Gå til innhold

"Rimelig" GPS-telefon for fotgjengeri


Anbefalte innlegg

Etter noe slit har jeg nå gitt opp å få tak i nytt batteri til min 4 år gamle Siemens, så jeg ser det som en grei anledning til å skaffe meg ny mobil med nye funksjoner. Begynner å bli nokså lei av å lade mobilen flere ganger om dagen ...

 

Nå har jo GPS-mobiler kommet et stykke ned i pris, så da har jeg lyst til å prøve ut det. Men det ser ut til at de fleste telefonene bare har støtte for bil-GPS, som i grunnen er en ganske ubrukelig ting sånn jeg ser det. Jeg er ute etter GPS med fotgjengermodus, og da hørte jeg om Nokia 6210 Navigator. Men det er to problemer med den; den kommer ikke før nærmere høsten og den har ikke WLAN, som jeg ser som en grei ting å ha hvis man i det hele tatt skal tenke på å surfe med mobilen. Da fant jeg ut at Nokia N78, som kommer om en måned, faktisk har det, men det står lite om GPSen på den fungerer for annet enn bilmodus. Nå er det jo snakk om telefoner som ikke er lansert ennå, men er det noen som har peiling på forskjellene? Eller finnes det noen alternativer? Hva skiller N82 fra N78 egentlig?

 

Av andre ting på mobilen er det ikke så mye jeg bryr meg om. Kamera er irrelevant, siden jeg stort sett drar med meg speilrefleksen overalt. Musikkspiller kan være kjekt, men det er stort sett bare aktuelt når jeg oppholder meg i bil/tog/buss i et par timer eller mer, så om den delen ikke skulle være så bra så er det ikke så farlig.

 

Og når det gjelder prisklasse "rimelig" så mener jeg en plass mellom 3000kr og 3500kr, muligens opp til 4000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wayfinder-programmet har modusene «Personbil», «Fotgjenger» og «Taxi».

 

Så telefoner som selges med Wayfinder støtter nok det du er ute etter.

(evt så er jo selvsagt mulighet å kjøpe programet utenom, så er du ikkje så fastlåst til valg av mobil)

 

Må sei at eg ikkje har prøvd denne modusen, da eg heller bruker den i bil, der den fungerer utmerket.

Endret av 2rb
Lenke til kommentar
Wayfinder-programmet har modusene «Personbil», «Fotgjenger» og «Taxi».

 

Så telefoner som selges med Wayfinder støtter nok det du er ute etter.

(evt så er jo selvsagt mulighet å kjøpe programet utenom, så er du ikkje så fastlåst til valg av mobil)

 

Må sei at eg ikkje har prøvd denne modusen, da eg heller bruker den i bil, der den fungerer utmerket.

 

Så alle Nokias telefoner har Wayfinder? Og hva er egentlig den taxi-modusen? Er det for å sjekke at drosjesjåføren ikke kjører unødvendige omveier for å få bedre betalt? :p

 

Jeg skal nok ikke se bort fra at jeg vil prøve GPS i bil jeg også, sånn hvis jeg skal finne frem i boligfelt der man vanligvis ikke har detaljert nok kart, men jeg legger nå aldri ut på tur uten NAF Veibok i bilen. :)

 

 

Ser forøvrig at det bare er fargene perlehvit og "kakao" som tas inn til landet av N78. Den blå er vel den jeg syns ser best ut. Perlehvit er i hvert fall altfor "bling" for min del ...

Lenke til kommentar

Ingen av Nokias GPS-mobiler selges med Wayfinder, de bruker Nokia Maps. Du står fritt til å selv kjøpe andre programmer om du foretrekker det.

 

Nokia Maps (nå i betautgave for versjon 2.0) støtter fotgjengermodus.

 

Da har du altså en god del å velge mellom:

N95 (8GB), N82, N78, 6210 Navigator, 6220 Classic.. Evt en hvilkensomhelst Nokia med Symbian + GPS-mottaker om det og er et alternativ for deg.

 

edit: Forskjeller mellom N78 og N82 er primært størrelse og kamera. N78 tar dog meget gode bilder med sitt 3,2 mp kamera. Fargene er altså bare på bakdekselet, og selv skal jeg ha hvit men er lov å være uenig :)

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...