Gå til innhold

17 åringer på vien nei takk!


-Night-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det har så fryktelig mye å si om man utsetter kjøringa to år til. Noen unge dommer vil alltid prøve nye ting som de egentlig ikke har full kontroll over når de får lappen første gang, om det er 18 eller 20...

 

Men hva syns dere om å innføre restriksjoner de to første årene med lapp? (18-20) Tenker da på slik det er i statene, at man kun får lov til å kjøre mellom 6:30 og 23:00, og kanskje ikke lov å kjøre motorvei...?

Lenke til kommentar
Så lenge det stilles ganske høye krav til kjøreferdigheter vil det sikkert gå helt fint.

Selv er jeg 17, og jeg kjører ærlig talt bedere en mange voksene.

 

Vel, det kan diskuteres. Alle og en hver _kan_ kjøre rett frem og svinge litt i ny og ne. Men det er når de virkelige farlige/utfordrende situasjoner de yngre personer får problem. F.eks hvis der er en elg/hjort i veien, da vil jeg si at de eldre personene som har kjørt bil en stund håndtere situasjonen bedre. 17-åringer har ingenting bak rattet alene å gjør. 18-åringer er galne nok

Lenke til kommentar
Hehe det gjør du vel... Handler vel litt om erfaringer og :) Er vel akkurat det som er problemet, ferskinger med lappen så ikke har så mye erfaring og tror dei er konge bak rattet..

Mange yngre som faktisk er bedre en mange "erfarne" sjåfører også. Problemene oppstår jo først når farten øker. Til bykjøring og generell kjøring innenfor en fartsgrense på 80km/t foretrekker jeg yngre sjåfører. De STOPPER faktisk når du skal over veien ...

Lenke til kommentar

17-åringer får jo da ett år mer med kjøreerfaring hvis det blir gjennomført. Om det trekker i negativ retning? Det finner vi jo fort ut av.

 

Jeg mener, det vil alltid finnes sorte får i trafikken, uansett om man er 17 eller 50. Det bør heller fokuseres på strengere oppkjøring, prøveperiode ellernoe i den duren for å luke ut de som absolutt ikke burde hatt lappen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva vil de fram til her?

Skal 17-åringene få en slags Lappen Light før de på 18-årsdagenr får fulle rettigheter?

Dette er jo snillere regler enn dagens, fordi de får kjøre alene tidligere.

 

Eller skal 18-åringene få et kjøreforbud i helgene som de ikke har hatt før?

Dette er strengere enn før.

 

Jeg lærekjørte mye som 17-åring.

Jeg lærekjørte mye med faren min, og hadde ikke kjørt annerledes om han ikke var der...

Men hvis en situasjon hadde oppstått, ville han ha vært uvurderlig, fordi han kan reglene på rams. Ofte vil en fersking spørre faren "er det eller er det ikke jeg som har vikeplikt", og slike spørsmål.

 

Jeg, og mange andre unge, har jobb som forutsetter skift til alle døgnets tider.

Det vil si at jeg jobber i kassa på en bensinstasjon, og skiftbyttet er klokken 22:30 eller 23:00.

Betyr dette at jeg som 18-åring måtte GÅ hjem fra jobb? Eller forhandle med sjefen om å få slutte tidligere så jeg rekker å kjøre hjem?

TENK! Har man lappen, så har man lappen. Mørkt eller ikke.

 

Egentlig er ikke dagens regler så gale.

Enten 17-åringene får Lappen Light eller 18-åringene må finne seg i ytterligere restriksjoner den første tida, synes jeg begge deler blir kraftig feil.

 

0-visjonen er et edelt mål, men må ikke gjennomføres FOR ENHVER PRIS.

MANGE 18-åringer har en jobb, og ansvar overfor arbeidsgiver og familie.

Å ikke kjøre om natten blir veldig firkantet, og rammer mange flere enn den typiske øl-gjengen som skal hjem fra fest og tøffer seg for kompisene ved å teste bilen i fart.

 

Ang. motorveien:

Motorveien er både enkel og sikker å kjøre på.

Egentlig burde ferske sjåfører kjøre der mest mulig mens de fortsatt er i en opplæringsfase.

Går det et helt år fra de har lappen i hånda, til de får kjøre på motorveien, vil de ha glemt mye i mellomtiden, og mangle ferdigheter for å ferdes sikkert. Slike ferdigheter får man bare på en måte, og da helst ikke flere måneder etter at man gjorde det med en lærer tilstede.

 

Her er et litt mer realistisk forslag:

Broren min er 16 og har tatt trafikalt grunnkurs. Selv har jeg egen bil og lappen siden mai 2006.

Han ønsker å lærekjøre, men pappa har ikke tid. Jeg har tid, men jeg er ikke 25, og har ikke hatt lappen i sammenhengende 5 år.

At disse to kriteriene MÅ oppfylles er tragisk for broren min.

Jeg kjører selv forsiktig og forsvarlig, og ville kunnet være en veldig tålmodig og pedagogisk kjørepartner for min mindreårige bror.

Han kunne kjørt flere timer i uka med meg helt gratis, og ville vært fullt på høyde med meg etter kortere tid enn om han kun får det obligatoriske med skolen og en time i året med pappa.

Mange ferskinger har kompiser som kan gi dem trening, men kompisene er ikke 25 eller har hatt lappen i 5 år.

Jeg ser påenget med denne regelen. De er visstnok ikke erfarne nok til å selv kunne fungere som lærere.

MEN: disse folkene har hele læreboka i hodet, det har ikke en snart pensjonert far som kun husker det viktigste. Og det er ingen selvfølge at de lærer fra seg dårlige og "tøffe" vaner, bare fordi de er unge. De har tross alt lappen, ingen liten bragd i 2008.

Lenke til kommentar

Det er en viss forskjell på folk over 25 og de som snart pensjoneres..

Det med at de som skal være skal være "lærere" må ha hatt lappen i 5 år er pga. sikkerheten, enkelt og greit..

Mulig du kjører som en prest, men ikke så altfor mange unge som gjør det, og som kanskje kan feilbedømme noen ting selv..

Lenke til kommentar

Simpson, mine innlegg var fulle av ironi om du ikke merket det. For å være litt mer seriøs:

 

Grensen burde heves til minst 20 år for begge kjønn, men øvelseskjøring privat burde forbli slik det er. Hvorfor? Fordi det primært ikke er aldersgrensen som er problemet, men heller manglende fartstid bak rattet.

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden kommer disse diskusjonene hver gang noen kjører som en IDIOT?

 

Hva med oss som bor på bygda? Skal vi sykle eller gå på jobb?Bli kjørt av foreldre til vi blir 20?

 

 

Det høres jo flott ut, men dette er umulig å gjennomføre i praksis.

 

 

Edit: De bør heller fokusere på ulykker i opplæringen, vis bilder av trafikkulykker, gjerne flerfoldige timer med dette.

I tillegg så mener jeg at politiet generelt sett burde blitt snillere med tanke på "tullkjøring" på parkeringsplasser og lignende. Der skader man da ihvertfall ikke andre enn seg selv!

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Hva med oss som bor på bygda? Skal vi sykle eller gå på jobb?Bli kjørt av foreldre til vi blir 20?

 

Som han sier, her jeg bor går det en buss hver fjerde time, heldigvis har jeg lett lappen da, men å vente til man blir 20 med å få bil lappen? Tror ikke dere som har lappen ville ha likt det når dere var unge heller..

Og selvom ikke mange tror det, så er man ikke nødvendigvis en god sjåfør hvis man er eldre. Det som er negativt er at mange unge vil kjøre så fort som mulig, men det er ikke alle.

 

Når jeg har vært ute å kjørt har jeg møtt utrolig mange dårlige sjåfører, som er godt voksne.

De bremser for eksempel ikke på giret i nedover bakker, de gasser, bremser, gasser, bremser osv. (dette merker jeg ofte ettersom det er ca 6 km med nedover bakke fra Geilo ned til der jeg bor).

Og ofte når jeg er ute å kjører, legger bilister seg rett på bak meg, aner ikke hvorfor, jeg holder fartsgrensen og kjører som alle andre, men de presser seg opp bak meg, jeg kjører fra de når det kommer svinger, og de kjører som gærne på rettstrekker for å kunne ligge rett bak meg igjen. (Dette er bare noen få eksempler)

Så at alle unge burde vente med lappen er ganske overdrevet..

 

Red: skrivefeil

Endret av Henrikfj-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...