Gå til innhold

Test: Cowon Iaudio U5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det ikke flac-støtte på nye spillere?

Det veit eg ikkje, men du har absolutt ikkje bruk for det. Flac tar 4-5 ganger meir plass, men du vil ikkje få noko merkbart betre lydkvalitet. Sjølv på ein Cowon D2 som er av markedets beste på lydkvalitet og utgangseffekt er ikkje flac noko ein bør bruke. Mp3 VBR V2 er det mange som anbefaler, det eg nyttar på min D2.

 

Jøss tydelig at du ikke hører på musikk med mye klangvariasjoner og dynamikk.

Lenke til kommentar

Det er mange MP3 filer som er dårlige og da vil man lett høre forskjell på det og flac, men man hører også lett forskjell på en god mp3 fil og en dårlig en... Det kan hende man hører forskjell på flac og mp3 i avansert musikk eller aukustisk musikk lettere, men det hjelper ikke mye om man har crappy hodetelefoner uanzett ^^...

Lenke til kommentar

Eg skreiv jo VBR V2 192 rippa rett frå CD. Laster du ned musikk frå nettet kan ein sjølvsagt ikkje forvente perfekt resultat heile tida med mindre rippemetode er spesifisert. Du kan sjølvsagt gå opp nokre hakk der og, men prøv først om du høyrer forskjell.

 

At ein merker forskjellar betre på nokre låter enn andre er klart. Kva er forresten "avansert musikk"? Kom gjerne med musikkforslag så eg kan prøve det ut sjølv. Har både programvare, maskinvare samt tid til å teste sånt. No er det sjølvsagt kun etter mine preferanser og ingen har like øyre. Eg meiner i allefall det er tåpelig å bruke 44MB på ei låt du kan bruke 6MB på. Spesielt på ein bærbar spelar der du gjerne ikkje har så stor plass. Eg har eit digitalt musikkbibliotek med ein FLAC-versjon til lagring og ein mp3-versjon til bærbare spelarar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne det at noen kan høre forskjell på flac og noen kan ikke, har mye å si hvor mye man hører på musikk...

Jeg kan si det på en annen måte, enkle pop stykker som hovedsaklig går BOOM BOOM og ikke inneholder store variasjoner av toneleie og flere instrumenter hører man ikke så god forskjell på... Jeg er ikke rette personen til å forklare dette, klarer liksom ikke få det ut med rette ord :!:

 

Mattelæreren min holder foredrag om hvordan mp3-spillere fungerer og hva som er forskjell på CD (også flac) og mp3 filer... Mp3 filene er som alle vet veldig komprimerte, men måten den er komprimert på er at det har blitt fjernet masse små biter av musikken som hjernen ubevist erstatter med hva den tror skal være der eller som har vært der i forrige tilsvarende bit av musikken... Akustisk og klassisk musikk som varierer hele tiden og ikke spiller så mye i gjentagelser er det derfor lettere å høre forskjell på...

Så om du hører du mye på musikk i CD kvalitet vil du derfor lettere høre forskjell på f.eks. flac og mp3... Læreren min som er stooor motstander av mp3 formatet hører mest på metal men også mye rart, men han rusler rundt med en diger discman og store hodetelefoner... Dette er fordi han hører kvalitetsforskjellen på mp3 og cd bedre enn andre... Ungdommer som hører mest på mp3 har vanskeligere for skille mp3 og CD/flac fra hverandre siden de er vant med mp3...

 

Forklaringen min ble jævlig rotete så om det er noe dere vil ha dypere forklaring av så bare spør...

Lenke til kommentar
For de av dere som er ute etter en ny MP3-spiller, kan jeg ikke annet enn å anbefale Sony NWZ-S618F. Det er definitivt den BESTE MP3-spilleren jeg noensinne har vært borti, og slår alt av Creative og Apple.

 

Nå har vel verken Apple eller Creative vært kjent for god lyd?

Haha, jeg hadde planer om å skrive "(uten at det er noe vanskelig)", men det ville undergrave innlegget litt.

 

Hvorfor skriver Amobil at mange walkman-mobiler har dårlig lyd, hvis walkman-spillere slår alt av Creative og Apple?

Aner ikke, alt jeg kan si er at denne spilleren har utrolig god lyd.

 

det største problemet med den Sony spilleren er at den bruker proprietær ledning, typisk sony :thumbdown:

Jepp, enig med dette, men jeg har planer om å skaffe veggadapter til den.

 

Bra argumenter du har. Hvorfor er det den beste mp3-spilleren du har vært borti?

Hehe, beklager at jeg ikke kom med en full anmeldelse med bilder osv, men jeg tenkte Google kunne hjelpe dere med det. Den fikk forresten full pott hos DinSide, noe ingen annen MP3-spiller har klart før (om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Pluss på 259 kroner så får du iAudio 7 med støtte for OGG, WMA, ASF og FLAC. Eneste aberet er 6mW lavere effekt, noe som sikkert ikke betyr så mye hvis man benytter seg av øreplugger.
Det at den veier nesten dobbelt så mye er da også et betydelig "aber".

Tja, hvis det er økningen fra 35g til 60g som plager deg så sliter du max. De ekstra 25grammene! gir deg jo bortimot dobling i batteritid.

Lenke til kommentar

for å utdype min påstand: hør på en flac utgave av foreksempel simon and gafunkel (noe en ikke kan si er så veldig avansert musikk). på et ordentlig anlegg hør så på en mp3 variant. hva du benytter til å lytte til musikken har MYE å si på oplevelsen. bruker du et ordentlig anlegg hører du tilogmed forskjell på dvd audio (96 khz) og CD-er.

Lenke til kommentar

Det blir menigsløst å diskutere om man "trenger" Flac støtte i en liten mp3 spiller.

Hvis man ikke kan leve med f.eks. V0 så får man heller kjøpe en spiller som støtter Flac.

Noen kan ikke leve uten høytalerkabler som koster ei månedslønn, la den drive med sitt sier nå jeg.

 

Selv spiller jeg Flac hjemme og V2 på iPoden. Med en moderne cpu og ett bra musikkavspillingsprogram tar det ikke noe særlig lengre tid å transcode musikken til V2 når man syncer. Det funker best for meg.

Lenke til kommentar

Jaja, for all del. Mitt råd er derimot følgande: Før du bestemmer deg for å bruke FLAC på din portable mediespelar, ripp eit eksemplar med Mp3 VBR V2 og V0 og samanlikne dei med FLAC på spelaren med elementene du normalt nyttar så kan du sjølv vurdere om du vil ha plass til 300 eller 1600 låter.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...