Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oljeprisen fortsetter opp. Spekulasjonen herjer, slik den gjorde da oljen gikk til rett under 150dollar fatet. Fortsetter oljen opp mot 70-75dollar fatet nå, så må jo Obama og andre være tvungne til å se på og kontrollere oljespekuleringen.

 

Prisen på olje nå, begynner å bli så høy at den struper selskaper. Prisen har ikke rot i tilbud og etterspørsel.

Lenke til kommentar

Jeg tror prisen er reell. Den har derimot vært kunstig svært lav siden i høst. 150 $/fatet var på sin side urealistisk høyt til å være 2008 så det nivået vil vi neppe se igjen før finanskrisen er helt over og industrien pumper ut produkter i høyt tempo igjen. Det tror jeg kan ta 2-5 år. Finanskrisen har redusert etterspørselen en god del, men ikke så mye at under 60 $/fatet er reelt. 30 $/fatet som vi så i vinter var sinnsykt lavt. I hvertfall slik jeg ser det. Jeg tror prisen vil ligge i området 50-110 $/fatet resten av året og 80-130 $/fatet neste år.

Lenke til kommentar

Drivstoff er en ting, men hvor mye av en gjennomsnittlig husholdning går til olje-produkter? (Drivstoff + plast + energi + drivstoff til transport av alt man kjøper + alt mulig annet som drives av olje og til syvende og sist ender opp hos forbrukeren)

 

Verdens totale økonomi er anslått til ca 70 billioner dollar/år. Verdens totale oljeforbruk er ca 80 millioner fat per dag. Med en gjennomsnittspris på 50 $/fat blir det 4 milliarder dollar per dag og ca 1,5 millarder dollar per år. Olje står altså for 1,5/70 = 2% av verdens totale økonomi. (Jeg må si meg overrasket over hvor lavt resultatet fra utregninga mi ble)

Lenke til kommentar

Regnestykket blir for primitivt, men en god start, det er feks ikke tatt med noen multiplikator effekt...

Det mangler industrien som stort sett produserer rigger, oljeinstallasjoner, båter, rør til å frakte oljen... Med andre ord... hele olje service næringen må inkluderes.

Er man kreativ kan man si at mange andre industrier aldri hadde vært om det ikke hadde vært olje og dens bi-produkter. Hadde bil industrien vært ? Hadde fly industrien vært? osv.

Lenke til kommentar

Nja, det er mange måter å regne alle disse tallene på. 70 billioner (amerikansk: 70 trillion) er hentet fra wikipedia. Produksjonstallet er også hentet derfra. (Jeg har sett tall på 87 og 80 millioner fat om dagen men tallene er ikke fra samme tidspunkt). Uansett, det blir veldig omtrentlig så lenge det er så mange ulike måter å regne på.

 

At olje ligger i bunnen av alt annet er tatt hensyn til. Det er snakk om produksjonstall på verdensbasis. Prisene varierer både i tid, sted og ved ulike kvaliteter. Derfor tok jeg et veldig rundt tall (50 $/fat) i stedet for å lete frem et konkret gjennomsnitt.

 

Altså veldig omtrentlig, men jeg tror det er ok å regne på den måten.

 

Gass, kull og andre kilder er ikke med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Prisen på olje nå, begynner å bli så høy at den struper selskaper. Prisen har ikke rot i tilbud og etterspørsel.

Hvorvidt oljeprisen er høy eller lav, er relativt alt etter hvordan en ser på det.

 

Det blir feil å si at oljeprisen blir så høy at den struper selskaper. Det har den alltid gjort. Hadde oljeprisen vært 10 dollar over tid, så hadde selskapene rundt om tilpasset seg det. Ville da oljeprisen plutselig hoppet opp på 30 dollar fatet, så hadde oljeprisen strupet veldig mange selskaper. Det betyr likevel ikke at 30 dollar er for høy oljepris.

 

Selskaper tilpasser seg omstendighetene. Skal oljeprisen være 100 dollar fatet, og selskapet ditt bare klarer 50 for break-even. Ja da burde det kanskje ikke ha eksistert i det hele tatt.

 

Jeg har ingen svar på dette, da jeg (som sagt) mener det er relativt etter hva en setter det ved siden av, men kanskje du har formening om det:

Hva er en normal oljepris? Når er den for billig? Når er den for dyr?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi har sett effekten av peak oil på oljeprisen enda. Når det kommer vil oljeprisen øke mer enn økningen i pengemengde og flytte seg stadig høyere mot andre råvarer som gull. Det har ikke skjedd enda.

 

Enig... tror det blir noen år til vi faktisk ser den...

Lenke til kommentar
Tenk på et øysamfunn med fisk, skog og en kontinuerlig oljekilde. Om det kommer mindre olje ut så må nødvendigvis økonomien krympe på øya. Nå må de ta skog å bruke til brensel i stedenfor til fiskebåter o.s.v.....................

Trekker du paraleller mellom verden, og en øy med fisk, skog og olje? :whistle:

Lenke til kommentar
Tenk på et øysamfunn med fisk, skog og en kontinuerlig oljekilde. Om det kommer mindre olje ut så må nødvendigvis økonomien krympe på øya. Nå må de ta skog å bruke til brensel i stedenfor til fiskebåter o.s.v.....................

Trekker du paraleller mellom verden, og en øy med fisk, skog og olje? :whistle:

Ja, vi er jo en øy. Og man må forenkle for at folk skal skjønne hva man mener.

Lenke til kommentar

Rundt $64.

 

Det som er spesielt med olje er at det er en begrenset ressurs som blir vanskeligere og dyrere å produsere og som har nådd omtrent toppen når det gjelder produksjonskapasitet. En annen ting er at motorer og industriprosesser blir stadig mer effektive, man klarer seg f.eks. med mye mindre bensin/km nå enn for 50 år siden. Derfor blir det feil å sammenligne med historiske BNP-tall og kjøpekraft som mange gjør for å ekstrapolere framtidige oljepriser.

Lenke til kommentar
Verdens totale økonomi er anslått til ca 70 billioner dollar/år. Verdens totale oljeforbruk er ca 80 millioner fat per dag. Med en gjennomsnittspris på 50 $/fat blir det 4 milliarder dollar per dag og ca 1,5 millarder dollar per år. Olje står altså for 1,5/70 = 2% av verdens totale økonomi.

$50 fatet er rundt 2 kroner per liter. Med tanke på hvor mye man får ut av en liter olje i nye biler, fly, maskiner etc. synes jeg det er ekstremt billig når man tenker på nytteverdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...