Gå til innhold

Ny PC. Vurderer for første gang annet OS enn Windows.


Anbefalte innlegg

God dag, Linux-folk.

Første gang jeg er innom denne delen av forumet.

 

Som emnetittelen sier så sitter jeg her med en helt ny PC, med en blank HDD som jeg kunne tenkt meg å prøve ut ett annet OS enn Windows i. Maskina hadde jeg tenkt til å bruke som MediaPC, hvor jeg kan rippe inn DVDene mine, og se på film med.

Torrents osv blir hyppig brukt, både på godt og vondt.

 

Lurer da litt på hvordan det er med kompitabilitet i Linux.

Ettersom jeg ikke tenkte på Linux før etter jeg kjøpte PCen har jeg ikke tatt noen hensyn til hva Linux støtter eller ei.

Kan vise dere hva jeg har:

 

 

Hovedkort: Abit IP35-E

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400

Minne: Crucial BallistiX 8500 2 GB (2x1024)

Skjermkort: Radeon HD 2600XT 256 MB

DVD-Rom: Plextor PX-810A/T3B

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB

Strømforsyning: Corsair VX 450W

Kabinett: Silverstone SST-LC17

 

Handlevognen

 

 

Som sagt vil maskina bli brukt til film, musikk, ripping av begge deler samt nedlastning av diverse.

Surfing osv er en selvfølge i enhver maskin uansett.

 

Men ettersom jeg er helt ny i dette (eneste erfaring jeg har er 10min lesing på Ubuntu.com nå nettopp) trenger jeg tips til hva jeg skal laste ned. Skal jeg bare laste ned denne? Vil den være god for meg?

 

 

Og hvordan er det med brukervennlighet i dette?

Jeg vil nødig sitte å knote med noe, da jeg er såpass vant til at alt fungerer fra start.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som du spurte i den andre tråde skal jeg ramse en brøkdel av programmer som du kan erstatte de windows programemne du er vant til.

 

internett

 

- amsn er en klone av windows live messenger

- firefox

- opera nettleser skal funke til linux

- tunderbird erstatter window office sin outlock

- utorrent for linux

- frostwire og limewire funker også til linux

- skype skal hvis nokk funke til linux som jeg har hørt

 

kontor vare

 

- open office erstatter windows office

- notisblok

- engene aksje programmer

 

diverse

 

- wine er en windows emulator som du kan kjøre spill og programer som gta, avg, windows live messenger ad-aware

- emulatorer for snes og gameboy - friendz er et program får å lage effekter til skrivebordet (gå på youtube og søk etter linux ubuntu cube effect)

- masse fysikk og matte programmer samt enn del andre ting

- bleder er et 3d program der du kan lage engene figurer med

- 100 forskjellige spillere får musikk og video, anbefaler vlc media player

- rythmbox følger med som er en avspiller, med denne kan du lett høre på andre radiostasjoner

- mange spill for de som kjeder seg (de fleste spill er ikke 3d effekter med andre bruker av linux som har laget)

- world of workraft funker og har hørt rykter om at steam skal etter vært funke også til linux

- tuxguitar er et tablatur program som kan spille av powertab og guitarpro filer

 

som sagt er dette kanskje bare 0,2% av alle programmene til linux.

for ny begynnere er det anbefalt å begynne med ubuntu, men det finnes andre versjoner som mint som er mer for musikk og film, du har en drøss å velge i mellom.

 

avansert eller ny begynnere av linux

 

de mer avanserte brukerne bruker et program som heter terminal, fra denne terminalen kan du endre, flytte, laste ned, installere, endre på systemet.

et eksempel er kode systemet for å installere noe på terminalen, eks:

 

sudo apt-get install amsn

 

får nybegynnere går du in på en meny som heter add/remove eller på norsk legg till/fjern

her finner du alle programmene du trenger, hvis du leter etter et spesielt program googler du till heller kan spørre hos her om hjelp eller på ubuntu's hjemmeside.

 

orker ikke å skrive så mye mer, men jeg kunne ha skrevet mye mer.

 

lykke til :thumbup:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Et så populært program som ikke enda har blitt enkelt for hvermansen og installere? Tragisk... Men dette er vell grunnet av at de vill beskytte sorucen..

 

Ser det støtter Feisty Fawn (7.04)... Jada. Jeg gidder ikke og leke med den fila...

 

Prøvde den rett neffor. Wops. Har ikke 32bit OS... Jada. Byebye..

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

det er viktig at du må brenne den som en image fil på en cd, glemte nesten å si det.

og hvilken versjon valgte du? en 64 bits eller x86 som funker best på 32 bits?

og så er de også lurt å lage en recovery cd som forsikring hvis det skulle gå galt

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Et så populært program som ikke enda har blitt enkelt for hvermansen og installere? Tragisk... Men dette er vell grunnet av at de vill beskytte sorucen..

 

Ser det støtter Feisty Fawn (7.04)... Jada. Jeg gidder ikke og leke med den fila...

 

Prøvde den rett neffor. Wops. Har ikke 32bit OS... Jada. Byebye..

 

I archlinux (som jeg bruker) ligger det klart i pakkebrønnen, og om det ikke ligger i standardbrønnene til ubuntu finnes det sikkert noen andre du eventuelt kan legge til. Uansett synd dersom det ikke er tilgjengelig i standardbrønnene.

 

Ser forresten ingen grunn til at 7.10-pakka til skype ikke skulle fungere i 8.04?

Lenke til kommentar

Skype ligger vel i Medibuntu.

 

Som sagt vil maskina bli brukt til film, musikk, ripping av begge deler samt nedlastning av diverse.

Surfing osv er en selvfølge i enhver maskin uansett.

Alt dette skal gå fint å gjøre i Ubuntu.

 

Du får komme tilbake og poste i tråden hvis du trenger hjelp eller vil fortelle hvordan det går.

Lenke til kommentar
Et så populært program som ikke enda har blitt enkelt for hvermansen og installere? Tragisk... Men dette er vell grunnet av at de vill beskytte sorucen..

 

Ser det støtter Feisty Fawn (7.04)... Jada. Jeg gidder ikke og leke med den fila...

 

Prøvde den rett neffor. Wops. Har ikke 32bit OS... Jada. Byebye..

 

I archlinux (som jeg bruker) ligger det klart i pakkebrønnen, og om det ikke ligger i standardbrønnene til ubuntu finnes det sikkert noen andre du eventuelt kan legge til. Uansett synd dersom det ikke er tilgjengelig i standardbrønnene.

 

Ser forresten ingen grunn til at 7.10-pakka til skype ikke skulle fungere i 8.04?

 

Funker sikkert fett det. Men som framtidsrettet person så har jeg 64-bits Ubuntu 8.04, prøvde begge DEB pakkene men får dermed denne beskjeden:

ERROR: Wrong Architecture i386

 

Hvorfor kan ikke Linux skape et kompatilitetsprogram som feks Windows XP Pro x64 / Vista x64 har?

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Et så populært program som ikke enda har blitt enkelt for hvermansen og installere? Tragisk... Men dette er vell grunnet av at de vill beskytte sorucen..

 

Ser det støtter Feisty Fawn (7.04)... Jada. Jeg gidder ikke og leke med den fila...

 

Prøvde den rett neffor. Wops. Har ikke 32bit OS... Jada. Byebye..

 

I archlinux (som jeg bruker) ligger det klart i pakkebrønnen, og om det ikke ligger i standardbrønnene til ubuntu finnes det sikkert noen andre du eventuelt kan legge til. Uansett synd dersom det ikke er tilgjengelig i standardbrønnene.

 

Ser forresten ingen grunn til at 7.10-pakka til skype ikke skulle fungere i 8.04?

 

Funker sikkert fett det. Men som framtidsrettet person så har jeg 64-bits Ubuntu 8.04, prøvde begge DEB pakkene men får dermed denne beskjeden:

ERROR: Wrong Architecture i386

Slik løser du det:

1. Hent opp en terminal:

2. Kjør følgende kommandoer i terminalen:

$ sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

$ sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update

$ sudo aptitute install skype

 

Edit:

Hvorfor kan ikke Linux skape et kompatilitetsprogram som feks Windows XP Pro x64 / Vista x64 har?
Linux trenger ikke noe slikt "kompatibilitetsprogram". Du installerer bare 32-bit versjonen av støttebibliotekene om du trenger å kjøre et 32-bit program. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Virker ganske så greit foreløpig.

 

Eneste er at nettet går saktere enn en kongesnegle. (trådløst, Linksys)

Ikke at jeg vet om en kongesnegle går saktere enn en vanlig snegle, men dere tar nok poenget mitt.

 

Leser rundt omkring at en del har hatt problemer med dette, men at det er lett "reparerbart".

Kunne noen røpet hemmeligheten bak reparasjonen?

Lenke til kommentar
Eneste er at nettet går saktere enn en kongesnegle. (trådløst, Linksys)

Ikke at jeg vet om en kongesnegle går saktere enn en vanlig snegle, men dere tar nok poenget mitt.

 

Leser rundt omkring at en del har hatt problemer med dette, men at det er lett "reparerbart".

Kunne noen røpet hemmeligheten bak reparasjonen?

Vel, jeg har bare sett en, og han fikset det med firmware upgrade på routeren. Hvilken router har du?
Lenke til kommentar

kjører du anda live-CD-en eller har du installert ubuntu?

hvis du har installert har du prøvd å oppdatere maskinen? for meg funket det å oppdatere maskinen, nettet ble litt raskere.

hvis du har installert og skal fjerne ubuntu må du av installere den på en spesiell måte får å få fjernet gruben fra maskinen

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke Linux skape et kompatilitetsprogram som feks Windows XP Pro x64 / Vista x64 har?

 

Dette har da ikke noe med linux generelt å gjøre, men snarere med ubuntu spesielt.

 

Prøv en annen distro da vel, Fedora eller openSuse f.eks. Der kan du installere 32-bit og 64-bit programvare om hverandre uten problemer, siden disse distroene kommer med både 32-bit og 64-bit libraries (som også er måten det fungerer på i Windows x64).

 

Har riktignok ikke prøvd openSuse noe særlig, men yum (pakkebehandleren i Fedora) installerer både 32-bit og 64-bit dependencies uten noe hassle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...