Gå til innhold

– Laget for å irritere


Anbefalte innlegg

hehe mulig jeg er dum. men åssen skrur man av denne iriterende funksjonen. klarer sikkert å lete det fram, men siden dere vet så spør jeg ? :)

Gå i kontrollpanel, og finn "user accounts" - "bruker kontoer" (eller hva det står på norsk) Nedest i vinduet som popper opp står det spørsmål om du vil ha UAC på eller av.

Endret av lperik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke UAC er så galt selv. Som ATW sier er det bra om den får software-produsenter til å bli mer bevisst på om programmene deres virkelig trenger administrative privilegier. Forhåpentligvis blir det like unaturlig å konstant kjøre som administrator på Vista som det er å konstant være logget inn som root i linux-distroer.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd Vista,og dette er en av hovedgrunnene til at jeg aldri vil ha Vista!! Holder meg til XP til spill,og Ubuntu til andre ting.

 

Og hva er forskjellen på Ubuntu-måten og den måten Microsoft gjør det på nå?

Mer fleksibilitet :)

 

UAC popper opp i ett sett, og i flere av tilfellene burde det ikke engang kreves admin-rettigheter. Linux er mer modulært bygget opp, og flere av innstillingene som er system-wide i WIndows, styres av hver enkelt bruker i Linux (f.eks. alt som har med GUI å gjøre, da hele desktop-miljøet tross alt kan byttes ut av hver enkelt bruker).

 

Med sudo kan man også få et permanent root-shell, slik at en power-bruker kan gjøre mange admin oppgaver etter hverandre uten å få opp med enn én prompt.

 

Her ligger noe av svakheten med UAC, at en admin ikke kan midlertidig disable UAC på en eller annen måte. Eneste måten er vel å disable UAC permanent, men det er svært ugunstig siden det rammer alle brukere på systemet, og krever en reboot(?). Dermed gidder jo mange ikke å slå UAC på og av siden det er så tungvint, også sitter man der helt uten UAC :(

 

Kort og godt, "Ubuntu-metoden" er mer fleksibelt ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Som jeg sa: man skal ALDRI slå av UAC helt via kontrollpanel---man skal heller konfigurere UAC via Lokal Sikkerhetspolicy...da kan du få den til å fungere stort sett slik som man selv vil.

Det er jo det jeg sier, det er uheldig å skru det helt av, men mange gjør det fordi de blir lei av alle UAC promptene. Det er til og med mange guider for diverse Vista-triksing der ute hvor #1 er å skru av UAC :(

 

Slik som f.eks. sudo er lagt opp i Ubuntu (og andre distroer) så har man mer fleksibilitet. Man kan skaffe seg permanente root-rettigheter hvis man ønsker det, uten å måtte reboote eller disable noe som helst.

Lenke til kommentar

Er dette egentlig noe anderledes enn at vi må bekrefte hver eneste fil vi sletter f.eks.? Du har resycle bin som alle slettede filer går til som standard. Men selv med denne fallback'en, så må vi bekrefte hver gang vi vil slette noe. 'Er du sikker på at du vil slette denne filen?' Og neimen må vi ikke bekrefte at vi skal tømme resycle bin også. En del mennesker (som meg selv f.eks.) har valgt å slå av den første bekreftelsen, slik at ting går rett til recycle bin uten noen form for bekreftelse.

 

Det har vel med vaner å gjøre. Jeg får spader hver gang jeg ser noen blar seg gjennom startmenyen for å finne explorer snarveien, istedet for å trykke windowstast+e, men det er jo smak og behag, og hva jeg etter mange års bruk har vent meg til :)

 

Som noen andre påpeker; dette har man jo hatt på linux i alle år, bedre kjent som Sudo. Selvfølgelig kan man opprette en admin bruker som har null behov for Sudo, men er det veldig sikkert? :)

Lenke til kommentar
UAC popper opp i ett sett, og i flere av tilfellene burde det ikke engang kreves admin-rettigheter. Linux er mer modulært bygget opp, og flere av innstillingene som er system-wide i WIndows, styres av hver enkelt bruker i Linux (f.eks. alt som har med GUI å gjøre, da hele desktop-miljøet tross alt kan byttes ut av hver enkelt bruker).

UAC popper opp i ett sett fordi andre programmer krever unødvendige adminrettigheter. Skal du gjøre systemendringer så blir du spurt om passord i Ubuntu, mens i Vista for du opp UAC.

 

Med sudo kan man også få et permanent root-shell, slik at en power-bruker kan gjøre mange admin oppgaver etter hverandre uten å få opp med enn én prompt.

 

Permanent og permanent... Med mindre du bruker sudo i løpet av X minutter elns så blir du spurt om passordet igjen. På samme måte kan du også starte en command prompt i Vista som admin og kun bli promptet når du starter denne.

 

Her ligger noe av svakheten med UAC, at en admin ikke kan midlertidig disable UAC på en eller annen måte. Eneste måten er vel å disable UAC permanent, men det er svært ugunstig siden det rammer alle brukere på systemet, og krever en reboot(?). Dermed gidder jo mange ikke å slå UAC på og av siden det er så tungvint, også sitter man der helt uten UAC :(

 

Kort og godt, "Ubuntu-metoden" er mer fleksibelt ;)

Problemet her er at UAC popper opp hele tiden pga dårlig software.

 

Jeg kan virkelig ikke se noen store forskjeller bortsett fra hvordan 3.parts programvare oppfører seg.

Lenke til kommentar
Med sudo kan man også få et permanent root-shell, slik at en power-bruker kan gjøre mange admin oppgaver etter hverandre uten å få opp med enn én prompt.

 

Permanent og permanent... Med mindre du bruker sudo i løpet av X minutter elns så blir du spurt om passordet igjen. På samme måte kan du også starte en command prompt i Vista som admin og kun bli promptet når du starter denne.

 

Det kan du selvsagt også gjøre i linux.

 

I tillegg kan du ganske enkelt gi tilgang til enkelte (eller alle) brukere å kjøre spesifikke (eller alle, men det er ikke å anbefale) kommandoer uten passord, eller begrense tilgangen for enkelte brukere så f.eks søstra di ikke kan herje fritt med systemet.

Lenke til kommentar

Uansett den gode intensjonen bak, så blir det håpløst når man går til det skritt å bevisst irritere kundene sine. Det er kundene man lever av og det gjelder også giganter som Microsoft. Selv om de har mange kunder, har de ikke råd til å tape en eneste en.

 

Uten å nevne noen spesielle, så fikser faktisk andre operativsystemer denne problemstillingen på en smidigere måte. Det hadde vært fullt mulig å etterligne måten andre gjør det på, slik at ikke brukeren (kunden) ble irritert. Men jeg forstår at det er et stort lerret å bleke for Microsoft, da de har lagt egget selv ved å ikke prioritere slikt i Windows fra starten av.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Med sudo kan man også få et permanent root-shell, slik at en power-bruker kan gjøre mange admin oppgaver etter hverandre uten å få opp med enn én prompt.

 

Permanent og permanent... Med mindre du bruker sudo i løpet av X minutter elns så blir du spurt om passordet igjen. På samme måte kan du også starte en command prompt i Vista som admin og kun bli promptet når du starter denne.

 

Det kan du selvsagt også gjøre i linux.

 

I tillegg kan du ganske enkelt gi tilgang til enkelte (eller alle) brukere å kjøre spesifikke (eller alle, men det er ikke å anbefale) kommandoer uten passord, eller begrense tilgangen for enkelte brukere så f.eks søstra di ikke kan herje fritt med systemet.

Poenget her var uansett at Windows nå endelig beveger seg i riktig retning sikkerhetsmessig.

Lenke til kommentar

Tanken til Microsoft er i dette tilfellet god. Problemet er at det må gå utover forbrukerne for at problemet skal bli løst. Grunnen til dette er fordi det ikke hjelper om Microsoft sier til alle utviklere at de ikke skal lage software som trenger admin rettigheter, det er vi forbrukere som må kreve det. Derfor - UAC.

 

Som sagt, tanken er god, det er bare synd at det går utover oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...