Gå til innhold

Objektiv og blits til D40x


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt Nikon D40x i et halvt år ser jeg nå behovet for noen flere objektiver. Kommer nok til å ta en del bilder på konserter, og tenkte derfor at et lyssterkt 50 mm hadde passet bra, samt et lyssterkt 105 mm.

I tillegg til å ta bilder på konserter liker jeg å ta bilder av dyr(hunder, hester ++), portretter og makro, og er derfor litt usikker på hva som bør velges sånn sett. Ser helst at jeg kjøper 2 objektiver. Noen forslag til hvilke som kan passe? Skal bruke maks 5000 kr (men helst mindre).

 

Det jeg altså vil ha er:

Et objektiv til portretter og konserter (kanskje dette?)

Et objektiv til dyr og makro

+ en fjernstyrt kontroll

+ en blits (SB-400, SB-600 eller SB-800?)

En kameraveske (Lowepro Stealth Reporter?)

 

EDIT: Fullt klar over at det ikke er autofokus i kamerahuset på D40x.

Endret av carmelita
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

bare som en liten avsporing; Sigma kommer med en 50mm f/noe med HSM, den vil dermed ha autofokus på D40x.

 

Det kan kanskje være en tanke å vente litt på den ?

 

Når det gjelder blits ville jeg ha hoppet over SB-400 (har ikke støtte for wireless flash, må bruke hotshoe kabler o.l.). SB-600 er nok et greit sted å starte. Trenger du noe sterkere senere kan du kjøpe deg SB-800. Det er kjekt å ha mer enn en blits, dersom man skal ta litt portretter.

 

 

Ellers får noen har faktisk *kan* noe om Nikon hjelpe deg litt videre ;)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Vet dere når det kommer da? Skal tas i betraktning, men vil gjerne ha kjøpt det innen mai måned er over, og tviler litt på at det har kommet innen da...(?) Blir så mange konserter i juni/juli som jeg vil ha ganske så bra lysstyrke, og det har jeg ikke akkurat med F5.6.

Har dessuten tenkt litt på dette med autofokus, og tenkte at det kunne være greit å ha et objektiv uten auto fokus. Da blir jeg jo tvingt til å bruke manuell fokus. Men, det tas med i betrakning.

Endret av carmelita
Lenke til kommentar
Vet dere når det kommer da? Skal tas i betraktning, men vil gjerne ha kjøpt det innen mai måned er over, og tviler litt på at det har kommet innen da...(?) Blir så mange konserter i juni/juli som jeg vil ha ganske så bra lysstyrke, og det har jeg ikke akkurat med F5.6.

Har dessuten tenkt litt på dette med autofokus, og tenkte at det kunne være greit å ha et objektiv uten auto fokus. Da blir jeg jo tvingt til å bruke manuell fokus. Men, det tas med i betrakning.

Et alternativ kan jo være nikkor AFS 60 mm f/2,8 micro??? Ikke fullt så lyssterk men autofokus. Og, du nevnte makro?

Endret av Ivar_Schiager
Lenke til kommentar
Et alternativ kan jo være nikkor AFS 60 mm f/2,8 micro??? Ikke fullt så lyssterk men autofokus. Og, du nevnte makro?

Tja. Den er jo 2 steps tregere. Det er ganske mye når man jobber i dårlig lys. 1/60 sek på f/1.4 blir 1/15 sek på f/2.8.

 

Jeg tror Sigma 30mm f/1.4 er et greit valg. Siden D40X har 10mpx, så har carmelita litt å croppe i også! Evt kan carmelita selge kameraet sitt for 2500 til 3000 kr og kjøpe D80 + 50mm f/1.8 for 5000 + 975 kroner.

Lenke til kommentar

Den koster jo ikke skjorta, den 50'en så jeg sier løp og kjøp.

 

Du kjent med problemstillingen, du er villig til å ta det som en utfordring, og du kan selge 50'en uten så alt for mye tap dersom du skulle finne ut at du vil gå for Sigma sin når den når markedet.

 

Du har all informasjonen du trenger for å ta valget, om 50'en fremdeles er attraktiv så er det bare å kjøpe den.

 

Det er min mening.

 

Mvh,

Beej80

Edit: Skrivefeil.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Nå har jeg ganske små hender, så D80 blir for stort for meg, men skjønner hva du mener. Jeg får nesten bare se litt rundt og tenke litt. Kall meg gjerne for gærn, men jeg har fortsatt lyst på 50 mm.

50 mm f/1,8 er helt grei.

Det er lettere å fokusere den manuelt, siden fokuseringsringen beveger seg lenger under fokus. I tillegg får du angivelse av dybdeskarphet og innstilt avstand.

Du får også fokuseringshjelp av kameraets fokusmåling, med en grønn diode som lyser.

Ypperlig objektiv til portretter o.l. (Også mot makro om du bruker tele-konverter eller mellomringer. OBS: Vanskelig å finne mellomringer som har kontaktene for lysmåling.)

Lenke til kommentar

Har D40x noen blendemekanisme slik at du kan fokusere ved f1.8 og at kameraet automatisk blender ned når du tar bildet? Blir det da riktig eksponering?

 

Ellers så hjelper ikke "VR" eller hva man nå kaller det stort ved 30mm eller 50mm, hvis objektene du tar bildet av beveger seg så mye at du trenger middels lukker for å fryse bevegelsene.

 

Det er ett hav av forskjell mellom f1.4 og f2.8. DOF er noe helt annet, og ved f1.4 slippes dobbelt så mye lys gjennom linsa. Søkeren blir lysere, det blir lettere å se om fokus sitter, og kombinasjonen av mindre DOF og mer lys gjør det mye lettere for huset ved AF.

 

Nå er vel ikke 40x noen reser med af i svakt lys? Søkeren er vel heller ikke den beste? f2.8 kan fort bli litt snaut.

 

Jeg ville lekt meg litt med en 50mm f1.8 manuelt. Du bør da finne ut om trenger AF. Du bør også finne ut om du vil ha nytte av VR (eller hva man velger å kalle det).

 

Det er lite som kan konkurrere med "VR" i kombinasjon med F1.4 og f1.8 linser, men da må du bytte merke. Ett Sony A200 vil koste deg under fire lapper og vil gi deg "VR" med alle linsene dine.

 

Du har jo 50mm f1.7-1.8 samt 100mm f3.5 1:2 macro linsa til Cosina uansett hva du velger. Bra og billig.

 

Det er historisk litt risky å kjøpe Sigma, da linsene er notoriske for å ikke fungere på nye hus.

 

2stk linser og en blitz til 5000KR utelukker ganske mye glass, særlig når du ikke har fokusmotor i huset.

Endret av FrodeNilsen
Lenke til kommentar
Har D40x noen blendemekanisme slik at du kan fokusere ved f1.8 og at kameraet automatisk blender ned når du tar bildet? Blir det da riktig eksponering?
Ja, det eneste som ikke fungerer med AF-D-optikk er autofokus, lysmåling og nedblending fungerer helt utmerket.

 

 

Det er ett hav av forskjell mellom f1.4 og f2.8. DOF er noe helt annet, og ved f1.4 slippes dobbelt så mye lys gjennom linsa.
Fire ganger så mye lys (to blendertrinn).
Lenke til kommentar
Har D40x noen blendemekanisme slik at du kan fokusere ved f1.8 og at kameraet automatisk blender ned når du tar bildet? Blir det da riktig eksponering?
Jeg tror ikke det er noen AF-kameraer fra Nikon som ikke gjør det, men jeg skal ikke uttale meg bastant om de virkelig gamle modellene.
Lenke til kommentar
Har D40x noen blendemekanisme slik at du kan fokusere ved f1.8 og at kameraet automatisk blender ned når du tar bildet? Blir det da riktig eksponering?
Jeg tror ikke det er noen AF-kameraer fra Nikon som ikke gjør det, men jeg skal ikke uttale meg bastant om de virkelig gamle modellene.

Det er ikke snakk om AI-objektiv men et AF-objektiv.

All info om blender overføres elektronisk. Men blenderen må låses på 22.

Men en annen ting er det jo at dersom du skal bruke blits manuelt, da fungerer det for så vidt med AI objektivene, for da kjører jeg alt manuelt likevel.

Lenke til kommentar

Alle AF-objektiver er AI-objektiver.

 

Blenderringen (på objektiver som har dem) må låses på minste blender, men den faktiske blenderåpningen er styrt av kameraet, og kameraet holder blenderen vid åpen inntil du faktisk tar bildet. G-type-objektiver har ikke blenderring, så der slipper du å tenke på det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Var noen som nevnte at noen sigma-linser ikke fungerer på Nikon. Jeg har faktisk prøvd denne linsa (50 mm), og den fungerer på mitt kamera;) Dessverre fikk jeg ikke prøvd noe særlig mye. Det var liksom å sette det på kamerahuset, ta ett bilde og så ta det av igjen.

 

Ble forresten litt forvirret av snakket deres nå. Jeg har ikke lært såå mye at jeg skjønner nok til å skjønne alt det der.

 

 

Ellers lurer jeg litt på om det er best å satse på 105 mm, 70-200 mm eller 55-150(eller hva det nå var)mm? Til mitt bruk altså. Er litt avhengig av at linsa er lyssterk, og jeg har inntrykk av at man må gå veldig opp i pris hvis man skal få det på f.eks. 70-200mm.

Lenke til kommentar
Var noen som nevnte at noen sigma-linser ikke fungerer på Nikon. Jeg har faktisk prøvd denne linsa (50 mm), og den fungerer på mitt kamera;) Dessverre fikk jeg ikke prøvd noe særlig mye. Det var liksom å sette det på kamerahuset, ta ett bilde og så ta det av igjen.

Uhm, nei.

Sigma objektiver virker *stort sett* på Nikon. Men når det kommer nye kamerahus (og du kjøper det nytt) så KAN det være at kameraet og objektivet ikke lenger kommuniserer riktig, siden Sigma 'reverse engineers' kommunikasjonsprotokollen til Nikon. Da er det som oftest bare å levere inn objektivet og få oppgradert "firmware'n" som ligger i det. Så vil det virke igjen.

 

Ellers lurer jeg litt på om det er best å satse på 105 mm, 70-200 mm eller 55-150(eller hva det nå var)mm? Til mitt bruk altså. Er litt avhengig av at linsa er lyssterk, og jeg har inntrykk av at man må gå veldig opp i pris hvis man skal få det på f.eks. 70-200mm.

Sigma 50-150/2.8 er et godt valg i følge Øivind Dahle ;) Han har bare godord å si om det objektivet. Prisen er en del snillere så vidt jeg skjønner også.

 

Siden du er litt usikker akkurat nå så er det gjerne en tanke å kun kjøpe ett objektiv akkurat nå.. F.eks 50'en som du har lyst på. Da har du litt å tukle med en stund, så kan du heller ta en egen runde på 105++mm...

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Utelatte ord.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Beklager, da har jeg misforstått litt. Lille meg har ikke sååå mange kunnskaper om speilrefleks banket inn i hodet. Men jeg har nå i hvert fall lært noe nytt, og jeg vet at akkurat det funker.

Har lurt litt på 50-150 mm ja. Den har jo bedre lysstyrke enn mange av de 70-200 mm'erne, og med 10 megapixler kan jeg jo croppe litt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...