Gå til innhold

Hvorfor er pentax K20D så lite nevnt i forumet, tross i at den vinner den ene testen etter den andre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja det forundrer meg! pentax k20d vinner den ene testen etter den andre ,den slår til og med nikon D300 på flere tester,men det er nesten ingen skriverier om pentax på forumet,er det så uintresant?eller er alle så merkebevist?har noen ide til hva grunnen kan være?

Vi vil gjerne ha linker og referanser til disse testene, takk.

 

Tom

Lenke til kommentar

Veel, det er da grunner til at jeg valgte et Pentax-kamera selv, og det var ikke fordi jeg ville ha noe annet enn alle andre. Ser ikke på det som noen ulempe, akkurat.

 

Ikke noe vondt sagt om andre merker, men kanskje Pentax-brukere består av folk som oftere har tenkt litt mer gjennom kjøpet sitt? For samme prisen som mitt K100D kunne jeg fått et Nikon D40, men tror neppe jeg hadde gjort det, da jeg opplever førstnevnte som et bedre kamera - i mine hender.

Lenke til kommentar

hehe er vell at pentax folk, ikke har behov for å skryte :) vi VET at kameraet er kun et verktøy. En hammer er en hammaer, det er personen bak som teller. Og vi vet at pentax leverer ypperlige vertøy til oss.

 

Og tror de fleste er dritt lei canon vs nikon tråder og folk som spør "hjelp skal ha nytt kamera til maks 15k". Har man så mye penger å svi av, så bør man bruke tid på research.

Endret av DeViSoR
Lenke til kommentar

Enig med DeViSoR...

Jeg er lei alle disse Canon-Nikon trådene.

 

Man må bruke relativt mye energi for å i det hele tatt få mange av disse unge(ne) til å vurdere andre merker enn Canon (og Nikon i mindre grad).

Når vi da for ikke så alt for lenge siden hadde ikke mindre enn 3 personer som tilbedde Canon som en gud, og kranglet på alt og alle så er det rett og slett ikke noe jeg orker å bruke energi på. Er de interessert så kan jeg gjerne komme med informasjon og erfaringer om K10D, som er den referansen jeg har.

 

Videre virker det som om at de som er åpen for andre muligheter og gjør litt research, de ender veldig ofte opp med Pentax eller andre merker enn de 2 store. Det er tross alt der man som oftest får mest for pengene mtp funksjonalitet vs pris.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Er nok flere grunner til det, slik jeg ser det:

- Pentax var sent ute med å markedsføre kameraene sine i en pris som massemarkedet ville ha.

- Canikon var med andre ord mer kjent, og pga kameraer i rett pris, solgte flere

- Når Pentax nå kommer og skal inn i dette markedet, er de ikke aktuelle for de som allerede har Canikon, pga utstyret/objektiver de allerede har.

- De som har Pentax fra før, er kanskje litt mer rutinerte, og derfor kun deltar i de seriøse diskusjonene.

- Canikon er vel mest brukt profesjonelt, siden de har satset hardere der tidligere.

- Pentax gir ikke nødvendigvis best bilder "out-of-the-box", men ett veldig godt utgangspunkt for etterbehandling.

- og sist, når Canikon har høyest markedsandel, så gir det mest diskusjoner...

Lenke til kommentar
Ja det forundrer meg! pentax k20d vinner den ene testen etter den andre ,den slår til og med nikon D300 på flere tester,men det er nesten ingen skriverier om pentax på forumet,er det så uintresant?eller er alle så merkebevist?har noen ide til hva grunnen kan være?

 

Jeg har ikke sett en eneste test hvor den har vunnet. Heller ingen tester der den har slått D300. Har du link eller referanser?

Lenke til kommentar
Er nok flere grunner til det, slik jeg ser det:

- Pentax var sent ute med å markedsføre kameraene sine i en pris som massemarkedet ville ha.

- Canikon var med andre ord mer kjent, og pga kameraer i rett pris, solgte flere

- Når Pentax nå kommer og skal inn i dette markedet, er de ikke aktuelle for de som allerede har Canikon, pga utstyret/objektiver de allerede har.

- De som har Pentax fra før, er kanskje litt mer rutinerte, og derfor kun deltar i de seriøse diskusjonene.

- Canikon er vel mest brukt profesjonelt, siden de har satset hardere der tidligere.

- Pentax gir ikke nødvendigvis best bilder "out-of-the-box", men ett veldig godt utgangspunkt for etterbehandling.

- og sist, når Canikon har høyest markedsandel, så gir det mest diskusjoner...

 

samt, man skal være temmelig lat for å ikke gidde å sette seg inn i kameraet. Skal man bruke dslr så bør man lære seg mulighetene, og endre instillinger slik at man får bildene slik man ønsker å få de "out of the box"..

 

Reklame er også et viktig faktor, pentax er dritt dårlig på å markedsføre seg. Men dog de ahr blitt bedre og bedre. Da jeg skulle ut og handle hadde jeg kritterier.

 

bildekvalitet (forsto fort at man bør kunne endre instillinger (eller bruk RAW))

søker

hvordan den satt i hånda

pris på system (kamera, linser osv)..

 

Valget mitt ble pentax, og jeg er veldig fornøyd. Har prøvd både nikon og canon, men valget endte på Pentax. Hovedtyngden på valget lå i pris på å utvide systemet, is pr linse ble fort veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett en eneste test hvor den har vunnet. Heller ingen tester der den har slått D300. Har du link eller referanser?

 

Har ikke sett noen tester der de 2 er satt opp hverandre, så hvis noen har linker, hadde det vært interessant lesning.

Endret av Dimind
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett en eneste test hvor den har vunnet. Heller ingen tester der den har slått D300. Har du link eller referanser?

 

Har ikke sett noen tester der de 2 er satt opp hverandre, så hvis noen har linker, hadde det vært interessant lesning.

 

Har heller ikke sett noen tester hvor dette er en direkte 1-1 sammenligning, men det eksisterer en test som sammenligner K20D med bl.a. D300, se vedlagte lenke.

 

http://www.trustedreviews.com/digital-came...-digital-SLR/p1

 

Vet ikke om dette er hva OP henviste til men testen er jo bra den, både for Pentax og de øvrige produsentene som det vises til.

Lenke til kommentar
Skal si Pentax-folket kom med stortromma å skrøt av kameraene sine nå...

 

De trenger bare et lite spark bak, som denne tråden, og da kommer gode ord strømmende.

 

 

Alle vet jo at K20D ikke er bedre enn D300 :D

 

Snakket ikke vi om dette DeViSoR?

 

Hakket bedre enn D200, men ikek D300? :)

 

 

hehe.. d200 raskere ja.. bedre nei ;).. bedre en d300 vil jeg ikke påstå når det kommer til af og høy iso nivå (støy).

 

Men jeg skryter ikke av kameraet mitt, fornøy ja :).

Lenke til kommentar
Enig med DeViSoR...

Jeg er lei alle disse Canon-Nikon trådene.

Vi trenger flere Pentax vs. Samsung-tråder. :tease:

 

Man må bruke relativt mye energi for å i det hele tatt få mange av disse unge(ne) til å vurdere andre merker enn Canon (og Nikon i mindre grad).

Når vi da for ikke så alt for lenge siden hadde ikke mindre enn 3 personer som tilbedde Canon som en gud, og kranglet på alt og alle så er det rett og slett ikke noe jeg orker å bruke energi på. Er de interessert så kan jeg gjerne komme med informasjon og erfaringer om K10D, som er den referansen jeg har.

Uten å gå inn på den markedsmessige bakgrunnen for Canikons hegemoni i dag, så er det verdt å påpeke at de tilsammen har noe slikt som en markedsandel på 70-80 %.

 

Dette vil gi et godt inntrykk for en kjøper som ikke har satt seg inn i saken.

 

De andre merkene blir noe mer obskure. Nå tilhører jeg som de fleste kanskje vet en annen blokk (greit, uthus da) av kameramerkedet. Pentax lider under det samme problemet som Olympus/Panasonic(/Leica).

 

Folk aner ikke at disse merkene er verdt en dritt.

 

Pentax og Olympus er enestående varemerker som har drevet med foto i en mannsalder. Og som de fleste vil si seg enig i (med unntak av fanboys) er det for øyeblikket så liten forskjell mellom bildekvalitet fra de forskjellige merkene at det er akkurat det samme hva du kjøper. Unntak for de som vil ha spesielle optiske konstruksjoner som er å få kjøpt til de enkelte merkene (mao. optikk andre merker ikke har).

 

Så får jeg bare stå for det.

Lenke til kommentar

Jøssenam, ser ut som om Din Side og TV2 Hjelper Deg har fått en søsterside i det store utland. Å trekke denne testen frem er litt trist, da den jo egenlig ikke sier noe i det hele tatt.

 

Et kort sitat....In single shot mode it can take a picture just as fast as you can press the shutter button, at least two shots a second.

 

Nå skal det sies at jeg ikke bruker pentax selv, men er litt snobbete og har slått til med en D300. Men det kameraet jeg har anbefalt oftest etter at Nikon sluttet med fokusmotor i huset på entrylevel kameraene er Pentax K100D og nå i det siste K200D, utelater bevisst D80 og K10D da disse er avanserte kamera som krever mye mer av brukerene, selv om prisen pr i dag ikke gjenspeiler det.

 

Å bare for å ha sagt det, hvis jeg skulle ha valgt kameramerke igjen, da er det stor fare for at det hadde blitt pentax...

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del K20D tester og har ennå til gode å se den "slå" D300. Det ville ærlig talt ha overraska meg. Det måtte eventuelt vært et datablad som "tester" ved å lese Mp, for så å kåre en vinner på grunnlag av det. I mitt hode så ligger D300 et hakk eller to foran, og det skulle da bare mangle. Selv om prisforskjellen for øyeblikket ikke er enorm, så er D300 dyrere, og D300 sikter høyere i næringskjedden. D300 er et mer ambisiøst prosjekt enn K20D. Derfor er det få seriøse testere som setter dsse to direkte opp mot hverandre. Men kom gjerne med eksempler Pleiadne.

 

En annen ting er at jeg synes at hele testvinner begrepet er litt underlig. Omtrent like underlig som missekonkuranser. Å utstyre damer, eller i vårt tilfelle kameraer, med silkebånd, for så å utrope en vinner er for meg et snodig fenomen.

 

Men hvorfor blir så K20D "så lite nevnt i forumet"?

Tja. Det avspeiler nok mye markedet. Det selges ikke like mange av den som f.eks 400D. Samtidig tror jeg at mange av de som tross alt bruker og trives med Pentax vet at der er forholdsvis liten vits i å skrive om den. Innlegg om den drukner i mengden av Canikon poster. I tillegg er nok mange Canikon folk mer opptatt av å "sloss" med hverandre, enn de er av å sette seg inn i hva andre produsenter har å tilby.

Lenke til kommentar

Men Tim, man kan ikke si Nikon eller Canon ikke er sikre kjøp, de kommer mest sannsynlig ikek til å forsvinne i framtiden, bruktmarkedet har hovedvekt på canon, men nikon rett bak, det finnes mer utstyr til canon og nikon, og objektivutvalget er bredt, på begge sider. så hvorfor lese seg ihjel på andre kameramerker?

 

Det det koster å bytte system, kan man heller bruke på oppgradering av kamera/objektiv, og man får da noe som er bedre, men trenger ikke tillegne seg brukerkunnskaper, man ikek får bruk fra ved daglig fotografering.

 

Jeg har alltid sett på pentax/olympus som "farlige valg." jeg har sikkert ikke grunn til det, men magefølelsen sier så.

 

Og som dere sier, de fleste kameraene er gode nok for alle fotografer, og det er kun små marginer som skiller, så om man er fornøyd med en ting, hvorfor skifte?

 

Jeg regner med alle har samme tanker, selv om dere har CAN/OLY/PENT/NIK.

Lenke til kommentar

fanboys ditt og fanboys datt.

 

Jeg har den senere tid sett en del tråder hvor personer skal kjøpe sitt første digitale speilrefleks, og spør om anbefalinger.

Kameraene som kanskje oftest har blitt trukket frem som anbefaling for disse er Pentax K100D Super sammen med nikon d40 og canon 350d.

Dette til tross for at fanboys av canikon har 70-80% av markedet, og sannsynligvis utgjør de en like stor andel av deltakerne på forumet. til tross for det så har pentax etter min oppfatning blitt anbefalt i tilsvarende stor grad som konkurrentene fra fanboymerkene canon og nikon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...