Gå til innhold

Objektiv og blits til D40x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen bilder med Sigmaen...

 

2445550326_bffafcd692.jpg

 

2445550422_1250987622.jpg

 

2445550490_2d9ee953a6.jpg

 

2445550532_8c25c207d2.jpg

 

2445550580_c95c15fb20.jpg

 

Om disse bildene er representative for Sigma dette 50-150mm objektivet så er jeg overhodet ikke imponert. Jeg syns ikke de bildene du har lagt inn her er spesielt skarpe.

Skulle sett exif data fra f. eks det 3.bilde her; kan det være kamerarystelser som gjør bildet uskarpt og fritt for de fine detaljene?

 

PS; henta ut exifdata ISO 800 er vel forklaringa..1/640sek F4

Ja du kunne trengt VR i huset...))

 

Her har du et eksempel fra meg; en kollega har en liten plendriter som jeg tok en del bilder i november i fjor. Objektivet brukt her er veldig skarpt og man ser det karakteristiske mønstre som hunder har på snuten. (FA* 200mm vid åpent)

 

Edit= PS

 

2454751393_81ea647df2_b.jpg

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Ehhh!?!

Objektiver bør sammenlignes under like forhold, på samme tid og med samme innstillinger???

 

Ja såklart bør objektiver sammenliknes under "mest mulig" like forhold, om mulig.

Men det var egentlig ikke mitt poeng med å poste OT i denne tråden....

 

Jeg mener at skal man anbefale et objektiv til andre med å vise til bilder så bør man strebe etter å vise frem bilder som er brukbart skarpe. Øyvind skryter jo dette objektivets skarphet opp i skyene, men fremviser bilder som mildt sagt er dårlige til å vise oss akkurat det.... De bildene kan vel nødig friste selv en fersking til å kjøpe Sigmaen... :nei:

Lenke til kommentar
Jeg mener at skal man anbefale et objektiv til andre med å vise til bilder så bør man strebe etter å vise frem bilder som er brukbart skarpe. Øyvind skryter jo dette objektivets skarphet opp i skyene, men fremviser bilder som mildt sagt er dårlige til å vise oss akkurat det.... De bildene kan vel nødig friste selv en fersking til å kjøpe Sigmaen... :nei:
Sant nok, men han har vist mange gode bilder tidligere, bl.a. i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=778195&hl=

Lenke til kommentar
Beklager, da har jeg misforstått litt. Lille meg har ikke sååå mange kunnskaper om speilrefleks banket inn i hodet. Men jeg har nå i hvert fall lært noe nytt, og jeg vet at akkurat det funker.

Har lurt litt på 50-150 mm ja. Den har jo bedre lysstyrke enn mange av de 70-200 mm'erne, og med 10 megapixler kan jeg jo croppe litt også.

 

Dette er sikkert en god linse som vil gi deg mange bilder du kommer til å bli glad i.

 

Det er lagt ut noen bilder i denne tråden og de er gode eksempler på hvor vanskelig det kan være å treffe skikkelig fokus. Trykk på noen av bildene og se nærmere på dem i fullformat. Se om du klarer å finne ut hvor fokus er.

 

Disse bildene er ikke uskarpe som noen påstår, de har bare ikke alltid skarpheten der den bør være, eller at dybdeskarpheten er svært liten.

 

http://farm3.static.flickr.com/2387/244555...7e61ee01f_o.jpg

Dette bildet fant jeg ingen områder som er sylskarpe, men båndet rundt halsen på fido ser ut til å være omtrendt fokus punktet, mens ballen er vesentlig mer uskarp.

 

http://farm3.static.flickr.com/2103/244555...e6396fbb3_o.jpg

Ett stilig bilde, fido er en flott hund, men igjen er det halsbåndet som ser ut som om det er fokuspunktet. Grunnet for stor blender avtar skarpheten for tidlig forran og bak fokuspunktet slik at annsiktet til fido ikke blir skarpt.

 

http://farm3.static.flickr.com/2055/244555...2ea060f00_o.jpg

Dette bildet ser ut til å bære fokusert for langt bak. Se på bakken og hvor denne er skarp. Bildet er ikke uskarpt, men det har ikke skarphet der jeg ville hatt den: På ansiktet til fido.

 

Ellers ble jeg som ikke kjenner Nikon i det hele ikke det minste kloke av tilbakemeldingene om 40x. Har 40X blendermekanisme?

Lenke til kommentar
Beklager, da har jeg misforstått litt. Lille meg har ikke sååå mange kunnskaper om speilrefleks banket inn i hodet. Men jeg har nå i hvert fall lært noe nytt, og jeg vet at akkurat det funker.

Har lurt litt på 50-150 mm ja. Den har jo bedre lysstyrke enn mange av de 70-200 mm'erne, og med 10 megapixler kan jeg jo croppe litt også.

 

Dette er sikkert en god linse som vil gi deg mange bilder du kommer til å bli glad i.

 

Det er lagt ut noen bilder i denne tråden og de er gode eksempler på hvor vanskelig det kan være å treffe skikkelig fokus. Trykk på noen av bildene og se nærmere på dem i fullformat. Se om du klarer å finne ut hvor fokus er.

 

Disse bildene er ikke uskarpe som noen påstår, de har bare ikke alltid skarpheten der den bør være, eller at dybdeskarpheten er svært liten.

 

http://farm3.static.flickr.com/2387/244555...7e61ee01f_o.jpg

Dette bildet fant jeg ingen områder som er sylskarpe, men båndet rundt halsen på fido ser ut til å være omtrendt fokus punktet, mens ballen er vesentlig mer uskarp.

 

http://farm3.static.flickr.com/2103/244555...e6396fbb3_o.jpg

Ett stilig bilde, fido er en flott hund, men igjen er det halsbåndet som ser ut som om det er fokuspunktet. Grunnet for stor blender avtar skarpheten for tidlig forran og bak fokuspunktet slik at annsiktet til fido ikke blir skarpt.

 

http://farm3.static.flickr.com/2055/244555...2ea060f00_o.jpg

Dette bildet ser ut til å bære fokusert for langt bak. Se på bakken og hvor denne er skarp. Bildet er ikke uskarpt, men det har ikke skarphet der jeg ville hatt den: På ansiktet til fido.

 

Ellers ble jeg som ikke kjenner Nikon i det hele ikke det minste kloke av tilbakemeldingene om 40x. Har 40X blendermekanisme?

 

Nei Herr FrodeNilsen de bildene finnes (dessverre) ikke skarpe i det hele tatt.

Og årsaken til det er vel først og fremst at de er tatt med en Nikon D80 satt på ISO 800.

Med såpass høy ISO forsvinner de fine detaljene og skarpheten i bildene under slike forhold.

Men sjekk gjerne den tråden som k-ryeng linka til over her; der ligger det en del mye bedre bilder fra Øivind D. i så måte :thumbup:

Lenke til kommentar
Ellers ble jeg som ikke kjenner Nikon i det hele ikke det minste kloke av tilbakemeldingene om 40x. Har 40X blendermekanisme?
Nei, D40x har ikke noen blendermekanisme. Blendermekanismen sitter i objektivet du henger frempå.

 

D40x har (som alle andre digitale Nikon-hus og nyere filmhus) automatisk nedblending av objektiver som støtter dette, som inkluderer objektiver av typene AF-S, AF-I, AF-D og AF, samt tilsvarende tredjepartsobjektiver.

Lenke til kommentar
...

 

Nei Herr FrodeNilsen de bildene finnes (dessverre) ikke skarpe i det hele tatt.

Og årsaken til det er vel først og fremst at de er tatt med en Nikon D80 satt på ISO 800.

Med såpass høy ISO forsvinner de fine detaljene og skarpheten i bildene under slike forhold.

Men sjekk gjerne den tråden som k-ryeng linka til over her; der ligger det en del mye bedre bilder fra Øivind D. i så måte :thumbup:

 

Jeg benytter ett Minolta 5D, og det er ikke snakk om at iso800 gir meg uskarpe bilder. Det er bare å bruke utstyret riktig. Jeg skal nok se meg enig i at bildene i denne tråden kunne vært skarpere, men jeg har kommentert dem utifra den høye komprimeringsfaktoren som disse bildene har. Linsa ser ut til å være helt OK.

 

Hvis dere mener at D80 ikke har skikkelig oppløsning på iso800, hva mener dere da om D40x? Konsertbilder blir jo typisk tatt med høy ISO. Hva er da vitsen med en hyperskarp linse til slike formål?

 

Jeg skrev innlegget mitt for å sette fokus på behovet for nøyaktig fokus ved stor blender og effekten stor blender har på bildene. Stor blender er ikke svaret på alt.

 

De bildene jeg har omtalt ville ikke vært vesentlig bedre på iso100, da fokus er satt feil. Det er heller ikke benyttet optimal blender på flere av dem. Jeg opplever at det tydelig skinner igjennom at fotografen er glad i disse dyrene og bildene av dem.

 

Hvis denne Sigma linsa får fotografen til å ta flere bilder og gir ham flere bilder han er glad i, så er jo det helt toppers. Jeg håper trådstarter finner seg slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Ellers ble jeg som ikke kjenner Nikon i det hele ikke det minste kloke av tilbakemeldingene om 40x. Har 40X blendermekanisme?
Nei, D40x har ikke noen blendermekanisme. Blendermekanismen sitter i objektivet du henger frempå.

 

D40x har (som alle andre digitale Nikon-hus og nyere filmhus) automatisk nedblending av objektiver som støtter dette, som inkluderer objektiver av typene AF-S, AF-I, AF-D og AF, samt tilsvarende tredjepartsobjektiver.

Selvfølgelig har D40X blendermekanisme. Det er en liten arm inne i kamerahuset som holder blenderen åpen under bruk - før eksponering. Det er først når speilet spretter opp at denne armen slipper blenderoverføringen slik at objektivet blender ned til den elektronisk (CPU) styrte blenderen i ojektivet. Akkurat som alle andre Nikon SLR.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har D40X blendermekanisme. Det er en liten arm inne i kamerahuset som holder blenderen åpen under bruk - før eksponering. Det er først når speilet spretter opp at denne armen slipper blenderoverføringen slik at objektivet blender ned til den elektronisk (CPU) styrte blenderen i ojektivet. Akkurat som alle andre Nikon SLR.
Nettopp.

 

Selve blenderen og all mekanikken rundt denne sitter i objektivet. Ja, jeg vet blenderinformasjon overføres med en mekanisk arm. Akkurat som i en del andre hus så overføres energien til å fokusere mekanisk fra huset. Men fokusmekanikken sitter fremdeles i objektivet.

 

Og ja, jeg var spydig. Det blir litt tullete når vedkommende etter så mange poster som svarer på spørsmålet sitt fremdeles tydeligvis ikke klarer å tro at D40 faktisk kan styre blenderåpningen på objektivet (jeg lurer på hva alternativet skulle vært, med tanke på at størsteparten av objektivene som virker på D40 ikke en gang har blenderring...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan de som er ærlige komme med tilbakemelding på disse og?
Jeg synes det var litt lite kontrast i de bildene, i tillegg til at fargemetningen var forholdsvis lav (selvfølgelig vanskelig å vurdere i sort/hvitt, men dog). Oppskarpingen kunne også vært bedre, men dersom disse er tatt med D300 er det en naturlig årsak - du må nok justere opp fargemetning og oppskarping et lite hakk i forhold til D80.

 

Ellers synes jeg bildene var fine - det er nokså vanskelig å vurdere skikkelig uten at de er i full oppløsning og helst med exif, men slik jeg ser dem er de OK.

Lenke til kommentar
Siden det ikke er hemlis at jeg har alt for bra utstyr i forhold til kunnskaper, spør jeg for å lære

 

Oppskaring. Mener du da å gjøre de skarpere i PS i etterkant?

Enten det, eller øke sharpness i kamera innstillingen.

 

Det er alltid bedre å gjøre oppskarpningen helt til slutt i blidebehandlingsprosessen. Dette er fordi oppskarpningen gjør andre ting vanskeligere å få til.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ok, skal se hva jeg får til. Har mer enn nok å lære meg dette kamera først og fremst. Fordelen med d300 er at det TVINGER deg til å måtte tenke og jobbe aktivt da det ikke finnes noen predefinerte innstillinger som auto osv...

 

Kanskje jeg og en dag blir en habil fotograf :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...