Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tipper oljen ikke går over 50 før Midt-Østen er konkurs

 

Så fyker olja opp til kanskje 300

50 hva?

Vel, siden alle snakker om oljepris i dollar, er det vel ikke utenkelig at også oxygen mener det samme.

 

Oxygen, det hadde vært interessant å høre hva du egentlig legger i det? Jeg tok ikke den logikken.. :S

Lenke til kommentar

Priser under $60 fatet i lang tid vil være svært skadelig.

 

Det har vært mye snakk om "demand destruction", altså at vedvarerende høye oljepriser gjør at folk kjøper mindre/lettere biler, kjører mindre etc. så oljeforbruket går nedover og deretter faller prisene. Nå kan vi derimot være inne i en "supply destruction"-fase. Vi vet allerede at flesteparten av verdens oljefelt har nådd toppen så vi vil se en god del naturlig produksjonsfall som følge av peak oil. I tillegg har man alle prosjektstoppene og produksjonskuttene som følge av finanskrisen. Satsning på alternativ energi vil også svekkes i dagens situasjon. Vedvarende lave oljepriser vil bare forsterke prisnivået på et senere tidspunkt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er bra for solenergi aksjer. Det jeg ikke liker med REC er at de ikke helt har den samme veksten som endel andre selskap.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=SPWRA#c...ource=undefined

 

Sunpower og suntech er kinesiske, first er amerikansk.

 

Det er som microsoft, som first, og Oracle som sunpower, anno 1990, mens suntech og rec er de som vi aldri hørte om:)

 

Federal reserve, kjøper statsobligasjoner fra i morgen. Det kan gi utslag på oljeprisen og dollaren.

 

 

Formasjonen i aksjene er som i tørrbulk aksjer, og råvarer i landbruket. Og et selskap som heter NLC som renser vann i utviklende markeder.

 

Det er en bull formasjon, helt klart, dobbelt bunn.

 

 

Et firma som driver og lager mat for å fore opp griser i Kina, speiler også REC, det er en ekstrem trend som kommer der, er helt klart at disse tingene vil gå som en kule de neste 10 årene, som vil bestå av en kombinasjon av at USA trykker seg ut av gjeldsproblemene sine og et ekstremt bull marked i utviklende økonomier.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=FEED#ch...ource=undefined

 

 

Oracle 1990 vs sunpower 2009:

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=ORCL#ch...ource=undefined

Endret av festen
Lenke til kommentar

Solenergi er farlig, for det har nok oddsen imot seg for å bli en energieffektiv løsning nok til å noensinne bli en viktig energi-kilde. Solenergi er en for dyr og ineffektiv løsning i dag. Å er det noe som tilsier at det vil være noe annet i morgen? Men det er mye tro, håp og kjærlighet i bransjen enda. Der dette finnes, kan man gjøre penger. Men ingen må glemme dotcom boblen!

 

Når oljen dog omsider tar av, så vil fornybar energi være en flott ting å være inne i! Fokuset på alternativ energi er enda ikke i høysetet, men det vil være det med høyere oljepris. Men aldri glem dotcom boblen! Historien gjentar seg, å det er meget sannsynlig at fornybar energi er neste på agendaen. Her vil vi få en stor boble, som omsider kollapser. Så det gjelder å være ute før det skjer.

 

---------------------------------------

 

Angående oljeprisen i dag, så er dette vanskelig. Grunnen til at den omsider vil ta av til 100 dollar, er det samme som tok den til 150 i sommer. Nemlig vill spekulering! Det har ikke rot i tilbud og etterspørsel.

 

Men så kommer det vanskelige. Når oljen omsider går til +/- 100 dollar fatet - vil Obama da starte å undersøke den meget spekulative oljespekuleringen? Det vil jo absolutt være i USA sin interesse! Det er sannsynlig. Det andre gjelder selve prisen! 100 dollar fatet, hvis vi tar utgangspunkt i dagens dollar-kurs, er en meget høy pris. En ekstrem pris i disse elendige tider. En katastrofepris for de aller fleste selskap og land. Ingen har råd til en så blodpris. Så man skal være veldig forsiktig med å spå noe over 100 dollar fatet! Her må man se helheten. Å tilbud og etterspørsel må i all hovedsak styre prisen. En så høy pris at selskap går konk som fluer, er ikke noe verden vil la skje.

 

Så er det selvsagt mye mer nyansert enn dette. Du har et OPEC man ikke kan stole på. Du har et Russland som nå produserer og selger mer, mens OPEC kutter. I motsetning til Norge, som faktisk har råd til å skru kranene igjen - uten å gjøre det, så er de fleste OPEC land avhengige av å selge olje her og nå. Det Russland i disse dager gjør, kan igjen føre til en stor indre uro i OPEC. Noe som kan rakne hele samarbeidets solidariske vedtak om oljekutt. Igjen så har man farene for krig med Iran...

 

Man ser nok en oljepris som blir spekulert opp mot 100 dollar fatet, dog det når dollaren er svakere enn i dag. Men så mener jeg man skal være veldig forsiktig med å spå. For Obama kan fort da få buktet med hele oljespekuleringen, å få den regulert på et sort. Høyere pris vil ikke skje før det virkelig er mangel på olje.

Lenke til kommentar

Det er en mekanisme som gjør at long only fond drar opp prisen.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=USO#cha...ource=undefined

 

solenergi gir myndighetene noe å subsidiere slik at klimagassene blir redusert. Det andre er at det er rasjonelt med solenergi om energiprisene stadig blir høyere og høyere, samtidig som det er en billig, subsidiert finansiering, selv om du ikke får tilbake energien som puttes inn, spiller det ingen rolle om oppfatningen er at energiprisene bare blir høyere og høyere, skjer det, så vil solenergi bli en suksess uansett hvor lite effektivt det måtte være. Det er muligheter for at det kommer gjennombrudd i solenergi.

Lenke til kommentar
En katastrofepris for de aller fleste selskap og land. Ingen har råd til en så blodpris. Så man skal være veldig forsiktig med å spå noe over 100 dollar fatet! Her må man se helheten. Å tilbud og etterspørsel må i all hovedsak styre prisen. En så høy pris at selskap går konk som fluer, er ikke noe verden vil la skje.

 

Jeg sier ikke at jeg tror 100 dollar er godt for økonomien, men å kalle det en katastrofepris synest jeg er enøyd..

 

Kanskje de selskapene som ikke tåler en pris på 100 dollar ikke skulle vært der i utgangspunktet? Eller det jeg prøver å si: Hva oljeprisen burde vært, er veldig relativt. Jeg tror nok at de fleste hadde klart seg greit med 100 dollar, men flere selskaper måtte nok endret hvordan de fungerte relatert til energikostnadene, og forbrukere måtte endret holdning til flere produkter og tjenester.

 

At amerikanerne kjøpte flere småbiler sist sommer er et eksempel på det. Markedet ordner mye selv.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

100 dollar fatet er ingen katastrofe for verdensøkonomien. Det tilsvarer en bensinpris på ca. 5 kroner + statlige avgifter. Fortsatt ekstremt billig for en vare som en moderne verden er totalt avhengig av, i alle fall de neste 30-40 årene. Norge blir ranet så lenge vi selger oljen vår for under 100 dollar.

Lenke til kommentar
100 dollar fatet er ingen katastrofe for verdensøkonomien. Det tilsvarer en bensinpris på ca. 5 kroner + statlige avgifter. Fortsatt ekstremt billig for en vare som en moderne verden er totalt avhengig av, i alle fall de neste 30-40 årene. Norge blir ranet så lenge vi selger oljen vår for under 100 dollar.

Husk hva jeg sa! Du må se prisen i lys av de økonomiske tidene vi har nå!

 

100 dollar fatet i gode eller moderat gode tider, er ikke til å klage over. Men dette er helt spesielle tider. Det er den verste krisen siden 1929, selv om mange synes å tro noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...