Gå til innhold

noen som vetnoe om en eventuell etterfølgerav d80?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om noen vet om en etterfølger av d80? Lanseringsdato sånn ca.?? Har sett noen få rykter om d90, men er det noen som vet noe mer?
Nikon vet, ellers er det ingen som vet. Det er overveiende sannsynlighet for at det kommer snart, men akkurat når noe kommer og hva som kommer, er det svært få som vet. Mange spekulasjoner dog, men veldig lite håndfast.
Lenke til kommentar

Jeg vet ingen verdens ting, men prøver meg likevel med et par spådommer.:-)

 

Samme sensor som D300, 12.3 megapiksler, sikkert en eller annen form for sensorrens.

 

Størrelse på huset omtrent som D80, kanskje litt større, samme byggekvalitet som d80 (dvs. ikkeno særlig med værtetting/gummipakninger)

 

Grunnet at størrelsen på huset sannsynligvis blir endel redusert fra D300 er det ikke sikkert de tar med D300 sin 3 tommers skjerm, men man kan jo håpe. Alternativt en 2.7 tommer..? Live wiev blir uansett med.

 

4 eller 5 fps, ikke mer med batterigrep.

 

Noe annerledes billedkarakteristikk enn D300, med mer oppskarpede bilder som default.

 

Nytt AF-system, med 20-30 punkter..?

 

 

Med andre ord: en nedskalert og litt mindre D300, uten D300 sine pro-egenskaper (8fps, 51 af-punkter, værtetting).

 

Pris ved introduksjon, ca. 9000

 

 

Noen høyere..?:-)

Lenke til kommentar
Samme sensor som D300, 12.3 megapiksler, sikkert en eller annen form for sensorrens.

 

Størrelse på huset omtrent som D80, kanskje litt større, samme byggekvalitet som d80 (dvs. ikkeno særlig med værtetting/gummipakninger)

 

Grunnet at størrelsen på huset sannsynligvis blir endel redusert fra D300 er det ikke sikkert de tar med D300 sin 3 tommers skjerm, men man kan jo håpe. Alternativt en 2.7 tommer..? Live wiev blir uansett med.

 

4 eller 5 fps, ikke mer med batterigrep.

 

Noe annerledes billedkarakteristikk enn D300, med mer oppskarpede bilder som default.

 

Nytt AF-system, med 20-30 punkter..?

 

 

Med andre ord: en nedskalert og litt mindre D300, uten D300 sine pro-egenskaper (8fps, 51 af-punkter, værtetting).

 

Pris ved introduksjon, ca. 9000

 

 

Noen høyere..?:-)

 

Virker godt gjetta for meg. Viktigste endringene i forhold til D-80 blir nok sensoren og prosesseringa, m/vesentlig bedre høy-ISO-egenskaper, AF-systemet og LiveView. Både pris- og fuknksjonsmessig har de rydda god plass i området 7-10000 kr med D60 under og D300 over. Hvis de legger seg på 20-24 mnd modell-syklus, kan det godt hende lansering er i kjømda...

Lenke til kommentar

Jeg tror at nikon ikke vil slippe en d8. Jeg tror den serien er blitt erstattet av dxxx-serien. Det å lage et interesant kamera mellom d60 og d300,samtidig som man har d200 er vanskelig, så jeg har liten tro på en d90. De kameraene nikon har i dag er d40, d60 d80 d200 d300 og d3. Alle de andre regner jeg som utdaterte, erstattet, ikke for salg og uinterresente og det er ikke bhov for en d90 i det selskapet. da blir det nybegyner d60, halv seriøs litt mer seriøs d200, entusiast d300 og proff d3. Det tror jeg er nok.

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Jeg tror at nikon ikke vil slippe en d8. Jeg tror den serien er blitt erstattet av dxxx-serien. Det å lage et interesant kamera mellom d60 og d300,samtidig som man har d200 er vanskelig, så jeg har liten tro på en d90. De kameraene nikon har i dag er d40, d60 d80 d200 d300 og d3. Alle de andre regner jeg som utdaterte, erstattet, ikke for salg og uinterresente og det er ikke bhov for en d90 i det selskapet. da blir det nybegyner d60, halv seriøs litt mer seriøs d200, entusiast d300 og proff d3. Det tror jeg er nok.
D200 er erstattet av D300, og vil mest sannsynlig bli faset ut i løpet av kort tid. Antar at den ikke produseres lenger heller, selv om jeg ikke har sett noen bekreftede meldinger på dét. DXXX-serien er eldre enn både D80 og D70, D100 ble lansert i 2002 hvis jeg ikke husker feil. En D90 vil dermed plassere seg i mellom D200 - som mange vil synes er for stor - og D80, slik at modell-serien til Nikon blir D40, D60, D90, D300 og D3. I tillegg ventes det en potensiell D10, en D300 med fullformatsensor og en D3x, en D3 med høy oppløsning. Det er heller ikke utenkelig at Nikon i tillegg vil gjøre en liten justering av D40, muligens forenkle den ytterligere, og selge den til en billig penge. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg vet ingen verdens ting, men prøver meg likevel med et par spådommer.:-)

I tillegg til dette forventer jeg at søkeren blir mindre og at CF-kort byttes ut til fordel for SD-kort.

 

Det er heller ikke utenkelig at Nikon i tillegg vil gjøre en liten justering av D40, muligens forenkle den ytterligere, og selge den til en billig penge.

Jeg tror også at D40 kan bli erstattet av et ennå billigere og mer forenklet kamera, D30.

 

Kanskje med mindre sensor, mindre søker og Live View. Hvis de virkelig finner på et sprell så kanskje de dropper speilet, prismet og søkeren og lager et liksom-SLR-kamera med LiveView og utbyttbare objektiver. Altså en krysning av SLR og kompaktkamera som kan påberope seg speilrefleks-egenskaper og likevel konkurrere godt med størrelse og egenskaper med den øvre klassen kompaktkameraer. (Canon S5 IS og lignende)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I tillegg til dette forventer jeg at søkeren blir mindre og at CF-kort byttes ut til fordel for SD-kort.
D80 har allerede SD-kort... Søkeren gjør de neppe noe med, de har solgt enormt mange D80er pga søkeren. Kanskje de putter inn samme fokusvisning som i D60, det er eneste.
Lenke til kommentar
.....

DXXX-serien er eldre enn både D80 og D70, D100 ble lansert i 2002 hvis jeg ikke husker feil. En D90 vil dermed plassere seg i mellom D200 - som mange vil synes er for stor - og D80, slik at modell-serien til Nikon blir D40, D60, D90, D300 og D3. I tillegg ventes det en potensiell D10, en D300 med fullformatsensor og en D3x, en D3 med høy oppløsning. Det er heller ikke utenkelig at Nikon i tillegg vil gjøre en liten justering av D40, muligens forenkle den ytterligere, og selge den til en billig penge.

D300 er så rimelig for innholdet sitt, at Nikon kan beholde svært mye av funksjonaliteten derfra i en enklere modell uten å konkurrere for hardt. Samtidig vil opplegget for "D90" kunne danne utgangspunkt for "D10" - hvis en nemlig bare putter fullformatsensor i en D300, kommer en ganske nær D3, med en modell som både konkurrerer med D300 og D3. Med enklere mekanikk i "D10", vil derimot dette huset komme som et velkomment tillegg, og det kan prises slik at det blir ubehagelig for Canons 5D-etterfølger. En kan tenke seg forholdet mellom D3 og "D10" omtrent som forholdet mellom D200 og D80.

Lenke til kommentar
Samtidig vil opplegget for "D90" kunne danne utgangspunkt for "D10" - hvis en nemlig bare putter fullformatsensor i en D300, kommer en ganske nær D3, med en modell som både konkurrerer med D300 og D3.
Det spekuleres i lavere seriehastighet for å ikke konkurrere med D3, og høyere pris for å ikke konkurrere med D300. D10 med 12MP fullformatsensor, 4-5 b/s og ikke vertikalgrep (men likevel værtetning á la D300), priset til ca 25k vil være svært salgbart, men ikke aktuelt som erstatning for dem som trenger D3. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Samtidig vil opplegget for "D90" kunne danne utgangspunkt for "D10" - hvis en nemlig bare putter fullformatsensor i en D300, kommer en ganske nær D3, med en modell som både konkurrerer med D300 og D3.
Det spekuleres i lavere seriehastighet for å ikke konkurrere med D3, og høyere pris for å ikke konkurrere med D300. D10 med 12MP fullformatsensor, 4-5 b/s og ikke vertikalgrep (men likevel værtetning á la D300), priset til ca 25k vil være svært salgbart, men ikke aktuelt som erstatning for dem som trenger D3.

Dette er fullt mulig og slett ikke usannsynlig, men mitt tips er at en går for større volum og enklere innpakning. D300 "må" være en proff-modell, for Nikon må ha et godt, profesjonelt alternativ på APS-C. D10 må ikke være proft, og ved å prise det godt under 20k, vil en gjøre det svært fristende for mange entusiaster å skaffe seg det. Ved å måke ut hus i dette segmentet, skaffer Nikon seg også større marked for den nye FF-optikken som de komme ut med etterhvert. F.eks etterfølgerne til 17-35/2.8 og 70-200/2.8. Men det kan godt hende de nye husa kommer med værtetting..

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig at D10 blir en realitet. Spesifikasjonene til D300 med sensoren (og den heftige bildekvaliteten) fra D3, priset en plass midt i mellom.

Frem til det skjer klarer jeg meg med D200 :)

Bare nysgjerrig, Ovrebekk: Hvor "dårlig" kan D10 være, uten at det taper interesse for deg (og sikkert mange andre D200-eiere)?

Tenk spennet D300 - D80+.

Lenke til kommentar
Hvor "dårlig" kan D10 være, uten at det taper interesse for deg (og sikkert mange andre D200-eiere)?

Tenk spennet D300 - D80+.

Så lenge bildekvaliteten er på nivå med D3, autofokusen er _presis_ og det er noenlunde anstendig hastighet på den, kan de om nødvendig putte FX-sensoren i en D40 for min del, med 3 fokuspunkter, 2.5 b/s (kan droppe seriefunksjon om så) og jeg ville vært interessert :-)

 

ISO-verdier bør være nokså lett tilgjengelig dog, sammen med eksponeringskompensasjon og justering av blender og lukker (helst to hjul). Men ellers er det ikke rare kravene jeg har - så lenge bildekvaliteten og presisjonen er på plass...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

d10 hadde vært noe ja.

Liker fullformat (mest pga mindre dybdeskarphet ved samme blender og brennvidde)

Rask serietakning har ikke den store interessen for meg.

Eos 5d har vært min favoritt om jeg ikke hadde sittet med mange Nikonobjektiver.

 

Har ventet på d90 en liten stund nå, men kan ikke sitte på gjerdet stort lengre.

(Har noen bilder som skal bli tatt...)

Fordel: d80 har fått en fin pris.

Ulempe: Stor mulighet for at jeg oppgraderer til d300, (Dvs ulempen er vel prislappen)

 

Men hvis noe av overstående spådommer stemmer, vil d90 være kameraet for meg.

Lenke til kommentar
Bare nysgjerrig, Ovrebekk: Hvor "dårlig" kan D10 være, uten at det taper interesse for deg (og sikkert mange andre D200-eiere)?

Tenk spennet D300 - D80+.

Litt vanskelig å si. Selv bruker jeg D200 i dag til veldig varierte oppgaver, inkludert en del sportsfotografering, og håper at en eventuell D10 vil ha minst like god autofokus og 5 fps (selv om jeg strengt tatt ikke bruker det veldig ofte).

Det jeg vil ha er et alt i ett kamera som kombinerer den supre bildekvaliteten fra D3 med de "halvproffe" spesifikasjonene til D200/D300-serien.

 

Et sånt kamera vil nødvendigvis bli ganske dyrt, men jeg tror mange er villige til å betale for det.

Nikon har som vane å ikke konkurrere direkte mot Canons modeller, og det skulle ikke forundre meg om D10 blir differensiert fra Canon 5D (og evt. 5D markII) med høyere spesifikasjoner og pris.

 

Om D10 får D80-spesifikasjoner kommer jeg nok fremdeles til å kjøpe det, men må kanskje satse på å beholde D200 til visse oppgaver.

I og for seg ikke noe stort problem siden jeg neppe får noe særlig for mitt D200-kamera når en eventuell D10 kommer ut heller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...