Gå til innhold

Tråden om Høgskolen i Gjøvik


Anbefalte innlegg

En mengde dumme spørsmål fra freshman:

 

1) Skolen starter 22. august, men da er det kun sosialt, eller starter skolen også da? Blir det både skole og sosialt første uka, eller er det bare fadderuke?

2) Er det muligheten for å stikke inn på skolen og studere etter skoletid hvis man jobber bedre på biblotek og lignende enn hjemme? Veit de har noe sånt på endel universiteter.

3) Er det treningsstudio gratis der for elevene? :) Eller svømmehall. Veit også det er sånn på ett par universiteter.

4) Når det gjelder lånekassa, når jeg valgte og IKKE bruke buypass, vil jeg da få ett brev i posten, som jeg må returnere, så får jeg det?

5) Noen studentrabatter/gode tilbud jeg burde være obs på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Skolen starter 22. august, men da er det kun sosialt, eller starter skolen også da? Blir det både skole og sosialt første uka, eller er det bare fadderuke?

Både skole og fadderuke de gangene det er kveldsarrangement (aktivitetsdag skjer i skoletiden fremfor skole, bokdag og auksjon skjer også i skoletiden, men gjerne da de fleste ikke har timer)

 

2) Er det muligheten for å stikke inn på skolen og studere etter skoletid hvis man jobber bedre på biblotek og lignende enn hjemme? Veit de har noe sånt på endel universiteter.

Skolen er oppe hele døgnet. Du bruker studentbeviset ditt samt utdelt PIN-kode for å komme deg inn. Finnes grupperom du da kan sitte på. Biblioteket stenger kl 19, mener jeg.

 

3) Er det treningsstudio gratis der for elevene? :) Eller svømmehall. Veit også det er sånn på ett par universiteter.

Ja, men ikke gratis. Mener det er en sum på 2-400 kr i semesteret. Mye billigere enn treningsstudioene i byen hvor du betaler det samme pr. måned.

 

4) Når det gjelder lånekassa, når jeg valgte og IKKE bruke buypass, vil jeg da få ett brev i posten, som jeg må returnere, så får jeg det?

Vet ikke, men det regner jeg med, om det er slik at det egentlig er mulig å få gjeldsbrevet elektronisk?

 

5) Noen studentrabatter/gode tilbud jeg burde være obs på?

Deles ut en katalog i starten av hvert semester hvor det finnes en mengde rabattkuponger. "Studentpakken" som deles ut 1-2 ganger i semesteret inneholder også en del gode rabatter. Ellers anbefaler jeg deg å bli medlem i "studentkortet" for enda flere rabatter.

Endret av Nik0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hey, skal begynne på HiG, og er ganske sen på å fine hybel.

Er det noen som har plass til en husren gutt på 20 år? Jeg kan både lage mat og fikse småting. Evt noen som kunne tenkt seg å leie en leilighet eller noe sammen?

 

Ellers andre spørsmål om hybel;

Blir det mye vanskeligere å få leid hvis jeg ikke drar på visning? Syntes det kan være litt stress å måtte kjøre til Gjøvik for å se på masse hybler også dra tilbake igjen og håpe at jeg fikk noe, kan jeg ikke bare si at den tar jeg også bli ferdig med det?

Lenke til kommentar

Blir det mye vanskeligere å få leid hvis jeg ikke drar på visning? Syntes det kan være litt stress å måtte kjøre til Gjøvik for å se på masse hybler også dra tilbake igjen og håpe at jeg fikk noe, kan jeg ikke bare si at den tar jeg også bli ferdig med det?

 

Er vel først og fremst for egen sikkerhet du drar på visning. Noen huseiere ønsker også å få sett hvem de leier ut til før de gjør det, mens andre ikke er så nøye på det. Så kommer helt an på. Du får ta noen telefoner til noen som annonserer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV må du ha med selv. Er kabel-TV via bakkenett, så koaksialkabel bør du ha med.

 

Det er vel fortsatt lite oppmerksomhet rundt dette, men det er også noe TV-signaler tilgjengelig i nettverket via multicast, for info se http://forskningsnett.uninett.no/tv.

 

Ikke like mange kanaler som på coax-kabelen, men du får TV2 Premier League-kanalene, blant annet.

 

Og dette er rett og slett helt fantastisk! De gangene man får sett uten store problemer med hakking! Men, herremin. Det er gratis, og det funker sånn ca. 50/50! :D

Lenke til kommentar

TV må du ha med selv. Er kabel-TV via bakkenett, så koaksialkabel bør du ha med.

 

Det er vel fortsatt lite oppmerksomhet rundt dette, men det er også noe TV-signaler tilgjengelig i nettverket via multicast, for info se http://forskningsnett.uninett.no/tv.

 

Ikke like mange kanaler som på coax-kabelen, men du får TV2 Premier League-kanalene, blant annet.

 

Og dette er rett og slett helt fantastisk! De gangene man får sett uten store problemer med hakking! Men, herremin. Det er gratis, og det funker sånn ca. 50/50! :D

Så vidt jeg leser av innleggene dine bor du på Sentrum, der er det problemer med gamle og dårlige nettverkskontakter, samt noe usikkerhet om kvaliteten på kablingen, så vidt jeg vet holder SOPP på med målinger og utbedringer der. (Disclaimer: Jeg jobber ved IT-tjenesten, men ikke med nettverk)

Lenke til kommentar

TV må du ha med selv. Er kabel-TV via bakkenett, så koaksialkabel bør du ha med.

 

Det er vel fortsatt lite oppmerksomhet rundt dette, men det er også noe TV-signaler tilgjengelig i nettverket via multicast, for info se http://forskningsnett.uninett.no/tv.

 

Ikke like mange kanaler som på coax-kabelen, men du får TV2 Premier League-kanalene, blant annet.

 

Og dette er rett og slett helt fantastisk! De gangene man får sett uten store problemer med hakking! Men, herremin. Det er gratis, og det funker sånn ca. 50/50! :D

Så vidt jeg leser av innleggene dine bor du på Sentrum, der er det problemer med gamle og dårlige nettverkskontakter, samt noe usikkerhet om kvaliteten på kablingen, så vidt jeg vet holder SOPP på med målinger og utbedringer der. (Disclaimer: Jeg jobber ved IT-tjenesten, men ikke med nettverk)

 

Jah, I know. Men det har fungert veldig bra siden vi hadde kontakt sist (fjor høst). Ikke noe mer nedetid/trøbbeltid enn hva man kan forvente på nettverk. Men streamingen er litt variabel uansett. Men det må man vel også forvente.

Er uansett veldig fornøyd nå. Noe jeg ikke var for 10 måneder siden! :)

 

Selvom jeg tror jeg kanskje bør snakke med sopp når jeg kom på det. Alle disse nettverks"kontaktene" skulle jo skiftes her tidligere i år. Men hit kom det aldre noen.

Lenke til kommentar

Heisann! Da var billetter til donkey boy konsert og det eneste jeg da mangler er hybel. Skal ikke være lett det der, men med litt innsats går det vel. Gleder meg masse til å møte dere alle sammen, hørt masse positivt om gjøvik haha. Skal da på programvareutvikling, hvis noen lurte.

 

Uansett til spørsmålet mitt: Er det noen som vet om studiumet Programvareutvikling at man bør ha en pc med OS- Windows? eller vil OS X lion fungere like greit? Med tanke på forelesninger kan det sikkert være en ulempe med OS X lion. Så vurderer å kjøpe en til pc eller bare installere Windows 7 på mac'en. Alt ettersom, men noen som vet om dette? Vil det være lurt?

 

Jo og til ett litt mer generelt: Jeg er da utdannet personlig trener og en god gammeldags trenings narkoman. Hvordan er standarden på gymmen som tilhører høyskolen? Min erfaring er at den vanligvis har få og lite av vekter. Og en god del unyttige maskiner.

 

Ses på gjøvik!

Lenke til kommentar

"hørt masse positivt om gjøvik haha", tja, mente med det a?

 

Det er ikke noe krav til pcen / os'et du kjøret. Selvfølgelig er det greit å ha et system som lar deg jobbe med studiene, enn å måtte bruke labpcene. Kjenner flere som bruker OS X og det fungerer helt fint =)

 

Gymmen kan jeg ikke si så mye om, kun vært der noen ganger. Noen klager, noen trives, etc etc. Koster bare 300-400 eller noe for halvåret.

Lenke til kommentar

Hei og hå! Er det noen ferske studenter som har kommet inn på Webutvikling her!? Håper alle er skikkelig klar for en bra fadderuke, det er ihvertfall vi! :D

 

(HiG)en på en jobb ved siden av studiene? Biblioteket ansetter en ny studentassistent sammen med meg i høst!

 

"Ønsker du å ha en jobb ved siden av studiene? Biblioteket trenger en ny studentassistent som kan jobbe fast to kvelder i uka, fra 15.30-19.00. Interessert? Send oss gjerne en epost til [email protected] der du forteller litt om deg selv (legg gjerne ved en CV også). Søknadsfrist: 29.08.12."

Lenke til kommentar

Kakkki: Ligger den ikke på StudentWeb? Har ikke fått min i posten tidligere

 

Men han trenger jo å få den i posten, for å komme inn på studentweb? For pinkoden din får du sammen med giroen når du får første semesteravgift som ny student. Det gjorde ihvertfall jeg i fjor.

 

Til du som lurte på fadder-uka. Det er felles for alle linjene. Er ikke som på de store skolene (eks, UiO) at man har forskjellige fadderprogramm ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...