Gå til innhold

Hvorfor tror kristne på ånder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I det Nye Testamentet er det eksempler på at Jesus driver onde ånder/demoner ut av folk.

 

Hvorfor finnes disse åndene? Og kan de bare forbindes som "løpegutter" for Lusifer?

 

Demonene og de onde ånder som det tales om i Bibelen vil jeg tro er endel av Satans vesen.

Som det sies i trosbefalingen: "Jeg forsaker djevelen og alle hans gjerninger og alt hans vesen."

Om dette betyr at det er han selv eller om han bruker løpegutter vites ikke, men det er uansett han som står bak.

Jeg tror ikke det står noe spesifikt i Bibelen om omfanget av Satans makt, bortsett fra at han er denne verdens fyrste.

 

Og husk at han skal dømmes akkurat som alle mennesker, bare at hans dom allerede er avsagt:

"Deretter skal han si til dem på venstre side: «Gå fra meg, dere som er forbannet, bort til den evige ild, som er gjort i stand for djevelen og hans engler. " (matt 25:41)

 

(PS! Helvete er altså et "sted" som i utgangspunktet var laget for Satan og hans engler, men på grunn av at vi har vendt Gud ryggen, blir vi dømt til samme dommen som Satan. Men BARE om vi ikke omvender oss naturligvis. Og for de som skulle være interessert så tolker jeg det videre at det foreløpig ikke er en eneste sjel som er i Helvete nå. Alle de døde befinner seg foreløpig i dødsriket, og skal bli reist opp til dommen, for SÅ å bli frifunnet eller funnet skyldig. Og husk... det eneste du trenger for å bli frifunnet er å takke ja til Jesus som din frelser, for du kan ikke frelse deg selv, uansett hvor mange gode gjerninger du gjør.)

Endret av tunefish
Lenke til kommentar
I det Nye Testamentet er det eksempler på at Jesus driver onde ånder/demoner ut av folk.

 

Hvorfor finnes disse åndene? Og kan de bare forbindes som "løpegutter" for Lusifer?

 

En måte å se det på er ånder, en annen måte kan være sykdom. Tibetansk demonologi har mange fellestrekk med symptombeskrivelse av dagens sykdommer. Alternativ medisin er populært idag, noen kureres av heksedoktorer som manner ut onde ånder. For noen kan en slik behandling fungere, hvis de har tiltro til metoden.

 

Lucifers rolle er lite beskrevet i Bibelen, han blir bare nevnt et sted ved navnet Morgenstjernen i Jes. 14:12-14

Lenke til kommentar
I det Nye Testamentet er det eksempler på at Jesus driver onde ånder/demoner ut av folk.  

 

Hvorfor finnes disse åndene? Og kan de bare forbindes som "løpegutter" for Lusifer?

 

En måte å se det på er ånder, en annen måte kan være sykdom. Tibetansk demonologi har mange fellestrekk med symptombeskrivelse av dagens sykdommer. Alternativ medisin er populært idag, noen kureres av heksedoktorer som manner ut onde ånder. For noen kan en slik behandling fungere, hvis de har tiltro til metoden.

 

Lucifers rolle er lite beskrevet i Bibelen, han blir bare nevnt et sted ved navnet Morgenstjernen i Jes. 12:12-14

 

Husk i den sammenheng at all sykdom er av det onde, og har sitt utspring i syndefloden. Men det betyr likevel ikke at du er "besatt" hver gang du er forkjølet eller lignende. Satan har mange måter å plage mennesker på. Sykdom er bare en av dem...

Lenke til kommentar
Husk i den sammenheng at all sykdom er av det onde, og har sitt utspring i syndefloden. Men det betyr likevel ikke at du er "besatt" hver gang du er forkjølet eller lignende. Satan har mange måter å plage mennesker på. Sykdom er bare en av dem...

 

Hvor får du det fra? høres helt latterlig ut spør du meg.... -desuten snakker du som om du veeet, og det iriterer meg...

 

Kristendommen er en av verdens største løyner... og du fører den vidre...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Husk i den sammenheng at all sykdom er av det onde, og har sitt utspring i syndefloden. Men det betyr likevel ikke at du er "besatt" hver gang du er forkjølet eller lignende. Satan har mange måter å plage mennesker på. Sykdom er bare en av dem...

 

Hvor får du det fra? høres helt latterlig ut spør du meg.... -desuten snakker du som om du veeet, og det iriterer meg...

 

Kristendommen er en av verdens største løyner... og du fører den vidre...

 

Alt det jeg "vet" om dette, har jeg fra Bibelen, Guds Ord.

Om du velger å tro at Bibelen bare er skrevet halvgale fylliker for hundrevis av år siden, så betyr selvsagt Bibelen ikke squat for deg.

Men da jeg har en annen tro, må jeg selvsagt fortelle utifra hva jeg tror.

Er ikke det hva slike diskusjoner er til for? Å komme med sine synspunkter?

 

Jeg har for lengst forstått at du er vantro til alt som har med Gud å gjøre, så hvis slike uttalelser er alt du har å komme med synes jeg likegodt du kan la være å komme med noe...

Lenke til kommentar

Bra sagt Tunefish.

 

Jeg vet at Gud finnes, og jeg vet at Gud eksisterer. Har følt han så mange ganger nå at jeg ikke er i tvil en gang.

 

Og Exidiez, du gjør jo akkurat det samme, du snakker som om du vet at Kristendom er en løgn... så vet du, så kan vel han også vite...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alt det jeg "vet" om dette, har jeg fra Bibelen, Guds Ord.  

Om du velger å tro at Bibelen bare er skrevet halvgale fylliker for hundrevis av år siden, så betyr selvsagt Bibelen ikke squat for deg.  

Men da jeg har en annen tro, må jeg selvsagt fortelle utifra hva jeg tror.  

Er ikke det hva slike diskusjoner er til for? Å komme med sine synspunkter?

 

selvfølgelig.... du har rett i det.

-men jeg har aldrig gått rundt og trodd at bibelen er skrevet av gale fyllikker... men at gud og den hellige skrift er blitt benyttet i et maktspill i gjennom århunderene tror jeg er mere riktig...

 

Jeg har for lengst forstått at du er vantro til alt som har med Gud å gjøre, så hvis slike uttalelser er alt du har å komme med synes jeg likegodt du kan la være å komme med noe...

 

For og være helt ærlig må jeg si at jeg har vært en meget kristen persjon fra jeg var barn til nå litt i senere tid... men nå i en senere tid har heg latt meg overtale, fordi det ateistene sier er mere logisk. Jeg har tilogmed diskutert her på forumet som en kristen persjon, men nå ser jeg at kristendommen er undertrykkende og farlig, - og det er verdier jeg kansje mener er viktig og få fjernet når det slettes ikke er så sikkert at en gud finnes.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ta foresten en tur innom ateist.com og sett deg litt mere inn i sakene i steden får og bare følge en bok og se bare en side av saken.-for det er altid flere sider ved samme sak, og det lønner seg kansje og kikke på alle før man setter et standpunkt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Ånder? Hvem ellers er det som fokker up PC'n enn åndene da? Ja riktig det er de som sørger for at vi synger noen fine salmer når ting ikke er som de skal.

 

Ånder er der det er trøbbel :roll:

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

I det Nye Testamentet er det eksempler på at Jesus driver onde ånder/demoner ut av folk.

 

Hvorfor finnes disse åndene? Og kan de bare forbindes som "løpegutter" for Lusifer?

 

Sånn som jeg har forstått det:

De onde åndene er engelene som ble kastet ut av Himmelen sammen med Satan. Disse åndene hater alt Gud har skapt, spesielt mennesker. Åndene har ulike oppgaver og egentskaper. De kan klare å besette mennesker fullstendig, slik som mennene ved gravene i Matt 8:28-34. Jeg har lest en veldig interessant bok om dette, "Rett på sak om demoner" av Lester Sumrall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det kan spekuleres i om han er en av de falne engler som skal bli kastet til jorden sammen med Satan. (Les Joh Åp. kap 12.)

 

 

lucifer er satan.

Og navnet lucifer er det navnet satan fikk før han gjorde opprør mot Gud, og dermed falt fra sin stilling,

 

satan er den ledende av de falne engler, og satan er også denne verdens "gud"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du kilder eller bevis på at kristendommen er en av verdens største løyner, farlig og undertrykkende?

 

Bare å lese om forskningen bak historiene i bibelen det, så finner du fort ut hvor ufattelig lite hold det er i de historiene. ALL religion, kristendom også, er farlig da det fordummer folk til å tro at myter og mirakler er noe som hender titt og ofte og at bønn faktisk hjelper folk på annet vis enn at den som ber føler seg tilfreds med å ha gjort noe uten å gjøre noe. At den er undertrykkende ligger jo i kristendommens natur, den undertrykker jo kvinner siden den kom og undertrykker alle som ikke vil tro på disse løgnene i mer eller mindre grad. At kirken ikke har noen makt her i landet til å undertrykke vil ikke si det samme at de aldri har gjort det vet du...

 

Intoleranse og hat er det som følger når man drar over seg denne overtroen og lar den være styrende i gjøren og laden, da det egentlig er tre diktatorer i en du innretter deg etter samt det denne entiteten liksom har sagt og vil ha oss til å gjøre, som om det ikke er nok logiske brister i at en gud vil ha noen karbon baserte livsformer på EN planet ut av 1024 planeter til ikke å spise ditt og datt samt hva vi skal ha på oss av klær og hvordan vi skal ha håret og hvem vi skal ligge med osv... Her er det jo undertrykkelse i fleng! Og kristendommen er ikke alene, all religion er omtrent like undertrykkende i mer eller mindre grad...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lucifer er satan.

Feil det... Det er vel mer eller mindre tilbakevist, siden Lucifer hovedsakelig ikke eksisterte før man oversatte til Engelsk. Det er imidlertid snakk om en gammel babylonsk hersker i de versene man har oversatt (...) Denne babylonske kongen var ikke noen særlig god konge, etter det bibelen forklarer, men det var heller ikke snakk om "Satan"..

 

Og navnet lucifer er det navnet satan fikk før han gjorde opprør mot Gud, og dermed falt fra sin stilling,

I følge eventyr som ble skrevet mange tusen år etter nyetestamentet ble skrevet. Dette er folkeeventyr, som man på den tiden faktisk også regnet som eventyr, og fri diktning. Men du har tydeligvis gått fem på og latt deg lure...

 

satan er den ledende av de falne engler, og satan er også denne verdens "gud"

Denne verdens Gud, finnes bare i hodet ditt ;)
Lenke til kommentar

lucifer er satan.

Og navnet lucifer er det navnet satan fikk før han gjorde opprør mot Gud, og dermed falt fra sin stilling,

Bare tull på deg, du pusher kristelige forestillinger som ikke finnes i den jødiske original.

 

Det er kongen av Babylon som menes - hel'el bin schafar. Lucifer er en kristen oppfinnelse som stammer fra Hieronymus latinske oversettelse Vulgata rundt år 410.

 

Manglende forståelse for hebraisk og en solid dose dumhet parret med uforstand, har ført til at kristninger i århundrer har identifisert satan med lucifer og den kristne fanden, AKA djevelen som er helt feil.

 

Satan er en stilling som betyr noe i retning av anklager, motstander, opponent etc. og har ikke en døyt med lucifer å gjøre.

Og den kristne fanden eksisterer altså ikke i den hebraiske tekst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

du pusher kristelige forestillinger som ikke finnes i den jødiske original.

 

Det fins ikke noen "jødisk original" for kristendommen.

 

Jødedom er det motsatte av kristendom, og disse to har dermed ikke noe med hverandre å gløre.

Det fins heller ingen likheter.

 

 

Satan er en stilling som betyr noe i retning av anklager, motstander, opponent etc. og har ikke en døyt med lucifer å gjøre.

Og den kristne fanden eksisterer altså ikke i den hebraiske tekst.

 

Det er riktig at satan betyr det du sier. Men satan og lucifer er den samme, og begge navnene brukes også av jødene og deres lakeier.

han ble skapt av Gud som en lysets engel, og han fikk da navnet Lucifer.

Da Lucifer gjorde opprør mot Gud og falt fra sin stilling, så fikk han navnet satan som vi kaller djevelen, fanden osv

 

At navnet fanden ikke eksisterer i gamle tekster kommer av at navnet fanden er et relativt nytt navn på djevelen, eller satan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fins ikke noen "jødisk original" for kristendommen.

 

Jødedom er det motsatte av kristendom, og disse to har dermed ikke noe med hverandre å gløre.

Det fins heller ingen likheter.

 

Det er så latterlig enkelt å tilbakevise dette tullet du kommer med, men siden du ikke har forstått til nå at du bare snakker tøv og vranglære, så vil ikke det å informere deg hjelpe noe særlig. Ungdomsskole-elever har tilsynelatende større grunnleggende kunnskap om religion enn deg.

 

Bare det at du ikke vet at Kristendommen bygger på Jødedommen og har likheter er helt utrolig med tanke på all den informasjon du har tilgang til i 2013.

 

Både Jødedommen, Kristendommen og Islam er forresten i slekt

 

Det nytter ikke å snakke for døve ører, men vil du derimot vite hvordan Kristendommen bygger på Jødedommen, så skal du få vite det.

 

Det er riktig at satan betyr det du sier. Men satan og lucifer er den samme, og begge navnene brukes også av jødene og deres lakeier.

han ble skapt av Gud som en lysets engel, og han fikk da navnet Lucifer.

Da Lucifer gjorde opprør mot Gud og falt fra sin stilling, så fikk han navnet satan som vi kaller djevelen, fanden osv

 

At navnet fanden ikke eksisterer i gamle tekster kommer av at navnet fanden er et relativt nytt navn på djevelen, eller satan.

 

Her er litt klipp og lim info om dette temaet:

 

Satan omtales i Bibelen som en frafallen engel. Hans egentlige navn omtales ikke, men han omtales ved titler som:

  • Djevelen, latin Diábolus, Diaboli, som betyr «baktaler» – til forskjell fra en djevel, som er en av mange (Evangeliet etter Matteus 4:1)
  • Belsebub (også Beelzebub, Beelsebul), direkte oversatt: «fluenes herre» (Evangeliet etter Matteus 10:25)
  • Belial (Beliar, Belhor, Baalial, Belias, Beliall, Beliel eller Bilael), ond skapning i jødisk mytologi (Andre Krønikebok 6:15)
  • Den gamle slangen (Johannes' åpenbaring 12:9)
  • Den store dragen (Johannes' åpenbaring 12:9)
  • Verdens fyrste (Evangeliet etter Johannes 14:30)
  • Fristeren (Evangeliet etter Matteus 4:3)
  • Herskeren over de onde ånder (Evangeliet etter Matteus 12:24)
  • Løgnens far (Evangeliet etter Johannes 8:44)
  • Lucifer, latin for «lysbæreren», hentet fra Jesajas bok 14:12 i den latinske bibeloversettelsen Vulgata; Bibelen knytter ikke dette navnet til Satan, men til Babylons konge.

Navnet Lucifer er latin, sammensatt av to ord, lux (= lys, genitiv lucis) og ferre (=bære, å bringe), i betydningen «lysbæreren». Opprinnelig var navnet knyttet til planeten Venus.

Lucifer opptrer i gresk mytologi som Phosphoros, «den som bringer daggry», og er benyttet av poeter for representere Morgenstjernen.

 

Ordet «Lucifer» finnes ikke i de fleste moderne oversettelser av Bibelen. Lucifer er Hieronymus' direkte gjengivelse i hans latinske oversettelse av Bibelen, Vulgata (på 300-tallet), fra den tidligere greske oversettelsen Septuaginta.

 

2 Peters 1:19 "Og dess fastere har vi det profetiske ord, som I gjør vel i å akte på som på et lys som skinner på et mørkt sted, inntil dagen lyser frem og morgenstjernen (Lucifer) går op i eders hjerter"

 

Lucifer er tradisjonelt en fallen engel, opprinnelig nærmest Gud, men deretter identifisert med Djevelen.

 

Phosphoros betyr bokstavelig «lysbæreren», en frase fra Jesajas bok 14:12. Her mener mange at det er benyttet for å referere til den babylonske kongen ved en av hans populære og ærbødige titler. Imidlertid har mange tolket det dithen at teksten også kan referere til Djevelen. I Peters brev og Johannes' åpenbaring brukes også ordet Lucifer om Kristus, Vera lucifer, den sanne morgenstjerne.

 

I henhold til perspektivet til den kristne tradisjonen på 400-tallet ble Lucifer sett på som Guds nestkommanderende. Lucifer var plassert høyest i himmelens hierarkiske system, men ble motivert av stolthet og grådighet til å gjøre opprør mot Gud, og ble kastet ut av himmelen, fulgt av en tredjedel av englene. Denne tradisjonen ble tatt i bruk i middelalderens religiøse diktning, og videreført av Dante og Milton. Som en følge av dette har populærkulturen, identifisert navnet med Satan, jamfør Sandman.

 

Enkelte mener at disse trosforestillingene står i motsetning til den lære som Jesus Kristus sto for ved å forfremme Satan og Lucifer til posisjoner og makt som ikke er støttet av Bibelen. Moderne konsepter av Satan og Lucifer kommer fra fiktive skjønnlitterære verk som Dantes "Den guddommelige komedie" og John Miltons "Det tapte paradis" snarere enn fra Bibelen selv.

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...