Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe høyeffekt-dynamo, hvor?


Anbefalte innlegg

Jeg tar dette i bilstereo delen av forumet da jeg kan tenke meg det er her folk flest kan ha interesse for dette.

 

 

Jeg pusler med ett "lite" anlegg i bilen min og en av tingene jeg må utbedre er å bytte dynamo til noe gromt som kan levere de strøm-mengdene anlegget kommer til å kreve så jeg er på jakt etter plasser hvor jeg kan få bestillt en kraftig dynamo, gjerne (helst) i størrelsen 150A eller mer.

 

Å gå på det lokal verkstedet er det liten vits i så er det noen her som vet om plasser hvor jeg kan få tak i en dynamo som passer i en Toyota Carina II?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du å bruke og hva forbruk kommer du til å ha?

 

Er ikke alle motorer så takler 150A+ husk at det tar 1,88 HK for å lage 100 amper. Så det blir mye krefter å kansje noen simmering lekkasjer av å til.... Men om bilen har AC, takler den store dynamoer også.

Lenke til kommentar

Bilen har AC så den ekstra lasten av en kraftigere dynamo skal den nok takle fint.

 

Pris har jeg ikke tenkt på så mye akkurat nå. at det kan bli på flere tusen er jeg klar over men først må jeg finne ut hvor jeg kan få tak i store dynamoer.

 

I og med jeg driver og pusler med dette så er ingenting fast bestemt, men en kjapp runde med kalkulatoren sier at jeg kommer på rundt 2kW viss ikke mer. Tar man utganspunkt i 2kW og bruker ohms lov så kommer forbruket på 166A ved maks last. da hjelper det lite å ha gel-celle batterier og kondensatorer når dynamoen i bilen ikke leverer mer enn 70A. man får store spenningsfall, dårlig lyd og utladdede batterier etter en kort tid. så ja, jeg trenger en større dynamo. pris spiller egentlig ikke noe rolle. ;)

Lenke til kommentar

Ja stinger har slike dynamoer.

 

Om du surfer ebay eller lignende skal de bedre dynamoene være av typen KKK. Solide greier enkelt å greit.

Her på andre siden av atlanteren er Balmar regnet som veldig bra. Husk justerbar regulator!

Der jeg har funnet disse rimeligst som regel er hos www.defender.com

Google litt for å se forskjellene spesielt på børster og rotorene, så du vet hva du ser etter.

 

Som jeg har nevnt i tidligere tråder må du huske på at max amper blir gitt ved høy rpm som regel.

Balmar har noen som gir bra ved lavere rpm 5000 på dynamoen.

Finnes utall mange monterings muligheter.

Finn frem verkstedshandboka å finn ut hvilke størrelse på reimhjul du skal ha.......

 

Dynamoen er beregnet på å levere strøm til batteriet, ett 65A AGM batteri tar imot 20A etter 12V (litt gjetting)

Du vil da trekke endel direkte ut ifra dynamoen. Jeg har funnet noen som har gitt meg noen bra svar på det enda, men den vil levere strøm til den kortslutter eller brenner opp. Men den leverer ikke strøm så enormt raskt...Så det blir batteriet ditt som er den dynamiske bufferen din. Å ha en metode som får den til å levere max strøm en kort periode under DB konkurranser er også en mulighet.

Lenke til kommentar

kostbare saker, det er jaggu meg sikkert :p

 

Er det noen her som har noen erfaringer med ombyggde dynamoer?

etter flere timer på nettet så har jeg funnet noen bedrifter som bygger om standard-dynamoer til høyeffekt dynamoer og jeg lurer på om det kan være noe å satse på. Fordelen med disse må vel være at dei passer rett inn i dynamofestene i bilen men er dei diftssikre?

Lenke til kommentar

Se om du finner en som overhaler dynamoer i nærheten av deg, de har ofte noen geniale ideer. Finnes bilmodeller som har utrolig bra dynamoer orginalt og de vet ofte hvilke

Eksempel på løsning:

f.eks: BMW E39 og E38 med store motorer har 140A Bosch av god modell. Noen større suver har 200A dynamoer.

Ett hav å velge blant. Bare til å finne rett hastighet på dynamoen så får du greit med effekt.

Skal du gjøre noe skikkelig må du koste på en skikkelig regulator slik at den leverer amperen du trenger.

Hella har en til Bosch opptil ? amper.

 

Personlig så hadde jeg gått for en slik 140A Bosch med så høy omdreining så mulig f.eks 6000omdr på motor = 9000 Omdreininger på dynamo.

 

Bosch merkeverksteder selger også overhalte dynamoer.

Balmar kommer på ca 5500,- ferdig til norge og yter 150A ved 5000 omdr.Inkludert regulator.

 

Jeg kjenner ikke til de 200A som er rimelige, men alle har data å gå etter. Kan sikkert finnes noen andre gullkjøp?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet meg en som bygger dynamoer opp fra grunnen av og han kunne bygge en 180A dynamo til meg for en grei pris.

 

Dynamoen som jeg får har identiske skruefester og el-kontakter til eletronikken i bilen, så for meg blir det bare å skrue ut den gamle og sette inn den nye pluss å bytte ut de "tre store" mens jeg holder på i motorrommet. En times jobb, sånn ca.. :)

Lenke til kommentar

Iraggi Alternator har mye utvalg i ferdige dynamoer, og skal være veldig bra. Til veldig greie priser.

 

http://stores.ebay.com/Iraggi-Alternator-a...Q2em118Q2el1247

 

Excessiveamperage lager på bestilling. Disse skal også være veldigt bra og til veldig greie priser.

 

http://www.excessiveamperage.com/

 

Jeg sjekket ut dette for et par års tid siden. En overhalt brukt dynamo ville da koste meg nesten 3000 hvis jeg skulle ha den største orginal som passet til bilen på rundt 90 A. Sjekke med flere norske forhandlere. Var ca samme pris hos de få som hadde den inne.

 

Iraggi Alternator og Excessiveamperage skulle begge ha mindre betalt for ny dynamo. Hvor du selv velger spesifikasjoner, farge osv. Dette var priser inkludert frakt.

 

Med den lave dollarkursen på rundt 5 kr. så får du også veldigt mye for pengene.

Endret av Poolish
Lenke til kommentar

Har et problem i forhold til det å sende de en mail, for har ikke ferdigstilt mailen som følger med Mac´en, men bruker hotmail..

Problemet ligger i det at den popper opp og at jeg ikke kommer så langt til å se mailadressa..

Noen som kan hjelpe meg?

 

Er til den siste jeg tenker spesielt på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...