Gå til innhold

Kulturo: Nazistene kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Etter å ha lest en artikkel om Sønsteby i det nyeste Forsvarets Forum ser jeg virkelig frem til filmen. De to bladene som tilfeldigvis ligger fremme for tiden er nettopp FoFo og Film&Kino, hvor det står en artikkel om filmen.

 

Edit: Og her er den på nett: http://www.fofo.no/forsvaretsforum.no/Den+....b7C_wZLUYC.ips

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Under akkurat denne inntogsscenen her skulle man ta i bruk store mengder med datamanupileringsteknikker meiner eg å ha lest for lenge siden. Forøvrig så kan eg ikkje gjøre annet enn å se frem til denne filmen her.

 

EDIT: Det var vel i VG sin reportasje for litt siden,om at statister var ønsket eg las dette meiner eg.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har en følelse av at vi har hauset opp (i løpet av tiden etter 2-verdenskrig) våre egne helter til en status som ikke har troverdighet i det hele tatt. Ingen av oss var tilstede, og da er grunnlaget vårt elendig for å verdibedømme individene og deres personlige valg som levde i den tiden, og hadde en "god" intensjon med det valget. La oss heller bedømme våre valg her og nå, og la forgjengerne våre leve med sine.

 

Man skal gå minst to mil i en annen manns sko før man vet hvor den trykker. Hvem tar seg den anstrengelsen i dag, og ikke minst; hvem på nettet gidder reflektere når det hele tiden dukker opp nye fristende svinekoteletter som man kan sette sine oppdaterte hoggtenner i?

Lenke til kommentar

Hva er det du vil frem til? Syntes nå det er greit å lage filmer som tar for seg vår historie. Hvor riktig den blir får jo tiden vise, jeg blir fornøyd så lenge man klarer å få en ekte følelse inn i filmen.

 

Samfunnet har godt av sine Robin Hood-legender. Om legendene blir overdrevent og vokser litt ut av kontroll er ikke særlig viktig, så lenge man kan finne inspirasjonskilder man kan strekke seg etter.

 

Når det kommer til verdivalg så tror jeg publikum vil evne å forstå valgene som ble gjort. Robin Hood blir jo presentert som en snikende terrorist etter våre normer, om man ser på filmen fra 38'. Men publikum vil nok klare å innrette seg og sette seg til dels inn i tidsepoken og situasjonen filmen tar for seg. Syntes Munich eksempelvis var en film som til en viss grad klarte å vise hvorfor både palestinere og israelere gjorde hva de følte de måtte gjøre og med god regi så vil man lykkes med dette i Max Manus også.

 

Men det er jo også det som er det usikre momentet. Regissørene til denne filmen har til gode å vise at de vil takle noe slikt. Selv syntes jeg Judgment at Nuremberg er den filmen som er blant de beste til å vise hvorfor man gjorde som man gjorde, og det attpåtil i en film som tar for seg en fiktiv hendelse etter krigen. Det er jo regissørens oppgave å sørge for å bringe publikum forståelse og på den måten sette seg inn i situasjonen. Det er blitt gjort med god suksess tidligere, så da burde det nå være mulig å gjøre igjen. Også når det kommer til våre krigshelter :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Snip.

 

Gleder meg til å respondere på denne! 

Har ikke tid nå, fordi gleden ved tøylelsesløs surfing på forumet gleder meg i overkant.

 

Jeg tar derfor en Arnold.

 

:fun:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...