oyvindhauge Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har i det siste tenkt på følgende og håper på innspill. Nå er det ca to og et halvt år siden "nextgen-eraen" ble innledet med Xbox 360, men hvilke nyvinninger har vi egentlig fått de siste 2.5 årene? Det første som slår meg er sammarbeid. Flere spillutviklere har den siste tiden fått øynene opp for at folk ønsker å samarbeide og de har dermed fokusert mer på samarbeid. I spill som Kane & Lynch, Army of Two osv har man samarbeidsmuligheter. Spill som feks Fable 2 kommer med muligheten for å hoppe rett inn og delta i andres "single" player experience. Flere spill med samarbeidsmuligheter vil forhåpentligvis komme. I tillegg til samarbeid har vi også fått bra online-tjenester, i alle fall med Xbox Live (Sorry, kjenner ikke til PS3-løsningen(e) i det hele tatt.). Digital distribusjon og salg over nett er også noe vi ser mer av både på PC gjennom feks Stardock og Steam, og Xbox Live. Tilbudet og kvaliteten på online-tjenester vil helt sikkert bare øke og utvalget av spill, film, musikk, vil helt klart også fortsette å øke. Wii, PS3, og kanskje også etter hvert Xbox (?) har fått håndkontrollere med bevegelsessensor. Dette har i alle fall på Wii (og forsåvidt Lair på PS3) ført til enkelte nyvinninger i forhold til hvordan man interagerer med spillene. Retro/tegneseriegrafikk har i spill som bla Bioshock, TF2, Battlefield Heroes og Facebreaker frisket opp et spillmarket hvor det ofte er viktigere med virkelighetstro grafikk enn spillbarhet. Wii har også satset på spillbarhet fremfor grafikk (det må vel nevnes at det er mange dårlig spill til Wii og at denne satsningen kanskje skyldes mangel på krefter). Samtidig og som følge av stadig bedre hardware har vi også fått mange enda flottere spill som ser virkelig bra ut. Med nye håndkontrollere og grafikk som nødvendigvis ikke er en blodig beskrivelse av virkeligheten har vi også fått en del produkter rettet mot nye grupper spillere. Hvilke andre nyvinninger og videreutviklinger har vi fått de siste årene? PS! Jeg har kun 360 og PC og jeg kjenner dessverre for dårlig til PS3 og Wii. Ønsker ikke at dette skal bli en A vs B tråd, men en tråd hvor vi kan diskutere de nyvinningen som faktisk har kommet de siste årene.
Kuroneko Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Om jeg skal være litt kritisk er det lett å stikke hull på i alle fall noen av påstandene dine. - Coop har, i alle fall jeg, spilt siden jeg og en kompis spilte Doom over seriell-porten. At fokuset til store spillselskaper (endelig) har flyttet seg i denne retningen er kanskje noe nytt, men for det første er det ikke akkurat noen nyvinning, og for det andre er jeg ikke sikker på om det ikke er for tidlig å slå fast at dette er noe som vil vare. (Forresten, med tanke på spill som Diablo, Ghost Recon, osv, er det vel ikke engang riktig å si at fokuset til store spillselskaper ikke allerede har vært her heller). - Digital distribusjon er et poeng, men Steam dukket da vitterlig opp lenge før MSs Live-tjenester, gjorde de ikke? Mener også å huske snakk om en Nintendo-satelittløsning på 90-tallet i japan, men om denne dukket opp noengang gjorde den de i alle fall ikke i Europa... Uansett, heelt nytt kan man ikke si dette er, selv om det kanskje ikke har blitt stort nok til å være en viktig konkurent for spillsjappa før de store konsollselskapene slang seg på. - Bevegelsessensorer har man kunnet spille med tidligere, i flere versjoner, men joda, i alle fall Wii har brakt dette til et nytt nivå. En klar nyvinning. - Retro / Tegneseriegrafikk? Slett ingen nyvinning. Ikke noe nytt på noen måte. Spill som legger seg på en spennende kunstnerisk stil heller enn å etterstreve fotorealisme har man hatt like lenge som man har hatt grafiske brukergrensesnitt, tør jeg påstå. Det har blitt veldig mye tydeligere ettersom spill som etterstrever fotorealisme nærmer seg målet, men noe nytt er det slett ikke. Det er derimot veldig, veldig kult. - Produkter rettet mot nye spillere: Igjen kan jeg være enig i at flere slike spill ser ut til å lykkes, da igjen særlig om man kikker på wii, men kongen over slike spill er vel så vidt jeg har forstått DS-en, og den kan vel neppe sies å tilhøre den "nye" generasjonen? I det store og det hele kan man kanskje si at spillbransjen kanskje har blitt litt flinkere til å fokusere utover teknisk imponerende grafikk, men jeg har vanskelig for å kreditere den "nye" konsollgenerasjonen med noe særlig av denne æren. Det mest positive jeg kan si er at det virker som om mange utviklere innser at "generic fps, but prettier" ikke er oppskriften på suksess, men igjen er jeg ikke sikker på om det er "next-gen"-vaset som bør få applaus. Om man kan si spillbransjen har blitt litt voksnere (og med tanke på mengden gode spill der ute (og enda flere kommende) kan man kanskje det) tror jeg heller det skyldes viljen og behovet for å skille seg fra mengden generisk vas. Kanskje?
oyvindhauge Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Skrevet 14. mai 2008 Jeg er, var, og har vært som deg skeptisk til nextgen, men det kom kanskje ikke klart nok frem. Vi ble jo lovet gull og grønne skoger før denne generasjonen konsoll- og pc-spill og vi har kanskje ikke fått hva vi ble lovet. Jeg ønsket å få innspill fra andre hva de mener har vært (positive) trender i spillmarkedet de siste årene. Om disse trendene kommer som følge av nye konsoller eller ikke spiller egentlig ingen rolle (pc er jo uansett den beste plattformen for spill ). Kan man som du sier stikke hull på alle påstandene mine? Har ikke spillverden beveget seg fremover, har det ikke vært innovasjon de siste årene? Det jeg ønsket meg var å høre hva andre anser som nyvinning/fremskritt/innovasjon innen spillbransjen de siste årene. Økt fokus på samarbeid, nye online-tjenester og spill rettet mot nye grupper var de tre første tingene som slo meg, uten at jeg ønsket å påstå at disse kom som følge av 360/PS3/Wii.
RyanLennox Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Når det gjelder min vurdering av innovasjonen på spillfronten siden "nextgen" kom igang, er det at det er merkbar forskjell, men vanskelig å sette fingeren på en enkelt endring. Hvis du drar fram et 3-4 år gammelt actionadventure eller førstepersonskyter (de eneste jeg spiller, og som jeg kan uttale meg om), vil du merke ganske stor forskjell i alt rundt deg som hovedperson. Grafikken har blitt mer flytende og lysmodelleringen er merkbart forskjellig. Dette er i kombinasjon med en my mer realistisk fysikksimulering og en mer realistisk og uforutsigbar AI. Hvis jeg skal oppsummere nyvinningene bli det da: - grafisk flyt og lyssimulering - realistisk fysikksimulering - mer realistisk og uforutsigbar AI Den "store" nyvinningen er naturligvis alt dette i kombinasjon.
PantZman Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Vil ikke si meg enig i at vi har fått "grafisk flyt". Synest mange av de nyere spill går som sirup og har meget varierende flyt. Endret 14. mai 2008 av PantZman
Blate Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er langt fra noen ekspert på området, men for meg virker det som det er et stort fokus på å simulere fysikk realistisk (som RyanLennox nevner). Tror også at "procedural" animasjon, hvor animasjon blir gjort "real time" kan bli en nyvinning innen spill. Det blir spennende å se om spill som benytter seg av dette, som Spore og Indiana Jones klarer å levere. http://en.wikipedia.org/wiki/Procedural_animation Jeg er iallefall veldig spent på å se resultatet
MrL Skrevet 16. mai 2008 Skrevet 16. mai 2008 Man blir så vant med graffikken og nye spillene at det er vanskelig å fatte hva nyvinningene og hvor bra det egentlig er. Den letteste måten er vell å prøve et spill laget for flere år siden, først da skjønner du hvor avhengig og bra next gen spilla egentlig er.
Bruker-104685 Skrevet 16. mai 2008 Skrevet 16. mai 2008 Synes dem fleste spille flyter bra, nevner Bioshock, Call Of Duty 4, Unreal Tournament III, GeoW og garantert fler Men for meg så er ikke grafikken det største med spillet, kan faktisk spille med malingsgrafikk og fortsatt elske spillet, da sikter jeg nærmere til Okami Synes med 360, PS3 og Wii så har det kommet masse nyvinninger . Og kvalitetet på spillene er høye, nevner da Super Mario Galaxy, Cod4, Gears of War, Uncharted, Mass Effect, Bioshock, Halo 3, GTA IV <3 og garantert fler Og jeg er en av dem heldige og har dem 3
vikingkylling Skrevet 16. mai 2008 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har spilt dataspill siden tidlig 80-tall og har sett mye rart opp gjennom årene. Denne nextgen-greia (som kom for to og et halv år side, så hvor lange skal vi kalle det "nextgen" egentlig?) er egentlig en stor skuffelse. Kontrollen til Wii'en er meget nyskapende, men bortsett fra det har jeg ikke sett noe særlig annet enn det samme gamle vi har hatt lenge. Selvsagt er det en naturlig utvikling i grafikk, fysikk og slikt som vi har hatt i alle år, men jeg synes ikke det teller som nyskapende. Co-op har vi hatt i årevis allerede. Noen nevnte Doom, og ja, det var ett av de aller første (det første?) spillene hvor vi kunne koble sammen PCer og spille sammen eller mot hverandre. Om vi tenker co-op på en PC eller konsoll har vi hatt det i årevis før det igjen. Jeg husker for eksempel Bruce Lee på Commodore 64 der den ene styrte Bruce Lee selv og den andre en grønn sumobryter. Denne kunne enten prøve å drepe Bruce Lee eller hjelpe ham mot den sorte ninjaen. (du skjønner hva jeg snakker om hvis du har spilt det). Det er bare et eksempel, og co-op har nok eksistert lenge før det igjen. Online tjenster er grei nok, men det har vi hatt siden internett ble populært. Greit det er blitt bedre med årene og mer populært, men hva så? Noen som husker BBSer? Det var før internett, og allerede da hadde vi noen online tjenester. Alt i alt har det nok vært fint lite nyskapende ting i denne generasjonen, dessverre. Jeg synes det er ganske skuffende, men hadde ikke forventet noe særlig annet med tanke på tidligere generasjoner. Tror nok ikke neste generasjon eller den etter der blir noe særlig mer nyskapende. Sannsynligivs blir de bare en videreføring av ting vi har i denne generasjonen, men jeg håper jeg tar feil.
Oriuss Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Jeg å tenker over vis jeg prøver et litt eldere spill så merker jeg over hvor mye grafikk, fysikk og AI kan ha og si. Men der er jo gode gamle spill som er bra uansett. Men "Next-gen" genrasjonen er vell ikke så bra som mange skal ha det til, men jeg klarer meg nesten ikke uten, hehe Og når det kommer til online muligheter og multiplayer så har vi hatt det lenge, men det er kansje et litt større fokus på det nå, forde folk flest vil ha en mulighet til og kunne spille sammen.
Kuroneko Skrevet 20. mai 2008 Skrevet 20. mai 2008 Det er mulig jeg er sær og annerledes, men om spillet er godt nok glemmer jeg eventuell irritasjon over dårlig eller gammeldags grafikk etter mindre enn 5-10 minutter med spill. God grafikk kan gi meg wow-opplevelser, og virkelig, virkelig god grafikk gi med slike opplevelser litt utover i spillet, men når alt kommer til alt spiller det (igjen: For _meg_) svært liten rolle. Å knytte noe sprang i grafikkvalitet opp mot "nextgen"-konsollene er uansett bare en måte å avsløre at man ikke har fulgt med på PC-fronten. Der har utviklingen vært temmelig jevn. Fysikk har blitt bedre, og dette kan skape nye interessante gameplayelementer, men forskjellen fra spill som har "jukset" til disse elementene er liten. I alle tilfeller synes jeg utgivelsen av Halflife 2 vil være en langt mer naturlig plassering av "kvalitetsspranget" enn "next-gen" konsollene. Summa sumarum: Next-gen(definert som de tre konsollene wii, 360 og ps3) har (med unntak av wii-kontrolleren) imho bare gitt oss et kvalitetssprang med tanke på grafikk, og dette spranget kan bare sees på som et sprang om man lar være å sammenlikne med pc-spill. Ganske naturlig, egentlig, når hovedforskjellen fra de gamle konsollene er hardware med litt mer saft.
vikingkylling Skrevet 21. mai 2008 Skrevet 21. mai 2008 Neste generasjon kan bli interessant. Wiimoten er genial i seg selv, så i neste generasjon kan vi nok få to slike kontroller hver for å få enda bedre innlevelse i spillet. I tillegg har det allerede kommet prototyper på "pannebånd" kan sette på oss og kontrollere ulike deler av et spill med hjernen. Selvsagt er det fortsatt primitivt og bare prototyper (men som fungerer), men i neste konsollgenerasjon kan det tas et steg videre. Tenk dere en kraftigere Wii med bedre grafikk, to wiimoter og mulighet til å styre en del av et spill med hjernen. Det blir morsomt, det. Det kan jo diskuteres om det er "nyvinning" da alt eksisterer i dag eller om det bare er en fortsettelse på det gamle, men interessant blir det. Dessuten har vi jo han der som eksperimenterer med nye måter å bruke Wii på. Han har for eksempel fått til "ekte 3d" på en vanlig Wii med vanlig TV, så det ser ut som om bildet kommer ut av tv-skjermen. Kombiner alt det der og ha det som standard i en konsoll, og tenk på alle spillene som støtter det rett ut av boksen. Det blir moro!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå