Gå til innhold

Ostesmørbrød til forandring


Lise_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey? Komboen majo/blåbær høres umiddelbart ikke helt greit ut, men det er jo mulig det skjer noe trolldom i ovnen som gjør dette til noe spiselig. Tror ikke jeg gutser på denne med det første. Men nå ligger jo oppskriften i Mine Innlegg så med rette promillen kan det kanskje prøves ut på et sent nachspiel.

Lenke til kommentar
les profilen du, så sr du det. :)

Sånn bortsett fra at det ikke står i profilen? Tror du har hatt et stort alkoholinntak i kveld, jeg :p

 

syltragurk og kaviar har jeg spist, og det er namnam. :p kjempeglad for rare kombinasjoner!! :!: noe annet godt??

Jeg digga prim og sjokoladepålegg da jeg var liten. Det burde alle prøvd =D

Lenke til kommentar
les profilen du, så sr du det. :)

Sånn bortsett fra at det ikke står i profilen? Tror du har hatt et stort alkoholinntak i kveld, jeg :p

 

syltragurk og kaviar har jeg spist, og det er namnam. :p kjempeglad for rare kombinasjoner!! :!: noe annet godt??

Jeg digga prim og sjokoladepålegg da jeg var liten. Det burde alle prøvd =D

 

prim er bra. men sånne søte ting er jeg ikke så glad i. :yes:

Lenke til kommentar

Ostesmørbrød er konge, men man skal igrunn vokte seg litt for å bråke med klassikerene. Her er en enkel og grei oppskrift som jeg trykker trynet med nesten daglig.

 

- Godt brød. Her kan man bruke nesten hva som helst, men man får best resultat med den mer fiberrike enden av vanlig hvitt brød. Langebrød funker utrolig fint. Jeg er hekta på en variant som blir solgt under navnet Juliusbrød. Bilde av ape på og greier. Dere ser tegninga her :D

- God ost. Dette er kanskje det viktigste poenget. Man må ha en ost som ikke bare smaker slik man vil ha den, men som også oppfører seg noenlunde pent som varm. Jeg for min del foretrekker Jarlsberg, men man kan godt bruke annet, evt. blande. Av og til bruker jeg halvparten Jarlsberg og halvparten bøffelmozarella.

- God sennep. Viktig viktig! Søtsennep eller pølsesennep bør unngås, det smaker bare feil. Jeg er heller ikke en fan av særlig grov sennep, men her er man på personlig smak. Det viktigste er å få litt skarphet i godsakene, og sennep passer tradisjonelt godt til skinke, som jo er hovedbestanddel nr. 2 i et godt ostesmørbrød. Selv bruker jeg mest Slotts, siden den smaker utrolig godt og kommer i et praktisk glass man kan gjenbruke senere.

- Skinke. Ingen ostesmørbrød er særlig gode uten skinke. Her har man igjen tonnevis av valg, alt etter personlig preferanse. For min del blir det mest løvtynn pepperskinke, men vanlig kokt skinke er også utmerket. Det viktigste her er kvalitet, at det ikke er noe usmak eller slikt i den.

 

Stable alt sammen.. Skive->ost->sennep->skinke->ost->skive. Smør er valgfritt, enten inni eller på utsiden. Man kan også med fordel ha på enten grillkrydder eller gastromat. Press det i en smørbrødgrill til det er passe stekt på utsiden og sleng det på en tallerken sammen med en frisk salat. Trenger ikke være fancy. Gode salatblader, reddiker (funker fint til all feit mat), kanskje noe agurk.

 

Serveres med vann eller en god øl.

Endret av FauSt_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...