Gå til innhold

Ny PC. Vurderer for første gang annet OS enn Windows.


Anbefalte innlegg

Brukte Fedora før. Kjempebra Distro. Går sikkert over igjen.

 

Var vanskelig og installere Flash på 64bits versjonen. Men det går.

Men nå sliter jeg med Flash i Ubuntu... Jada. Få bare leve med at lyden hakker og Flash tar 100% av CPU...

 

Får heller ikke fjernet flash. Grunnen er at jeg ikke kan se Flash installert i Leggtilfjern.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

lenge varte Windows XP før det kræsjet og nektet å boote.

 

Nå er jeg såpass dritt lei av Windows at jeg skal holde meg til et annet OS permanent. Greia er at jeg har ett Linksys trådløst nettverkskort, og har ikke mulighet for kabel. Har hørt at dette er nesten ubrukelig i Linux?

Lenke til kommentar
lenge varte Windows XP før det kræsjet og nektet å boote.

 

Nå er jeg såpass dritt lei av Windows at jeg skal holde meg til et annet OS permanent. Greia er at jeg har ett Linksys trådløst nettverkskort, og har ikke mulighet for kabel. Har hørt at dette er nesten ubrukelig i Linux?

 

Heh, det er vanskelig å si uten å vite hvilken revisjon av kortet du har. Da de som selger disse kortene har for vane å skifte chipset relativt fort og de sier i alle fall ikke i fra om det. Jeg har et linksyskort med Broadcom-chipset, det virker, men man trenger firmware. Jeg har sett at enkelte andre Linksyskort har atheros og atter andre har vel også hatt prism. Så. Boot en livecd og se hva slags chipset det er i wlankortet ditt.

Kommandoen lspci | grep Network eller lspci | grep Ethernet burde fortelle deg hva du har.

Skriv det ned.

Lenke til kommentar

Gi meg en time til å innstallere Ubuntu, så skal jeg gi deg alt du vil ;)

Må bare få maskina til å boote, slik at jeg får startet fra CD'en.

 

Slik maskina er nå så får jeg ikke engang gått inn i BIOS å valgt boot priority, så må finne en løsning her før jeg kan komme tilbake til deg/dere.

Lenke til kommentar

Skriver jeg "lspci" kommer det opp en del informasjon om diverse deler, men når jeg skriver "grep Network" eller grep "Ethernet" kommer det ikke opp noe mer.

 

Kom inn på nett i noen veldig få minutter rett etter fresh install av Ubuntu 8.04, men etter det virker det ikke lenger.

 

EDIT: Vent nå litt...

Her står det i den lista jeg forklarte...

04:00.0 Ethernet controller: Marvell technology Group Ltd. 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

 

05:03.0 Network Controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

i lspci, se etter det som heter "Network controller" det bør stå 802.11g eller noe bak den. Den identifiserer hvilken driver/chipset som kortet kjører. For min del så bruker jeg en usb-wlanplugg sammen med pci-wlankortet ettersom linuxkjernen spretter litt frem og tilbake med støtte for div hw.

Lenke til kommentar

Kan vel bare si Bye-bye til mine kjære Torrenter da for øyeblikket.

Menmen, har mest lyst til å få den opp og igang først.

 

*Nybegynner*

Har en HDD på 320Gb som har blitt brukt i Windows XP til å lagre musikk og filmer på. I Ubuntu vises den som "Media", som er navnet på HDD'en, men jeg får ikke åpnet den. What gives?

Lenke til kommentar
*Nybegynner*

Har en HDD på 320Gb som har blitt brukt i Windows XP til å lagre musikk og filmer på. I Ubuntu vises den som "Media", som er navnet på HDD'en, men jeg får ikke åpnet den. What gives?

 

Får du en feilmelding når du prøver å åpne den? Mest sannsynlig må du konfigurere /etc/fstab. Åpne opp en terminal og skriv "fdisk -l". Hvis du ikke får opp noe, skriv "sudo fdisk -l". Post det du får fram her. Åpne opp /etc/fstab og post det som står der her. (du kan åpne filen ved å skrive "nano /etc/fstab" i en terminal) Da blir det mye lettere å hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar

Skriften har blitt mikroskopisk!

 

Skrudde på maskina i dag etter jobb, og all skrift var alt for liten til at jeg skal kunne være i nærheten av å kunne lese det. Ser også at noen ikoner har forandret seg. F.eks "shutdown" knappen til høyre i hjørnet er nå plutselig en grønn, løpende strekmann istedenfor den fine Power symbolet som var der før.

 

Dette er jo bare eksempler, i tilfelle noen av dere har sett noe lignende før.

Skrudde maskina av og på, men det er fremdeles for liten skrift osv til å kunne tydes.

 

Jeg skulle gjerne selv ha fikset dette, men jeg får jo ikek gjort noe da jeg ikke vet hva som står rundtomkring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...