Gå til innhold

Litt forvirret anngående HDMI.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker på å kjøpe meg en 32" HD-TV, som støtter 720p og 1080i.

 

Jeg har oppdaget at Xbox´en jeg kjøpte for noen måneder siden ikke har HDMI-port, så da lurer jeg på om dette har noe å si for meg? Hva er HDMI til?

 

Kan jeg, og burde jeg bruke HDMI?

 

Såvidt jeg vet så fulgte det bare med komponent-kabler, med en scart-plugg. Er dette bra nok for min kommende 32" HD-TV?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Først av alt; du må ikke ha HDMI for å få HD-signal til tv'n, komponent vises også i 720P/1080i. Forskjellen på HDMI og komponent er at førstnevnte er digitalt og også overfører lyden i samme kabel, mens komponent er et analogt signal.

 

Om du ikke har HDMI utgang på din 360 så ville jeg ikke stresset med å skaffe meg det, for da må du kjøpe deg ny xbox. Jeg byttet fra en uten HDMI til en med HDMI, jeg har en 40 tommers LCD som viser 720P/1080i og min subjektive mening er at jeg så forskjell på komponent og HDMI, bildet og linjene ble skarpere, mens fargene ble klarere, men det er altså min subjektive mening, og etter det jeg hører så kan det variere fra tv til tv om man evt ser en forskjell. Det var ikke det at jeg var missfornøyd med bilde via komponent heller, men er man litt gadget-freak så er man litt gadget-freak!

 

Når du skal koble til komponent i en HD-tv, så bruker du _ikke_ scart overgangen, komponentkabelen din settes i HD-modus ved å flytte på knappen helt nede ved den enden som skal i xboxen, og du bruker de 3 fargede kablene som er komponentsignalet samt de 2 som er lyd og kobler disse rett i tv'n. Eneste du ikke bruker er den gule(?) som er composit-signalet som sammen med de 2 lydkablene brukes til å plugge i scart-overgangen for å ha i en gammeldags CRT tv.

 

Håper dette var litt til hjelp!

 

mvh

Arlendius

Lenke til kommentar

Startet min post før det var noen svar, men rakk ikke poste før det kom ett. Dermed litt dobbelt info her.

 

Det er litt morsomt hvordan du kom på at du ville spørre om dette. Som regel kommer disse spm. av at man feks har en Xbox med HDMI og man vil lære å bruke den. Din har ikke det men så lurer du alikevel. Jeg antar at din nye TV har HDMI inn.

 

HDMI er arvtakeren til SCART kontakten din. Den gjør at du kan få overført høyere oppløsning fra en kilde til TVen din. Scart stopper på PAL oppløsning som er 720x576. HDMI kan også om kilden støtter det overføre lyd til TVen din.

 

Siden Xboxen din ikke har HDMI innebygget kan du ikke bruke det. Og det du fikk med er S-video kabel med en Scart overgang. Hvis TVen din støtter component (tre kabler: Rød, Grønn og Blå) så kjøp det til Xboxen din. Det vil gi deg best mulig bilde. Det neste du kan gjøre er å kjøpe en ny Xbox med HDMI. Da vil du få full 720p oppløsning til TVen din.

 

Hvis TVen din har VGA/DVI inngang så kan du også kjøpe en VGA kabel til Xboxen din og få full 720p oppløsning til TVen. Hvis du bare har DVI så må du kjøpe en VGA til DVI overgang i tillegg til VGA kabelen.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Tusen takk for to gode, utfyllende svar!

 

Jeg sitter med en litt bitter smak i munnen om at Xboxen jeg kjøpte for såvidt to måneder siden ikke hadde falcon hovedkort eller HDMI-utgang, men når man ikke gjør bra nok forarbeid så blir det fort slik.

 

Ut fra jeg forstår så er det streng tatt ikke store forskjellen mellom komponent og HDMI på en 32" HD-ready LCD skjerm? Såklart er det en liten forskjell, men ikke noe som hindrer meg i å kjøre 720p.

Og når vi nå prater om dette, annbefaler dere å kjøre 720p eller 1080i?

 

Akira, du skrev at komponent-kabelen hadde tre plugger, men er ikke det streng tatt composite-kabelen som har det? Min har fem plugger, tre som er i SCART-kontakten (som jeg ikke skulle bruke på en HD-TV).

 

TVen jeg skal kjøpe er en Tatung 32" V32MCAK som jeg tror støtter HDMI. Ser ut som den støtter VGA, tror ikke den støtter DVI. Gir VGA bedre kvalitet enn komponent?

 

Igjen, takk for alle svar, kjempebra!

Lenke til kommentar

Jeg tror du må gjøre det klart for oss hva slags kabel du har. For nå tror jeg det er litt misforståelser ute å går her.

 

Har du en component kabel som denne:

116-Fusion-Component-Cable.jpg

 

Eller en Composit kabel som denne:

AV-Composite-Cable.gif

 

Jeg har aldri sett en Component kabel som går inn i en SCART. Men samtidig sier du at du har fem plugger som en component. så da er jeg litt usikker.

 

Men her er hva jeg annser som rekkefølgen på kabeltyper med best kvalitet først osv:

HDMI

VGA

Component

Composite

 

Så er det bare å velge det som utstyret ditt støtter. Men jeg antar dette vil være det beste for deg:

Xbox 360 VGA cable

xbox%20360%20vga%20cable-thumb.jpg

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Når det gjelder 720p vs 1080i så er svaret 720p all the way.

Det takler raske bevegelser bedre en 1080i og man vil ikke/oppleve mindre etterslep en om man bruker 1080i.

 

Dette var dårlig forklart, så jeg har funnet en litt bedre forklaring på nett! (http://ezinearticles.com/?Eye-Candy?-Which-Wins?-1080i-vs-720p--And-What-About-1080p?&id=123148)

 

1080i vs 720p: MOTION CHANGES EVERYTHING

 

Motion is different issue. If you want to see motion clearly, then live action 720p is what looks best, compared to 1080i. Here’s why: the information content of 720p is about the same as 1080i, though what it lacks in spatial resolution, it makes up for in temporal resolution (because the picture is at 1/60th of a second, not 1/30th x 2.) On 1080i, this would show as flickered or jagged edges on bright horizontal objects (like in the background of a camera pan.)

 

Ta forresten å søk til på Tatung tv her på forumet, om jeg husker rett så er det flere som har hatt problemer med den og HDMI fra xbox (noe var det i alle fall, så sjekk det før du kjøper en Tatung).

 

Det blir litt udokumenterte utsagn fra min side når det kommer til VGA, men rekkefølgen er etter det jeg har forstått HDMI>VGA>komponent, uten at jeg som sagt var missfornøyd med bildet over komponent heller.

 

Når det gjelder kablene på komponent, så skal du altså samlet bruke 5 av de, 3 for bilde (husker ikke fargene :p) og 2 for lyd (rød og hvit), mens du i dag bruker kun 3 av de (lyden og en til bilde), de 3 som skal til bilde på komponent henger sammen for seg selv, også henger lydkablene og den ene til bildet sammen. MAO er det vanskelig å koble feil!

 

Arlendius

 

Edit: Det var jammen en som hadde en mye bedre forklaring en jeg hadde...

Endret av Arlendius
Lenke til kommentar

Jeg bruker den komponentkabelen som følger med Xbox´en. Fra den har jeg koblet tre av pluggene inn i en SCART-kontakt, som igjen står inn i TVen. Det er to plugger til overs som jeg ikke har i noe som helst.

 

Ut ifra det jeg leser her, så tror jeg at jeg kommer til å invistere i en VGA-kabel. HDMI kan jeg jo bare glemme, da det ikke går ann å bruke det på min Xbox.

 

Takk for svarene :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker den komponentkabelen som følger med Xbox´en. Fra den har jeg koblet tre av pluggene inn i en SCART-kontakt, som igjen står inn i TVen. Det er to plugger til overs som jeg ikke har i noe som helst.

 

Ut ifra det jeg leser her, så tror jeg at jeg kommer til å invistere i en VGA-kabel. HDMI kan jeg jo bare glemme, da det ikke går ann å bruke det på min Xbox.

 

Takk for svarene :)

 

Du skal ikke pluge noe som helst inn i scart kontakten, og heller ikke putte scart kontakten inn i TV'n. Da får du ikke HD bilde, hverken 720p eller 1080i. Kort fortalt - glem alt som lukter av scart, ok? :) Slik du har beskrevet nå med ledninger inn scart pluggen så bruker du faktisk ikke komponent - hvis jeg forstår din beskrivelse av hva du har gjort rett.

 

Som karen over her sier - du har en kabel der det er flere ledninger på - se nøye på den, så tar du tre er ved siden av hverandre en grønn, en blå og en rød og finner tilsvarende på TV'n og plugger de rett inn der. Deretter tar du den hvite og den røde og plugger inn i den hvite og røde lydinngangen på TV'n. (Den som er Gul skal IKKE brukes). På den enden av kabelen som plugges inn i Xbox 360'n passer du på at bryteren står i HD posisjon.

 

Når du har dette riktig skrur du på Xbox 360'n og går til den menyen der du kan stille inn skjermoppløsning og setter den til 720p.

 

Svært mange setter komponent foran VGA billedmessig. Og det vil variere fra TV til TV kanskje også. Så VGA foran komponent er ikke nødvendigvis riktig for deg. Så prøv først å få koblet komponent kabelene dine riktig og still inn 360'n på 720p før du vurderer VGA. Prøv å lån en VGA kabel deretter og sammenlign før du kanskje kaster penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Siden Xboxen din ikke har HDMI innebygget kan du ikke bruke det. Og det du fikk med er S-video kabel med en Scart overgang. Hvis TVen din støtter component (tre kabler: Rød, Grønn og Blå) så kjøp det til Xboxen din. Det vil gi deg best mulig bilde. Det neste du kan gjøre er å kjøpe en ny Xbox med HDMI. Da vil du få full 720p oppløsning til TVen din.

 

Hvis TVen din har VGA/DVI inngang så kan du også kjøpe en VGA kabel til Xboxen din og få full 720p oppløsning til TVen. Hvis du bare har DVI så må du kjøpe en VGA til DVI overgang i tillegg til VGA kabelen.

 

AKIRA

 

Jepp - TV'n hans støtter komponent så han kan bruke det, sjekket annonsen han linket til. Det følger vel sannsynligvis med komponent kabel 360'n hans også. Hvis ikke må han kjøpe en som du sier.

 

Derimot blir det litt feil når du sier at hvis han kjøper en ny xbox med HDMI så vil han få full 720p oppløsning til TV'n. Akkruat som han ikke skulle få det med komponent? Han får jo det med komponent kabelen også - så det endrer seg ikke. Komponent ut fra 360'n støtter helt opp til 1080p hvis nødvendig.

 

Eventuelle forskjeller mellom komponent og HDMI billedkvalitetsmessig er tatt opp i en annen tråd, og der er folk uenige. Noen sier de ser forskjell, mens andre ikke. Eventuelle forskjeller vil være mindre synlige på en såpass "liten" TV som 32 tommer som han har.

 

Rådet om å kjøpe VGA kabel støtter jeg ikke umiddelbart- for igjen - her er det forskjelle erfaringer ute å går. Noen sier bildet er bedre med komponent, hos andre funker det best med VGA.

Lenke til kommentar

eg har tatung v32mcak og har litt problemer med dvd-avspilling fra 360n. med komponent hopper hele bildet og skjermen blir blå. med hdmi forsvinner bildet i et kvart sekund av og til...skal ta kontakt med microsoft og tatung og prøve å finne utav d. flere som har samme problemer med dette.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar! :)

Anngående koblingen min, så har det vært litt misforståelse her, det jeg beskrev var den koblingen jeg har nå, på min CRT-TV ;)

 

HDTV´en har jeg ikke bestilt enda, jeg skulle bare sjekke terrenget om HDMI :) Men takker for en fin forklaring om hvordan jeg skal koble opp riktig den dagen TV´en kommer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...