Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter etter bruktbilkjøp. Mulig pus i pose.


perpyro

Anbefalte innlegg

Har lenge vært på jakt etter et brukseksemplar av Chevrolet Caprise og i forige uka bestemte jeg meg for å slå til på en bil som ikke befant seg så altfor langt unna der jeg bor.

Annonsen lyder som følger:

"Chevrolet caprice estate stv 88 mod chassi 78 mod ramme.

So godt som rustfri bil i bra bruksstand.

Registrert som veteranbil.

Selger hbo 30000..."

 

Nå har jeg da kjørt bilen 25 mil fra der den sto og hjem og etter noen dager med titting på bilen så vet jeg ikke helt hva jeg skal mene.

De opplysninger som er gitt avselger er at den har lakkrust her og der, høyre sidespeil er knust, speedometer og kickdown fungerer ikke.

 

Bilen blei sett på på en parkeringsplass og selger sa han hadde hatt bilen på bukk for å se tilstanden under bilen uten at det var noe galt der.

Bilen skulle være tett og hel under.

Ut fra det jeg fikk sett under bilen på parkeringsplassen og etter hva jeg kunne se der så såg det hele greit ut og handel blei utført på stedet.

Jeg kjører 25 mil hjem og det første som skjer er at eksosanlegget begynner å gi fra seg sinte V8 lyder, altså eksosanlegget hadde begynt å lekke.

Ikke fungerte varmeapparatett heller.

Når da bilen har stått parkert hjemme en dag så ser jeg 2 oljeflekker under bilen, en under motoren og en under differensialen.

Diffoljen på bakken var for øvrig helt blank.

Har også funnet et rusthull i bakre innerskjerm i dag etter omlegging til sommerdekk.

Støtdemperne forran er gåene og festet til stabstag på høyre side mangler slik at bilen heller litt til den siden.

Demperne, eksosanlegget og varmeapparatet har jeg konfrontert selger med for det var det jeg oppdaga først uten at han kjente til dette, selvsagt på veien hjem.

 

Kontrakt er skrevet hvor jeg kjøper bilen som forevist med de feil den har.

Sagen er at bilen har deffekt stabiliseringsstag forran, to oljelekasjer, lekasje i eksosanlegg, rusthull og slitte støtdempere ut over det jeg har blitt opplyst av selger.

Kan da bilen sies å være i god bruksstand eller har jeg blitt lurt?

 

Denne typen bil er selvsagt for spesielt interreserte og vokser heller ikke på trær samtidig med at de få eksemplarene som er i landet begynner å enten falle fra hverandre grunnet rust eller går for en anseelig sum penger.

Selv de mest herpede og opprustede eksemplarene går for 10000 og oppover.

Så igjen lurer jeg på om jeg kan se meg selv som lurt eller må jeg bare akseptere at en bil av denne typen i god bruksstand har så mange feil?

 

Så kommer kjernen som er om det finnes noen lover som regulerer bruktbilkjøp eller står man på bar bakke overfor selger?

Skal sjekke neste uke hva det koster å få bilen eu godkjent og blir dette for dyrt så frister det å kontakte selger for eventuelt heving av kjøp eller refusjon av penger, noe som jeg ser på som nesten umulig etter reaksjonen på konfrontasjon av varmeapparat, eksoslekasje og dårlige dempere forran, dette kjente han rett og slett ikke til ettersom han hadde kjørt så lite med bilen var svaret derfra.

 

Har jeg noe å stille opp med rent juridisk eller er det bare å bite i seg tapet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Lang quote fjernet av moderator, ingen vits å sitere hele førsteinnlegget. Rikky*

 

Hvis selger har unnlatt å gi deg informasjon om noe han viste var feil med bilen, så har du en sak.

 

I og med at du kjøpte bilen slik som den var, OG du hadde mulighet til å undersøke tilstanden på stedet er det ikke så mye du kan gjøre.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Varmeapparat, og to oljelekasjer er noe han er nødt til å ha lagt merke til.

Når han i tillegg sier at den har vært oppe på bukk og "sjekket", er det klart at flere av de andre feilene du nevner burde blitt oppdaget. Saken din er i utgangspunktet god, så vidt jeg kan bedømme, men sørsmålet er hvor mye energi du vil legge ned i det. Om du ikke har det skriftlig at han har hatt den på bukk og fått sjekket under, stiller du jo en del svakere. Ellers viser det vel hvorfor man alltid bør få en salgstest hos naf e.l. utført om man skal kjøpe bruktbil privat, for man kan dessverre ikke stole på folk som skal selge bilen sin.

Lenke til kommentar

Kjøpet ditt reguleres av Lov om Kjøp.

 

Her finner man:

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

 

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

Vet ikke hva man kan forvente til prisen du gav, men om det er en bil i relativt god stand så har du en veldig god sak.

 

Allikevel må det nevnes at du har en plikt til å undersøke varens egenskaper så grundig det lar seg gjøre på stedet. Om du burde ha lagt merke til rust etc når du så over bilen, men ikke gjorde dette gjeldende overfor selger så har du tapt muligheten for å gjøre dette gjeldende ved et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Når det kommer til rusthullet så befant dette seg bak gammel tectyl bak den ene bakhjulet.

Rusthull eller ikke så er dette ingen betydning for bilen bæreevne ettersom den har ramme karroseriet ligger på.

Så dette er heller rent upraktisk en det er farlig.

 

Når det kommer til oljelekasjene så kunne ikke jeg ha oppdaget dette da bilen var våt under når jeg såg så det kunne like gjerne vært vann som olje.

At en gammel motor svetter er heller ikke så unormalt og da er gjerne bunnpanna svett, men her drypper det etter å ha kjørt ei stund.

 

Det med at bilen var bra under er selgers ord og ikke skriftlig på noe vis.

Samme gjelder påstenden om at motor og drivverk var tett.

Oljen som lekker ut av diffen er helt blank så dette kunne også like gjerne vært vann.

Får prisoverslag på utbedring av disse feilene på tirsdag neste uke av amcar verksted så hva kalaset koster å få i kjørbar stand vet jeg pr. nå ingenting om.

 

Crazysteps: Takker for linken, var noe slik jeg var på jakt etter.

 

Når det kommer til eventuelle handling overfor selger så gjør jeg ikke det om ikke saken er soleklar.

Gidder ikke å bråke om jeg ikke har noe å bråke med, slikt kommer man ingenvei med.

 

Spiller det ingen rolle at annonseteksten sier at dette er en "så godt som rustfri bil i bra bruksstand"?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Men når du kjøper en slik bil, har du ikke forventet at det blir litt skruing?

 

Man kjøper ikke en gammel brukt amerikaner med "småfeil" og forventer at det ikke skal dukke opp noe mer? En total overhaling av bilen burde vel uansett finne sted etterhvert. Jeg forstår din frustrasjon når du oppdager slike mangler som selger har valgt å tie om, men er det noe vits i å bråke om det? Slik som jeg ser det har du en sak, du kan sikkert få hevet kjøpet. Men er det noe du ønsker? Som du sier pleier disse bilene å gå for ganske mye, jeg tviler på at selger kommer til å dekke dine reperasjoner, da ønsker sikkert heller han å heve kjøpet, for så å prøve å selge til noen andre.

 

Valget du må ta er vel

A: Prøve å få hevet kjøpet

B: Akseptere bilen for hva den er og heller ta den jobben det er med å få den i skikkelig stand.

Lenke til kommentar

For å svare både vargaz og Loko så er jeg ikke helt sikker på hva jeg vil akkurat nå.

Ja litt skruing hadde jeg forventet men synes jo det dukket opp litt mere en forventet.

Om saken ikke er soleklar så vet jeg rett og slett ikke om jeg gidder å bråke med det ettersom det fort kan ende opp med ord mot ord.

Et prisavslag hadde vært det beste for min del men har jeg ikke jussen 100% på min side så får det heller være.

Lenke til kommentar
Spiller det ingen rolle at annonseteksten sier at dette er en "så godt som rustfri bil i bra bruksstand"?

 

Så absolutt!

 

Om denne rusten var noe du oppdaget etter kun kort tid (men ikke hadde mulighet til å se på kjøpstidspunktet) må det kunne forventes av selger at han hadde kjennskap til den.

Dermed er han pliktig til å informere om dette, ellers er det rett og slett svindel.

 

Ta kontakt med ham, gjør det skriftlig, og nevn hva du har funnet. Desto tidligere, jo bedre. Hør om han har et forslag til løsning.

Lenke til kommentar
Ser ut som jeg skal sette meg ned å forfatte et brev til selgeren der jeg legger ved bilder, salgsoppgaven, kjøpekontrakten og utskrift at kjøpsloven linket til over med forslag om redusert pris, og vente på svar for så å ta det derfra.

 

Husk å formulere deg relativt vagt så det ikke setter noen grenser for hvordan du kan håndtere saken derfra.

Hør om han har et forslag til løsning, f.eks prisavslag, ikke kom med et avtaleforslag om prisavslag... osv

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tengt å formulere meg meget klart ut fra kjøpslovens paragrafer med henvisning til kontrakt, de enkelte lovene og salgsannonsen for bilen og gjerne vedlagt bilder som beviser på feilene jeg påpeker.

Hadde også tengt å foreslå en reduksjon på 5000 i prisen eller heving av kjøp hvor jeg leverer bilen der jeg hentet den.

Hvorfor blir dette feil?

 

Jeg føler at å sende et lett og åpent formulert brev er helt bortkastet og vil kun irritere selgeren.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt bilen på teknisk kontroll og foreløpig prisestimat for å få bilen EU godkjent ligger på 25000.

De oppdaget ikke lekasjen i diffen bak ettersom den mest sansynlig har lekket tom, så utbedring av dette kommer i tillegg.

 

Har også snakket med forbrukerrådet så nå blir det skrevet brev til selgeren og forbrukerrådet koblet inn om ikke selger svarer eller nekter for mangler etter kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...