Gå til innhold

Bør Kongen ha trosfrihet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkel 18

 

Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.

 

Tatt fra FNs Menneskerettighetserklæring. Så ja det burde han.

Lenke til kommentar

Norge bryter menneskerettigheten ved minst tre lover jeg vet om fra før -- så menneskerettighetene er nok ikke akkurat noe argument.

 

1; Verneplikten. Man blir tvunget til å risikere livet og tvunget til å arbeide uten lønn.

 

2; Stortinget. 2/3 av regjeringen må bekjenne seg til statskirken.

 

3; Formålsparagrafen.

 

4; Blasfemiparagrafen.

 

5; Kongen har ikke religionsfrihet. (Til sammenligning har prester i kirken lov til å være ateister)

 

6; Borett.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel neppe interessant med mindre kongen selv ønsker å konvertere. For øvrig er kongen ikke bare en privatperson, han er en offentlig figur. Og med det følger visse plikter.

 

Og hvis det er noen som tror at en menneskerettsdomstol vil våge å kritisere detaljer ved selve Norges statsordning, får man tro omigjen.

 

--

 

Jeg ser folk trekker frem ymse menneskerettigheter. Etter å ha studert slik jus, undres jeg over at nordmenn nærmest tillegger menneskerettighetene en hellig status.

 

Hva dette skyldes, kan man bare spekulere i. Personlig vil jeg tippe at en del av årsaken ligger i en særegen norsk forkjærlighet for folkerettslige regler, samt at man antar at menneskerettighetene er av spesielt edel karakter. Det sistnevnte er imidlertid alt for unyansert. Menneskerettsighetene er langt mer vidtfavnende enn det folk later til å tro, og man kan påberope seg brudd på dem for rene bagateller (som f.eks. at man må betale et gebyr i tillegg til bot, at man har fått prikkbelastet førerkortet uten adgang til rettslig overprøvning, at det er mer kristendom i skolen enn hinduisme og hva det nå måtte være).

 

Jeg for min del ser det som betenkelig at en domstol i utlandet overhodet skal sitte og overprøve regler som den demokratisk valgte nasjonalforsamling i Norge lager for norske forhold, og det blir mer betenkelig dess mer vidtrekkende domstolens myndighet i så måte er.

 

Så det er all grunn til å være kritisk, men det er man likevel ikke. Denne pussige mentaliteten illustreres ganske godt i denne tråden, hvor man helt uten videre og helt ukritisk bruker menneskerettighetene som målestokk for Norges statsform og lovgivning.

 

(Og dessuten bruker man dem helt feilaktig, men det er nå så.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...