så startet de en PvP server. Folk jublet og moret seg i 2-3dager med lvl 1-10 PvP, før flesteparten gikk tilbake til PvE igjen. Serveren døde fort kan man si.

Hva er det her for noe pisspreik?

Hva har du å gå etter når du sier at PvP serveren ble "forlatt"? Har du fått server tallene fra FunCom kanskje, eller er dette noe du bare drar ut av ditt eget rasshøl?

Det at spillet = FFA vil da ikke automatisk bety at alle kommer til å angripe alle som noen hodesløse kyllinger. Og hvordan community'et var i Beta har da nada med hva som vil skje nå ettersom man lager allianser, venner og fiender på serverne, servere som skal vare i flere år. Det vil si at man ikke kan gi fullt faen som man kan i beta pga det ikke vil ha noe å si i det lengre løp.

Er du en idiot som angriper alt og alle, så ja selvfølgelig, alle vil gjøre det samme mot deg og man får som man fortjener, og dette vet flesteparten av spillerne. Det nytter ikke å gå helt "bananas" på en FFA server, grunnen er enkelt. Man får dobbelt så mye "corpse-camping" og "ganking" tilbake mot seg til slutt.

Er det noe en PvE server vil mangle, så er det "feelingen" en kan få ved å være på en PVP server. Er det to guilder som er i krig mot hverandre så vil man se dette overalt. Og ikke kun igjennom general chat med masse banneord og slikt piss, her går konfliktene rundt hva man klarer å gjøre ute på slagmarken og ikke banneord og heller dårlig oppførsel i chatten.

Skrevet (endret)

På en måte er det vel greit å ikke bli angrepet når man gjør quests og sånt, men på den andre side blir sikkert tryggheten ganske kjeeeedelig etterhvert... jaja, får vel dasse etter disse kompisene mine, har vel ikke annet valg... hadde vært greit om man kunne toggle pvp-modus på seg selv da.

Endret av WarpX
Skrevet
På en måte er det vel greit å ikke bli angrepet når man gjør quests og sånt, men på den andre side blir sikkert tryggheten ganske kjeeeedelig etterhvert... jaja, får vel dasse etter disse kompisene mine, har vel ikke annet valg... hadde vært greit om man kunne toggle pvp-modus på seg selv da.

For min del så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke på noe tidspunkt har syntes tryggheten har vært kjedelig. Jeg har spilt på wow pve server siden release. Men så er jeg også en person som kun liker pvp når jeg kan velge det selv. Battlegrounds, arena etc..og noen raid av byer osv. Men det skal også nevnes at jeg ikke er spesielt opptatt av å være en "skilled" spiller. Jeg fokuserer mest på å ha det gøy og samtidig selvsagt har kult gear (men aldri det beste gearet). Det jeg likte i wow var å "slacke" i mitt eget tempo, grinde litt her..gjøre noen quest der...raide litt..BG (pvp) noen timer her og der, snakke med buddies i chat etc. Dette med å joine venner å sammen queste for å unngå ganking er for meg helt uaktuelt. Jeg syntes det er utroolig kjedlig å henge sammen med en gruppe fol for å gjøre single player oppgaver i et spill. For da må man hele tiden ta hensyn til dem andre...følge etter der..snakke litt..sørge for å ikke gå afk osv. Jeg er sosial, men det er mest på den måten at jeg liker å prate med folk i chat, eller på msn, mens jeg soloer i spillet i seg selv. Så i bunn og grunn liker jeg best spill som man kan gjennomføre i størst grad solo, med muligheten for av og til å gå sammen med andre for å løse et problem:) Et slikt spill var wow (pve server) for meg. Og jeg tror også at AoC pve blir det samme:)

Noen vil kanskje da si..du passer du ikke til å gå sammen med en gruppe mennnesker å bygge guild by osv..JO jeg tror jeg vil passe fint inn her. For sånn som jeg forstår det så kan hvert enkelt guild medlem samle inn resurser alene, nesten som å betale skatt:) Så lange man slipper å følge etter noen in-game rundt i spillet for å hogge ved. Noe som er uhyggelig kjedelig både for meg og for den som måtte være med meg, når jeg pluttselig og helt uforutsigbart er afk i alt fra 1 min til 1 time. Men selvsagt...når guild byen blir angrepet har jeg lyst å hjelpe til i forsvaret:) Dette bli jo som å spille i wow BG:), men kun om det ikke går ut over mer enn 5-10% av tiden jeg er i AoC på:)

Sorry for wall of text:)

Skrevet

My thoughts exactly. Jeg har følelsen av at dette med å "ha skills" først og fremst er noe som betyr noe for de yngre spillerene? Om det resulterer i at community er mer modent på PvE serverene er det ikke meg imot iallefall :)

Nå vet jeg ikke hvordan det er på PvP serverene i OOC chat, men på min PvE server var det særs bra... ingen "drittunger".

Skrevet
Hva får man for å vinne over noen i pvp?

I AoC så får man faktisk pvp experience poeng...som igjen kan gjøre at man kan få bedre gear osv...

Men...man kan sikkert få tilsvarende gear på andre måter:) Akkurat som i wow:)

Det er mange veier til roma:)

Skrevet

Jeg spiller PvP, og kan si såpass at det er kanskje 2 av 10 spillere som angriper meg mens jeg quester.

Enten er det

A) Spillere som pvper organisert

B) En som skal ha samme mobs som meg

Synes PvP er helt knall jeg, men det er klart det er frustrerende til tider.

Skrevet

syns det er fet jeg :p

Taper jo ikke noe annet enn litt penalty når man dør så :) + at det går vekk om man finner gravstenen igjen ^^

+ at det er jo litt realistisk med organisert pvp,er jo en barbarisk værden da :)

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene her men lurer på 1 ting angående pvp.

Jeg har i mange år spilt DAoC. Her levlet man opp isolert og "trygt" (mid, alb eller hib),

og når man var klar for pvp (rvr) dro man til pvp zonen(e) for full scale pvp. 300+ spillere i gigantiske relic raids, eller keep sieges.

Må jeg velge en pve server og oppsøke border kindoms for å få noe lignende eller vil disse zonene også ha begrensning 48x48 har jeg hørt rykter om eller full scale pvp 100-200-300+ spillere.

Pvp kan jo mildt sagt bli ganske håpløst når man lvler opp med griefer, campers etc.

Skrevet

Har man lest litt av Conan litteraturen vil du se at de lever på en "PvP server". Det er karakterer som vandrer landet som kun er ute etter å drepe. De blir sett på som utstøtte og hatet.

Og det passer jo godt med campers og sånn som vi helt sikkert får på PvP serverene. Men blir nok PvP på meg. Ingenting er som å bli ganket et par ganger av samme karen for å så møte han senere i spillet på samme level og ta igjen. Vil ha den stemningen fra bøkene hvor man ikke er trygg hvis man ikke er fryktet eller med følge:)

Skrevet
Hva har du å gå etter når du sier at PvP serveren ble "forlatt"? Har du fått server tallene fra FunCom kanskje, eller er dette noe du bare drar ut av ditt eget rasshøl?

Beta i 9mnd kamerat. Og akkurat som ved hva jeg hører fra releasen finnes det kommandoer man skrive for å finne ut hvor mange som er logget på og hvilken lvl/klasse de har. Ikke vær så fanboy at du ikke tåler kritikk. Jeg sa aldri at det ikke fantes fordeler med en PvP server, bare at jeg tror på sikt at flesteparten ikke vil like det. Det er forbausende mange som tror at AoC PvP server = WoW PvP.

Skrevet

Det virker litt for meg som om veldig mange som liker pvp servere er folk som faktisk liker å ganke hehe. Dere snakker masse om å få nytelse ut av det å hevne seg på en person som ganket deg tidligere osv...

Må være utrolig stress å hele tiden måtte tenke på å "gank or be ganked", og dere må ihvertfall ikke si at denne "pvp-filosofien" representerer en "ekte" conan verden.

Jeg kan love dere at på en pvp server så er det uendelig mye mer "pvp-gank-drap" enn det som noengang har eksitert i et hvilket som helst samfunn i vår verden til hvilken som helst tid, OG som har eksistert i noe som helst fantasiverden laget av noenlunde seriøse oppfinnere (alla conan verden).

Jeg er derimot ENIG at i TEORIEN så er selvsagt en pvp-server det som representerer "virkeligheten" best, i og med at man faktisk har MULIGHETEN til å drepe enhver kar man ser. Men i et spill så blir dette bare anarki og kaos i mine øyne. Jeg har ingen tro på at brorparten av oss mennesker klarer å "beherske oss" i et spill til å følge regler vi normalt følger i virkeligheten. Og hvorfor skal man? Et spill er et spill og da kan man liksågodt mele sin egen kake..det blir sjelden store konsekvenser.

Skrevet
Har man lest litt av Conan litteraturen vil du se at de lever på en "PvP server". Det er karakterer som vandrer landet som kun er ute etter å drepe. De blir sett på som utstøtte og hatet.

Og det passer jo godt med campers og sånn som vi helt sikkert får på PvP serverene. Men blir nok PvP på meg. Ingenting er som å bli ganket et par ganger av samme karen for å så møte han senere i spillet på samme level og ta igjen. Vil ha den stemningen fra bøkene hvor man ikke er trygg hvis man ikke er fryktet eller med følge:)

De lever på en pvp-server som oppererer med kvasi-virkelige forutsetninger for hvordan mennekser oppfører seg. Dvs...i conan verden som er litt mer voldelig enn vår verden så kan man kanskje regne med at kanskje 0.5-1% av "befolkningen" er det som kan beskrives som "gankere" (altså rimelig sinnsforvirra skapninger som dreper uten noe opplagt motiv). Men på en AoC-pvp server så er det nok garantert 10-20% av spillerne ihugga "gankere".

Poenget er at en AoC-pvp server representerer en betydelig mer voldelig verden, enn det som noengang kommer til syne i "conan litteratur verden", altså i realiteten så representerer IKKE en AoC-pvp server en "ekte" conan verden.

Skrevet

De lever på en pvp-server som oppererer med kvasi-virkelige forutsetninger for hvordan mennekser oppfører seg. Dvs...i conan verden som er litt mer voldelig enn vår verden så kan man kanskje regne med at kanskje 0.5-1% av "befolkningen" er det som kan beskrives som "gankere" (altså rimelig sinnsforvirra skapninger som dreper uten noe opplagt motiv). Men på en AoC-pvp server så er det nok garantert 10-20% av spillerne ihugga "gankere".

Poenget er at en AoC-pvp server representerer en betydelig mer voldelig verden, enn det som noengang kommer til syne i "conan litteratur verden", altså i realiteten så representerer IKKE en AoC-pvp server en "ekte" conan verden.

Poeng til deg der. Andelen gankere er jo selvfølgelig forskjellig. Å gjenskape den verdenen i litteraturen er jo umulig med tanke på spillernes oppførsel i et MMO. Moro blir det uansett hva man velger tror jeg:)

Skrevet

Nettopp, fordi man i den "virkelige" (om så conan litteraturverden) faktisk har synlige konsekvenser og ikke minst, samvittighet. Konsekvensene for en ganker er langt mer flyktige i ett spill enn de noengang ville være i virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...