Gå til innhold

Windows Server 2008, det ultimate Microsoft operativsystemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg installerte nettopp Server 2008 64-bit nå. Jeg valgte Datacenter, jeg vet ikke helt hvilken versjon som anbefales? Etter en del tweaks, så er det nesten helt likt som Vista, på godt og vondt. Minnebruken er ca. lik og alt ser stort sett likt ut og føles like raskt... Er det egentlig noen forskjell, både på ytelse og sikkerhet?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Med datacenter får du vel mye unødvendig services osv tror jeg... Mulig du skyter deg selv i foten for et fancy navn på OS'et ditt :D

 

Sitter også og tester Server08 Standard nå...

Så langt er jeg meget imponert! Det er jo en Vista som fungerer jo!

(har bare testet i 30 min så langt)

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Med datacenter får du vel mye unødvendig services osv tror jeg... Mulig du skyter deg selv i foten for et fancy navn på OS'et ditt :D

 

Sitter også og tester Server08 Standard nå...

Så langt er jeg meget imponert! Det er jo en Vista som fungerer jo!

(har bare testet i 30 min så langt)

 

Hva slags services er det snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg skal være forsiktig og være bastant nå, men jeg mener det alltid har vært slik på tidligere server Windowsversjoner. Da det er mange som velger den kraftigstepakken da de ikke vil ha begrensninger. Men de ender opp med unødvendig mye dritt som de ikke trenger.

 

post-44763-1208641142_thumb.png

 

Det som er spennende er vel om datacenter versjonen har flere services og tasks kjørende enn standard edition out-of-the-box. Men jeg har ingen kilder og har heller egentlig ikke testet selv. Det er bare ting jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne guiden til å fjerne unødvendige services i Server 2008.

 

Var en del å deaktivere, som gjorde at minnebruken gikk fra over 1.3GB til under 800mb (og da har jeg faktisk Superfetch / Prefetch aktivert) :)

 

 

Interessant liste du fant frem der Nobrains, ser at Datacenter støtter 64 sockets, og Enterprise bare 8.

Er dette noe én merker i praksis? Ser også at Datacenter har Hot Add Memory, uten at jeg vet hva det er?

 

Jeg valgte Enterprise rett og slett på grunn av jeg likte navnet best, trodde faktisk at Enterprise og Standard var de mest komplette versjonene derfor vurderte jeg ikke Datacenter i det hele tatt..

 

Men er det noen hensikt / fordeler med Datacenter i forhold til Enterprise?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Men er det noen hensikt / fordeler med Datacenter i forhold til Enterprise?

 

Det ser ut som om Datacenter og Enterprise nesten er like. Du finner et par forskjeller til her, men jeg tror ikke de forskjellene har noen innvirkning for oss som bruker det som workstation: http://www.microsoft.com/windowsserver2008...pare-specs.aspx

 

Men det hadde vært interessant å sammenligne standard vs. enterprise/datacenter :hmm:

 

 

64 vs. 8 sockets har vel bare å gjøre med hvor mange prosessorsokkeler som støttes? Eller er jeg på jordet nå? :p

 

Btw, jeg googlet hot add memory, og fant dette: http://support.microsoft.com/kb/913568 . Virket ikke særlig positivt :green:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant og fått et konkret svar på om påstandene mine er korrekte. Jeg tror ikke jeg orker og teste selv da, det er jeg for lat til...

 

Jeg har alt jeg trenger på Standard versjonen, selv om jeg liker og teste ting så vil jeg ikke møte veggen på noen begrensninger tror jeg.

 

Enterprise og Datacenter har sikkert et større registry, som hvertfall ikke er fordelaktig. Du har vel også et hav av flere valg for server roles og features som for meg hadde bare gjort det mer uoversiktlig. De tar vel mer plass også, ikke at det er et problem i disse dager med diskstørrelsene våre.

Lenke til kommentar

Min erfaring med bruk av Server 2003 som workstation var at det i likhet med XP er utrolig stabilt, men den store ulempen er at veldig mange programmer nekter å la seg installere når de oppdager at du kjører Server 2003. Derfor ble det veldig knotete å installere mange programmer.

 

Er det noen som vet om det finnes noen triks for å unngå dette ved installasjon av programvare på Server 2008? F.eks et lite program som lar deg bytte OS versjonnummeret midlertidig, slik at installasjonsprogrammet tror du kjører XP?

Lenke til kommentar
Jeg installerte nettopp server 2008 standard istedenfor datacenter, men jeg merker som forventet ingen forskjell :p . Det er akkurat like mange prosesser som kjører og minnebruken er lik. Det tar like stor plass ferdig installert også...

 

 

Du må jo nesten gå inn å deaktivere ting selv også da ;)

 

Min erfaring med bruk av Server 2003 som workstation var at det i likhet med XP er utrolig stabilt, men den store ulempen er at veldig mange programmer nekter å la seg installere når de oppdager at du kjører Server 2003. Derfor ble det veldig knotete å installere mange programmer.

 

Er det noen som vet om det finnes noen triks for å unngå dette ved installasjon av programvare på Server 2008? F.eks et lite program som lar deg bytte OS versjonnummeret midlertidig, slik at installasjonsprogrammet tror du kjører XP?

 

 

Det har jeg ikke hatt noe særlig problem med når det gjelder Server 2008.

 

Du må huske at Server 2003 og Windows XP ikke har samme kjerne, mens Server 2008 og Vista har samme kjerne.

Derfor skal jo i teorien nesten alt som installerer seg på Vista, også installere seg på Server 2008.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...