Gå til innhold

Valve vil støtte Linux


Anbefalte innlegg

Dette høres jo supert ut!

 

Da regner jeg med at OpenGL får en ny vår, for det er vel ikke noen alternative APIer å benytte?

 

Apropos, hørte vi noensinne noe mer fra han 19-åringen eller hva det var som mente DC10 var mye lettere å reverse engineere enn DX9? Det var en nyhet om det for en stund siden; han skulle prøve å "porte" DX10.

 

Nå vet jeg ikke så mye om programmering, men er det ikke et omfattende arbeid å skrive o men grafikkmotor fra DX10 til OpenGL? Men det er vel eneste måten å gjøre det på. Hvis de ikke er kjipe og egentlig mener at de skal ha offisiell støtte for Cedega eller noe.

Slenger meg med på denne :D

Det å porte DX til OpenGL er egentlig bare å glemme, det er letter å gjøre det på nytt.

Men nå som OpenGL3 kommer inn skal det bli mye lettere å lage spill i OpenGL :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde bare enkelte HW produsenter fulgt opp med drivere så hadde jeg vært i paradis...

 

Creative X-Fi og ATI/AMD HD370X2 har i alle fall ikke jeg greid å få full støtte for i Ubuntu 8.04, så da er jeg like langt. Spille=boote XP, synd men sant :-(

 

(Kan riktignok kjøre lyd på den HK-integrerte lydchippen, men 3D akselerasjon kan jeg se langt etter, men AMD/ATI kan man jo håpe på, Creative derimot... Har kjøpt mitt siste Creativeprodukt for å si det sånn.)

Det å sitte og vente på at Ubuntu skal presse ut noen slags form for støtte er håpløst. Bruk heller en rolling release(Arch,m.m.) om du har ny desktop pc. Så sett opp openbox osv. uten svære treige Gnome. Ubuntu må være en av de treigeste og mest krevende distroene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Slenger meg med på denne :D

Det å porte DX til OpenGL er egentlig bare å glemme, det er letter å gjøre det på nytt.

Men nå som OpenGL3 kommer inn skal det bli mye lettere å lage spill i OpenGL :D

De fleste spill i dag er ganske oppdelt så å porte fra DX til OpenGL krever da slettes ikke å lage spillet på nytt igjen.
Lenke til kommentar

Wine har ofte relativt god støtte for litt eldre spill. Ellers er DosBox, ScummVM og mange flere nyttige verktøy. (forresten Project64 går fint i Wine ;) )

 

 

Jeg tror at når OpenGL 3.0 kommer, og i tillegg noen tunge aktører som Valve velger OpenGL, så vil dette skape trender i positiv retning. Det kan også ha innvirkning på maskinvareprodusenter, som må ta Linux mer seriøst ettersom flere og flere bruker det.

Lenke til kommentar

Og Valve som har hatt en tilsynelatende negativ holdning til Linux, dette hadde jeg absolutt ikke trodd! Håper dette stemmer :)

 

Om Valve begynner å utvikle til Linux kan det hende andre ikke tør å la være.

 

Håper virkelig spekulasjonene rundt det med UT3 stemmer også. Uansett litt rart da de ikke har uttalt seg om noe rundt dette i det heletatt til tross for en del sinte Linux-gamere. Kunne i det minste sagt en forventet dato, eller gitt en liten oppdatering enn den gamle fra i fjor.

Lenke til kommentar

Dette åpner vel også opp for at de kanskje lager en Mac-klient i samme slengen? Er jo trossalt ganske likt, og Mac har vel større markedsandel enn linux, i alle fall i privatmarkedet.

 

Er uansett mye mindre smertefullt å boote linux enn windows når jeg skal spille. I alle fall for pengeboka. Har ikke kjøpt vista enda, må vel gjøre det før AoC kommer ut, but meh.

 

(Ikke gjør dette om til en mac vs linux vs windows vs ps3 vs wii vs xbox vs super nintendo diskusjon nå, vær så snill!)

Lenke til kommentar

En annen mulighet, hvis spillprodusenten ikke ønsker å investere nok ressurser i å lage binærer for begge plattformer, er å ha Wine i bakhodet når man koder. Det kan både innebære å unngå å gjøre ting man *vet* Wine ikke takler, og også hjelpe til å patche Wine underveis til å bedre støtte spillet.

 

Ser for meg at å fokusere på at spillet fungerer i Wine alt i alt vil være mye billigere enn å lage en ekte Linux klient.

 

Og, for min del, om spillet er "ekte" Linux eller i praksis kommer pakket inn i Wine bryr meg mindre så lenge det fungerer. De få spillene jeg har testet via Wine har hatt like god eller bedre ytelse enn i Windows så det er mer enn godt nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gode nyheter. Kommer Valve så kommer vel andre etter. Ungdommen vil hoppe på Linux og Windows vil sakte men sikkert dø ettersom folk vokser opp.

 

Godt.

Lenke til kommentar
Kjempegode nyheter hvis det stemmer. Håper det også kommer til Mac :D

 

Mac har også en OpenGL implementasjon (noe Windows også har, for øvrig), så det er nok slett ikke umulig. Noe arbeid må man nok regne med at trengs for en fullstendig port, men når man har kvittet seg med DirectX avhengigheten, er man et godt stykke på vei.

 

Åpne standarder FTW!

Lenke til kommentar

Spill er den eneste grunnen til at jeg har MS Vista (og tidl. XP) på min hjemmemaskin. Dersom driverproblematikken også løser seg og spill blir like tilgjengelig til Linux som til MS, så ser jeg ikke noen grunn til å ha MS Bloatware på min Hjemme-PC i det store og hele.

Lenke til kommentar
Sjampanjen ligger klar.

 

Dette er det eneste som holder meg igjen for å ikke bruke Linux som hovedOS. Håper bare de kommer med en Linux version av CS 1.6 og da :)

Samme her. Helt klart gode nyheter dette.

Jeg kommer vertfall til å kjøpe de spillene Valve lager til Linux.

Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert. Neste maskinen min kjøpes mest sannsynlig uten Windows. Dermed er det positivt at Linux også begynner å få høyere status blant spillutviklere. Om Valve begynner å gi ut spill til Linux, skal man ikke se bort ifra at flere andre utviklere følger etter. Desverre tror jeg nok Microsoft i så tilfelle kommer til å drive utstrakt bruk av "bestikkelser" for å holde spillene DirectX-ekslusive og dermed relativt låst til Windows.

Lenke til kommentar

Det at Epic ikke har gitt ut en klient for Linux av UT3 skyldes visstnok disputter av det lovlige slaget grunnet kode som befinner seg i klienten (ikke i serveren, dog). Epic har også kategorisk stengt alt av tråder som dreier seg om Linux-versjonen på det offisielle UT3-forumet; så, selv om de var Linux-vennlige før, virker de ikke til å være det lenger. Det har også vært spekulasjoner om at MS skal kjøpe Epic, som er et lurt trekk fra MS' side, men himla uheldig for Linux-spillere. På den annen side, så kan det jo hende at alt dette er feil og det som står i artikkelen virkelig er grunnen for den (etter hvert enormt) forsinkede Linux-klienten. Vi kan jo håpe, i alle fall :-)

 

Når vi først er inne på spilling i Linux, så annonserte Tuxgames at dersom de greide å skaffe 200 pre-orders av Jack Keane (http://www.tuxgames.com/details.cgi?gameref=147& - blir dette regnet som reklame?), så ville Runesoft porte det fra Windows. Jeg er ikke sikker på om målet er nådd, men det kan være verdt å sjekke ut i alle fall.

Lenke til kommentar
Det at Epic ikke har gitt ut en klient for Linux av UT3 skyldes visstnok disputter av det lovlige slaget grunnet kode som befinner seg i klienten (ikke i serveren, dog). Epic har også kategorisk stengt alt av tråder som dreier seg om Linux-versjonen på det offisielle UT3-forumet; så, selv om de var Linux-vennlige før, virker de ikke til å være det lenger. Det har også vært spekulasjoner om at MS skal kjøpe Epic, som er et lurt trekk fra MS' side, men himla uheldig for Linux-spillere. På den annen side, så kan det jo hende at alt dette er feil og det som står i artikkelen virkelig er grunnen for den (etter hvert enormt) forsinkede Linux-klienten. Vi kan jo håpe, i alle fall :-)

 

Når vi først er inne på spilling i Linux, så annonserte Tuxgames at dersom de greide å skaffe 200 pre-orders av Jack Keane (http://www.tuxgames.com/details.cgi?gameref=147& - blir dette regnet som reklame?), så ville Runesoft porte det fra Windows. Jeg er ikke sikker på om målet er nådd, men det kan være verdt å sjekke ut i alle fall.

 

En offisiell grunn for at UT3 ikke er kommet til Linux enda er ikke gitt, og det du ramser opp er bare spekulasjoner. Men de er ikke mindre riktige enn påstanden i min artikkel av den grunn. Ifølge Ryan Gordon (som står bak porten) så skulle UT3 være nesten klar for Beta i slutten av November. Så tror Linux-porten er relativt ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...