Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Tallet varierer litt, men jeg kan ta tallene fra mitt opptak (2013):

 

Innledningsvis var det 965 søkere. Av disse er det en del som ikke får møte på Fase 1 av medisinske grunner, rulleblad, etc., så antallet som møter opp på Fase 1 er litt lavere enn dette. Ca. 200-250 kom videre til Fase 2, og av disse var det 24 stk som fikk starte på Luftforsvarets Flygeskole i Bardufoss for siste del av seleksjonen. Av de 24, var vi 10 elever som til slutt kom gjennom og fikk tilbudt plass på flygerutdanningsløpet. :)

Tusen takk :)

 

Lurte på en ting til, er sikkert spurt flere ganger før, men jeg spør igjen;

Hva skjer hvis man faller ut ved f.eks befalskolen, krigskolen eller ved de første flygningene?

Og hvor gammel er de fleste som starter utdanningen? Er det vanlig at en 18-åring kommer gjennom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tallet varierer litt, men jeg kan ta tallene fra mitt opptak (2013):

 

Innledningsvis var det 965 søkere. Av disse er det en del som ikke får møte på Fase 1 av medisinske grunner, rulleblad, etc., så antallet som møter opp på Fase 1 er litt lavere enn dette. Ca. 200-250 kom videre til Fase 2, og av disse var det 24 stk som fikk starte på Luftforsvarets Flygeskole i Bardufoss for siste del av seleksjonen. Av de 24, var vi 10 elever som til slutt kom gjennom og fikk tilbudt plass på flygerutdanningsløpet. :)

Tusen takk :)

 

Lurte på en ting til, er sikkert spurt flere ganger før, men jeg spør igjen;

Hva skjer hvis man faller ut ved f.eks befalskolen, krigskolen eller ved de første flygningene?

Og hvor gammel er de fleste som starter utdanningen? Er det vanlig at en 18-åring kommer gjennom?

 

Du stiller egentlig tre spørsmål. Flygningen er siste del av seleksjonen, og ryker man i denne fasen, blir du frabeordret. Du kan likevel få tilbud om befalskole, eller andre utdanninger innenfor Forsvaret, men det blir en individuell vurdering. At du ikke har de egenskapene som trengs for å være flyger, betyr ikke nødvendigvis at du ikke er kvalifisert til en hel rekke andre jobber i Forsvaret.

 

Befalskole og Krigsskole er egentlig ikke en del av seleksjonen, og du går samme løp som andre befalselever og kadetter. Hvis du presterer så dårlig, eller gjør alvorlige nok ting til å bli kastet ut, vil du garantert miste tilbudet om flygerutdanning, og mest sannsynlig vil Forsvarskarrieren din være over. Men husk at dette er noe som sjeldent skjer, så det er ikke noe å være redd for. Bare pass på å ikke slapp av for mye, og ikke gjør noe dumt (som å fyllekjøre, jukse på eksamen etc.,), så går det mest sannsynlig bra. :)

Endret av Reeve
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tallet varierer litt, men jeg kan ta tallene fra mitt opptak (2013):

 

Innledningsvis var det 965 søkere. Av disse er det en del som ikke får møte på Fase 1 av medisinske grunner, rulleblad, etc., så antallet som møter opp på Fase 1 er litt lavere enn dette. Ca. 200-250 kom videre til Fase 2, og av disse var det 24 stk som fikk starte på Luftforsvarets Flygeskole i Bardufoss for siste del av seleksjonen. Av de 24, var vi 10 elever som til slutt kom gjennom og fikk tilbudt plass på flygerutdanningsløpet. :)

Tusen takk  :) 

 

Lurte på en ting til, er sikkert spurt flere ganger før, men jeg spør igjen;

Hva skjer hvis man faller ut ved f.eks befalskolen, krigskolen eller ved de første flygningene?

Og hvor gammel er de fleste som starter utdanningen? Er det vanlig at en 18-åring kommer gjennom?

 

Du stiller egentlig tre spørsmål. Flygningen er siste del av seleksjonen, og ryker man i denne fasen, blir du frabeordret. Du kan likevel få tilbud om befalskole, eller andre utdanninger innenfor Forsvaret, men det blir en individuell vurdering. At du ikke har de egenskapene som trengs for å være flyger, betyr ikke nødvendigvis at du ikke er kvalifisert til en hel rekke andre jobber i Forsvaret.

 

Befalskole og Krigsskole er egentlig ikke en del av seleksjonen, og du går samme løp som andre befalselever og kadetter. Hvis du presterer så dårlig, eller gjør alvorlige nok ting til å bli kastet ut, vil du garantert miste tilbudet om flygerutdanning, og mest sannsynlig vil Forsvarskarrieren din være over. Men husk at dette er noe som sjeldent skjer, så det er ikke noe å være redd for. Bare pass på å ikke slapp av for mye, og ikke gjør noe dumt (som å fyllekjøre, jukse på eksamen etc.,), så går det mest sannsynlig bra. :)

 

Tusen hjertelig takk igjen! 

Det dukker opp spørsmål hele tiden og jeg er en ganske nysgjerrig person, så blir fort flere spørsmål enn det jeg sier skal komme med  :) 

Jeg lurte på om du kunne svart på det siste jeg spurte; Hvor gammel er de fleste som starter utdanningen, Er det vanlig at en 18-åring kommer gjennom? 

 

Jeg fikk faktisk idag innkallelsen til Fase 2 og det sto en god del informasjon der som jeg også allerede visste. Det sto at vi skulle ta datatester, hva er det disse testene går ut på? Blir det mye likt det vi gjorde på Fase 1? 

Jeg har meget stor mangel på D-Vitaminer, noe som kan lett gjøres med ved å ta kosttilskudd (Noe jeg gjør). Vil dette være en faktor i om jeg blir tatt med videre eller ikke?

 

Bare å si ifra hvis du blir lei av at jeg spør mye  :) 

Endret av Zaki Khan
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk igjen! 

Det dukker opp spørsmål hele tiden og jeg er en ganske nysgjerrig person, så blir fort flere spørsmål enn det jeg sier skal komme med  :) 

Jeg lurte på om du kunne svart på det siste jeg spurte; Hvor gammel er de fleste som starter utdanningen, Er det vanlig at en 18-åring kommer gjennom? 

 

Jeg fikk faktisk idag innkallelsen til Fase 2 og det sto en god del informasjon der som jeg også allerede visste. Det sto at vi skulle ta datatester, hva er det disse testene går ut på? Blir det mye likt det vi gjorde på Fase 1? 

Jeg har meget stor mangel på D-Vitaminer, noe som kan lett gjøres med ved å ta kosttilskudd (Noe jeg gjør). Vil dette være en faktor i om jeg blir tatt med videre eller ikke?

 

Bare å si ifra hvis du blir lei av at jeg spør mye  :) 

Jeg kan kun svare for mitt kull og tallene varierer nok en del, men vi var ca. 50% som kom direkte fra VGS, og 50% som hadde holdt på med andre ting i noen år. Det vil si at vi var alt fra 19-23 år gammel under opptaket.

 

Datatestene er litt annerledes enn testene på Fase 1. Fase 1 testet i hovedsak kunnskap, mens datatestene er mer evnetester. Det er et batteri av diverse enkle, men effektive "spill" som brukes for å teste ferdigheter innen romforståelse, simultankapasitet, informasjonsprosessering etc. Det kan kanskje være greit å bruke litt tid på hjernetrimspill, for eksempel "Peak" (finnes i App Store for iOS), men de fleste, inkludert meg, møter opp relativt uforberedt. Førstepost beskriver forresten alle fasene nokså godt, hvis du ikke allerede har lest den.

 

Jeg vet ikke om D-vitaminmangel vil være en faktor eller ikke, men ta kontakt med Forsvaret for å få svar på dette. Det vil uansett bli avklart på Fase 2.

 

Det er bare å komme med flere spørsmål. :)

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Utdanningen i USA varierer med flytype, men ligger fra en plass mellom 6 og 10 millioner for helikopter, til 35 mill for jagerflygere. Jagerfly er klart dyrest, mest på grunn av dyr flytid på F-16, mens flermotor og helikopter er altså en del "billigere".

 

http://fofo.no/forsvaretsforum.no/15-millioners-piloten.b7C_w7fY4q.ips

 

Man er Fenrik fra man starter på Luftkrigsskolen (med mindre man allerede har en høyere grad fra før), og blir Løytnant som regel etter man blir utsjekket på sin flytype i Norge. I løpet av plikttiden vil man bli alt fra kaptein (et minimum, som oppnåes etter et visst antall år i tjeneste), eller høyere grad hvis man søker spesielle stillinger, etterutdanner seg, eller lignende.

Lenke til kommentar

Utdanningen i USA varierer med flytype, men ligger fra en plass mellom 6 og 10 millioner for helikopter, til 35 mill for jagerflygere. Jagerfly er klart dyrest, mest på grunn av dyr flytid på F-16, mens flermotor og helikopter er altså en del "billigere".

 

http://fofo.no/forsvaretsforum.no/15-millioners-piloten.b7C_w7fY4q.ips

 

Man er Fenrik fra man starter på Luftkrigsskolen (med mindre man allerede har en høyere grad fra før), og blir Løytnant som regel etter man blir utsjekket på sin flytype i Norge. I løpet av plikttiden vil man bli alt fra kaptein (et minimum, som oppnåes etter et visst antall år i tjeneste), eller høyere grad hvis man søker spesielle stillinger, etterutdanner seg, eller lignende.

Tusen takk!

 

Jeg har nylig hørt at Forsvaret tidligere utdannet opp til 5 jagerflypiloter hvert år, og at fra og med iår skal det bare være 2 jagerflypiloter. Er det bare tull? Finnes det reelle tall på dette?

 

Så også på lenken du la til at det ble sendt 7stk til USA og at bare 5 skulle få bli jagerflypilot, hvorfor det og får man ikke vite flytype før man reiser til USA?

Endret av KhanZ
Lenke til kommentar

Det var snakk om 2 plasser på den siste delen av jagerflyutdannelsen i USA for en stund siden, men dette "problemet" ble løst. Antallet vil nok variere fra år til år, men det ble fem stykker i år.

 

Tidligere fikk man vite flytype etter noen måneder i USA, men de siste årene har man fått vite flytype i løpet av året på Luftkrigsskolen. Årsaken er at det er kamp om jagerflyplassene, ettersom det som oftest er førstevalget til de fleste flyelevene. :)

Lenke til kommentar

Takk! 

Har lest at det er Forsvarets behov som velger hvilke flytype man får, men også at de beste elevene sine ønsker også er med i vurdering.

I hvor stor grad er dette? Hvis jeg satser på å gjøre det best i klassen, er det da garantert at jeg får mitt ønske? 

Endret av KhanZ
Lenke til kommentar

Les de to siste sidene  og er du virkelig motivert, leser du igjennom alt .. Det spørsmålet blir besvart nokså ofte .. men generelt sett, slik jeg vet og hva jeg lærte mens jeg holdt på er at de fleste får sine ønsker oppfylt eller ihvertfall delvis oppfylt. Det er snakk om din fremtid.. 

Lenke til kommentar

Forsvarets behov er alltid styrende, men innenfor forsvarets behov så får folk oppfylt ønskene sine så langt det lar seg gjøre. Selvfølgelig kan ikke alle bli jagerflygere og ingen bli helikopter og flermotorflygere, så derfor får normalt sett de med best karakter fra seleksjonen ønskene sine oppfylt. Med andre ord, hvis du er best i kullet ditt og funnet skikket for alle flytyper så kan du velge og vrake det du vil. Men det er ikke alle som kommer igjennom som nødvendigvis er kvalifisert for alle flytyper. Noen er for lange i ryggen til å fly f-16, men passer fint til heli og multi. Og noen er ikke kvalifisert til å fly single pilot, og blir ofte plassert på flermotor (multi crew) osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen! 

Nå er det bare 1mnd til opptak og nervene tar over  :hm:

Jeg har lest veldig mye rundt omkring angående opptaket, men har holdt meg unna alt som jeg tror jeg ikke "bør vite".

Jeg har lest i denne diskusjonen at det har vært om å bruke joystick og flysimulator for å forberede seg til Fase 2.

Er det noe jeg bør gjøre? eller er sannsynligheten for at jeg kommer gjennom uten å ha drevet med simulator like stor om jeg investerer og forbereder meg?

 

Har dere eventuelt noen flere tips (annet enn det fysiske) til hva jeg kan gjøre for å komme best mulig gjennom opptaket?

 

Håper på flere svar og at flere som har søkt og skal på Fase 2 nå neste måned blir med i forumet og spør om det er ting de lurer på.

Lenke til kommentar

Hei. Er det Rygge dem har testene på enda? Skjønte at det var så mye som var lagt ned der. Uansett joystick kan være greit, men det handler vel egentlig bare om romforståelse og evnen til å se hvor eksempelvis ditt fly går når du mange tar stikken til høyre osv. Det var mange som ikke hadde forberedt seg på dette og bestod med glans... Er mange andre prøver jeg synes var verre. Men er uansett veldig gøy!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Nå er det bare 1mnd til opptak og nervene tar over :hm:

Jeg har lest veldig mye rundt omkring angående opptaket, men har holdt meg unna alt som jeg tror jeg ikke "bør vite".

Jeg har lest i denne diskusjonen at det har vært om å bruke joystick og flysimulator for å forberede seg til Fase 2.

Er det noe jeg bør gjøre? eller er sannsynligheten for at jeg kommer gjennom uten å ha drevet med simulator like stor om jeg investerer og forbereder meg?

 

Har dere eventuelt noen flere tips (annet enn det fysiske) til hva jeg kan gjøre for å komme best mulig gjennom opptaket?

 

Håper på flere svar og at flere som har søkt og skal på Fase 2 nå neste måned blir med i forumet og spør om det er ting de lurer på.

Det er forresten ikke så mye igjen av det man "ikke bør vite". Tidligere var det en såkalt DMT-test, hvor kunnskap om testen kunne påvirke testens gyldighet og ødelegge resultatene. Derfor skulle man ikke vite noe om innholdet på forhånd. Den testen er nå fjernet. :)
Lenke til kommentar

Det er forresten ikke så mye igjen av det man "ikke bør vite". Tidligere var det en såkalt DMT-test, hvor kunnskap om testen kunne påvirke testens gyldighet og ødelegge resultatene. Derfor skulle man ikke vite noe om innholdet på forhånd. Den testen er nå fjernet. :)

Jøss, er du sikker på dette? Når skjedde dette da? Trodde testen hadde ganske stor gyldighet mtp pilotfeil senere i karrieren. Det er jo litt kjiipt for de som strøk på den...

Lenke til kommentar

Mitt kull sommeren 2013 var siste kull som hadde testen. Sommeren 2014 hadde de ikke DMT. Når det er sagt, så kan det være dette var et prøveprosjekt. Jeg vet ikke med sikkerhet om den er borte for godt, eller om den kommer tilbake i år, eller senere.

 

Jeg kan ikke så veldig mye om testen, men jeg har hørt og lest at den har vært relativt kontroversiell. Noen mener den har hatt mye å si for å redusere antallet pilotfeil, som du sier, mens andre mener den har hatt liten eller ingen effekt. Ja, det er kjipt for de som har røket på denne testen tidligere. :(

Lenke til kommentar

Tror ikke vårt 2009 kull hadde noen som røk på dette såvidt jeg husker. Jeg husker testen godt, men jeg skjønte aldri helt greia. Fikk heller ikke noe særlig tilbakemelding, enn at jeg skulle fortelle hva jeg så underveis og så at jeg hadde bestått testen. Er visstnok veldig omdiskutert, etter å ha googlet meg litt rundt i etterkant. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hørt at de som kommer gjennom opptaket, men ryker ut på seleksjonsflyvningen blir tilbudt navigatørutdanning. 

Hvordan er navigatørutdanning?
Vet at plikttjenesten er mindre, men hvordan ligger man an til lønn og kanskje jobb etter plikttjenesten? 

Er det ofte sånn at folk velger navigatørutdanning hvis de ryker ut på seleksjonsflyvningen? 

Lenke til kommentar

 

Det er forresten ikke så mye igjen av det man "ikke bør vite". Tidligere var det en såkalt DMT-test, hvor kunnskap om testen kunne påvirke testens gyldighet og ødelegge resultatene. Derfor skulle man ikke vite noe om innholdet på forhånd. Den testen er nå fjernet. :)

Jøss, er du sikker på dette? Når skjedde dette da? Trodde testen hadde ganske stor gyldighet mtp pilotfeil senere i karrieren. Det er jo litt kjiipt for de som strøk på den...

 

 

Fra det jeg har hørt om denne testen så høres den ut som pur svada i mine øyne, så om de har fjernet den så er det på høy tid. Militære flyvere gjør feil de også. Om de skulle være mer dyktige flyvere enn sivile så er det kun trening det går på, og ikke medfødte evner.

 

Når det er nevnt så var jo siste store flyulykke i norge/sverige et militært fly med erfarne piloter, så selv de beste kan gjøre feil.

 

En ting er sikkert, som flyver er det viktigste å alltid være årvåken, selv på rutineturer man har tatt tusenvis av ganger før. Det er når man tar ting for gitt at problemer oppstår.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...