Gå til innhold

– Laget for å irritere


Anbefalte innlegg

At UAC er den mest forhatte egenskapen i Vista synes jeg sier veldig mye om brukerne. Det er mange andre ting som er langt mer irriterende og ikke minst ødeleggende for produktiviteten.
Skal si meg enig der. UAC er egentlig en av de få forbedringene med Vista ovenfor XP. Det er fryktelig mye mer irriterende å måtte bruke runas-kommandoen hele tiden, og det er fryktelig idiotisk å bare drite i sikkerheten.

 

EDIT:

BBCode ...

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At UAC er den mest forhatte egenskapen i Vista synes jeg sier veldig mye om brukerne. Det er mange andre ting som er langt mer irriterende og ikke minst ødeleggende for produktiviteten.
Skal si meg enig der. UAC er egentlig en av de få forbedringene med Vista ovenfor XP. Det er fryktelig mye mer irriterende å måtte bruke runas-kommandoen hele tiden, og det er fryktelig idiotisk å bare drite i sikkerheten.

 

EDIT:

BBCode ...

 

Nå er det ikke automatisk slik at å kjøre et system uten UAC (les XP eller Vista uten UAC) er å "drite i sikkerheten". Som alle andre sikkerhetstiltak blir det en kost vs nytte-oppveining.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk på død og liv kjøre som administrator?

 

Det første jeg gjør når jeg installerer f.eks. Windows XP er å endre Administrator-brukernavnet, og deretter melde min vanlige bruker ut av Administrators-gruppa. Deretter bruker jeg bare admin-konto når jeg er helt nødt.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk på død og liv kjøre som administrator?

 

Det første jeg gjør når jeg installerer f.eks. Windows XP er å endre Administrator-brukernavnet, og deretter melde min vanlige bruker ut av Administrators-gruppa. Deretter bruker jeg bare admin-konto når jeg er helt nødt.

 

Formodentlig fordi det er endel enklere, spesielt om man tester mange programmer o.l. (enkelte ser ut til å kreve å kjøre som admin også).

 

AtW

Lenke til kommentar

History repeats itself: Kva med XP når det kom ut? Var mange som heldt seg til win2000 og win98 fordi dette "XP" var heilt ubrukeleg. Lurer på kor mange av desse som hadde XP i 2005...

 

Det blir som Oslolosen; "Føør i tia, da var det.."

 

Det her gjenspelgar berre folks enorme skepsis til det meste som er nytt; du må for all del ikkje sjå dei positive sidene! Dersom UAC er meint å ha ein positiv effekt, burde vi som brukarar klare å sjå det som noko positivt..

 

Det tek meir tid å få bilen i gang når ein brukar bilbelte, så då er det jo like godt å droppe det, eller..?

Lenke til kommentar
Dette er alltid det første jeg skrur av når jeg har installert Vista :p

Kanskje en grunn til at du må installere Vista så mange ganger.

 

 

De var også mange som syntes det var idiotisk når det ble påbudt med bilbelte :roll:

Endret av 110kg
Lenke til kommentar
Det her gjenspelgar berre folks enorme skepsis til det meste som er nytt; du må for all del ikkje sjå dei positive sidene! Dersom UAC er meint å ha ein positiv effekt, burde vi som brukarar klare å sjå det som noko positivt..

Nå handler jo denne artikkelen om at MS gjorde det for å irritere brukerne slik at utviklerne skulle slutte å lage programmer som trengte admin tilgang. Det er helt feil måte å gå frem på mener jeg..! Det virker jo ikke som MS vil gi en positiv effekt med UAC, men en irriterende effekt..

 

Kanskje en grunn til at du må installere Vista så mange ganger.

Jeg installerer Vista mange ganger på forskjellige PC-er, tror ikke UAC hjelper meg å installere Vista færre ganger enn antall PC-er jeg har, eller?

 

Har hatt Vista kjørende helt stabilt uten UAC siden jeg fikk den nyeste maskinen i fjor sommer :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar
History repeats itself: Kva med XP når det kom ut? Var mange som heldt seg til win2000 og win98 fordi dette "XP" var heilt ubrukeleg. Lurer på kor mange av desse som hadde XP i 2005...

 

Det blir som Oslolosen; "Føør i tia, da var det.."

 

Det her gjenspelgar berre folks enorme skepsis til det meste som er nytt; du må for all del ikkje sjå dei positive sidene! Dersom UAC er meint å ha ein positiv effekt, burde vi som brukarar klare å sjå det som noko positivt..

 

Det tek meir tid å få bilen i gang når ein brukar bilbelte, så då er det jo like godt å droppe det, eller..?

 

Det er heller ikke sånn at alt som er nytt automatisk er bedre bare fordi det er nytt, eller at all kritikk mot nye ting er ubegrunnet. Hva som er ment med ditt og datt er jeg ikke så opptatt av, jeg er mer opptatt av hvordan ting fungerer i praksis.

 

Og angående mer eller mindre treffende bilbelteanalogier: Man kan bruke den analogien om etthvert sikkerhetstiltak, det gjør ikek at sikkerhetstiltaket er godt. Det sikreste er å låse inne PCen og aldri bruk den, da slipper man hakere, men er bryet verd gevinsten? Neppe. Så er spørsmålet, er UAC-bryet verd gevinsten? Det vil nok avhenge av bruksmønsteret, slik windows er i dag mener jeg UAC er ganske mye bry om du driver med litt diverse installering og tweaking. Mens gevinsen også vil veriere utifra brukeren, det går fint ann å være like sikker uten UAC som med i dag, om man er litt bevisst, mener jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har aldri prød AUC, bare antok at det var noe det samme som sudo. Hvis det faktisk ikke funker slik er det jo ikke bra og burde fikses. Slik jeg har forstått kritikken er det ikke det at det ikke funker, men at pop-up-dialogen er irriterende som er problemet. Dermed bilbelteanalogien, der var argumentet at det var stress å ta på beltet.

Endret av 110kg
Lenke til kommentar
Har aldri prød AUC, bare antok at det var noe det samme som sudo. Hvis det faktisk ikke funker slik er det jo ikke bra og burde fikses. Slik jeg har forstått kritikken er det ikke det at det ikke funker, men at pop-up-dialogen er irriterende som er problemet. Dermed bilbelteanalogien, der var argumentet at det var stress å ta på beltet.

 

Jeg skjønner analogien, men jeg synes den er lite treffende. Alle sikkerhetstiltak krever i det aller minste litt arbeid. Ikke alle sikkerhetstiltak er gode, det er en oppveining mellom hvor mye økt sikkerhet man får, kontra hva det koster å innføre tiltaket. Å komme med et eksempel på et tiltak som gir mye utbytte i forhold til hvor mye det "koster" (i tid, ubehag, penger osv). Sier ingenting om hvor nyttig et annet sikkerhetstiltak er.

 

AtW

Lenke til kommentar
MS burde gjort UAC påkrevd for å få den ønskede effekten. Nå deaktiverer mange UAC og da er man nesten like langt som før.

Jeg vil tro at det ikke er denne gruppen MS sikter seg inn mot, det er vel den jevne bruker som innstallerer "Datablad" programvare etc over en lav sko. Det er ingen nyhet at endel programvare er dårlig programmert og at det kan medføre problemer i Windows, så at MS minner og plager oss brukere med det er helt OK etter min mening.

 

Da jeg innstallerte Vista x64 første gang(rett etter release), så deaktiverte jeg UAC pga uferdige drivere etc etc. Siste gang jeg reinstallerte(pga bytta av HW), så har jeg ikke gjort det tilsvarende. Det er klart at man må si "ok" ett par ganger når man innstallerer programvaren første gang, men når den jobben er gjort plager ikke UAC meg i det hele tatt. Det er sjelden jeg innstallerer ny programvare eller gjør endringer som krever admin kontroll. At MS prøver å kontrollere tredjepartsprogramvare bør folk være fornøyd med, en ting er at sikkerheten i Windows må heves, men sikkerheten rundt tredjepartsprogrammer er også en reel risiko og MS har en tendens til å få skylden uansett :)

Lenke til kommentar
Dette er alltid det første jeg skrur av når jeg har installert Vista :p

Samme her. Før drivere og alt annet. Skru av herket og restart. Samtlige av venner og familie som bruker Vista ringer å klager på den funksjonen der, og er like takknemmelige hver gang jeg får skrudd det av for dem..

 

Makan til idiotisk funksjon!

 

EDIT: og ennå værre er det jo at security center maser om at den er avskrudd når man endelig er kvitt den.. så da må man jo gå til det stege å skru av den og for å slippe statige påminnelser nede i høyre hjørnet samt ett stort rødt kryss som virker skremmende på de som ikke har greie på det.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Hvorfor kunne de ikke integrert antivirus og spyware-fjerner i stedet for å gjøre det verre for brukeren? Jeg trodde poenget med vista var at det skulle være enklere for sluttbrukeren, og ikke mer jobb og slit for å enten trykke ørten ganger på "ja" knappen, eller ved å slå av UAC(som jeg må si at er utrolig komplisert i vista kontra liknende operasjoner i XP). Poenget med UAC blir jo borte, ettersom det blir en vane å trykke ja, og de fleste amatørbrukere tenker "oi f. hva er dette her a? Jeg ringer telenor-eksperten for 25kr/min og får en fem minutters tale om hvorfor jeg skal trykke ja eller nei i dette spesifikke tilfellet"

 

Idioti mine venner, idioti.

Lenke til kommentar
Dette er alltid det første jeg skrur av når jeg har installert Vista :p

Samme her. Før drivere og alt annet. Skru av herket og restart. Samtlige av venner og familie som bruker Vista ringer å klager på den funksjonen der, og er like takknemmelige hver gang jeg får skrudd det av for dem..

 

Makan til idiotisk funksjon!

 

hehe mulig jeg er dum. men åssen skrur man av denne iriterende funksjonen. klarer sikkert å lete det fram, men siden dere vet så spør jeg ? :)

Lenke til kommentar
Dette er alltid det første jeg skrur av når jeg har installert Vista :p

Samme her. Før drivere og alt annet. Skru av herket og restart. Samtlige av venner og familie som bruker Vista ringer å klager på den funksjonen der, og er like takknemmelige hver gang jeg får skrudd det av for dem..

 

Makan til idiotisk funksjon!

 

hehe mulig jeg er dum. men åssen skrur man av denne iriterende funksjonen. klarer sikkert å lete det fram, men siden dere vet så spør jeg ? :)

 

Det står en lenke i et innlegg litt lenger opp i diskusjonen.

 

Ellers så vil jeg si UAC er en delvis suksess om det faktisk får de som lager programmene til å gjøre det på en bedre måte, selv om mange slår det av eller svarer Ja på alt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...