Gå til innhold

Hvorfor er pentax K20D så lite nevnt i forumet, tross i at den vinner den ene testen etter den andre?


Anbefalte innlegg

Jeg er tilbøyelig til å være enig med dere, jeg tror også til en viss grad at det er en trend som viser seg.

 

Dette har med at en del personer bl.a. tomsi42, som selv er Canon-bruker, faktisk er veldig flink å anbefale bl.a. Pentax. Jeg tror i stor grad det er værtettingene til Pentax som gjør utslaget for mange nye innenfor DSLR.

 

Samtidig dette med at det i det siste har vært en del Pentax-tråder på 'forsiden' har mye med at vi har egentlig vært flinke å holde de aktive, selv om de ofte har perioder på det innholdet er på sidelinjen av emnet. Bare det at folk ser trådene med informasjon og diskusjoner rundt Pentax tror jeg nok bidrar sterkt til at folk er mer villig til å vurdere Pentax.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg så smått begynte å henge i denne delen av forumet i 2005, var det nokså uvanlig å komme over noe som helst annet enn Canon, og det var en del harde slag mot Canon-fanboys. Stemningsskillet på Akam tør jeg påstå kom med PMnormal, som på ca. 1 uke med maskingeværposting etablerte seg som lokal "grand old man", og som Canon-mann sablet han ned fanboysen uten at de kunne ta til motmele. Da han forsvant en periode ble det raskt dårlig stemning igjen, men heldigvis har vi nå flere "merkenøytrale", som bidrar til en vesentlig bedre stemning enn det tidvis har vært her...

Lenke til kommentar
Det hjelper jo også på, at en del høylytte (Canon) fanboys klarer å erte på seg en lengre utestengelse ...

Joda. Jeg sluttet praktisk talt helt å bruke denne delen av forumet pga. dem, men det er jo en terror som bare har vart noen måneder... Men nå er vi veldig OT.

 

Fotografi ga faktisk ikke K20D karakteren "godt kjøp" en gang. Ut i fra selve testen ser det ut som om det mest er et problem med måten de setter karakter på, men det ser ut som om Pentax har gått i helt motsatt retning av K10D når det gjelder standardinnstillinger i jpeg?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Fotografi ga faktisk ikke K20D karakteren "godt kjøp" en gang. Ut i fra selve testen ser det ut som om det mest er et problem med måten de setter karakter på, men det ser ut som om Pentax har gått i helt motsatt retning av K10D når det gjelder standardinnstillinger i jpeg?
Standardinnstillingene (Natural) er nok ganske like de i K10D.

 

Men denne gangen har Pentax i sin uendelige visdom valgt å legge Bright som førsteval, altså default. Og jeg tror det er grunnlaget for pepperen. I Natural er oppskarping satt til -1, alle andre parametre er nøytrale. Mens i Bright er oppskarping satt til +1, det samme gjelder kontrast. Skulle forresten vært artig og spurt Toralf Sandåker (testeren) om hvordan de har målt, og hvor mye av konklusjonen ssom bygger på jpg målinger, han er mye og se på foto.no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men denne gangen har Pentax i sin uendelige visdom valgt å legge Bright som førsteval, altså default. Og jeg tror det er grunnlaget for pepperen.

 

Disse som driver med tester, kan de ingenting ?

 

Nuvel, Pentax har nå en størrelse som selskap jeg håper de innfinner seg med å være i. Jeg syns kvaliteten minker når folk ikke lenger er nødt til å være innovative for å overleve. Så hysj folkens, hysj - skap ei mer reklame. Jeg grøsser ved tanken på pentax suksess med et K2D (el. annet navn på en proff utgivelse), men med Hoya og Samsung i ryggen kommer det nok, dessverre.

 

Nikon/Cannon gjengen kan forøvrig fortsette å krangle seg i mellom mens jeg stikker ut og tar noen bilder...

Lenke til kommentar
Fotografi ga faktisk ikke K20D karakteren "godt kjøp" en gang. Ut i fra selve testen ser det ut som om det mest er et problem med måten de setter karakter på, men det ser ut som om Pentax har gått i helt motsatt retning av K10D når det gjelder standardinnstillinger i jpeg?
Standardinnstillingene (Natural) er nok ganske like de i K10D.

 

Men denne gangen har Pentax i sin uendelige visdom valgt å legge Bright som førsteval, altså default. Og jeg tror det er grunnlaget for pepperen. I Natural er oppskarping satt til -1, alle andre parametre er nøytrale. Mens i Bright er oppskarping satt til +1, det samme gjelder kontrast. Skulle forresten vært artig og spurt Toralf Sandåker (testeren) om hvordan de har målt, og hvor mye av konklusjonen ssom bygger på jpg målinger, han er mye og se på foto.no.

 

Velger du alle andre menyspråk i kamera enn Japansk får du brigt som standard, Natural er sett som defalt i den japanske menyen. Det er vel etter pepparen K10D fekk hos Phil på Dprview.

Lenke til kommentar

Jeg har fortalt denne historien før, men den tåler å nevnes på ny. Da D50 var ny vurderte min nevø Nikon vs. Canon. Det er jo en stund siden nå, slik at mye har forandret seg siden da. Holdningen han møtte blant sine jamnaldrende med 350D var et Nikon måtte han aldri velge, for det var et ukjent jallamerke som ikke hadde fremtid. Mange har ble sjokkert over de påstandene da jeg videreformidlet dem da, og sikkert enda flere i dag. Heldigvis har D40 etc forandret på denne vrangforestillingen fra uvitende.

Lenke til kommentar
Ok, men før d40 kom, så var jo disse eneste mulighetene, med D50...

 

Når jeg snakker med de som er litt seriøse så går det i D70 og D80, ikke mye D40... familiefaren med kit'n har selvfølgelig D40,,,, med never som en tømrer ligger det knallfint i hans hender.

Det er så. Men det går 10 av familiefaren med tømrer-never på hver som vi vil kalle "seriøs". Det er forøvrig derfor det er D40 som reddet Nikon.

 

Tom

Lenke til kommentar

Lav pris, lite og "hendig", super bildekvalitet (Folk er jo ofte vant til mobilkameraet) og mangel på forståelse av hva manglende AF på masse objktiver / ikke noe de trenger, er nok en av de største grunnene.

 

Blir det samme i sykkelmiljøet, det selges MYE dritt fra Obs sport, og folk er jo fornøyde med de, men det betyr ikke at syklene egentlig duger.

 

Edit: Blir vel det samme med Canon. Mange som kjøper det, ingen forstår hvorfor :D

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Det må nevnes at det var spesielt D80 og i noen grad D200 som gjorde at Nikon gikk forbi Canon i Japan.

 

Jeg så en gang en graf for markedsandeler måned for måned i Japan, og Nikons steg bratt da D80 ble lansert, og passerte Canon i løpet av et par måneder. Canon har aldri klart å svare, og lanseringen av D40-familien har nok ikke gjort gapet noe mindre.

 

Pentax' graf steg nesten like bratt med K10D, men da fra et svært, svært lavt nivå, og den falt noe tilbake med tiden.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...