Gå til innhold

GTA IV For langt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
100 millioner er vel litt å ta i. :)

Sjekka det nå på Wikipedia, beklager. Mener bevisst at det stod det på min gamle Game of the Year edition. Dette var en svær eske, savner da PC-spilla kom i dem. Skal rette opp.

Gjest Slettet+19283741
Skrevet
Jeg skjønner meg ikke på dere. Jeg er en av dem som forbanner seg over utviklingen spill har hatt de siste 5-6 åra.

Her har spillene mistet 60-70% av spilletiden. Spill gamle Half-Life og de gamle Tomb Raider-spillene så ser du hvor lenge de varte den gang. Det værste er at siden den gang har prisen på konsollspill gått opp, mens varigheten på spillene har gått ned.

GTAIV kunne lett har flere ganger så lang story uten at jeg hadde blitt lei.

Forskjellen er jo at man har lagt til multiplayer del og har lagt mere vekt på dette. Halo 2 og 3 har f.eks. for meg 50 ganger så stor levetid enn halo 1 pga multiplayer delen. Dessuten så kan det jo ha litt med piratkopiering og lignende. Jo mindre selskapene tjener jo mindre kan de bruke på å utvikle ett spill.

Skrevet (endret)
Forskjellen er jo at man har lagt til multiplayer del og har lagt mere vekt på dette. Halo 2 og 3 har f.eks. for meg 50 ganger så stor levetid enn halo 1 pga multiplayer delen. Dessuten så kan det jo ha litt med piratkopiering og lignende. Jo mindre selskapene tjener jo mindre kan de bruke på å utvikle ett spill.
Halo 1 er jo ansett som et relativt kort spill sammenligna med "gode gamle" titler som Half Life (1) og Tomb Raider (1-3).

Og det har relativt lite med piratkopiering å gjøre. På PC-spill var det vel så mye piratkopiering på 90-tallet som på 00-tallet. Eneste forskjellen på piratkopiering da, var at folk brente allt ut på CD-er (eller disketter om vi skal til begynnelsen av 90-tallet), og ga dem til hverandre. Jeg kjøpte ikke ett dataspill før i '98 pga jeg rett og slett ikke visste at man kunne kjøpe dem ..

Det eneste du kan argumentere med er at det har blitt dyrere å lage spill. Men jeg syns den er litt drøy, salget av spill har økt, samtidig som det er mer og mer annerkjent som et underholdningsmedium.

Den eneste spesifikke grunnen til at spillene har blitt kortere, er at spillene skal appellere til et bredere publikum, et publikum som ønsker å bli fortere ferdig med spill, framfor å oppleve en lang og god historie.

Endret av Eremal
Skrevet

Syns det var litt kort jeg, don't get me wrong, men det var jo en helt fantastisk story. Men jeg brukte 30timer på storyen, noe jeg syns er litt vel kort for et spill som GTAIV..

Gjest Slettet+19283741
Skrevet (endret)

Det er alikevel letter i dag å kopiere ett spill en det det var i 1990 og utover. I dag kan man både laste ned og kopiere. Før kunne man bare kopiere..

Spillene før kostet minst like mye som de gjør i dag. Alt annet i 1990 koster mere i dag, men spillene har blitt billigere, og det koster mere å utvikle. De selger jo heller ikke spesielt mere spill i dag enn før. Se bare på super mario spillene på gamle konsoller (snes og nes)

Til og med til konsoll kan man piratkopiere. På de gamle konsollene var dette mye vanskeligere. Hvis man kjøpte utstyr kunne man kopiere spillene, men dette var veldig sjelden. I dag kan man bare laste ned de man vil også får man de på 1-2-3. Hvis man går på qxl kan man nesten garantert finne en modda xbox med 50 spill på harddisken...

Gta san andreas hadde ingen multiplayer, og spillet hadde større kart, mer tidkrevende og hadde like god historie, om ikke bedre spør du meg. Det hadde dog ikke multiplayer, noe det nyeste gta har, som er kortere enn san andreas, mindre kart. Virker som de har brukt mindre tid på single player for å så konsentrere seg på multiplayer. Hvis det nyeste gta hadde hatt kun single player hadde det jo også hatt en lengre singleplayer. Alle spill har vel ett budsjett å holde seg til, eller?

Det er godt mulig det har med hva folk ønsker, men jeg tror også det har med det jeg nettopp har sagt å gjøre i tillegg. Spesielt at man konsentrerer seg mer og mer om multiplayer. Det koster jo å designe kart, lage ett godt system som er tilrettelagt for multiplayer osv. Er ingen ekspert på dette så det er bare mine tanker ang dette :)

EDIT1:

Halo 1 vs 2 og 3 er en dårlig sammenligning av flere grunner. Halo 1 hadde forøvring også multiplayer, men ikke på xbox live.

Se heller på red alert 1 og 2. 2 hadde multiplayer, men red alert 1 var lengre og vanskeligere enn red alert 2 som tydelig hadde satt litt av fokus over på multiplayer.

Slik er det vel med HL 1 og 2? Hl 2 har multiplayer mens HL 1 ikke har?

EDIT2:

Dette kunne jo kanskje vært noe for gamer? Laget en artikkel hvor de spurte en gaming produsent om dette?

Endret av Slettet+19283741
Gjest Bruker-127711
Skrevet
Jeg skjønner meg ikke på dere. Jeg er en av dem som forbanner seg over utviklingen spill har hatt de siste 5-6 åra.

Her har spillene mistet 60-70% av spilletiden. Spill gamle Half-Life og de gamle Tomb Raider-spillene så ser du hvor lenge de varte den gang. Det værste er at siden den gang har prisen på konsollspill gått opp, mens varigheten på spillene har gått ned.

100% enig. Gamle HL1 var en målestokk. Tok meg utrolig lang tid å bli ferdig med det. Var ingen kuttscener heller. Forskjellen fra HL1 til HL2 var stor med tanke på hvor lenge de varte.

Jeg syntes HL2 varte fryktelig lenge: p

Skrevet

100% enig. Gamle HL1 var en målestokk. Tok meg utrolig lang tid å bli ferdig med det. Var ingen kuttscener heller. Forskjellen fra HL1 til HL2 var stor med tanke på hvor lenge de varte.

Jeg syntes HL2 varte fryktelig lenge: p

Synes du at det var en minus med tanke på innhold kontra lengde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...