Gå til innhold

Den store Pondus tråden !


Hvilken Pondus-figur er din favoritt?  

108 stemmer

  1. 1. Hvilken Pondus-figur er din favoritt?

    • Jokke
      30
    • Pondus
      26
    • Beate
      0
    • Turid-Laila
      5
    • gunther
      15
    • Else
      0
    • Påsan
      4
    • Sneipen
      6
    • Bjarne
      17
    • Noen andre..
      5


Anbefalte innlegg

tror ikke det kommer en bok nr. 8 nei. Eliteserien han satser på nå. Jeg har tenkt å kjøpe den når jeg får råd :p kult med masse farger og striper jeg antagligvis ikke har i blader fra før. Da jeg bare så igjennom en utgave av eliteserien i en bokhandel var det mye som virket ukjent for meg i hvertfall.

Endret av Addan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ Addan tråden er tørr fordi du lagde den. :!:

 

Eliteserien? Oi oi oi! Nå snakker vi, serru! Pondus-fansen fortjener jo det aller beste, og her får de det til gangs. Her er bokserien for alle anal-retentive Pondusfan som vil ha alt av Pondus i kronologisk rekkefølge. Vi har samlet alt av striper, søndagsserier og lengre historier for aller første gang. Mye av materialet er fargelagt på nytt, og inkluderer faktisk også infrarødt og ultrafiolett i visse ruter.

Videre vil boka være fylt som spandexen til Erna Solberg med ekstramateriale, som refuserte striper, ting fra fra Frodes seriekjeller, gamle synder trekkes frem fra glemselen, og tidlige Pondus-forsøk blir pekt på og ledd av. I tillegg stiger også seriegeniet ned fra sitt elfenbenstårn og deler sine tanker om utvalgte striper med oss. Glem Snorresagaen og Trist som Faen. Dette blir 208 sider med første del av Norges største Kulturskatt! Vi vil forøvrig få lov til å takke hoff-fotograf domroT for det fantastiske portrettet av Frode. Morten Kroghvold kan fortsatt sove trygt om natten.

Nå blir nok eliteserien som de forige 7 bøkene vi alle har sett så mye til.

Blir 100% farger og mye annet stæsj.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var skuffet over det bruddet. Hadde egentlig ikke regnet med at de to ville holde sammen slik Jokke driver på, men selve det avsnittet var direkte kjedelig å lese. Jeg smilte ikke en eneste gang, noe som er første gang når jeg leser Pondus. Kvaliteten har holdt seg oppe hele veien, selv med tvilsomme karakterer som Gunter, faren til Jokke (ikke "tvilsom", men ikke noe særlig morsom), Zlathan og den gjengen der, selv Roger har vært morsom til tider. De buss-sjåførene er en grei nok erstatter for Jokke når det gjelder stygge damer, og selv å la Jokke bli samboer og far var morsomt nok. Men dette? Må være seriens lavmål så langt. Det gjør meg ingenting om Jokke blir ensom, finner seg en ny eller finner tilbake til Camilla, men jeg håper humoren kommer tilbake ganske snart.

 

For øvrig så jeg ikke Zlatan (eller hvordan det nå staves) i den pollen, så jeg ble nødt til å stemme "Noen andre". Jaja. :)

Lenke til kommentar

Det er nå offisielt: Frode Øverli har fullstendig mistet grepet.

 

Pondus var en unik og morsom serie fordi den var realistisk og urealistisk på samme tid. Den harselerte med hverdagslige typer og fenomener på en absurd og overdreven måte. Vi kan alle kjenne oss eller andre igjen i stripene nedenfor, men det foregår neppe helt slik i virkeligheten.

 

pondus.gif

 

forsnakkelser.jpg

 

gift_lenge.jpg

 

javel.jpg

 

snoras.jpg

 

Nå virker det som om Frode Øverli lider av en graverende idétørke. Desperat forsøker han å piffe opp serien sin ved å foreta endringer på alle plan. Pondus bytter jobb og frisyre, Ivar går fra å være en slitsom nerd til en mislykket skjørtejeger, Sneipen får navn og vokser til (akkurat dette er ikke så ille, men det inngår i trenden likevel), og ikke minst, Jokke innleder et fast forhold til en sympatisk og pen dame, blir far og opplever nå altså et samlivsbrudd. Her mener jeg Øverli misforstår appellen med sin egen serie. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er ikke interessert i karakterenes livshistorier, jeg er interessert i dem som hverdagssatiriske skikkelser med et skjevt blikk på alt og ingenting. Humoren har alltid stått i sentrum, men nå virker den mer som en lite gjennomtenkt attpåklatt. Dialogene oppleves som innholdsløse og kjedelige, og altfor ofte ser vi vitser som bare forsøker å være drøye. En usladdet Gũnther og stygge damer som konverserer over mobiltelefon mens de steller seg på badet er ikke morsomt.

 

Gjennom et virvar av malplassert karakterutvikling og dårlig eller fraværende humor har Pondus gått fra komedie til drama, og jeg frykter at det allerede er for sent å redde serien jeg en gang var glad i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@tåa Du glemmer Eliteserien. Har vi mest sannsynlig lest alle stripene i Eliteserien fra før av? Ja. Kommer vi likevell til å kjøpe den? Ja. kommer forde til å tjene penger på det? Ja. :p

 

@EvenruD Du kan jo prøve finn.no eller ebay ;)

Endret av Addan
Lenke til kommentar

Og det forandrer hva? En relansering av gamle striper gjør ikke de nye det spor bedre.

 

I dag fikk vi forøvrig nok en utgave av "stygge damer skal på byen og snakker sammen i telefonen"-varianten. Usladdet er den også. Ærlig talt, er det noen som ler av disse stripene?

Lenke til kommentar

Jeg er trofast kjøper av de gamle bøkene. Hadde en hviss skepsis til bok nr 7 og om Frode kunne holde den høye standarden. Allerede på side 4 åpna latterdøra seg og jeg måtte jo bare si at jeg hadde mye glede av boken.

 

At serien forandrer seg er absolutt postivit, og imotsetning til tåa sitt innlegg leser jeg stripene og humrer ofte.

 

Det jeg derimot syns er synd er eliteserien som rett og slett er oppgulp av det vi allerede har lest. Det som skremmer meg mest er om dette medfører at det ikke kommer noen bok nr 8 sommer. Det hadde vært krise for meg

Lenke til kommentar

Han prøver vel å gjøre noe morsomt med serien nå da.

Men å splite opp jokke og kamilla var en idiotisk ide (Les: min mening)

Jeg syntes de to var morsome sammen.

Og når Øverli går ut med å splitte dem, da er ikke verden i balanse her.

Selv jokke kunne fortjent kamilla en liten stund til.

 

Men slikt skjer jo når du har en idetørke som det ble så flott forklart over her.

Får håpe han kommer på med en delikat idee og at det ikke var siste gangen vi får se kamila.

Hun er jo genial :wee:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...