Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

75 eller 100 så knekker økonomien igjen,..

Jeg er dessverre enig

 

Det er sannsynlig at Peak Oil ligger bak de enorme problemene i verdensøkonomien. Det betyr at det er krise.

Nå tror jeg du overdriver enormt. Å si at peak oil står bak denne krisen, er mildt sagt en meget dristig påstand. Men dokumenter og underbygg påstanden gjerne.

 

Vi har e selvforsterkende spiral nå i økonomien. Optimisme - børsoppgang - økte råvrepriser - økt optimisme - tidligere kraftig short-inndekning - optimisme... Alt henger isammen, og styrker seg selv. På godt norsk, kan man kalle det en boble. Oljen stiger av disse grunnene. Vi vet jo også at spekuleringen i olje går hardt for seg. Derfor går det fort, og det går høyt - det fundamentale kommer i andre rekke. Det er bare å holde seg unna selskap som er veldig avhengig av olje. Disse vil slite tungt fremover.

 

Vi har sett tidligere at olje går på vill spekulering. Aktørene som er avhengige av oljepris, har slettes ikke et rettferdig marked å forholde seg til. Spekulering >>> tilbud/etterspørel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er et dilemma er at vesten i stor grad må trykke penger for å få ned arbeidsledighet og for å få vekst. Det vil svekke vestlige valutaer. skjer det, betyr det at asiatiske og BRIC valutaer relativt sett vil styrke seg. De trenger ikke å trykke penger, men kan låne ut på vanlig måte , slik vi har kunne gjort stort sett hele tiden etter 1950. Det vil relativt sett øke etterspørselen etter olje, selv om økonomien i land som USA blir relativt dårlig og etterspørselen etter olje fra USA går ned. Brasil nå, har en yield kurve som er identisk med den som var i USA i 1982. Muligheten for at Brasil ikke skal ha en stor oppgangstid nå er liten.

 

Det ser ut som markedet tror at land som Norge og Australia ikke trenger å trykke penger på samme måte som USA og Storbritannia (at det er nok med bare rentekutt), men jeg er ikke sikker. Uansett vil pengetrykking i vesten skape en økt kjøpekraft i BRIC.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jo, det er for billige penger! Libor på 0,78 %.

Jepp, og det er det skremmende!

 

Spesielt USA flommer over av billige penger. Det virker som at jeg også snart blir tvunget inn i gull. Penger er så billig, at det råtner bort i banken. De som har penger i banken og sparer, er med på å subsidiere galskapen.

 

Lån så mye du kan, bind renta og invester i gull. (Renta vil på sikt ta av).

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje markedet når renta kommer ned på et visst nivå. Kanskje det skjer når Libor er under 1 %, blir litt som veps og sukkervann. Det blir umulig for markedet å styre seg.

Forstod ikke hva du mener med det uthevede? Hvilket ord mangler? Det andre er jeg 100% enig i.

Lenke til kommentar

Ok, jeg er distre, jeg husker ikke hva jeg mente. Men, det jeg tror er at når penger blir billig nok, blir det bare en masse spekulasjon. Jeg tror kanskje det vil gå oppover i USA idag, til tross for de dårlige tallene. Men det er en oppgang som ikke er så fundamental for tiden. Men det er ikke første gang i historien det skjer akkurat. Derfor er det litt skummelt å se alt for mye på det fundamentale også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...